Na szwedzkich trasach pojawią się także dwa inne Citroëny – zgłoszony prywatnie C4 WRC załogi Urmo Aava/Kuldar Sikk oraz Xsara WRC zgłoszona przez Conrada Rautenbacha/Davida Seniora, obydwa przygotowane i serwisowane przez zespół PH Sport przy wsparciu techników z Citroën Sport Technologies.
Rajd odbywa się tradycyjnie w regionie Värmland, ale z istotnymi zmianami w stosunku do lat ubiegłych: około 60% długości odcinków specjalnych wytyczono nowymi trasami. Organizatorzy w pełni wykorzystali możliwości, jakie daje rozstawienie wysuniętych serwisów dalej od bazy, by wrócić na klasyczne odcinki rajdu, nie używane od roku 2000.
Trasy Rajdu Szwecji, biegnące w łagodnie pofalowanym terenie, są jedną z ulubionych aren rywalizacji w WRC; wielu kierowców wymienia tę rundę wśród największych atrakcji sezonu. „Walka na tych wyjątkowo szybkich, oblodzonych odcinkach to czysta przyjemność” – potwierdza Sébastien Loeb – „Jazda długimi poślizgami przy dużych prędkościach, ustawianie samochodu i wykorzystywanie band śnieżnych do utrzymania toru jazdy jest wielką przygodą. Kiedy kolce zapewniają dobrą przyczepność, jest to naprawdę fantastyczny rajd.”
Dani Sordo rozwija ostatnią z kwestii poruszonych przez kolegę z zespołu, by zwrócić uwagę na jedną z typowych trudności corocznej wyprawy rajdowej do Szwecji: „Gdy kolce trzymają, można robić z autem co się chce i wtedy to faktycznie wielka frajda. Ale jeżeli warstwa śniegu nie pozwala kolcom wgryźć się w twarde podłoże, utrzymanie precyzji jazdy staje się trudniejsze. Gdy dodać do tego wyjątkowo wysokie prędkości osiągane w Szwecji, widać, że to nie jest łatwy rajd. Wymaga poważnego doświadczenia na tego typu nawierzchni. To nie przypadek, że w Karlstadzie tylko wyjątkowo wygrywa kierowca spoza krajów nordyckich. Dla mnie będzie to trzecia próba; za cel stawiam sobie jak zwykle zdobycie punktów dla Citroëna.”
„Nasz program testów zimowych obejmował przygotowanie do tego bardzo specyficznego rajdu” – mówi Xavier Mestelan-Pinon, szef techniczny Citroën Sport – „Wzięliśmy pod uwagę długą listę parametrów, takich jak ujemne temperatury, wysokie prędkości przeciętne, obecność band śnieżnych i długi czas reakcji samochodu na skręcenie kierownicy. To ostatnie zjawisko wynika z użycia przez nas wąskich opon, czyli małej powierzchni styku gumy z podłożem. Gdy nie ma śniegu, taka jazda stanowi bardzo duże obciążenie dla amortyzatorów. Kiedy z kolei odsłania się zmrożony żwir, twarde tłumienie mocno naraża komponenty mechaniczne. Tegoroczne przepisy narzucają nam tylko jeden typ kolcowanych opon, Pirelli Sottozero, podczas gdy w poprzednich latach sami mogliśmy wybierać liczbę kolców umieszczonych w blokach bieżnika. To ważny czynnik, na temat którego – jak zresztą inne zespoły – nie mamy jeszcze obserwacji.”
Dla Sébastiena Loeba i Daniela Eleny Rajd Szwecji będzie setnym wspólnym startem w WRC: „To okrągła liczba, ale nie przywiązuję do niej dużej wagi” – komentuje Loeb – „Ważniejszy jest dla mnie cel: oczywiście będziemy próbowali wygrać, a to nie będzie łatwe. Choćby dlatego, że przez cały weekend czeka nas przecieranie trasy, co w Szwecji często działa na niekorzyść. Nasi rywale będą starali się zrewanżować za Monte Carlo. Spodziewam się wyrównanej walki. Pewnie, że byłoby przyjemnie uczcić nasz setny start zwycięstwem, ale ważne jest także zaliczenie punktów w obydwu klasyfikacjach sezonu. Będę dostosowywał tempo jazdy do rozwoju wydarzeń na trasie.”
Rajd Szwecji 2008: informacje szczegółowe:
* 57. Rajd Szwecji (7-10 lutego): runda 2 z 15
* Nawierzchnia: śnieg i lód
* Miejsca: Karlstad, Sunne i Hagfors
* Informacje praktyczne: miejscową walutą jest Korona Szwedzka (SEK): 1 SEK = 0,105 Euro (10 SEK = 1 Euro). Strefa czasowa Europy kontynentalnej (GMT+1)
* Sprawy techniczne: Silniki i podwozia obydwu C4 były już wykorzystane w Rajdzie Monte Carlo, a następnie, po zaplombowaniu, przewiezione do Karlstad. Te same silniki muszą jeszcze wystarczyć na Rajd Meksyku. Na każdą załogę przypadają po dwa zespoły skrzynia biegów/mechanizm różnicowy; w całym rajdzie wykorzystać można pięć zestawów amortyzatorów i pięć wsporników piasty koła.
* Opony: przydzielane zespołom przez FIA drogą losowania. Dostępny jest tylko jeden typ opon i jeden typ kolców. Obowiązuje limit liczby opon na odcinek testowy, a także zakładanie nowych opon na start do każdej z kolejnych grup odcinków specjalnych. Załoga ma prawo mieć w samochodzie dwa koła zapasowe.
* Zapoznanie: zaplanowane na wtorek i środę (5 i 6 lutego). Dozwolone dwa przejazdy
* Odcinek testowy: czwartek 7 lutego (8:00 – 12:00). Nowa trasa długości 2,6km, zlokalizowana o 1km na północ od parku serwisowego w Karlstad.
* Konferencja prasowa: czwartek 7 lutego (od 13:30) w biurze prasowym rajdu w Wiosce Rajdowej Karlstad.
* Prezentacja załóg: czwartek 7 lutego (18:30 – 19:00) w parku serwisowym w Karlstad.
* Trasa: łączna długość 1440,08km, w tym 340,24km jazdy na czas, podzielonej na 20 odcinków specjalnych (10 różnych).
* Etap 1 (czwartek 7 lutego i piątek 8 lutego): 476,87km, w tym 8 oesów (4 różne) na łącznym dystansie 122,14km. Czwartek: Start z parku serwisowego Karlstad (20:00). OS1 (Superoes Karlstad 1, 1,90km). Parc fermé Karlstad (20:44). Piątek: Start z parc fermé (8:00). Serwis A (8:17, 15 min.). OS2 (Stensjön 1, 15,50km), OS3 (Bjälverud 1, 21,58km) i OS4 (Mangen 1, 22,09km). Komasacja (12:23, 13 min). Serwis wysunięty B, Sunne (12:36, 15 min). OS5 (Stensjön 2), OS6 (Bjälverud 2) i OS7 (Mangen 2). Komasacja, Karlstad (17:02, 49 min). OS8 Superoes Karlstad 2). Serwis C (18:11, 45 min). Ostatni samochód w parc fermé o 21:00.
* Etap 2 (sobota 9 lutego): 535,85km, w tym 6 oesów (3 różne) na łącznym dystansie 120,88km. Start z parc fermé (6:50). Serwis D (7:07, 15 min). OS9 (Horssjön 1, 14,89km), OS10 (Hagfors 1, 20,92km) i OS11 (Vargåsen 1, 24,63km). Komasacja (11:45, 13 min). Serwis wysunięty E, Hagfors (11:58, 15 min). OS12 (Horssjön 2), OS13 (Hagfors 2) i OS14 (Vargåsen 2). Serwis F (17:25, 45 min). Ostatni samochód w parc fermé o 20:15.
* Etap 3 (niedziela 10 lutego): 427,36km, w tym 6 oesów (3 różne) na łącznym dystansie 97,22km. Start z parc fermé (6:20). Serwis G (6:37, 15 min). OS15 (Ullen 1, 16,25km), OS16 (Lesjöfors 1, 10,49km) i OS17 (Rämmen 1, 21,87km). Komasacja (10:26, 13 min). Serwis wysunięty H, Hagfors (10:39, 15 min). OS18 (Ullen 2), OS19 (Lesjöfors 2) i OS20 (Rämmen 2). Serwis I (14:58, 10 min).
* Meta i uroczystość podium: niedziela 10 lutego. Od 15:08.
* Konferencja prasowa po rajdzie: niedziela 10 lutego (od 16:30) w biurze prasowym rajdu w Wiosce Rajdowej Karlstad.
* Nowości: w programie rajdu są trzy postoje w wysuniętych strefach serwisowych: w Sunne (piątek) i Hagfors (sobota i niedziela). Aż 214,10km (62,9%) trasy rajdu jest nowe w porównaniu do edycji 2007, w tym pierwszego dnia 118,34km nie wykorzystywane od roku 2000 lub 2001. Identyczne w stosunku do rajdu ubiegłorocznego są tylko superoes (OS1/8) oraz odcinki Vargåsen (OS11/14) i Lesjöfors (OS16/19).
* Wyniki Citroëna w Szwecji: jedno zwycięstwo (2004, Loeb/Elena, Xsara).
* Statystyki załóg: (przed rajdem):
Sébastien Loeb/Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 99. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 37. Tytuły Mistrza Świata WRC: 4 (2004, 2005, 2006 i 2007).
Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 45. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 111. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Szwecji:
Sébastien Loeb/Daniel Elena: będzie to ich ósmy wspólny start w tym rajdzie. Dotychczasowe wyniki: 2007 (C4, 2 m.), 2006 (Xsara, 2 m.), 2005 (Xsara, nie ukończ.), 2004 (Xsara, 1 m.), 2003 (Xsara, 7 m.), 2002 (Xsara, 17 m.), 2001 (Saxo Kit-Car, nie ukończ.).
Dani Sordo: wspólnie z M. Martí wystartuje po raz trzeci. 2007 (C4, 23 m.), 2006 (Xsara, 16 m.).
Marc Martí: weźmie udział w rajdzie po raz szósty. 2007 (C4, Dani Sordo, 23 m.), 2006 (Xsara, Dani Sordo, 16 m.), 2004 (Xsara, Carlos Sainz, 5 m.), 2003 (Xsara, Carlos Sainz, 9 m.), 1998 (Ibiza GTI, Oriol Gómez, 36 m.)
* Urmo Aava/Kuldar Sikk wystartują prywatnie zgłoszonym Citroënem C4 WRC, a Conrad Rautenbach/David Senior Citroënem Xsara WRC. Samochody przygotowuje i obsługuje zespół PH Sport przy wsparciu techników z Citroën Sport Technologies.
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze