Citroën na Paris Mondial de L’Automobile 2008

Citroën na światowej wystawie w Paryżu w roku 2008. Dzisiaj wracamy myślami i wspomnieniami do tego, co wydarzyło się w stolicy Francji kilkanaście lat temu.

Jechałem do Paryża ogromnie podekscytowany. Ważny salon samochodowy w stolicy kraju, który wydał na świat tak wiele cudownych samochodów. Salon, na którym – już tradycyjnie – francuskie koncerny pokazują się z jak najlepszej strony. Salon, na którym miało być tak wiele premier i to zarówno aut produkcyjnych, jak i konceptów. Konceptów nie z tej Ziemi, dodajmy. No i sam Paryż – miasto klimatyczne, inspirujące, jedyne w swoim rodzaju.

0969 97 Wiadomości

Teraz, gdy już troszkę ochłonąłem, posegregowałem zdjęcia, czas na relację, bo pewnie ciekawi jesteście moich wrażeń z tego, co widziałem. Zaczynamy w porządku alfabetycznym, dlatego na pierwszy ogień idzie Citroën. Citroën, który na swoim stoisku postawił 34 samochody, z których mniej więcej jedna trzecia, to nowości, a niemal jedna czwarta – prototypy. Wiedziałem więc, że będzie co oglądać… I nie myliłem się!

Warto przeczytać!

0969 92 Wiadomości
Francuskie koncerny rozlokowały się w hali targowej nr 1. To wielki obiekt, chyba najbardziej prestiżowy, a zgrupowanie zarówno marek wchodzących w skład PSA, jak i Renault, w jednym miejscu było doskonałym zabiegiem. Można tam było spędzić choćby cały dzień i człowiek się nie budził. No ale do rzeczy – co pokazał Citroën?

0969 35 Wiadomości
Zacznijmy od autek najmniejszych. Cała gama: C1, C2 i C3 prezentowane były w kolorze białym, co stało się już pewną tradycją na tego typu imprezach. To się wiąże z ekologicznym wizerunkiem różnych, nie tylko francuskich marek. Nie inaczej jest od dłuższego czasu z Citroënem i tak samo było również w Paryżu. Ekologia była tematem wiodącym u bardzo wielu producentów, a słynący z dbałości o środowisko producenci znad Sekwany przewodzili w gronie wystawców.

0976 01 Wiadomości

0976 02 Wiadomości

0969 02 Wiadomości
Znane od kilku lat modele prezentowały na paryskim salonie osiągnięcia Citroëna w zakresie zmniejszania emisji dwutlenku węgla uznawanego za jeden z najważniejszych gazów cieplarnianych odpowiadających za ocieplanie ziemskiej atmosfery, topnienie lodowców, podnoszenie stanu wód światowych (niestety tylko słonych) i zmiany klimatyczne o niespotykanej dotychczas dynamice. Francuzi ograniczają emisję CO2 bardzo radykalnie – PSA wraz z Fiatem są liderami w rankingach średniej emisji dwutlenku węgla przez produkowane samochody.

Nie jest więc dziwne, że Citroën prezentował swoje ekologiczne rozwiązania, a najmniejszą emisję CO2 gwarantują autka najmniejsze, z małymi silnikami, spalające niewiele paliwa. Takich samochodów Citroën pokazał kilka, ale warto podkreślić, że również w klasie kompaktów firma ma niemałe osiągnięcia w tym zakresie.

0969 41 Wiadomości

0969 72 Wiadomości
Wiele było gwiazd na stoisku Citroëna i prawdę mówiąc nie wiem, od której zacząć. Może troszkę historyczne ujęcie na początek, a doskonałą ku temu okazją jest 60. rocznica premiery legendarnego modelu 2CV. Wiele osób, w tym i niżej podpisany, po cichu liczyło, że w Paryżu zostanie zaprezentowany samochód będący przykładem udanego retro-designu – nowe 2CV. Niestety tak się nie stało, a na otarcie łez pokazano dwa auta – 2CV by Hermès i Pluriela Charleston. Oba robiły spore wrażenie, oczywiście jasnobrązowa oryginalna „kaczucha” zdecydowanie większe.

0969 01 Wiadomości

0969 75 Wiadomości

0969 76 Wiadomości

0969 80 Wiadomości
Niestety do tego samochodu nie można było podejść, a zaparkowaniu się wewnątrz już nie wspominając. Dlatego pozwalam sobie podlinkować Wam artykuł ze zdjęciami tego, co jest w środku. Przyznać musicie, że wnętrze 2CV by Hermès robi niesamowite wrażenie.

<embedsrc=”http://www.youtube.com/v/RGfrcphRLj8″ type=”application/x-shockwave-flash” width=”425″ height=”350″>
Wspomniałem o Citroënie Plurielu w malowaniu a’la 2CV Charleston. Pokazaliśmy ten samochód jeszcze przed paryskim salonem, ale zobaczenie go na żywo było bardzo ciekawym przeżyciem.

0976 04 Wiadomości

0969 25 Wiadomości

0969 26 Wiadomości

0969 65 Wiadomości

0976 05 Wiadomości

<embedsrc=”http://www.youtube.com/v/xbfWnlYyCEs” type=”application/x-shockwave-flash” width=”425″ height=”350″>
Jeśli chodzi o 2CV, to spotkałem jeszcze jedno takie auto, w pawilonie „medialnym”, gdzie rozgościły się telewizje, rozgłośnie radiowe i wydawnictwa prasowe. Ten samochód jest jednak czymś tak wyjątkowym, że naprawdę chciałoby się mieć jakiś zadbany egzemplarz, by raz na parę dni/tygodni się czymś tak oryginalnym przewieźć. I pobujać… Wszak poziomo zamontowane amortyzatory oferują niesamowite wrażenia!

0969 54 Wiadomości
Ogromne zainteresowanie budziły jednak samochody nowe, które w Paryżu miały swoją premierę. Mam tu na myśli oczywiście przede wszystkim C3 Picasso, czyli mikrovana, którego produkcja ruszyła w słowackiej Trnavie. Autko jest nadzwyczaj przestronne i wcale nie wygląda na zabaweczkę. Konkurować ma niby m.in. z Renault Modusem, Nissanem Note, Oplem Agilą, ale mam wrażenie, że rozmiarami i przestronnością wyraźnie nad nimi góruje. Dobrze byłoby wszystkie te samochody postawić obok siebie i wtedy ocenić. Dodać należy, że C3 Picasso dysponuje całkiem przestronnym i funkcjonalnym bagażnikiem.

0969 95 Wiadomości

0969 99 Wiadomości

0969 93 Wiadomości
Do C3 Picasso przymierzył się chyba każdy, kto znalazł się w tej hali targowej. Wszystkie auta demonstracyjne były nieustannie oblegane przez zwiedzających i trudno się dziwić – koncepcja takiego wielofunkcyjnego samochodu doskonale wpisuje się w dzisiejsze czasy, cena nie zabija, koszty eksploatacji są nader niskie, a sylwetka pozwala wyróżniać się w tłumie. Do tego ciekawa stylistyka wnętrza, bogate wyposażenie już w standardzie i niezłe wykonanie – czegóż dziś trzeba więcej?

0969 19 Wiadomości

0969 32 Wiadomości
Co ważne – nie tylko kierowca i pasażer z przodu będą mieli odpowiednią ilość miejsca. Również tylna kanapa oferuje sporo miejsca i to zarówno na nogi, jak i nad głowami. Auto jest również wystarczająco szerokie, by przewieźć z tyłu trzy osoby, choć spójrzmy prawdzie w oczy – w jakim samochodzie osobowym obojętne jakiej klasy trzy osoby będą miały faktycznie komfortową podróż?

0969 33 Wiadomości
C3 Picasso spisze się doskonale w każdej sytuacji. Wnętrze jest dobrze doświetlone (można zamówić szklany dach) dzięki dużej powierzchni szyb i podwójne słupki przednie. Pierwszy jest cieniutki, drugi solidniejszy, ale wygięty pod takim kątem, że generalnie nie ogranicza widoczności.

0969 31 Wiadomości

0969 39 Wiadomości
Pokrywa bagażnika unosi się wysoko, próg załadunku jest praktycznie na tym samym poziomie, co podłoga bagażnika, a w błotnikach są spore wnęki. Dzięki temu przestrzeń bagażowa jest pojemna (do 500 litrów wg norm VDA). Kanapa oczywiście jest regulowana wzdłużnie (w zakresie do 15 cm) i umożliwia dostosowanie zarówno przestrzeni dla pasażerów z tyłu, jak i pojemności bagażnika do potrzeb wynikłych w danej chwili.

0976 03 Wiadomości

Te wszystkie zalety wzbudzały ogromną ciekawość licznie zgromadzonej publiczności. Trudno było zrobić zdjęcia mikrovanowi Citroëna – wciąż ktoś wchodził w kadr i zasłaniał samochód. Niektórych udostępnionych modeli nie byłem w stanie sfotografować w całości i musiałem się ograniczyć do detali…

0969 17 Wiadomości

0969 18 Wiadomości

0969 56 Wiadomości

0969 55 Wiadomości

0969 29 Wiadomości

 

Ale to nie wszystko, jeśli chodzi o C3 Picasso. Citroën pokazał dwa kontrastujące ze sobą koncepty oparte o tą rynkową nowość. To dowód na odwagę – firma nie boi się eksperymentować. Białe auto z pomarańczowymi elementami, a po drugiej stronie czarne ze wstawkami chromowymi przykuwały wzrok, a za nimi na wielkich ekranach wyświetlane były dynamiczne filmy prezentujące C3 Picasso w różnych sytuacjach, ale zawsze dające radość z jazdy i życia.

0969 16 Wiadomości

0969 94 Wiadomości

0969 34 Wiadomości

0969 96 Wiadomości

Przyjemność zasiadania za kierownicą dana była na targach również młodym ludziom, którzy jeszcze nie posiadają prawa jazdy. Co – dziwne? Nie – oddano im po prostu we władanie kilka różnego rodzaju symulatorów, z których zresztą chętnie korzystali także osobnicy bardziej zaawansowani wiekiem i – zapewne – doświadczeniem ;-)

0969 69 Wiadomości

0969 15 Wiadomości

0969 90 Wiadomości

Klasa kompaktów jest najważniejszą z handlowego punktu widzenia, dlatego nie jest dziwne, że producenci przykładają do niej ogromne znaczenie. Na paryskim salonie Citroën pokazał oczywiście odświeżoną C4-kę, której lifting został ogłoszony już parę miesięcy temu. Zademonstrowano również wersję VTS emitującą jedynie 120 g CO2/100 km.

0969 14 Wiadomości

0969 62 Wiadomości

0969 42 Wiadomości

0969 73 Wiadomości
To jednak nie było clou programu – Francuzi większą wagę przywiązali do promocji ekologii i… sportu. Na dodatek – w jednym samochodzie! Wspominaliśmy już o tym samochodzie przed dziesięcioma dniami, a w Paryżu mieliśmy okazję obejrzeć go na własne oczy. Czy tak właśnie wygląda przyszłość rajdów?

0969 12 Wiadomości

0969 13 Wiadomości

Przyszłość przyszłością, ale o mistrzostwo walczyć trzeba w tej chwili. Citroën jest na najlepszej drodze do podwójnej korony Anno Domini 2008, co podkreślała rajdówka, jaką mają w swoim użytkowaniu Sebastien Loeb i Dani Sordo.

0969 43 Wiadomości

0969 44 Wiadomości

0969 45 Wiadomości

0969 46 Wiadomości
Powyższe zdjęcia zrobiono jednak nie na stoisku Citroëna, lecz… Totala.

C4, to model podstawowy, na bazie którego (przynajmniej marketingowo) zbudowano całą rodzinę. Owszem – chodzi mi o Picasso. Ten doskonale się sprzedający visiovan zajmował poczesne miejsce na stoisku Citroëna. Poświęciliśmy mu parę fotografii, bo choć nie jest to żadna rynkowa nowość, to jednak auto zdecydowanie jest warte uwagi.

0969 60 Wiadomości

0969 61 Wiadomości

0969 64 Wiadomości
O wiele nowszy jest Citroën C5, którym tak bardzo zachwycaliśmy się podczas naszego redakcyjnego testu. Auto zostało pokazane na paryskich targach i choć do gorących nowości we Francji trudno je zaliczyć, to jednak wzbudzało ogromne zainteresowanie. Cóż – jest zupełnie inne od swojego pierwszego wcielenia, ale choć nieco germańskie w stylistyce, to jednak może się podobać.

0969 03 Wiadomości

0969 59 Wiadomości
Również flagowa limuzyna Citroëna, C6, na brak zainteresowania nie narzekała. Jest na rynku od kilku lat, ale ciągle nikt nie zrobił niczego choćby w przybliżeniu tak oryginalnego. Na ulicach Paryża zresztą spotkaliśmy co najmniej kilka C6-tek, w tym dwie rządowe. Wyobrażacie sobie – dwie C6-tki w jednym miejscu! To nawet we Francji nie jest częsty widok :-) Rządowych jednak nie fotografowaliśmy, ale dwie z tych spotkanych na ulicach zdecydowaliśmy się uwiecznić (jedną trochę przypadkiem).

0969 58 Wiadomości

0973 06 Wiadomości

0973 02 Wiadomości
C6-tkę można było zresztą spotkać także w „gangsterskiej” wersji – całą w czerni wraz z szybami. Muszę przyznać, że ten samochód robił niesamowite wrażenie…

0976 14 Wiadomości
Citroën słynie z doskonałych samochodów dostawczych, nie mogło więc zabraknąć na paryskiej wystawie również reprezentantów tego segmentu rynkowego. Pokazano Nemo i Berlingo w wersjach osobowych.

0969 36 Wiadomości

0969 63 Wiadomości
Na ciekawe Berlingo natomiast natrafiłem jeszcze na stoisku firmy Dangel specjalizującej się w napędach na cztery koła. Berlingo Silhouette miało pakiet zabezpieczający karoserię przed skutkami wypraw w trudniejszy teren, napędzane cztery koła i bogate wyposażenie, wliczając w to skórzaną tapicerkę i monitory LCD w zagłówkach przednich foteli. Relingi dachowe uzupełniały obraz auta mocno rekreacyjnego.

0969 49 Wiadomości

0969 50 Wiadomości

0969 48 Wiadomości

0969 51 Wiadomości
Jadąc przez Francję wielokrotnie natknęliśmy się na jeżdżące po tamtejszych drogach modele C-Crosser. SUV z szewronami opracowany wspólnie z Mitsubishi najwyraźniej przypadł do gustu Francuzom, bo auta tego typu widzieliśmy zarówno na autostradach, jak i na drogach lokalnych. Co ciekawe – nie natknęliśmy się na żadną 4007-kę. Nie wiem w tej chwili, jak wygląda kwestia cen obu modeli na rynku francuskim, ale podejrzewam, że sukcesy handlowe związane są raczej ze stylistyką obu samochodów. Być może drapieżny (jak na Lwa przystało) design nie przypadł do gustu Francuzom i wybierają łagodniejszego w formie Citroëna C-Crossera. Na targach oczywiście ten samochód również był prezentowany.

0969 57 Wiadomości
No i w ten sposób dotarliśmy do aut, które sprawiły, że do Paryża pojechać musieliśmy. C-Cactusa już widziałem w ubiegłym roku we Frankfurcie, ale w Paryżu też warto mu się było przyjrzeć. Dlaczego? Otóż Citroën zademonstrował wersję o napędzie elektrycznym. Biorąc pod uwagę światową recesję (niektórzy nazywają to już kryzysem) i niedawne szaleństwa z giełdową ceną ropy naftowej, konstruowanie samochodów o napędzie elektrycznym wydaje się być całkiem realną alternatywą i to już lada chwila. Gdy dojdą do tego względy ekologiczne, w normalnych krajach auta zasilane energią z ładowalnych z gniazdka ogniw elektrycznych lada moment wyjadą na drogi szeroką falą! W Polsce nie ma na razie co na to liczyć – ani zachęt ekonomiczno-podatkowych w tym kierunku nie ma, ani chęci posiadania czegoś, co nie dymi przy przyspieszaniu i nie ma logo Volkswagena na masce… Francja, która premiuje zakup aut ekologicznych ulgą sięgającą nawet 700 euro, to jednak inny, normalny świat, dlatego prezentowanie tam takich samochodów, a nawet wdrażanie ich do produkcji, jest całkiem sensowne.

0969 66 Wiadomości

0969 67 Wiadomości

0969 68 Wiadomości

0969 70 Wiadomości

0969 71 Wiadomości

0969 40 Wiadomości

Alternatywne źródła napędu były zresztą obecne w różnych postaciach. Natrafiłem m.in. na stoisko, gdzie prezentowano auta zasilane gazem ziemnym. Jako auta demonstracyjne służyły m.in. Citroëny C3 i C4 Grand Picasso. Prezentowano też mapkę Francji z zaznaczonymi miastami, które m.in. wykorzystują samochody zasilane gazem ziemnym do transportu miejskiego.

0969 52 Wiadomości

0976 07 Wiadomości

0976 06 Wiadomości

0976 08 Wiadomości
A co obserwował ten tłum?

0969 91 Wiadomości
Tak – to był samochód pochodzący z rzeczywistości wirtualnej, ale sprowadzony do naszego wymiaru – GTbyCitroën. Non stop kłębił się przy nim milion spragnionych oryginalnej stylistyki ludzi ;-) Ciężko było się dopchać i zrobić sensowne zdjęcia, dlatego mało zobaczycie ogólnych ujęć. Ale że diabeł tkwi w szczegółach, więc zarejestrowaliśmy dla Was sporo detali tego ciekawego konceptu, który zresztą pokazaliśmy już w początkach października.

0969 06 Wiadomości

0969 07 Wiadomości

0969 81 Wiadomości

0969 82 Wiadomości

0969 84 Wiadomości

0969 85 Wiadomości

0969 87 Wiadomości

0969 88 Wiadomości

0969 89 Wiadomości

0969 83 Wiadomości

0969 10 Wiadomości

0969 04 Wiadomości

0969 86 Wiadomości

0969 77 Wiadomości

0969 79 Wiadomości

0969 09 Wiadomości

0969 11 Wiadomości

0969 08 Wiadomości

0969 05 Wiadomości

0969 78 Wiadomości

Ale GTbyCitroën nie był jedynym konceptem, który wzbudzał ogromne zainteresowanie osób zwiedzających stoisko Citroëna. Bardzo ciekawą propozycją, nie bez szans na wdrożenie do seryjnej produkcji (oczywiście po jakimś tam ucywilizowaniu) był Hypnos. Oto kilka jego zdjęć:

0969 22 Wiadomości

0969 23 Wiadomości

0969 24 Wiadomości

0976 09 Wiadomości

0976 10 Wiadomości

0976 11 Wiadomości

0976 12 Wiadomości

Jeśli auto zostanie skierowane do produkcji, to na pewno zniknie mnóstwo rozwiązań charakterystycznych dla samochodów koncepcyjnych, jak na przykład zaprezentowane wyżej otwieranie drzwi, fotele, czy rozwiązania wnętrza. Ale sama linia karoserii na pewno wywołałaby wrażenie porównywalne z tym, czego przeszło pół wieku temu dokonał Citroën DS…

No ale kiedyś, to były samochody… Dało się to obejrzeć na stoisku przygotowanym przez francuską… żandarmerię. Wystawiono wiele ciekawych aut wykorzystywanych w ostatnim półwieczu, w tym więźniarkę oparta o Citroëna HY.

0969 47 Wiadomości
Aż się chce podskoczyć do więzienia, zwłaszcza w towarzystwie sierżanta Cruchot z Saint-Tropez ;-) Zastanawiałem się, czy w tym celu nie zrobić napadu na citroënowy butik targowy ;-) ale ostatecznie dałem spokój…

0969 98 Wiadomości

0976 13 WiadomościTekst i filmy: Krzysztof Gregorczyk
Zdjęcia: Krzysztof Gregorczyk i Krzysztof Mijal – Vitesse.auto.pl
.

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0969 58 Wiadomości0969 70 Wiadomości0969 71 Wiadomości0969 40 Wiadomości0969 52 Wiadomości0976 07 Wiadomości0976 06 Wiadomości0976 08 Wiadomości0969 91 Wiadomości0969 06 Wiadomości0969 07 Wiadomości0969 81 Wiadomości0969 68 Wiadomości0969 67 Wiadomości0973 06 Wiadomości0973 02 Wiadomości0976 14 Wiadomości0969 36 Wiadomości0969 63 Wiadomości0969 49 Wiadomości0969 50 Wiadomości0969 48 Wiadomości0969 51 Wiadomości0969 57 Wiadomości0969 66 Wiadomości0969 82 Wiadomości0969 84 Wiadomości0969 85 Wiadomości0969 78 Wiadomości0969 22 Wiadomości0969 23 Wiadomości0969 24 Wiadomości0976 09 Wiadomości0976 10 Wiadomości0976 11 Wiadomości0976 12 Wiadomości0969 47 Wiadomości0969 98 Wiadomości0976 13 Wiadomości0969 05 Wiadomości0969 08 Wiadomości0969 87 Wiadomości0969 88 Wiadomości0969 89 Wiadomości0969 83 Wiadomości0969 10 Wiadomości0969 04 Wiadomości0969 86 Wiadomości0969 77 Wiadomości0969 79 Wiadomości0969 09 Wiadomości0969 11 Wiadomości0142 Wiadomości0969 59 Wiadomości0969 97 Wiadomości0969 26 Wiadomości0969 65 Wiadomości0976 05 Wiadomości0969 54 Wiadomości0969 95 Wiadomości0969 99 Wiadomości0969 93 Wiadomości0969 19 Wiadomości0969 32 Wiadomości0969 33 Wiadomości0969 31 Wiadomości0969 25 Wiadomości0976 04 Wiadomości0969 92 Wiadomości0969 35 Wiadomości0976 01 Wiadomości0976 02 Wiadomości0969 02 Wiadomości0969 41 Wiadomości0969 72 Wiadomości0969 01 Wiadomości0969 75 Wiadomości0969 76 Wiadomości0969 80 Wiadomości0969 39 Wiadomości0976 03 Wiadomości0969 17 Wiadomości0969 42 Wiadomości0969 73 Wiadomości0969 12 Wiadomości0969 13 Wiadomości0969 43 Wiadomości0969 44 Wiadomości0969 45 Wiadomości0969 46 Wiadomości0969 60 Wiadomości0969 61 Wiadomości0969 64 Wiadomości0969 62 Wiadomości0969 14 Wiadomości0969 18 Wiadomości0969 56 Wiadomości0969 55 Wiadomości0969 29 Wiadomości0969 16 Wiadomości0969 94 Wiadomości0969 34 Wiadomości0969 96 Wiadomości0969 69 Wiadomości0969 15 Wiadomości0969 90 Wiadomości0969 03 Wiadomości

Originally posted 2008-10-23 11:13:28.

1 1 głos
Ocena artykułu
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze