W dzisiejszej epoce, gdy snobistyczne sfery ogarnęła mania podróżowania, samochód stal się najpopularniejszym środkiem lokomocji, odbywając nieraz kilka tysięcy kilometrów liczące podróże po wszystkich krajach i drogach kontynentu.
Nic zatem dziwnego, iż zdawać się powinno, że żaden rozsądny człowiek nie kupi samochodu, który nie zapewniał mu maksimum wygód i korzyści podczas długich podróży, jednakie ostatnia wystawa samochodów w Berlinie i konkurs elegancji wozów w Nicei wskazują na coś wręcz co innego. Po wielu najrozmaitszych rewolucjach w dziedzinie budowy karoserji i podwozia nie zdołano dotychczas stworzyć standardowego typu idealnego wozu turystycznego, nadającego się do komfortowego podróżowania. Konstruktorzy nowoczesnych karoserji wysilają się w pomysłach, stwarzając niezwykle oryginalne kompozycj, w których znajdujemy wszystko, tylko nie wygodę.
Przyjęła się tendencja do „uwysmuklenia” wozów, która stwarza całość skończenie piękną i harmonijną, nadając nawet samochodom poślednich marek pewien swoisty wdzięk i rasę i zbliża je najdroższych Cadillaców, Hispano-Suiz itd.
Niestety ta piękna i wyrafinowana elegancja dzisiejszego samochodu zupełnie nie idzie w parze z użytecznością i celowością jego wewnętrznego urządzenia. Zamiast jak dotychczas, gdy wnętrze karoserii było przestronne i wygodne, jakby dla ironii współczesny, premiowany na konkursie elegancji w Nicei modernistyczny wóz „odznacza się” następującymi zaletami:
- drzwiczki wozu są tak wąskie, że osoba średniej tuszy z trudnością może do wozu się wgramolić,
- siedząc nie może nóg należycie wyprostować,
- dach limuzynki czy kabrioletu jest tak niski, iż przy lada wstrząśnieniu pasażer uderza głową o powałę.
Szereg udogodnień wewnątrz, jak np. automatyczne zapalniczki, rozpylacze, nesesery, ruchome siedzenia, rozsuwalny dach nie zastąpią tego najprymitywniejszego uczucia wygody, jakim jest możliwość rozprostowania nóg podczas długiej jazdy.
Na naszych rycinach przedstawiających premiowane karoserie w konkursie elegancji w Nicei, widać w całej pełni to bezmyślne marnowanie przestrzeni użytkowej na rzecz pseudo-oryginalności, kosztem komfortu i jazdy.
Originally posted 2020-10-17 00:07:57.
Najnowsze komentarze