Citroën pokazał dziś pierwsze oficjalne zdjęcia modelu Oli [all-ë]. Ale pięć fotek, to za mało dla fanów francuskiej motoryzacji, dlatego mamy dla Was więcej zdjęć i filmy video, a także garść informacji co do genezy tego autka. Oto ten materiał.
IMPET
Citroën Oli [all-ë] jest uderzającym konceptualnym manifestem inteligentnych idei kwestionujących obecne status quo; jest swoistym miejscem docelowym dla wszechstronnej i przyjemnej w pełni elektrycznej mobilności, która poprawia jakość i styl życia wszystkich ludzi.
Citroën Oli [all-ë] ośmiela się powiedzieć „dość” przeciwstawiając się trendom branży w zakresie coraz cięższych, bardziej złożonych i droższych bezemisyjnych pojazdów rodzinnych tworzonym, aby sprostać wyzwaniom społecznym i mobilności jutra.
Citroën Oli [all-ë] opiera się na innowacyjnym Ami z przekonującymi sposobami, aby mobilność była przyjemna, przystępna cenowo, odpowiedzialna i wielofunkcyjna.
AMBICJA
Citroën Oli [all-ë] celuje w „najlepszą w swojej klasie” ocenę cyklu życia dzięki zmniejszonej wadze i złożoności dzięki materiałom podlegającym recyklingowi, przystępnej cenie, trwałości i długowieczności.
Stanowi optymistyczne „laboratorium na kółkach” – jest wieloaspektowym manifestem inteligentnych pomysłów na jutro.
Docelowa waga ma wynosić 1.000 kg. Citroën Oli [all-ë] ma zapewniać zasięg 400 km; prędkość maksymalna została ograniczona do 110 km/h dla maksymalnej wydajności i osiągnięcia zużycia energii na poziomie 10 kWh/100 km; ładowanie od 20% do 80% ma trwać około 23 minut.
POMYSŁOWOŚĆ
Citroën Oli [all-ë] ma być pojazdem równie przydatnym, kiedy się nim jeździ, jak i kiedy się go nie używa. Wyposażono go w inteligentne funkcje V2G i V2L oraz moc zapewniającą przyjemną jazdę.
To auto o niekonwencjonalnej sylwetce i szczerej estetyce napędzana funkcjonalnością, wydajnością i trwałością. Silna osobowość uosabia sprytne podejście do projektowania produktów przemysłowych i obejmuje wszechstronność w zakresie wielu działań.
Podobnie, jak we w 100% elektrycznym Ami, zastosowano jednakowe drzwi prawe i lewe, jednakowe zderzaki, a do tego lekkie elementy ochronne, płaskie panele karoseryjne i szyby. Mocna płaska maska, dach i panele do podnoszenia, na których można stanąć, wykonane z przetworzonej tektury o strukturze plastra miodu. Citroën Oli [all-ë] ma też unikalne hybrydowe koła stalowo-aluminiowe z ekologicznymi i inteligentnymi oponami koncepcyjnymi Goodyear Eagle GO.
Przestronne, innowacyjne wnętrze z deską rozdzielczą, projektorem HMI „Smartband” i systemem informacyjno-rozrywkowym opartym o koncepcję „przynieś własne urządzenie” („bring your own device”) wykorzystywanym już także przez np. Dacię.
Citroën Oli [all-ë] został wyposażony w wygodne siedzenia z oparciem „siatkowym”, zmywalną podłogę i wykończono go lekkimi materiałami nadającymi się do recyklingu. Wykorzystano koncepcję koła życia: Citroën Oli [all-ë] może być odnawiany, ulepszany i naprawiany za pomocą części pochodzących z recyklingu i odsprzedawany kolejnym właścicielom.
MISJA
Citroën Oli [all-ë] pokazuje misję Citroëna, aby zapewnić wszystkim prostą, całkowicie elektryczną mobilność, aby poprawić jakość codziennego życia ludzi przy jak najmniejszym wpływie na środowisko.
Spodziewaj się olśniewających pomysłów, szczegółów projektowych i postępów we wnętrzu reprezentowanych w przyszłych modelach produkcyjnych.
Citroën Oli [all-ë] symbolicznie wprowadza nową interpretację logo „podwójnych szewronów” Citroëna, która zostanie zastosowana we wszystkich nowych odsłonach produktów i nowej tożsamości korporacyjnej.
A teraz rozwinięcie idei przedstawionych przed chwilą.
IMPET
Dla Citroëna przewidywanie przyszłości w zakresie przystępnej mobilności osobistej jest obsesją, a sukces Ami dał impuls do przeniesienia „niekonwencjonalności” na nowy poziom w koncepcyjnym modelu Oli.
Innowacyjny Ami zademonstrował, jak Citroën potrafi robić rzeczy inaczej, aby spełnić swoje zobowiązanie do udostępnienia prostego, całkowicie elektrycznego transportu dla wszystkich. Stanowił również bodziec dla Oli [all-ë], uderzającego i innowacyjnego „laboratorium na kółkach”, zaprojektowanego, aby poruszyć kwestię mobilności rodzinnej poprzez przełamywanie branżowych trendów, które owocują cięższymi, bardziej złożonymi i droższymi samochodami elektrycznymi.
„Nazwaliśmy ten projekt Oli jako ukłon w stronę Ami, a ponieważ podsumowuje on, o co chodzi w tym pojeździe – kolejny dowód na to, że tylko Citroën może zapewnić sensowną, w pełni elektryczną mobilność WSZYSTKIM rodzajom ludzi w nieoczekiwany, odpowiedzialny i satysfakcjonujący sposób” – mówi dyrektor generalny Citroëna, Vincent Cobée.
To przewodnie światło Citroëna: pełen przygód, wieloaspektowy manifest sprytnych i osiągalnych pomysłów skoncentrowanych na zmniejszeniu masy i złożoności w celu maksymalizacji wydajności, wszechstronności i dostępności. Oli [all-ë] to destynacja, w której trend „więcej” zamieniany jest na konstruktywne „dość”: „tyle, ile potrzebujesz lub trzeba”.
Co istotne, klienci mogą spodziewać się, że wiele koncepcji i innowacji zaprezentowanych w Oli [all-ë] pojawi się w przyszłych elektrycznych samochodach rodzinnych Citroëna.
Podczas gdy Ami było dosłownie małym krokiem w „przejściu do rozmowy”, Oli sygnalizuje ekscytujący krok naprzód. Zamiast być 2,5-tonowym „pałacem na kółkach” wypełnionym ekranami i gadżetami, Oli udowadnia, że przy wystarczającej liczbie rzeczy, których potrzebują i oczekują klienci, wspieranych przez nowatorskie wykorzystanie odpowiedzialnych materiałów i zrównoważony proces produkcji, można zaspokoić społeczne zapotrzebowanie na niedrogą, ale pożądaną mobilność o zerowej emisji, która umożliwia prowadzenie wielu stylów życia.
Vincent Cobée wyjaśnia, dlaczego nadszedł właściwy czas na Oli: „Trzy konflikty społeczne zachodzą jednocześnie – po pierwsze to wartość i zależność od mobilności, po drugie to ograniczenia ekonomiczne i niepewność co do dostępności zasobów, a po trzecie nasze rosnące poczucie pragnienia odpowiedzialnej i optymistycznej przyszłości. Konsumenci mogą wyczuć, że era obfitości może się skończyć, a rosnące przepisy i rosnące koszty mogą ograniczyć naszą zdolność do swobodnego poruszania się. Jednocześnie rosnąca świadomość potrzeby przyspieszenia działań na rzecz zapobiegania zmianom klimatu sprawia, że jesteśmy bardziej świadomi ekologicznie i bardziej wyczuleni.
Typowy samochód rodzinny z połowy lat 70. XX wieku ważył około 800 kg i miał 3,7 m długości i 1,6 m szerokości. Dzisiejsze odpowiedniki urosły do ponad 1.200 kg, co najmniej 4,3 m długości i 1,8 m szerokości. Niektóre ważą nawet ponad 2.500 kg. Wymogi prawne i bezpieczeństwa przyczyniły się do tego częściowo, ale jeśli trend się utrzyma i będziemy nadal parkować te pojazdy przez 95% czasu każdego dnia i pokonywać 80% dystansu z jednym pasażerem, konflikt między potrzebą ochrony naszej planety, a obietnicą przyszłości zrównoważonej, zelektryfikowanej mobilności nie będzie łatwy do rozwiązania.
Citroën wierzy, że elektryfikacja nie powinna oznaczać wymuszenia, a bycie świadomym ekologicznie nie powinno być karą poprzez ograniczanie naszej mobilności lub sprawianie, że życie z pojazdami jest mniej satysfakcjonujące. Musimy odwrócić trendy, czyniąc samochody lżejszymi i tańszymi oraz znaleźć nowatorskie sposoby maksymalizacji użytkowania i odnawiania dla kolejnych właścicieli. W przeciwnym razie rodziny nie będą mogły pozwolić sobie na swobodę poruszania się, gdy pojazdy całkowicie elektryczne staną się dla nich jedyną dostępną opcją. Oli jest potężnym przykładem tego, jak Citroën z optymizmem mierzy się z tymi konfliktami”.
AMBICJA
Dla Laurence’a Hansena, szefa działu rozwoju produktów Citroëna i Laurenta Barrii, szefa działu marketingu i komunikacji Citroëna, Oli [all-ë] uosabia misję Citroëna polegającą na demokratyzacji mobilności elektrycznej w przyjemny sposób.
Citroën wierzy, że nadszedł właściwy czas, aby powiedzieć „dość” trendowi przerostów i kosztów i zamiast tego skupić się na tworzeniu czystych, uczciwych pojazdów, które są lżejsze, mniej skomplikowane i naprawdę przystępne, a także pomysłowe i radosne.
Dziwaczny i nieskomplikowany Ami był znaczącym krokiem w tym kierunku, podczas gdy zelektryfikowane i całkowicie elektryczne modele, takie jak ë-C4 i nowy ë-C4-X, oraz lekkie pojazdy użytkowe, takie jak ë-Berlingo i ë-SpaceTourer, zapewniają już dostęp do zalety zelektryfikowanej motoryzacji z komfortem, osobowością i wartością, jakiej klienci oczekują od Citroëna.
Dzięki Oli [all-ë] Citroën odważnie pokazuje, w jaki sposób podniesie stawkę przyszłej mobilności rodzinnej, ponownie przemyślając każdy szczegół, aby zmniejszyć zużycie zasobów i materiałów, aby stworzyć przyjemne pojazdy, które są łatwiejsze w użyciu, zrozumiałe i niedrogie, z odpowiednim zasięgiem i ulepszoną wszechstronnością.
„Oli to robocza platforma do odkrywania genialnych pomysłów, które są realistyczne dla przyszłej produkcji” – mówi Laurence Hansen. – „Nie wszystkie się połączą w fizycznej formie, którą tu widzicie, ale prezentowany wysoki poziom innowacji inspiruje przyszłe modele Citroëna”.
CEL: NAJLEPSZA OCENA CYKLU ŻYCIA
Sprytnie zaprojektowany Oli [all-ë] to koncepcyjny wielozadaniowy pojazd rodzinny, którego sercem jest zrównoważony rozwój, i który wyraźnie pokazuje, w jaki sposób można osiągnąć „najlepszą w swojej klasie” ocenę cyklu życia (LCA), od koncepcji z powściągliwym, optymalnym wykorzystaniem lekkich materiałów pochodzących z recyklingu, po zrównoważone procesy produkcyjne, a także od trwałości w celu wydłużenia „życia w eksploatacji” po odpowiedzialny recykling po zakończeniu eksploatacji.
„Chcieliśmy wykorzystać tylko taką ilość materiałów, jaka jest nam naprawdę potrzebna, dlatego bezwzględnie dążyliśmy do tego, aby umieścić odpowiednie zasoby tam, gdzie są wymagane, i ograniczyć ich wykorzystanie” – mówi Hansen.
Gdy liczba części i komponentów jest inteligentnie zmniejszona, stosowane są najlżejsze i najbardziej odpowiedzialne materiały, złożoność jest zminimalizowana, a wszechstronność i funkcjonalność zwiększona, rezultatem jest coś znacznie wydajniejszego, bardzo przystępnego i mniej skomplikowanego, a jednocześnie nieoczekiwanie genialnego w jego konstrukcji i użyteczności.
Przemyślane szczegóły można znaleźć w całym samochodzie. Na przykład siedzenia są prosto skonstruowane i wykorzystują 80% mniej części niż tradycyjne siedzenia samochodowe. Wykonane są z materiałów pochodzących z recyklingu, a sprytnie zaprojektowane oparcia z siateczki wzmacniają naturalne światło wewnątrz pojazdu. Można je również łatwo ulepszyć lub spersonalizować, aby dopasować je do gustu indywidualnych właścicieli. Jest to korzystne dla wszystkich, ponieważ masa pojazdów jest zmniejszona, są one odpowiedzialne i zrównoważone, a ulepszona atmosfera w kabinie pozytywnie wpływa na komfort pasażerów.
„Ostatecznie jest to bardziej styl życia niż wybór pojazdu. Możesz zapłacić za wszystkie najnowsze funkcje i sztuczną inteligencję, z których korzystasz tylko przez 2% czasu podczas jazdy, lub możesz zadać sobie pytanie »co należy zrobić i ile z tego naprawdę potrzebuję?«” – mówi Hansen. – „Oli to sposób na powiedzenie dość! Chcę czegoś innowacyjnego, ale chcę, aby było to proste, niedrogie, odpowiedzialne i trwałe. Oli to wszystko, a także ogromna ilość przyjemności w twoim życiu!”.
LŻEJ, DALEJ, DŁUŻEJ
Citroën Oli [all-ë] pokazuje, że stawiając czoła wrogom, jakim jest zasięg i wydajność pojazdów akumulatorowo-elektrycznych, pojazdy elektryczne mogą iść dalej, działać dłużej, być bardziej wszechstronne i tańsze w utrzymaniu.
„To błędne koło – zapewnienie większego zasięgu elektrycznego wymaga większego akumulatora. Dodanie większej ilości technologii wymaga większej mocy, co oznacza również większą baterię. Wszystko to zwiększa wagę, złożoność i koszty, a im więcej waży pojazd, tym staje się mniej wydajny” – dodaje Laurence Hansen. – „Oli pokazuje, co może się stać, gdy przyjmiemy zupełnie inne podejście”.
Choć wydaje się pokaźny, Oli [all-ë] nie jest ani ciężki, ani nieporęczny – jego docelowa waga pojazdu wynosi około 1.000 kg, co czyni go znacznie lżejszym niż większość porównywalnych kompaktowych SUV-ów.
W rezultacie jego całkowicie elektryczny układ napędowy potrzebuje akumulatora o pojemności tylko 40 kWh, aby zapewnić docelowy zasięg do 400 km. Dzięki ograniczeniu prędkości maksymalnej do 110 km/h w celu zmaksymalizowania wydajności, doskonałe zużycie 10 kWh/100 km jest realistyczne, a ładowanie od 20% do 80% zajmuje tylko 23 minuty.
TRWAŁE PARTNERSTWO
Citroën Oli [all-ë]został zaprojektowany z myślą o maksymalizacji długowieczności i trwałości, dzięki czemu, podobnie jak w domu, może mieć wielu właścicieli i mieć dłuższy aktywny cykl życia. To podejście ma na celu ułatwienie napraw, renowacji, modernizacji i personalizacji, aby można go było łatwo przekazać „jak nowy” kilku kolejnym właścicielom lub zachować w rodzinie, aby cieszyło się nim młodsze pokolenie.
Co więcej, projekt Oli [all-ë] skłonił Citroëna do ponownej oceny wszystkich usług i doświadczeń, jakie zapewnia właścicielom pojazdów elektrycznych przez cały okres ich współpracy z marką, zwłaszcza w obliczu rosnących kosztów i wyzwań związanych z mobilnością.
„Rozumiemy, jak ciężkie, ponadgabarytowe pojazdy mogą być większym obciążeniem niż przyjemnością pod względem ekonomicznym i ekologicznym, i wiemy, że konsumenci są coraz bardziej wrażliwi na zanieczyszczenia i zatory komunikacyjne i chcą być odpowiedzialni przy wyborze marek” – mówi Laurent Barria. – „Dlatego w Citroënie, oprócz skupiania się na tworzeniu niezawodnych pojazdów, koncentrujemy się na tworzeniu trwałych partnerstw z klientami poprzez innowacyjne usługi własnościowe i doświadczenia, które umożliwiają prowadzenie takiego stylu życia, którym ludzie chcą się cieszyć”.
Kluczem do tego jest rozszerzenie dobrego samopoczucia, które klienci Citroëna już czerpią z przebywania we wnętrzach aut francuskiej marki, aby obejmowało wszystko, co wspiera pojazd i całą ich podróż właścicielską.
W związku z tym Citroën przedstawia nowy, kompleksowy program obejmujący usługi i doświadczenia „CITROËN CITIZEN” inspirowane przez Oli [all-ë]. Zamiarem jest wzmocnienie poczucia „zen”, którym będą cieszyć się właściciele elektrycznych Citroënów, gdy zaadoptują pojazdy w swoim życiu i rodzinie.
POMYSŁOWOŚĆ
Dla zespołów rozwojowych i projektowych Citroëna pomysłowość była hasłem, dzięki któremu Oli jest czymś więcej niż tylko samochodem.
PRZYDATNE ŻYCIE PARTNERA
Citroën Oli [all-ë] jest w rzeczywistości partnerem życiowym – przydatną na co dzień jednostką, która pomaga ludziom żyć pełnią życia, nawet gdy nie są w ruchu. To sanktuarium wolne od nawału nowych technologii, członek rodziny, którym można się cieszyć, oraz urządzenie, które w widoczny sposób ponownie łączy się z naturą i ekologią.
„Zamiast domu, w którym mieszkają lub pojazdu, którym jeżdżą, ludzie coraz częściej postrzegają swój ślad ekologiczny jako autentyczny i pozytywny wyraz tego, kim są i jak żyją” – mówi Anne Laliron, szefowa Citroën Advanced Products and Mobility Solutions. – „Wierzymy, że Oli naprawdę zainspiruje ich swoimi genialnymi i żywymi sposobami robienia rzeczy inaczej, aby uprościć i cieszyć się życiem, jednocześnie zmniejszając nasz wpływ na zasoby planety”.
Citroën cieszy się dziedzictwem wymyślania konsumenckiego stylu życia, który towarzyszył jego pojazdom, a ponieważ nowe pokolenie klientów jest jeszcze bardziej kreatywne, żyjąc z niekonwencjonalnym Ami, optymistyczny duch Oli [all-ë] może potencjalnie zrobić to samo.
ELEKTRYCZNY STYL ŻYCIA
Doskonałym tego przykładem jest to, jak Oli może umożliwić elektryczny styl życia przekraczający jego możliwości jako forma mobilności o zerowej emisji. Jako użyteczne „urządzenie elektryczne” bezproblemowo i naturalnie wpasuje się w elektryczny ekosystem jako kluczowe ogniwo między panelami słonecznymi w domu (które mogą sporadycznie wytwarzać nadwyżkę energii, która może zostać zwrócona do sieci), zapotrzebowanie konsumentów na energię elektryczną w przeprowadzce lub w domu (na przykład w przypadku przerwy w dostawie prądu) oraz szerszej sieci elektrycznej.
Wspierając inteligentną funkcję „Vehicle to Grid” (V2G), pojazd taki jak Oli [all-ë] może zarabiać pieniądze dla swojego właściciela, przechowując nadmiar energii z domowych paneli słonecznych i odsprzedając ją dostawcom energii, a także pomagając w zarządzaniu problemy z zasilaniem w przypadku szczytowego zapotrzebowania lub przerwy w dostawie prądu w sieci.
Citroën Oli [all-ë] pokazuje również, jak samochód może pełnić funkcję domu z dala od domu podczas letnich wycieczek na plażę lub weekendu na kempingu w górach, dzięki funkcji „Vehicle to Load” (V2L). Biorąc pod uwagę akumulator o pojemności 40 kWh i moc gniazdka 3,6 kW (odpowiednik domowego gniazdka 230V 16A), Oli teoretycznie może zasilać urządzenie elektryczne o mocy 3000 W przez około 12 godzin.
„To wspaniałe, jeśli pływałeś lub zmoczyłeś się w deszczu i musisz wysuszyć włosy” – mówi Anne Laliron. – „Suszarka ma moc i możesz cieszyć się zimnym lub gorącym napojem, ponieważ możesz podłączyć mini lodówkę lub ekspres do kawy, a gdy zapadnie noc, możesz podłączyć grill i światła, aby zjeść posiłek, więc Oli jest zdecydowanie Twoim codziennym współczesnym partnerem życiowym”.
Niezależnie od tego, jakie zastosowanie można sobie wyobrazić dla Oli [all-ë] na wycieczkach lifestylowych lub w domu rodzinnym, emanuje sprytną funkcjonalnością, która jest praktyczna i łatwa w użyciu.
ESTETYKA DESIGNU NAPĘDZANA FUNKCJONALNOŚCIĄ
Uderzająca i niekonwencjonalna sylwetka Oli [all-ë] emanują osobowością, produktywnością i pozytywnością w śladzie podobnym do kompaktowego SUV-a o długości 4,20 m, wysokości 1,65 m i szerokości 1,90 m.
Auto wymyka się tradycyjnemu etykietowaniu. Oli może być tym, czym musi być – limuzyną rodzinną, miejskim odkrywcą, pojazdem przygodowym, współpracownikiem, a nawet przedłużeniem domu rodzinnego dzięki możliwości zasilania urządzeń codziennego użytku, pomocy w przypadku awarii zasilania lub zapewnienia platformy do mycia okna, o ile uda się podjechać tak blisko.
Szef działu designu Citroëna, Pierre Leclercq, uważa, że Oli [all-ë] stawia na czystość i dobroć dla rodzin, które nie dbają o status motoryzacyjny i stereotypy: „Istnieje czystość, o którą Citroën zawsze dbał, a której nie mają inne marki. O wiele trudniejsze jest zaprojektowanie przedmiotu, który jest czysty, ale wyjątkowy, niż stworzenie czegoś zbyt skomplikowanego i uczynienie go wyjątkowym. Pomyśl o kultowych pojazdach, takich jak nowe Ami czy 2CV – sylwetki, które są natychmiast rozpoznawalne jako produkty Citroëna i które ze względu na swój pragmatyzm mogą również żyć dłużej”.
W Oli podejście estetyczne zostało celowo przesadzone, aby wzmocnić funkcjonalność i wszechstronność. I, podobnie jak Ami, Oli nie boi się pokazać swojego prostego i intuicyjnego podejścia i wyróżnia się zabawnym wykorzystaniem kolorowych akcentów, jasnych materiałów wykończeniowych i żywych wzorów, które sprzyjają możliwościom personalizacji.
„Nie boimy się pokazać, jak zbudowany jest pojazd, dzięki czemu można zobaczyć na przykład ramy, śruby i zawiasy. Przyjęcie czystości pozwala nam projektować inaczej i kwestionować wszystko. To tak, jakby przyjąć analogowe podejście do wielu rzeczy, które dziś stały się cyfrowe” – dodaje Leclercq. – „Dlatego w przypadku Oli przyjęliśmy mniej motoryzacyjne podejście i to właśnie ta czystość i pomysłowość będą inspirować elementy naszego języka projektowania w nadchodzących latach”.
Przed projektowaniem pojazdów Leclercq studiował wzornictwo przemysłowe, co wyjaśnia kierunek, w jakim podąża: „We wzornictwie przemysłowym uczą cię »nie mów mi, że jest piękny, musi być funkcjonalny«, więc kiedy zabraliśmy się do Oli, zadbaliśmy o to, aby ta forma zdecydowanie podążała za funkcją, jak można by się spodziewać w przypadku wszystkiego, od sprzętu AGD po pojazdy użytkowe. Sposób, w jaki ewoluuje wygląd zewnętrzny pojazdu, opiera się na architekturze wnętrza – jest to bardzo ważne, ponieważ nie możesz po prostu robić projektu seksownego na zewnątrz bez zrozumienia doświadczenia, jakie chcesz, aby ludzie mieli w środku”.
Zespół przemyślał każdy element Oli w oparciu o potrzebę sprawowania wielu funkcji, zmniejszenie masy i złożoności poprzez użycie mniejszej liczby części wspólnych oraz odpowiedzialne wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu, gdy tylko jest to możliwe.
Pierre Sabas, szef Citroën Advanced Design and Concept Vehicles, mówi: „Wyznaczyliśmy ambitne cele i stało się to ćwiczeniem z „projektowania przez proces” – zamiast wyobrażać sobie kształt i próbować znaleźć na to sposób, zaczęliśmy od funkcjonalności. Potem wszystko uprościliśmy i znaleźliśmy sprytne, odpowiedzialne materiały, aby zmniejszyć wagę i koszty, a potem zrobiliśmy to od nowa”.
WSZECHSTRONNA PLATFORMA
Podczas gdy maska, bagażnik i dach w tradycyjnym samochodzie wyglądają jak doskonałe platformy pomagające w pracach domowych, takich jak przycinanie drzew, w rzeczywistości niewiele jest pojazdów zbudowanych z myślą o tej sile i możliwościach. Tak nie jest w przypadku Oli [all-ë].
Jego płaska maska, dach i tylne panele „podbieracza”, które oprócz nadania unikalności sylwetce pojazdu, zostały wybrane tak, aby spełnić cele związane z niską wagą, wysoką wytrzymałością i maksymalną trwałością.
Wykonane z pochodzącej z recyklingu tektury falistej uformowanej w strukturę warstwową o strukturze plastra miodu pomiędzy panelami wzmacniającymi z włókna szklanego, zostały stworzone we współpracy z partnerem BASF. Są one pokryte żywicą poliuretanową Elastoflex® pokrytą ochronną warstwą wytrzymałej, teksturowanej Elastocoat®, która jest często stosowana na pokładach parkingowych lub rampach załadunkowych, i pomalowana innowacyjną, wodorozcieńczalną farbą BASF R-M Agilis®.
Panele są bardzo sztywne, lekkie i mocne – tak mocne, że może na nich stanąć osoba dorosła – a ich waga jest zmniejszona o 50 procent w porównaniu z równoważną stalową konstrukcją dachu. Ich wszechstronność i trwałość otwierają przed właścicielami świat możliwości cieszenia się pracą i rekreacją.
Jakiekolwiek zastosowanie można sobie wyobrazić, od wykorzystania dachu jako drabiny po podest do montażu namiotu, użyteczność przychodzi bez dodatkowego ciężaru lub kosztu egzotycznych materiałów. Aż trudno uwierzyć, że panele o wadze 6 kg mogą udźwignąć ciężar dorosłego człowieka, a także dobrze wyglądać i być tak wytrzymałe, ale tak właśnie jest.
Wszechstronność przenoszenia ładunku również nie jest zagrożona, ponieważ relingi dachowe po obu stronach panelu dachowego umożliwiają właścicielom zamocowanie akcesoriów, takich jak bagażniki rowerowe i boxy dachowe na wyjazd na rodzinne wakacje, podczas gdy pod panelem maski znajdują się starannie wykończone schowki, w tym schowki na kable do ładowania oraz przedmioty osobiste i awaryjne.
POZIOM SPOTYKA PION
Podjęcie świadomej decyzji o stworzeniu płaskich powierzchni ze względu na docelowe zasoby i materiały pozwoliło zespołowi poeksperymentować z kontrastem pionowych i poziomych elementów projektu, na przykład w detalach szkła i oświetlenia.
„Wszystkie kluczowe elementy projektu Oli są idealnie poziome lub pionowe, co jest czymś, co chcemy zbadać” – mówi Leclercq. – „Zwykłym podejściem byłoby wybranie dynamicznych linii, ale inni producenci pojazdów nie odważyliby się zrobić tego, co zrobiliśmy my – ale szukamy uczciwości i wydajności w języku formy”.
Szyba przednia jest pionowa, ponieważ jest to najkrótsza odległość między górą a dołem i wykorzystuje najmniejszą ilość szkła. Oprócz zmniejszenia wagi i złożoności mniejszy arkusz szkła jest tańszy w produkcji lub wymianie i zmniejsza narażenie użytkowników na działanie słońca. Szacuje się również, że pomoże to zmniejszyć zapotrzebowanie na energię, którą skromny system klimatyzacji firmy Oli [all-ë]wytwarza na swoich akumulatorach, nawet o 17%.
„Można argumentować, że pionowy ekran jest mniej aerodynamiczny, ale nie oczekujemy, że ludzie będą jeździć takim pojazdem z prędkością 200 km/h. Uważamy, że jest on najbardziej przydatny na obszarach miejskich i podmiejskich, gdzie ludzie zmniejszają prędkość i są świadomi aspektów środowiskowych i bezpieczeństwa codziennej mobilności. Dlatego ograniczyliśmy maksymalną prędkość Oli do 110 km/h” – wyjaśnia Sabas.
Jednakże aby zwiększyć wydajność, Oli jest wyposażony w eksperymentalny system „kanał aero” między przednią częścią maski a płaskim górnym panelem, który wydmuchuje powietrze w kierunku przedniej szyby, tworząc efekt kurtyny, aby wygładzić przepływ powietrza nad dachem.
Przyciągająca wzrok rama przedniej szyby jest wykończona jasną folią „na podczerwień” – nowy, charakterystyczny kolor, którego Citroën użyje w połączeniu z nową tożsamością marki.
Kontrast między poziomym a pionowym jest widoczny w racjonalnie przemyślanych panelach bocznych i szkle.
Drzwi przednie wzorowane są na Ami i są identyczne z każdej strony, choć inaczej zamontowane. Są lżejsze, ale nadal mocne i znacznie łatwiejsze w wykonaniu i montażu.
Zmniejszenie złożoności i uproszczenie konstrukcji pozwala zaoszczędzić 20% wagi na drzwi w porównaniu z typowym rodzinnym hatchbackiem. Wymagana jest połowa liczby komponentów, a dzięki usunięciu głośnika, materiałów dźwiękoszczelnych i okablowania elektrycznego można zaoszczędzić około 7 kg na każde drzwi.
Zewnętrzny panel drzwi jest prostszy do stemplowania i zaprojektowany tak, aby maksymalnie wykorzystać przestrzeń wewnątrz. Delikatne krzywizny przesuwają się po bokach pojazdu i w górę bocznej szyby, gdy dociera ona do dachu.
Duże, poziome okna są lekko pochylone w kierunku ziemi, aby zmniejszyć wpływ słońca, a ręczne, łatwe w obsłudze sekcje otwierania typu „flip up”, podobne do tych stosowanych w Ami, zapewniają dopływ świeżego powietrza.
Węższe tylne drzwi są mocowane na zawiasach z tyłu pojazdu i wykorzystują pionowe szyby, aby zapewnić pasażerom z tyłu więcej światła i widoczności. Zmiana formy między drzwiami przednimi i tylnymi dała również możliwość dodania pasywnego wlotu powietrza zapewniającego wentylację dla pasażerów siedzących na tylnych siedzeniach.
Dostęp do przestronnej kabiny jest szeroki, niezakłócony i niczym nieograniczony przy otwartych obu bocznych drzwiach – to idealne rozwiązanie, gdy kierowca musi sprawnie załadować wszystkich członków rodziny.
Przednie i tylne moduły oświetleniowe również są nieskomplikowane, ale bardzo charakterystyczne, a także bawią się kontrastem między dwiema liniami poziomymi i jedną sekcją pionową. Podejście to będzie dalej rozwijane jako charakterystyczna sygnatura świetlna Citroëna w przyszłych produkowanych pojazdach.
ORYGINALNIE ZAARANŻOWANA PRZESTRZEŃ ŁADUNKOWA
Zamiast zwykłego bagażnika jak w sedanie lub hatchbacku Oli [all-ë] oferuje nieoczekiwane, inspirujące ćwiczenie z użytecznego projektowania produktów.
„Kiedy myślisz o praktyczności i wszechstronności, szczególnie w kompaktowym pojeździe zaprojektowanym tak, aby był wyjątkowo odpowiedzialny i wydajny, musisz myśleć inaczej. Wiele osób uważa, że ich mały SUV nie jest bardziej praktyczny niż kompaktowy hatchback, więc coś w stylu łóżka w Oli z bagażnikiem poniżej to prowokujące do myślenia podejście do tego, jak uzyskać to, co najlepsze z kilku światów” – mówi Leclercq.
Citroën Oli [all-ë] został zaprojektowany tak, aby był łatwym w użyciu narzędziem dostosowanym do różnych stylów życia. Niezależnie od tego, czy odwiedzasz sklep meblowy, aby przywieźć do domu płasko zapakowane meble, czy ładujesz deski i wiosła oraz podnoszony namiot dachowy na weekend nad morzem, wszystko to można zmieścić w przestronnym łóżku typu pick-up i bagażniku, dzięki jego szybkiej i łatwej konfiguracji zależnej od potrzeb.
Niezależne zagłówki tylnych siedzeń wysuwają się pod dach, tylna szyba otwiera się do góry i voilà – płaska, zdejmowana skrzynia ładunkowa o szerokości 994 mm błyskawicznie wydłuża się z 679 mm do 1050 mm.
Wszechstronność jest ogromna, a pakowanie jest łatwe. Tylna klapa składa się, a po zdjęciu panelu skrzyni ładunkowej między podłogą pojazdu a tylną szybą znajduje się do 582 mm wysokości. Po zamontowaniu panelu, poniżej dostępna jest użyteczna i bezpieczna przestrzeń bagażnika o wysokości 330 mm. Zdejmowany panel łóżka jest lekki i płaski i wykonany z tego samego materiału: z tektury z recyklingu, co panele maski i dachu.
Przemyślane szyny po każdej stronie łóżka pozwalają użytkownikom przymocować haczyki lub akcesoria, a dodatkowe schowki znajdują się na ścianach bocznych, aby zapewnić bezpieczne przechowywanie pod przykryciem.
Czysto zaprojektowana klapa bagażnika składa się z dwóch części – dolnego stalowego panelu, który zawiera centralne wgłębienie na tablicę rejestracyjną, zwieńczonej siatkową częścią w kolorze czarnym, która sprytnie niesie ważną nową wiadomość widoczną dla wszystkich jadących z tyłu, a także dla kierowcy w lusterko wsteczne: „Nic nas nie porusza jak Citroën”.
NOWE, ALE ZNANE LOGO
Oli [all-ë] czerpie z racjonalnego dziedzictwa inżynieryjnego Citroëna, aby wprowadzić dumną nową tożsamość Citroëna.
Podczas gdy język formy Oli kontrastuje poziom z pionem i zaokrąglone z płaskim, aby sugerować funkcjonalność, kompetencje techniczne i sprytne wzornictwo przemysłowe, nowe „pływające” logo robi dokładnie to samo. Wyraźne szewrony są rozmieszczone śmiało i poziomo na plakietce, sygnalizując inżynieryjną i techniczną wydajność, a kontrastują z ciepłą miękkością pionowego owalu, który je otacza, co sugeruje niezachwiane zaangażowanie marki na rzecz dobrego samopoczucia klientów.
Nowe logo celowo nawiązuje do oryginalnego logo firmy z 1919 roku i subtelnie zmienia je dla przyszłych Citroënów. Tożsamość ta będzie stopniowo pojawiać się w przyszłych prezentacjach produktów, a także w sieciach korporacyjnych i dealerskich Citroëna.
CZY MOŻNA POPRAWIĆ KOŁO?
Kluczowym obszarem innowacji w celu maksymalizacji wykorzystania zrównoważonych materiałów, zwiększenia trwałości i obniżenia kosztów jest ten, który właściciele uznają za potencjalnie kosztowny i szkodliwy dla środowiska – koła i opony.
„Zaangażowanie Citroëna w Advanced Comfort jest dobrze znane, a koła i opony odgrywają ważną rolę w dobrym samopoczuciu pasażerów” – mówi Sabas. – „W związku z presją na zmniejszenie wpływu opon na środowisko oraz rosnącymi kosztami wymiany lub naprawy uszkodzonych kół, postanowiliśmy zbadać bardziej zrównoważone i trwałe opcje w obu przypadkach, zachowując jednocześnie komfort jazdy, jakiego oczekujemy od Citroëna”.
Pomysłowa i wydajna kombinacja 20-calowych kół i opon, w którą wyposażony jest Oli, łączy nowy prototypowy projekt hybrydowej felgi z koncepcyjną, zrównoważoną i inteligentną oponą stworzoną wspólnie z Goodyear.
Ponieważ w pełni aluminiowe felgi są drogie i energochłonne w produkcji, a pełne felgi stalowe są ciężkie, podjęto decyzję o połączeniu tych dwóch elementów. Powstałe w ten sposób koła hybrydowe są o 15 procent lżejsze niż ich odpowiedniki w pełni stalowe, co przyczynia się do całkowitej redukcji masy pojazdu o 6 kg. Należy również wziąć pod uwagę korzyści projektowe.
„Stalowe koła nie są tradycyjnie piękne ani aerodynamiczne, chyba że przykryjesz je pełnym kołpakiem. W naszym prototypie koło wykonane jest z aluminiowej felgi przykręconej do stalowej piasty centralnej, zaprojektowanej w solidny i nowoczesny sposób. Pozwala to na całkowitą redukcję wagi i kosztów. Dodano osłonę na obwodzie koła, aby poprawić przepływ powietrza wokół koła i nadać bardziej precyzyjny i graficzny wygląd” – dodaje Sabas.
Citroën nawiązał współpracę z Goodyear, aby wykorzystać oponę koncepcyjną Eagle GO, która łączy w sobie zrównoważony rozwój z trwałością i inteligentną technologią monitorowania stanu i „zdrowia” opony.
Mieszanka bieżnika opony jest wykonana prawie wyłącznie z materiałów ekologicznych lub pochodzących z recyklingu, w tym olejów słonecznikowych i krzemionki z popiołu z łusek ryżowych, a także żywic sosnowych i pełnej naturalnej gumy, która zastępuje syntetyczne materiały na bazie ropy naftowej.
Wspaniała wiadomość dla właścicieli pojazdów jest taka, że Goodyear wyznaczył imponujący cel dla koncepcyjnej opony Eagle GO, aby osiągnąć nawet 500.000 km żywotności dzięki ponownemu wykorzystaniu osnowy oraz ponieważ 11-milimetrowa głębokość bieżnika może być odnawiana dwukrotnie w ciągu całego okresu eksploatacji opony. Opona wyposażona jest również w technologię Goodyear SightLine, która obejmuje czujnik stale monitorujący różne parametry zdrowotne opony przez cały okres jej eksploatacji.
„To już trzeci raz, kiedy współpracujemy z Goodyear i połączenie naszego nowego koła hybrydowego z innowacyjną oponą koncepcyjną Eagle GO podnosi poprzeczkę dla zrównoważonych, sprytnych i niewymagających konserwacji rozwiązań, zapewniając jednocześnie, że nadal priorytetowo traktujemy komfort i dobre samopoczucie” – mówi Leclercq.
WSZECHSTRONNA OCHRONA
Citroën Oli [all-ë] zapewnia ochronę dzięki wytrzymałym plastikowym elementom zewnętrznym, które wykazują tę samą czystość, jeśli chodzi o zmniejszenie liczby części, użycie odpowiedzialnych materiałów i zmniejszenie masy.
Aby zrealizować charakterystyczny element projektu Citroëna, partner Plastic Omnium pomógł stworzyć podejście „monomateriałowe”, aby ułatwić łatwy recykling z mocną, ale lekką ochroną boczną i zderzakami w 100% nadającymi się do recyklingu, zawierającymi 50% materiałów pochodzących z recyklingu. Każde nadkole jest pokryte identycznym, mocnym plastikowym ochraniaczem z recyklingu z poziomym wierzchołkiem, nawiązującym do kontrastowego motywu zastosowanego w oknach i modułach oświetleniowych.
Centralne części zderzaka, podobnie jak te stosowane w Ami, są identyczne z przodu i z tyłu. Poniżej trójkątne „uchwyty” to w rzeczywistości mocne haki, które pomogłyby kierowcom wyholować inny pojazd z błota lub wyciągnąć z drogi duży kamień.
Nawet twarda biała wodorozcieńczalna farba BASF R-M Agilis® zastosowana w Oli [all-ë] jest ekoefektywna z najniższym poziomem lotnych związków organicznych (poniżej 250g/l).
WNĘTRZE
Projektanci pojazdów zawsze sięgają gwiazd, jeśli chodzi o pakiet wnętrza, i często ulegają pragnieniu dodania większych ekranów, wyższych podłokietników, opadających paneli, miękkich siedzeń i tak dalej. Zwiększa to ilość materiałów, wagę i koszt.
„Zdecydowaliśmy się stworzyć jak najwięcej przestrzeni i światła wewnątrz Oli przy jak najmniejszej infrastrukturze oraz zmaksymalizować wykorzystanie zrównoważonych materiałów” – mówi Leclercq. – „To nie jest takie proste, jak myślisz, ponieważ musisz sprawić, by kabina była wygodna, bezpieczna i mocna, a klienci oczekują pewnych elementów technologicznych. Zainspirowaliśmy się innymi formami projektowania produktów, w których minimalizm jest lepszy – jak smartfon lub system hi-fi. W końcu, ile przycisków, pokręteł i ekranów naprawdę potrzebujesz?”.
Zamiast deski rozdzielczej…
Zamiast pełnej deski rozdzielczej z wieloma ekranami i ukrytymi komputerami, Oli [all-ë] ma pojedynczą symetryczną belkę biegnącą w poprzek pojazdu, z której z jednej strony wystaje kolumna kierownicy i jej koło, pośrodku jest stacja dokująca do smartfona oraz pięć wyraźnie oznaczonych przełączników, w tym klimatyzacja.
Warto zauważyć, że Oli wykorzystuje tylko 34 części w tej przestrzeni, podczas gdy porównywalny kompaktowy rodzinny hatchback wykorzystuje około 75 części w desce rozdzielczej i konsoli środkowej.
Ta belka zastosowana zamiast tradycyjnego kokpitu zawiera szynę elektryczną, do której można podłączyć akcesoria przez gniazda USB, które przesuwają się po niej. Jest to idealne rozwiązanie do zasilania urządzeń, a nawet podłączenia ekspresu do kawy podczas oczekiwania, aż dzieci wyjdą ze szkoły.
Dwa bezpośrednie wloty powietrza, po jednym przed kierowcą i pasażerem, pozwalają na zastosowanie mniejszego systemu klimatyzacji, aby jeszcze bardziej zwiększyć wydajność i zmniejszyć masę.
Za i pod belką znajduje się „sofa” wykonana z BASF Elastollan® – jasnopomarańczowej, nadającej się do recyklingu, drukowanej w 3D z termoplastycznego poliuretanu (TPU) – półka do przechowywania z elastycznymi „grzybkami”, które utrzymują przedmioty, takie jak filiżanki do kawy lub puszki po napojach.
Plug And Play
W wersji Oli [all-ë] wszystkie potrzebne informacje i informacje do komunikacji są pokazywane na osobistym smartfonie, który jest zadokowany w centralnym gnieździe na belce.
Po podłączeniu informacje z telefonu i aplikacje są scalane z podstawowymi danymi pojazdu, takimi jak prędkość i poziom naładowania. Jest to widoczne za pomocą systemu „Smartband”, który wyświetla informacje na całej szerokości dolnego obramowania przedniej szyby.
„Ponieważ Twój smartfon ma większą moc obliczeniową niż wiele pojazdów, postanowiliśmy przyjąć inne podejście do systemów informacyjno-rozrywkowych” – dodaje Sabas. – „Wszyscy już nosimy telefony i korzystamy z aplikacji do nawigacji i rozrywki, więc dostrzegliśmy szansę na zaoszczędzenie kosztów, bez konieczności duplikacji i wagi zintegrowanych systemów. Po prostu przynieś własne urządzenie i podłącz”.
To samo podejście jest stosowane w przypadku dźwięku w pojazdach. Każdy koniec wiązki jest pusty, a cylindryczne głośniki Bluetooth można „zadokować”, aby zapewnić wysokiej jakości dźwięk do słuchania podcastów. W rzeczywistości zaoszczędzono 250 g wagi dzięki wyeliminowaniu samego zwykłego systemu audio.
Ponieważ głośniki są zdejmowane, dźwiękami można cieszyć się, gdy zaparkujesz Oli w dowolnym miejscu. Zawieszenie ich na haczykach na szynach w łóżku typu pick-up na zewnątrz pojazdu oznacza, że możesz pochwalić się swoją najnowszą listą odtwarzania z doskonałą jakością dźwięku, delektując się posiłkiem na świeżym powietrzu lub imprezowaniem na plaży.
Sterowanie HMI
Po przyjrzeniu się kilku rozwiązaniom obsługi HMI, zespół wpadł na niezwykły pomysł wykorzystania joysticka z profesjonalnego modułowego gamepada, zamontowanego na zgrabnej kierownicy Oli.
„Joystick gamepada działa naprawdę dobrze – jest łatwy w obsłudze i jest doskonałym przykładem tego, jak możemy przenieść rozwiązania ze znanych aplikacji niezwiązanych z motoryzacją, aby działały w samochodzie” – mówi Sabas.
Kolumna kierownicy zawiera obrotową dźwignię zmiany biegów połączoną z przyciskiem „start-stop”, podczas gdy mniejsze dźwignie sterują światłami i kierunkowskazami pojazdu.
Oszczędność miejsca
Zamiast masywnych samochodowych foteli, które zasłaniają światło i wypełniają kabinę, zajmujące niewiele miejsca przednie fotele Oli [all-ë] zużywają o 80% mniej części niż siedzenia w porównywalnym SUV-ie – tylko 8 zamiast 37.
Jasnopomarańczowe przednie fotele składają się z mocnych rurowych ram, na których zamontowana jest wygodna poduszka bazowa pokryta tkaniną wykonaną w 100% z przetworzonego poliestru, który w 100% podlega recyklingowi.
Innowacyjne oparcia siatkowe z nadrukiem 3D mają zintegrowany zagłówek i są inspirowane nowoczesnymi meblami biurowymi. Są smukłe, ale bardzo dobrze podtrzymujące, wygodne i sztywne dokładnie tam, gdzie powinny.
Współtworzone z firmą BASF są wykonane z lekkiego, w 100% nadającego się do recyklingu termoplastycznego poliuretanu (TPU), a materiał pokryto pomarańczową powłoką, aby zapewnić im atrakcyjny wygląd. Oparcia z siateczki wzmacniają wrażenie przestrzeni i światła wewnątrz pojazdu – kluczowe czynniki wpływające na komfort i dobre samopoczucie pasażerów.
Pasażerowie na tylnych siedzeniach mogą wykorzystać odsłoniętą rurową ramę oparcia do zamontowania akcesoriów – na przykład małego tabletu zasilanego przez gniazdo USB, haczyków do zawieszenia torby na zakupy, ramy uchwytu na kubki, siatki na czasopisma jak w samolocie lub małej tacy dla dzieci na przekąskę w podróży.
Zgodnie z dążeniem Citroëna do komfortu, przednie fotele są przymocowane do podłogi za pomocą elastycznych pierścieni izolacyjnych z TPU, które można poddać recyklingowi, które pochłaniają niedoskonałości drogi i wibracje oraz nawiązują do stosowanych przez markę „Progressive Hydraulic Cushions”.
„Konstrukcja przednich siedzeń jest całkowicie oczywista” – wyjaśnia Sabas. – „Są łatwe do demontażu, usunięcia i recyklingu, gdy chcesz na przykład zmienić kolor. Nic nie jest zakryte i nie ma ukrytych struktur – są tak proste, jak wyglądają i stanowią doskonały przykład tego, jak funkcjonalność i czystość napędzały każdy element projektu”.
Równie wygodne pojedyncze tylne siedzenia wykonano z podobnych materiałów, a oparcia składane są na płasko, aby wydłużyć podłogę tylnej przestrzeni ładunkowej. Zamontowane do sufitu okrągłe zagłówki z TPU unoszą się nad każdym oparciem i w razie potrzeby składają się do góry.
Po obu stronach pojazdu, pod tylnymi siedzeniami, dostępny przy otwartych tylnych drzwiach, znajduje się dyskretny schowek na apteczkę pierwszej pomocy.
Konsola ze schowkami znajduje się w przestrzeni między poszczególnymi tylnymi siedzeniami. Podobnie jak „sofa”, ten pomarańczowy, nadający się do recyklingu, miękki, wydrukowany w 3D element z TPU zawiera elastyczne „grzybki”, które utrzymują przedmioty na miejscu. Warto zauważyć, że wszystkie wewnętrzne części z TPU firmy BASF można poddać recyklingowi razem, co jest kolejnym krokiem w kierunku zrównoważonej „monomateriałowości” jako elementu oceny cyklu życia.
Zamiast ciężkich wewnętrznych paneli drzwiowych zawierających przełączniki, podłokietniki, głośniki i silniki okien, uproszczone panele Oli [all-ë] maksymalizują przechowywanie, zapewniając jednocześnie infrastrukturę zapewniającą wygodę oraz łatwe otwieranie i zamykanie.
Pomiędzy wewnętrznym i zewnętrznym panelem przednich drzwi włożona jest duża, otwarta siatka do przechowywania, a pomarańczowa nakładka na podłokietnik pokryta w 100% tkaniną poliestrową z recyklingu i nadającą się do recyklingu jest przymocowana bezpośrednio do poziomej linii na panelu. Otwieranie przednich drzwi jest łatwe dzięki nadającemu się do recyklingu uchwytowi przeprowadzonemu przez panel i bezpośrednio połączonemu z mechanizmem. Śruby i mocowania zastosowane w drzwiach i siedzeniach są wymienne, co dodatkowo zmniejsza złożoność.
Wydajność pod stopami
Zamiast trudnych do czyszczenia dywanów, firma Oli [all-ë] oferuje jednoczęściową, modułową wykładzinę podłogową wykonaną we współpracy z BASF z ekspandowanego termoplastycznego poliuretanu (E-TPU). Pianka jest elastyczna jak guma, ale lżejsza, niezwykle sprężysta i wysoce odporna na ścieranie. Można ją całkowicie wymienić, jeśli właściciel woli nowy kolor.
„Ten wysokiej jakości materiał o wysokich parametrach jest zwykle spotykany w świecie sportu” – chwali się Pierre Leclercq. – „Jest stosowany w bieżniach, siodełkach rowerowych, a nawet w podeszwach dobrze znanych butów do biegania ze względu na swoje właściwości sprężyste i amortyzujące, które mogą zwiększyć wydajność i komfort na torze”.
Podłoga jest również pokryta wysoce elastyczną i wodoodporną powłoką i można ją łatwo czyścić wodą ze szlaucha. Nadające się do recyklingu „korki spustowe” z TPU w podłodze umożliwiają bezstresowe usuwanie piasku i wodorostów lub błota i ściółki po gorącym dniu na plaży lub mokrym dniu trekkingowym w lesie.
KOŁO ŻYCIA
Kluczowym elementem tej historii jest to, jak długowieczność została pomyślana, aby stworzyć gospodarkę własną o obiegu zamkniętym. Pokazuje, jak można łatwo i tanio wymyślać pojazd na kilka kolejnych wcieleń z nowymi właścicielami przy użyciu odnowionych części, nowych dekorów lub kolorów, a z czasem nawet zmodernizowanych części.
Całkowity koszt posiadania będzie niski, ale jeśli zajdzie potrzeba wymiany drzwi, reflektora lub zderzaka, części z recyklingu mogą być pozyskiwane w odpowiedzialny sposób za pośrednictwem Citroëna z innych pojazdów Oli [all-ë], które nie nadają się już do serwisowania.
Logicznie rzecz biorąc, jeśli odnowienie pojazdu kosztuje więcej niż zakup nowego, pojazdy nie zostaną odnowione. Oli [all-ë] to zmienia – w ciągu kilku cykli życia bardziej korzystne dla środowiska i ekonomiczne jest odnawianie niż wymiana. Gdy odnawianie nie jest już opłacalne, Citroën zamienia każde Oli w dawcę części z recyklingu dla innych aut wymagających części lub wysyła części do ogólnego recyklingu.
MISJA
Dzięki Oli [all-ë] Citroën realizuje misję przekazywania poważnych wizji o przyszłości niedrogiej, zrównoważonej i przyjemnej mobilności rodzinnej, a także przyszłości samej marki.
„Podjęliśmy ryzyko z Ami i podejmujemy ryzyko z Oli, ponieważ musimy promować kreatywność w produkcji” – mówi Pierre Leclercq. – „Nie ma sensu proponować fajnych materiałów lub projektów, które nigdy nie wpłyną na przyszłe pojazdy produkcyjne. Dlatego umieszczenie nowego logo na Oli jest istotne, ponieważ tak jak elementy projektu i technologii będą widoczne w przyszłych modelach, nowa interpretacja logo Citroëna będzie naszym powitalnym nowym standardem”.
„Mamy szeroką bazę klientów, ponieważ oferujemy mobilność osobistą od AMI po C5-X i nie każdy może zaakceptować, że nie potrzebujesz pewnych rzeczy” – mówi Laurence Hansen. – „Chociaż nie zamierzamy zmienić wszystkiego z dnia na dzień, Citroën chce zaangażować się w dyskusję, zapytać, co jest wystarczające, i pokazać, jak możemy postępować właściwie i realizować naszą misję, aby zapewnić odpowiedzialną, przystępną i radosną mobilność dla wszystkich„.
AWANGARDA MOTORYZACJI
Vincent Cobée zdaje sobie sprawę, że szczęśliwa przyszłość zależy od reform, a nie od dostosowywania sposobu, w jaki wydajemy, wybieramy, konsumujemy, przemieszczamy się, zanieczyszczamy, odrzucamy i myślimy:
„Branża motoryzacyjna nie jest odporna na rewolucje, które rzucają wyzwanie każdej innej gałęzi przemysłu, ponieważ stajemy w obliczu problemów wynikających z obfitości konsumpcji, a Citroën idzie pod prąd, aby udowodnić, że istnieją niekonwencjonalne sposoby zmiany, które nie są nudne ani karzące. Ami jest tego doskonałym przykładem i jesteśmy dumni z jego dzisiejszego sukcesu jako nonkonformistycznej rzeczywistości mobilności.
Dzięki sprytnemu myśleniu i przesłaniom dotyczącym czystości i właściwego postępowania Citroën Oli – nasze „laboratorium na kołach” – pokazuje, jak możemy inspirować przyszłe rodziny. Oli jest uderzający i niekonwencjonalny – ale jesteśmy Citroënem i rozumiemy, że nie zwracasz uwagi na nijakie samochody.
Citroën Oli jest przykładem naszej misji mobilności: odpowiedzialnej, prostej i niedrogiej w codziennym życiu, a jednocześnie wciąż aspirującej, pożądanej i przyjemnej. To nasza wskazówka dla rozwiązania, które za dziesięć lat będziesz chciał mieć jako jedyny pojazd, którego Twoja rodzina będzie potrzebować”.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; video i zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze