Ten aspekt filozofii komfortu Citroena zawiera w sobie ideę praktyczności i wszechstronności, które ułatwiają podróżowanie. Im prostsze jest użytkowanie samochodu, tym przyjemniej i wygodniej będzie go mieć. Produkcja samochodów, które oferują maksymalny „komfort życia”, to główny wątek całej historii marki.
Citroen od dawna podkreśla korzyści płynące z możliwości adaptacji siedzeń oraz maksymalnej przestrzeni w kabinie i schowkach. W 1923 roku model B2Type oferował nabywcom możliwość wyboru większej liczby miejsc siedzących lub większej pojemności bagażowej, a także pierwszą próbę stworzenia modułowej konstrukcji kabiny. Model C3Type „Torpédo” był dwumiejscowy, ale oferował składany trzeci fotel za kierowcą, tworząc większą pojemność bagażową lub przestrzeń pasażerską w zależności od potrzeb jego użytkowników. W 1924 roku wprowadzono nową konfigurację trzymiejscową „Trefle” (trójlistna koniczyna), z zamocowanym na stałe trzecim siedzeniem pośrodku kabiny za dwoma przednimi siedzeniami, z przestrzeniami ładunkowymi po obu stronach.
W latach trzydziestych i kolejnych, Traction Avant oferował różne układy siedzeń. Obejmowały one model siedmiomiejscowy oraz wariant z tylnymi drzwiami podnoszonymi w stylu wagonowym – prawdopodobnie pierwszy na świecie produkowany hatchback.
Nawet 2CV, tak zwany „podstawowy” samochód firmy, charakteryzował się zaawansowaną konstrukcją w zakresie zawieszenia i przystosowanych, modułowych kabin. Z wyjmowanymi siedzeniami, otwieranym dachem i wysuwaną powierzchnią ładunkową, 2CV mógł być postrzegany jako samochód, który ponad pół wieku temu zapoczątkował trend funkcjonalnego lub technologicznego projektowania kabin.
Zarówno DS, jak i CX były sprzedawane jako samochody, oferujące maksymalny komfort życia z inteligentnymi układami siedzeń, na długo przed najnowszymi trendami dla sześcio- lub siedmiomiejscowych samochodów. Wieloosobowy CX Familiale był wyjątkowy w swojej klasie na rynku i wiele lat zajęło jego konkurentom nadrobienie zaległości.
Citroen wyprodukował również szereg koncepcji wzorniczych w samochodach pokazowych „one-off”, których komfort życia jest kluczem do atrakcyjności stoiska samochodowego, zwłaszcza koncepcję Citroena Karin z 1980 roku. W tym trzymiejscowym samochodzie w kształcie piramidy, zbudowanym z materiałów kompozytowych, zastosowano nowe pomysły na schowki, profilowane fotele oraz oszałamiający uchwyt sterowania i interfejs na kierownicy z elementami sterującymi. Takie pomysły są nadal dostępne w produkowanych przez firmę samochodach.
W ostatnim czasie uwaga marki skupiła się na ergonomii i uwzględnieniu adaptacyjnych układów kabin w funkcjonalnym użytkowaniu samochodu. W ostatnich latach Citroen cieszył się popularnością wśród rodzin ze względu na łatwość użytkowania, a wśród bestsellerów firmy znalazły się wielofunkcyjne samochody rodzinne. Najwyższej klasy „holdalls”, pojazdy MPV Citroena i małe samochody rodzinne są wyposażone we wszystko, począwszy od wyjmowanych foteli, regulowanych układów siedzeń, przez odchylane tylne oparcia, do składanych przednich foteli.
Tam, gdzie największe pojazdy firmy oferowały osiem, a nawet dziewięć miejsc, mniejsze samochody, takie jak ZX i C2, były wyposażone w tylne siedzenia, które można przesuwać do przodu i do tyłu, aby stworzyć więcej miejsca dla pasażerów lub bagażu. C2 oferowały również fotele pasażerów odchylane do tyłu, co było rzadko spotykane w małych samochodach.
Pomysłowa modułowość, która zwiększa przestrzeń:
-
- 3 pojedyncze przesuwane, składane i odchylane fotele w 2 rzędzie w modelach C4 SpaceTourer, Grand C4 SpaceTourer i SUV C5 Aircross,
- 3 składane fotele w drugim rzędzie w Berlingo (w zależności od opcji),
- 2 chowane miejsca w trzecim rzędzie w Grand C4 SpaceTourer,
- Odchylane, podzielone i przesuwane tylne siedzenia w 2 częściach w SUV C3 Aircross,
- Możliwość wyjmowania i deponowania rzędu 3 miejsc siedzących w Berlingo,
- Możliwość wyjmowania foteli w rzędzie 2 i 3 w SpaceTourerze,
- Możliwość uzyskania płaskiej podłogi po złożeniu lub zdjęciu tylnych siedzeń w SUV-ie C3 Aircross, C4 SpaceTourer, Grand C4 SpaceTourer, SUV-ie C5 Aircross, Berlingo i SpaceTourer,
- Fotel pasażera może być składany do przewożenia szczególnie długich przedmiotów w SUV-ie C3 Aircross, C4 SpaceTourer, Grand C4 SpaceTourer, Berlingo i SpaceTourer.
Przestrzeń do przechowywania w samochodach Citroena
Przestrzeń do przechowywania jest tak samo ważna dla komfortu życia. Citroen często tworzył nowe rozwiązania w kwestii przestrzeni w kabinie, aby dostosować ją do potrzeb nowoczesnych rodzin. Od specjalnych przegródek, przez schowki pod siedzeniami, duże skrytki w schowkach na drobiazgi, aż po schowki nad głową w stylu tych z samolotu – projektanci Citroena zawsze zapewniali właścicielowi coś więcej niż tylko „dodatkowy” schowek.
Inteligentne myślenie o kabinie Citroena zawsze było pełne jasnych pomysłów. Szereg zaawansowanych rozwiązań, które można znaleźć w samochodach koncepcyjnych, znajduje się obecnie w samochodach produkowanych przez firmę. Przyjazne dla użytkownika motywy przewodnie obejmują fotele obrotowe ułatwiające wsiadanie i wysiadanie, ukryte schowki, wnęki w drzwiach oraz konstrukcje deski rozdzielczej z tacami i wyjmowanymi pojemnikami.
W modelu 1923 C-Type zaprezentowano możliwości wykorzystania małych schowków, a inne modele Citroena poszły w ślady inteligentnych rozwiązań w kwestii praktyczności kabiny.
Późniejsze przykłady to np. 2CV, który charakteryzuje się wyjątkowo praktyczną, modułową konstrukcją kabiny, z w pełni dostosowaną przestrzenią ładunkową. Karin, samochód pokazowy wprowadzony na rynek w 1980 r., posiadał wysuwane schowki drzwiowe, podczas gdy wiele samochodów produkcyjnych posiadało innowacyjne schowki na drobiazgi. CX był wyposażony w dużą półkę na desce rozdzielczej, podczas gdy XM – i wiele innych pojazdów Citroena od tamtej pory – był wyposażony w dużą, podnoszoną szafkę na desce rozdzielczej. Późniejsze modele GS były dostępne z wyjmowanym schowkiem na drobiazgi, który można było przymocować do deski rozdzielczej lub drzwi, a nawet wykorzystać jako teczkę. Później, w 2003 roku., C2 wprowadził do swojej klasy unikalną dzieloną klapę tylną – zawierała ona mały przedział w części dolnej, aby pomieścić mniejsze przedmioty i powstrzymać je przed przemieszczaniem się.
Zaprezentowane przez trio koncepcji ujawnionych przez Citroena na paryskich targach motoryzacyjnych w 1996 r., Berlingo wprowadziło nowy poziom praktyczności przechowywania. Te samochody pokazowe – Coupé de Plage, Berline Bulle i Grand Large – posiadały różne możliwości przechowywania dużego sprzętu sportowego (np. desek surfingowych lub nart) oraz posiadały przyjazne dla rodziny wnętrza z możliwością dostosowania schowków w kabinie.
Kiedy Berlingo weszło do sprzedaży – produkcyjna wersja koncepcji „Grand Large” – wprowadzała schowki dachowe z możliwością adaptacji „Modutop”. Modutop stworzył 170 litrów dodatkowego schowka podwieszanego dla wszystkich pasażerów – idealnego do przechowywania wszystkiego, co może być potrzebne rodzinie podczas długiego podróżowania.
Część tych rozwiązań można znaleźć w obecnej gamie:
- Ulepszony Modutop w Berlingo, schowek do przechowywania na dachu zawierający duży półprzezroczysty łuk dostępny dla wszystkich pasażerów oraz tylny boks dachowy,
- Schowek na drobiazgi Top Box w C4 Cactus i Berlingo, obszerny i z szerokim otworem, idealnie umieszczony przed pasażerem z przodu,
- Schowek w desce rozdzielczej, nad centralnym ekranem i naprzeciwko pasażera w SpaceTourer,
- Duża przestrzeń magazynowa pod podłokietnikiem w SUV-ie C5 Aircross,
- Duży magazyn w konsoli centralnej na C4 SpaceTourer i Grand C4 SpaceTourer,
Informacja prasowa: Citroen Polska
Najnowsze komentarze