Pan Łukasz jest posiadaczem wyjątkowego jak na Polskę, trzydrzwiowego Citroëna LNA. Uratował go przed zniszczeniem a teraz wraz z firmą Citroën Hospital przygotowuje do eksploatacji.
To chyba najrzadziej oglądany na ulicach model Citroëna w Polsce. Chociaż był produkowany w ogromnej ilości egzemplarzy (łącznie powstało ponad 350 tysięcy szt.), ocalało ich niewiele a w naszym kraju to prawdziwa rzadkość. Ten wyjątkowy samochód trafił w ręce pana Łukasza, który postanowił go uratować. Dlaczego? Być może trochę z przekory a trochę dlatego, że nikt nie chciał się tego podjąć. Lekko nie było.
Najpierw zobaczmy czym od strony technicznej jest Citroën LNA, bo to auto naprawdę mało znane:
Citroën LNA
- Pojemność silnika – 652 cm³ [1124 cm³]
- Moc maksymalna – 25 kW (34,5 KM) [37 kW (50 KM)]
- Przy obr.- 5500 obr/min [5500 obr/min]
- Chłodzony – powietrzem [cieczą]
- Skrzynia biegów – manualna, 4-stopniowa, zsynchronizowana
- Zawieszenie:
- Przednie – kolumny McPherson, stabilizator
- Tylne – wahacze wleczone, sprężyny śrubowe
- Hamulce – dwuobwodowe, z przodu tarczowe, z tyłu bębnowe
- Długość/szer./wys. – 338/152/137 cm
- Rozstaw osi – 223 cm
- Masa własna – 710 kg
- Opony – 135SR 13
- Prędkość maksymalna – 125 km/h [140 km/h]
- Zużycie paliwa l/100 km 5,1/-/6,5 [4,7/6,3/5,8]
- Cena w 1984 r.: (LNA)34.900F (LNA 11E)36.200F (LNA 11RE) 39760F
– Uratowałem go przed złomowaniem bo poprzedniego właściciela przerosł remont tego malucha – mówi w rozmowie z Francuskie.pl pan Łukasz. – Dostępność części bardzo ciężka. Wszystkiego szukam na własną rękę i próbuje ściągać z Francji oraz Anglii. Zajmuje mi to sporo czasu. Pocztą pantoflową po grupach i forach do docieram do ludzi i kupuję.
Zobacz: Nowy Citroën C3 Aircross. Już od 899 zł miesięcznie.
Problemem jest nie tylko mała dostępność części ale też bariera języka. We Francji, szczególnie starsi posiadacze samochodów, nie porozumieją się w żadnym języku poza mało popularnym już w Polsce francuskim. Pan Łukasz używa więc translatora, co dodatkowo komplikuje cały proces. Ale krok po kroku idzie do przodu.
– Obecnie auto jest rozebrane do ostatniej śrubki, dosłownie! Zamierzam je w pełni odrestaurować. W najbliższych dniach nadwozie będzie piaskowane – opowiada pan Łukasz. – Chciałbym doprowadzić LNA do stanu fabrycznego!
Jego egzemplarz pochodzi z 20 maja 1983 roku. Gdy go kupił, brakowało niektórych części. Mimo to nie poddał się, zacząć szukać i zdobywać potrzebne elementy. Pan Łukasz chętnie też nawiąże kontakt z innymi posiadaczami tego rzadkiego w Polsce modelu.
– Gdy go kupiłem, nie było baku oraz stacyjki. Teraz już mam komplet. Zarejestrowałem je, ubezpieczyłem. I nie mogę doczekać się aż wyjadę na drogę. LNA ma silnik 652 cm3, chłodzony powietrzem, ten sam co w Visa. To trochę ułatwia sprawę z częściami. Szukam też innych właścicieli LNA w Polsce – mówi właściciel.
Skąd miłość do Citroënów – pytamy na koniec naszej rozmowy.
– Wcześniej miałem dwa Citroëny CX w wersji Pallas. Gdy skończę LNA, to zapewne jeszcze do CX wrócę. Z tego się nie da wyleczyć! Ale najpierw z LNA zrobię perełkę – śmieje się właściciel. I zaprasza na przejażdżkę, jak LNA już skończy.
Pan Łukasz poleca Citroën Hospital Konrada Duli jako najlepsze miejsce w Polsce do wspierania naprawy starszych Citroënów. Poleca też stronę CitroënCX.pl.
Dziękujemy za rozmowę!
Najnowsze komentarze