Citroën, który nie miał lekkiego życia w ramach PSA Peugeot Citroën, będąc marką zdominowaną przez rodzinę Peugeot, teraz ma jeszcze trudniej. Musi walczyć wewnętrznie z Fiatem, przynajmniej w zakresie cen. Kierunek, jaki obrano dla rozwoju szewronów, jest zbyt mało wyróżniający się w grupie, by sprzedawać więcej.
Citroën jest jedyną marką koncernu Stellantis, która dysponuje tak wielkim potencjałem emocji. Gdzie nie pojedziesz, z kim się nie spotkasz na całym świecie, o Citroënie ktoś słyszał, ktoś się nim interesuje, są jakieś kluby, miłośnicy, osoby zainteresowane historią tej marki. Tak jest w Europie, tak jest w Japonii czy Australii a nawet Nowej Zelandii czy USA o Ameryce Południowej nie wspominając.
Tymczasem Citroën jako marka w ramach Stellantis nieco zapomina o swoim dziedzictwie. Zapomina powinno być w cudzysłowie, bo jest to działanie celowe i przemyślanie. Thierry Koskas, szef Citroëna, przyznał to wprost: nie chcemy być marką odnoszącą się do tego co było. Nie powiedział jednak niestety jak chce się wyróżnić spośród dziesiątek innych marek, bo na to pytanie zapewne odpowiedzi nie zna.
Citroën stał dzisiaj podobny do Fiata. Wyposażenie i pozycjonowanie cenowe są podobne – najtańsza marka. Tyle, że jest to droga donikąd. Czy klient na Citroëna naprawdę chce najtaniej? A może ma jakieś inne aspiracje – dostać dobry, komfortowy i niezawodny samochód, bez tej całej korporacyjnej otoczki innowacji na siłę. Osoby odpowiedzialne za Fiata rozumieją jednak, że markę należy wyróżnić i robią to – nowe modele Fiata wyglądają bardzo dobrze. I na pewno się wyróżnia.
Citroën ma w ofercie nowe, dobre modele – C3 i C3 Aircross oferują mnóstwo miejsca, ten drugi ma nawet 7 miejsc, jest komfortowo. Ale trudno nie mieć wrażenia, że czegoś brakuje – być może właśnie to pozycjonowanie cenowe i konieczność ograniczania kosztów powodują takie a nie inne postrzeganie marki.
Według nieoficjalnych informacji Thierry Koskas prawdopodobnie odejdzie ze stanowiska szefa marki. Ma poważne kłopoty – nie tylko z powodu niskiej sprzedaży, ale afery w Indiach ze skopiowaniem C3 przez koncern Tata (co stało się na skutek powierzenia projektu tego modelu tej firmie).
Najnowsze komentarze