Francuska marka staje się coraz bardziej globalnym graczem. Wprowadza nowe modele, zdobywa kolejne rynki, bądź powiększa swoje udziały w rynkach, na których już był obecny. Spory sukces odnosi też gama DS.
Europa nie jest teraz zbyt dynamicznym rynkiem. W poszczególnych krajach jeśli sprzedaż w ogóle rośnie, to z reguły krótkoterminowo i w niewielkim stopniu na dodatek. Wiele rynków dotykają jednak długotrwałe spadki sprzedaży nowych samochodów. Oczywiście są segmenty rynku przeżywające swój rozkwit – nieźle sprzedają się auta określane mianem „entry level”, czyli pojazdy tańsze, choć pozbawione wielu gadżetów, czy po drugiej stronie skali – auta szalenie drogie, niszowe, na które stać jedynie wybranych.
W Europie Citroën pozostawał w pierwszym półroczu szóstą najchętniej wybieraną marką. Nic więc dziwnego, że Marka prowadzi ekspansję poza Starym Kontynentem. Aktualnie jedna trzecia całej sprzedaży Citroëna przypada na rynki pozaeuropejskie, co oznacza wzrost o 11 punktów procentowych w stosunku do stanu sprzed czterech lat! Drugim najważniejszym rynkiem zbytu dla Citroëna są w te chwili Chiny. W Rosji sprzedaż Marki wzrosła w pierwszym półroczu 2,7 raza więcej, niż przyrost całego rynku nowych aut.
Spory wpływ na dynamikę rozwoju ma wciąż seria DS. Te prestiżowe auta spotykają się z ogromnym zainteresowaniem klientów w wielu krajach. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku Citroën wprowadził model DS3 na rynek brazylijski, oraz DS4 i DS5 w Rosji. Jednocześnie poprzez drugą spółkę joint venture (CAPSA) zaproponowano DS4 i DS5 w Chinach.
Linia DS. stanowi obecnie 9% globalnej sprzedaży Citroëna i 15% sprzedaży w Europie.
Naturalnie Citroën nie zaniedbuje też gamy C, podstawowej w ofercie. W tym roku wprowadzono do sprzedaży odświeżone wersje modeli C1, Berlingo i Jumpy. Pojawił się też — w kwietniu – crossover C4 Aircross, który został już sprzedany w ilości 7.000 sztuk, choć na swoje premiery na wielu rynkach jeszcze czeka. Zaprezentowano też dwa ciekawe sedany: C4 L i C-Elysée. Będą oferowane w Chinach i Rosji (pierwszy z nich) oraz w Europie Środkowo-Wschodniej i w krajach Basenu Morza Śródziemnego.
36% sprzedaży Citroëna, to samochody segmentu C. 17% sprzedaży, to auta segmentów wyższych (C5, C6, C4 Aircross, linia DS), co oznacza wzrost o 2 punkty procentowe w odniesieniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Coraz większego znaczenia nabierają usługi dodatkowe.
30% aut sprzedawanych w Europie nabywanych jest przez klientów wraz z kontraktami serwisowymi.
Klienci gamy DS korzystają w coraz większym stopniu z usług konsjerżów i uczestniczą w ekskluzywnych wydarzeniach. Wprowadzony we Francji w lutym br. program ma już 7.000 uczestników.
Usługę Multicity zaoferowano już w Niemczech (we Francji działa od ubiegłego roku), a na macierzystym rynku wzbogacono ją o dwie nowe usługi – car-sharing i car-pooling.
Citroën nie zapomina przy tym o ekologii. Co piąty model DS5 zamawiany jest jako hybryda. To auto posiadające łącznie 200 KM mocy, a mimo to spalające średnio 3,8 l oleju napędowego na 100 km i emitujące średnio jedynie 99 g CO2/km. Citroëna DS5 HYbrid4 wybrał nawet prezydent Francji!
Citroën rozwija trzy ekologiczne linie produktów – samochody w pełni elektryczne, tzw. mikrohybrydy (e-HDi) oraz wspomniane HYbrid4. W efekcie w 27 krajach europejskich jest liderem niskiej emisji dwutlenku węgla z wynikiem 124,6 g/km.
Mimo wszystkich tych osiągnięć sprzedaż Citroëna na świecie spadła w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 13,6%. W ciągu sześciu miesięcy udało się sprzedać 664.000 aut tej marki.
W Europie (30 krajów), w której średni spadek sprzedaży wyniósł 7,2%, Citroën stracił 12,7% i sprzedał 466.000 samochodów. Na szczęście na rynkach Europy Południowej, na których Marka zawsze była mocna, mimo ogólnych dużych spadków globalnej sprzedaży udało się Citroënowi utrzymać niezłe pozycje, a nawet uzyskać wzrost udziałów rynkowych! Dotyczy to m.in. Hiszpanii, Włoch i Wielkiej Brytanii.
We Francji Citroën utrzymał pozycję wicelidera na rynku lekkich samochodów użytkowych. Wśród aut osobowych wszystkie trzy modele gamy DS są liderami w swoich klasach wśród aut segmentu premium.
We Włoszech, na rynku, który spadł o 21,5%, Citroën stracił tylko 16,6%, dzięki czemu zwiększył swój udział w rynku o 0,3 punktu procentowego do 5,3%.
W Wielkiej Brytanii wzrost sprzedaży Citroëna wyniósł 3,5%. Dzięki wzrostowi o 0,1 punktu procentowego udział Marki w tamtejszym rynku wzrósł do poziomu 3,9%. Co trzeci sprzedawany na Wyspach Citroën, to przedstawiciel gamy DS.
Rynek niemiecki wzrósł w pierwszym półroczu o 0,6%, ale Citroën zanotował na nim spadek o 2,1% i stracił 0,1 punktu procentowego utrzymując aktualnie 2,3% tego udziału.
Tradycyjnie ważna dla Citroëna Hiszpania, to kolejny rynek europejski ze sporym spadkiem sprzedaży – 10,2%. Citroën stracił w tym czasie 9,1%, ale zyskał 0,1 punktu procentowego udziału w rynku osiągając na nim 9%.
W innych krajach Europy Zachodniej Citroën notował niezłe wyniki. Dla przykładu w Holandii DS3 nie tylko prowadzi, ale znacząco wyprzedza swoich rywali w klasie. W Danii, mimo spadków rynkowych, sprzedaż Citroëna rosła.
W Europie Środkowej i Wschodniej Citroën również radził sobie nieźle. Udział w rynku chorwackim wzrósł o 1,4%, a w greckim o 2,3%.
Poza Europą sytuacja wyglądała różnie, w zależności od regionu świata. Tak, czy inaczej, jedna trzecia sprzedaży Citroëna przypada teraz na rynki pozaeuropejskie, co oznacza wzrost o 4 punkty procentowe w ciągu ostatnich czterech lat i aż o 2 punkty w stosunku do roku ubiegłego!
Na największym motoryzacyjnym rynku świata, w Chinach, Citroën sprzedaje aż 16% swojej światowej produkcji. Aż połowa sprzedaży pozaeuropejskiej Marki przypada właśnie na Państwo Środka. Citroën C-Quatre zdobył tam aż 1,7% rynku!
Rynek rosyjski wzrósł o 14,4%, ale Citroën zanotował tam aż 39,3-procentowy wzrost sprzedaży! W efekcie zwiększył swój udział w tamtejszym rynku o 0,2 punktu procentowego, do poziomu 1,2%. W ostatnich miesiącach wprowadzono do sprzedaży w Rosji trzy nowe modele: C4 Aircross, DS4 i DS5.
Przebudowa zakładu w Porto Real oraz znaczący wzrost podatków na towary importowane miały bezpośredni wpływ na sytuację Citroëna w Ameryce Łacińskiej. To rynek stanowiący 7% globalnej sprzedaży Marki i 21% sprzedaży poza Europą. Mimo to wprowadzony właśnie na rynki argentyński i brazylijski Citroën DS3 został tam znakomicie przyjęty.
Świetnie prezentowały się wyniki w krajach Maghrebu. Na rynkach wykazujących tendencję wzrostową, Citroën radził sobie znakomicie. W Algierri wzrost sprzedaży Marki sięgnął 50% przy globalnym wzroście rynku o 40%. Jeszcze lepiej było w Tunezji – rynek wzrósł o 26%, a Citroën zyskał aż 70% wzrostu sprzedaży!
Perspektywy na nadchodzące miesiące wyglądają dość obiecująco.
Na Salonie Samochodowym w Paryżu zaprezentowany zostanie Citroën DS3 Cabrio.
Pod koniec roku zadebiutują handlowo modele C4 L (w Chinach) oraz C-Elysée (Turcja oraz kraje Europy Środkowo-Wschodniej). Segment aut kompaktowych jest największym rynkiem motoryzacyjnym na świecie (ok. 1/3 całej sprzedaży aut), nic więc dziwnego, że Citroën proponuje sedany, zwłaszcza w krajach, gdzie są one świetnie przyjmowane (43% sprzedaży w Rosji i aż 79% w Chinach, to auta z nadwoziami trójbryłowymi).
Marka stara się zdobywać nowe rynki. Do końca roku obecna będzie w 90 krajach. Pojawi się sześciu nowych importerów, m.in. w Hong Kongu i w Korei Południowej. W Chinach wraz z modelem C4 L zadebiutuje zrestylizowany Citroën C-Quatre oraz crossover C4 Aircross. Wszystkie te modele pojawią się w ramach spółki joint venture z firmą Dongfeng.
Z innym lokalnym partnerem, firmą Changan, Citroën wprowadził do Chin 28. czerwca dwa modele gamy DS – DS4 i DS5. DS3 pojawi się w drugiej połowie roku. Dynamicznie rozwijana jest też sieć salonów DS.
Liczba rejestracji samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych | |||
I połowa 2011 | I połowa 2012 | różnica | |
Europa (30 krajów) | 534.000 | 466.000 | -12,7% |
Chiny | 114.000 | 106.000 | -7,1% |
Rosja | 12.100 | 16.900 | -39,3% |
Ameryka Łacińska | 66.000 | 52.000 | -20,7% |
Udział w rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych | |||
I połowa 2011 | I połowa 2012 | różnica | |
Europa (30 krajów) | 6,4% | 6,1% | -0,3 p.p. |
Chiny | 2,0% | 1,7% | -0,3 p.p. |
Rosja | 1,0% | 1,2% | +0,2 p.p. |
Ameryka Łacińska | 2,5% | 1,9% | -0,6 p.p. |
KG
Najnowsze komentarze