Citroën Mehari zajmuje ważne miejsce w historii francuskiej marki. Zaprezentowany w 1968 roku model wielokrotnie służył jako inspiracja dla projektantów marki. Jednym z samochodów, który pożyczył od Mehari zarówno styl, jak i ideę wolności jest koncepcyjny Cactus M.
Nawet ponad 50 lat od debiutu łatwo wskazać dlaczego Citroën Mehari osiągnął taki sukces. Korpus samochodu wykonano w całości z tworzywa sztucznego. Materiał ABS (Acrylonitrile Butadiene Styrene) jest łatwy w formowaniu termicznym i może być barwiony w masie. Oryginalny Citroën Méhari był bardzo lekki, dzięki czemu bez problemu radził sobie z każdą nawierzchnią, nie grzęzł w błocie ani piasku i nie zapadał się w śniegu.
Myśliwi, obozowicze, grzybiarze, miłośnicy pleneru i to zarówno plaży, jak i wysokich gór – wszyscy byli oczarowani urokiem samochodu, który dzięki swojej lekkości jeździł szybko i mógł podróżować praktycznie wszędzie. To właśnie te cechy kryją się za nazwą Méhari, którą zapożyczono od znanej z wytrzymałości rasy dromaderów wyścigowych.
Zobacz także: Citroën ME Concept – futurystyczna wersja Mehari
Mnóstwo kombinacji
Oryginalny projekt miał postać dwu lub czteromiejscowego kabrioletu. W Mehari można zamontować płócienny dach nad przedziałem pasażerskim z przodu. Po rozciągnięciu tkaniny, obejmował również pasażerów z tyłu i bagażnik. Kombinacji dla Mehari było mnóstwo. Citroën oferował składaną przednią szybę, sztywne drzwi i panele boczne a nawet modułowy korpus z tworzywa sztucznego, dostępny w różnych kolorach.
Citroën wprowadził do produkcji ograniczoną liczbę barw, które nie zmieniały się praktycznie przez prawie dwadzieścia lat produkcji. Były to: Rouge Hopi, Vert Tibesti, Vert Montana, Orange Kirghiz, Beige Kalahari, Beige Hoggar, Jaune Atacama oraz biało niebieskie nadwozie dla wersji specjalnej Azur.
Zobacz także: Citroen Xanthia Concept z 1986 roku; sportowa wersja AX-a
Wszystkie nazwy kolorów Méhari są związane z wielkimi pustyniami, z którymi samochód mierzył się wielokrotnie, zarówno indywidualnie, jak i w wielkich rajdach przez Azję i Afrykę.
Ewolucja Citroena Mehari sięga do specjalnych pojazdów 4×4, które służyły w armii francuskiej i odgrywały rolę pomocy medycznej w rajdzie Paryż-Dakar w 1980 roku. Wersja z napędem na cztery koła oprócz standardowego sterowania 4-biegową skrzynią biegów miała do dyspozycji sterowanie odłączające napęd na tylne koła oraz drugą dźwignię, która steruje reduktorem.
Citroen Mehari na nowo
Citroën Méhari zajął znaczącą pozycję w historii marki i zainspirował stylistów do nakreślenia prototypu Cactus M, który zaprezentowano w 2015 roku. Koncept na nowo interpretuje wartości leżące u podstaw oryginalnego modelu. Sama litera „M” ma stanowić hołd dla Méhari i jego historii. Koncepcyjny model wciąż wywołuje to samo poczucie wolności i niezależności.
Podobnie jak w przypadku oryginalnego Méhari, technologie i innowacje mają na celu pokonywać utrudnienia, zarówno jeśli chodzi o pogodę, jak i rodzaj nawierzchni.
Napęd 4×4 został zastąpiony systemem Grip Control, który wykrywa poślizg i optymalizuje trakcję. Otwarta kabina pozwala pasażerom poczuć kontakt z otaczającym ich światem. Podobnie jak Mehari, Citroën Cactus M ma żywe kolory zarówno nadwozia, jak i wnętrza. Dzięki zastosowaniu plastikowych paneli podłogowych oraz odpływów na wodę, kabina auta jest łatwa w czyszczeniu. Citroën Cactus M doskonale oddawał koncepcję Mehari, ale nigdy nie trafił do produkcji. Na rynku pojawił się podobny model z napędem elektrycznym o nazwie e-Mehari.
Najnowsze komentarze