Gdyby ktoś z Was był w przyszłym tygodniu w północnych Włoszech, to sugerujemy wizytę w Padwie. Odbędzie się tam Salone di Auto e Moto d’Epoca 2019. Podczas tej motoryzacyjnej imprezy Citroën wystawi dwa historyczne modele. Pierwszym będzie Type A 10 HP, pierwszy samochód marki, drugim – Traction Avant 11 BL, prawdziwie innowacyjny model Citroëna.
Targi Auto e Moto d’Epoca 2019 w Padwie odbędą się w dniach 24-27. października. Kuratorem stoiska Citroëna jest Centro Documentazione Storica Citroën, a okazją do zaprezentowania dwóch kluczowych (spośród wielu nie mniej istotnych) modeli jest obchodzone w tym roku stulecie francuskiej marki. Z tego powodu na całym świecie odbywało się wiele imprez gromadzących miłośników aut sygnowanych szewronami.
Auto e Moto d’Epoca 2019 w Padwie jest kolejną tego typu imprezą. Oba modele, które zostaną tam zaprezentowane przez francuską markę dowodzą, że podczas tych 100 lat Citroën był w stanie wykazać się konsekwencją i śmiałością w ciągłym poszukiwaniu rozwiązań mających na celu zaoferowanie niespotykanych wrażeń na pokładzie. Oprócz innowacyjnych produktów Citroën wyróżniał się także oryginalnymi kampaniami komunikacyjnymi, które zawsze idealnie współgrały ze swoimi czasami, a nawet przewidywały trendy społeczne. Ponadto reklama często była swoistym przewodnikiem i wskaźnikiem tego, co można robić w czasie wolnym, podkreślając koncepcję komfortu, która zawsze wyróżniała ofertę Citroëna.
Aby sprostać wyzwaniom, które pojawiały się w ciągu tych 100 lat, marka zawsze była inspirowana ludźmi i ich stylem życia. To filozofia, która zaczęła się od geniuszu jednego człowieka: André Citroëna. André Gustave Citroën urodził się w Paryżu 5. lutego 1878 roku, a jego niezwykła osobowość zdumiewa do dziś. Człowiek ten radykalnie zmienił przemysł motoryzacyjny swoich czasów dzięki zdolności przewidywania i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań tamtej epoki. To nie przypadek, że jego nowoczesność, charyzma i wizjonerski duch są nadal głęboko żywe w marce, która wciąż nosi jego imię.
Salon Auto e Moto d’Epoca 2019 w Padwie jest okazją do kontynuacji obchodów stulecia, a stoisko całkowicie przygotowane przez Centrum Dokumentacji Historycznej Citroëna oddaje hołd chwalebnej historii marki, prezentując dwa kultowe modele:
– Type A jest stałym elementem w historii Starego Kontynentu, stając się pierwszym seryjnie produkowanym samochodem w Europie, udostępnionym ogółowi społeczeństwa w czerwcu 1919 r.
– Traction Avant jest wciąż rewolucyjny dzięki swoim innowacjom technicznym z 1934 roku, które utorowały drogę nowoczesnemu samochodowi i które wciąż zaskakują.
TYPE A 10HP – PIERWSZY MODEL CITROËNA, PIERWSZY SRYJNIE PRODUKOWANY SAMOCHÓD W EUROPIE
Type A 10 HP, pierwszy samochód sprzedawany przez Citroëna od 1919 roku, jest również pierwszym samochodem francuskim produkowanym w dużych seriach. André Citroën, inżynier-wizjoner i konstruktor, projektuje go jako samochód ekonomiczny, o zmniejszonym zużyciu benzyny (7,5 litra na 100 km) i „niskim zużyciu opon ze względu na swoją lekkość”. Typ A 10 HP jest oferowany w kilku wersjach („Torpedo”, „Coupé de Ville” lub „Conduite Intérieure”), charakteryzujących się wręcz referencyjnym komfortem. Sukces Typ A 10 HP doprowadził w 1921 r. do powstania B2, osiągającego prędkość 73 km/h, a później do Type B10, B12 i B14. Tymczasem ten model dostosowuje się do potrzeb mobilności świata w jego ciągłej ewolucji – powstały taksówki, karetki pogotowia i samochody dostawcze.
Samochód, który będzie eksponowany podczas Auto e Moto d’Epoca 2019 w Padwie, to wersja polakierowana na biało z sygnaturą Origins 1919. To jeden z 24.093 wyprodukowanych egzemplarzy Type A 10 HP. Był napędzany silnikiem o pojemności skokowej 1.327 cm³ generującym 10 KM. Skrzynia biegów (niesynchronizowana) miała trzy przełożenia. Prędkość maksymalna wynosiła 65 km/h. Zastosowano hamulec nożny (główny) i ręczny (pomocniczy). Auto ważyło tylko 810 kg i zapewniało bardzo wysoki komfort.
TRACTION AVANT – PIERWSZY SERYJNY SAMOCHÓD Z NAPĘDEM NA PRZEDNIE KOŁA
Ten samochód, to jeden z wielu modeli Citroëna, który stanowił prawdziwą rewolucję techniczną. Został zaprezentowany po raz pierwszy w 1934 roku i był jednocześnie ostatnim modelem marki, który zadebiutował przed śmiercią André Citroëna. Za kwestie techniczne odpowiadał André Lefebvre, za styl – Flaminio Bertoni. Traction Avant był niższy i bardziej aerodynamiczny niż wszystkie inne ówczesne samochody. Jego słynna nazwa pochodziła od napędu na przednie koła. Prawdziwa koncentracja innowacji, która zainspirowała cały przemysł samochodowy! Pierwszy monokokowy samochód produkowany w dużych seriach jest wyposażony w „pływający silnik”, aby ograniczyć wibracje, i w hamulce hydrauliczne, co zapoczątkowało nowy sposób na czerpanie przyjemności z jazdy. Traction Avant w wersji z 1954 r. jest wyposażony w zawieszenie hydropneumatyczne na tylnych kołach, co zapewnia niespotykany komfort. Produkcja, która we wszystkich wersjach osiągnęła prawie 760.000 egzemplarzy, zakończyła się w 1957 roku.
Citroën Traction Avant, który zostanie pokazany w przyszłym tygodniu podczas Auto e Moto d’Epoca 2019, pochodzi z 1956 roku. Pod jego maską pracuje silnik o pojemności skokowej 1.911 cm³ generujący 60 KM. Pozwalało to na osiągnięcie prędkości nawet 110 km/h. Silnik współpracował z trzybiegową przekładnią (dwa były zsynchronizowane). Wyposażony był w cztery hamulce bębnowe ze wspomaganiem hydraulicznym. W przednim zawieszeniu zastosowano podłużne drążki skrętne, w tylnym – poprzeczne. Auto ważyło 1.120 kg przy długości całkowitej 4,45 m.
Jeśli ktoś z Was będzie w drugiej połowie przyszłego tygodnia we Włoszech, to sugerujemy wizytę na targach Auto e Moto d’Epoca 2019 w Padwie.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze