Już za kilka dni rozpoczynają się w Paryżu targi samochodów klasycznych Retromobile 2018. Nie może tam zabraknąć marek francuskich. Pisaliśmy już o tym, co pokażą Peugeot i Renault, dziś czas na Citroëna.
W tym roku Citroën obchodzi dwie okrągłe rocznice, jeśli chodzi o swoje modele. Rozpoczyna też intensywnie przygotowania do stulecia swojej działalności. Wszystko to determinuje tematykę ekspozycji marki na Retromobile 2018. Niestety nie uda mi się odwiedzić w tym roku tej wspaniałej imprezy, choć szykowałem się do niej. Z różnych przyczyn to nie wyszło, ale postaram się na Retromobile jeszcze kiedyś wrócić.
Retromobile 2018 rozpoczyna się 7. lutego i potrwa do 11. lutego. Tradycyjnie odbędzie się w paryskim centrum ekspozycyjnym w Porte de Versailles. Citroën będzie podczas tej imprezy obchodził 70-lecie słynnego, kultowego wręcz 2CV, oraz 50-lecie Méhari. Jak łatwo policzyć pierwsze z tych aut zadebiutowało w 1948 roku, drugie- w 1968 roku.
Ale geneza Citroëna 2CV sięga ładnych parę lat wstecz w stosunku dopadanej wyżej daty. Projekt TPV (Toute Petite Voiture, czyli Bardzo Mały Samochód) powstał jeszcze przed II Wojną Światową. Niestety Niemcy jak zwykle narozrabiali ;-) Francuzi ukryli dokumentację i kilka prototypów i to na tyle skutecznie, że nic z tego nie wpadło w pazerne łapska faszystów.
Na Retromobile 2018 będzie rzadka okazja obejrzeć właśnie taki prototypowy TPV, przodka Citroëna 2CV.
Citroën 2CV
Targi Paris Motor Show, rok 1948. Tłum Francuzów oczekuje na prezentację samochodu, który miał stanowić rozwiązanie problemów motoryzacyjnych powojennej Francji. Na stoisku marki pojawia się prezydent Vincent Auriol. Citroën 2CV zostaje zaprezentowany głowie francuskiego państwa, zebranym miłośnikom motoryzacji, a wkrótce światu. To ostatnie trochę potrwało – nie było Internetu ;-) Niektórzy śmiali się z wyjątkowej sylwetki, inni widzieli w niej cechy, których brakowało w wielu innych modelach: prostotę, lekkość, zwinność, komfort, wszechstronność itp. Przyszłość pokazała, jak wspaniałym samochodem było 2CV. Najbrzydszy samochód świata, a jednocześnie tak pełen uroku!
Duża liczba zamówień, które napłynęły już w pierwszych dniach dowiodła, że marka i jego wizjonerscy projektanci trafili w sedno. André Lefebvre, szef biura projektowego Citroëna, zastosował w 2CV cały szereg nowatorskich wówczas technologii: napęd na przednie koła, miękkie zawieszenie o długim skoku, chłodzony powietrzem dwucylindrowy silnik itp.
Dzięki swojej ogromnej popularności Citroën 2CV stał się prawdziwym fenomenem społecznym: samochodem dla rolników i wikariuszy, dla ojców i uczniów. Miał wyjątkową 42-letnią historię, w czasie której sprzedano ponad 5,1 miliona egzemplarzy (w tym wersje dostawczych). Ostatniego Citroëna 2CV wyprodukowano w 1990 roku. Dzisiaj 2CV pieszczotliwie nazywany Deuche w języku francuskim, pozostaje ikoną historii motoryzacji, wzbudzając zainteresowanie kolekcjonerów z całego świata.
TPV, przodek 2CV (1939)
Projekt TPV, poprzednika 2CV, został uruchomiony w 1936 r. Jego celem było uczynienie samochodów towarem, który byłby przydatny w sektorze rolniczym i byłby dostępny dla klas pracujących w czasach, w których samochody były nadal postrzegane jako przedmioty luksusowe. Aby to osiągnąć prostota, oszczędność i pomysłowość musiały się połączyć w dążeniu do jednego celu. Określono go jasno: auto ma móc przetransportować cztery osoby i pięćdziesiąt kilogramów ziemniaków lub małą beczkę z maksymalną prędkością 60 km/h. Efekt? Pojazd ważył tylko 370 kg i kosztował jedną trzecią tego, ile płaciło się za 11 CV. Miał nawet tylko jeden reflektor, ponieważ przepisy w tym czasie nie wymagały dwóch!
W 1939 roku na targi Paris Motor Show przygotowano około 250 egzemplarzy przedprodukcyjnych. Niestety Niemcy wywołali II Wojnę Światową. Przygotowane pojazdy zostały dobrowolnie (acz nie bez żalu) zniszczone lub ukryte. Do dziś udało się dotrzeć do czterech. Jeden z nich będzie za parę dni zaprezentowany podczas Retromobile 2018. Pozostałe trzy znaleziono w 1994 roku na nieprzystępnym strychu gospodarstwa w pobliżu Centrum Testowego Citroëna w Ferté-Vidame.
50 lat Méhari
Maj 1968 roku. Rok protestów studenckich we Francji i Niemczech. Rok ustąpienia prezydenta de Gaulle’a. Rok inwazji wojsk Układu Warszawskiego na Czechosłowację. I rok prezentacji Citroëna Méhari. Młodzi ludzie wyszli na ulice Paryża w poszukiwaniu większej wolności, a Citroën zaprezentował swój samochód rekreacyjny. Samochód, który wyprzedził swoje czasy. Ale trafił idealnie w nastroje społeczne – pokochali go właśnie ci młodzi ludzie, dzieci-kwiaty, którzy uwielbiali nim jeździć po krętych uliczkach Lazurowego Wybrzeża.
Ten niezwykły kabriolet zbudowany na bazie Dyane 6 był prawie jak niezidentyfikowany obiekt jeżdżący ;-) Na drogach tamtych czasów niemalże szokował zaskakującym wyglądem – świeżym, nieskrępowanym i bezpretensjonalnym. Méhari wywróciło do góry kołami tradycyjne myślenie o kabrioletach.
Wszechstronny, praktyczny i ekonomiczny Citroën Méhari był idealnym wyborem dla nadmorskich uciech dzięki genialnemu plastikowemu korpusowi z tworzywa ABS, który sprawił, że auto było lekkie (ważyło jedynie 525 kg), odporne na korozję i mogło być myte od góry do dołu za pomocą szlaucha. Niezwykła, ale i zabawna oraz optymistyczna stylistyka z dużą modularnością i ciekawą kolorystyką sprawiły, że ten mały Citroën odniósł natychmiastowy sukces.
Jako symbol wolności i prostego, beztroskiego życia, Citroën Méhari szybko stał się zjawiskiem społecznym. Zrobił też znaczącą karierę filmową (pojawiając się zwłaszcza w popularnej serii o żandarmie – w tej roli niezapomniany Louis de Funès). Nie zabrakło też epizodów sportowych (np rajd Liège-Dakar-Liège w 1969 roku, czy Rajd Paryż-Kabul-Paryż w 1970 roku). Méhari pozostawało w produkcji przez prawie 20 lat, aż do 1987 roku, sprzedając się w 145.000 egzemplarzy.
Na Retromobile 2018 będzie można obejrzeć m.in. modele 2CV i Mehari przygotowane przez Stéphane’a Gillot. Inne prace tego artysty można znaleźć na stronie www.1on1.fr i na jego profilu na Facebooku.
Inne modele Citroëna na Retromobile 2018
Podczas tegorocznego Retromobile będzie można obejrzeć następujące modele francuskiej marki:
Citroën C4F Large z 1931 roku
Citroën Traction Avant 11AL Cabriolet z 1935 roku
Citroën Traction Avant 11BL Cabriolet z 1938 roku
Citroën 2CV Type A (TPV) z 1939 roku
Citroën 2CV Special Edition z 1976 roku
Citroën Méhari z 1969 roku
Citroën CX 2000 Super z 1979 roku
Citroën C3 Aircross z 2018 roku
Inne kultowe modele marki będą również dostępne dzięki ekspozycjom przygotowywanym przez kluby kolekcjonerskie zrzeszające miłośników Citroënów.
Podobnie jak w poprzednich latach odwiedzający będą mieli okazję porozmawiać z przedstawicielami klubów kolekcjonerskich, którzy będą obecni na Retromobile 2018. Będzie również sklep z towarami marki Citroën.
Podczas oczekiwania na klasyczny pokaz samochodów Rétromobile, najbardziej znane modele marki z całej jego historii można znaleźć na stronie internetowej Citroën Origins: www.citroenorigins.com (to wirtualne muzeum z kolekcją 62 pojazdów jest dostępne w 33 krajach).
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze