Citroen Rosalie powstał, aby zastąpić w ofercie model C4 i C6. Samochód był niewielkim, wygodnym i do tego ekonomicznym środkiem transportu, którego sukces spotęgowało powiązanie z wielokrotnym rekordzistą prędkości i dystansu. Produkcja modelu trwała do 1935 roku.
Citroen Rosalie zadebiutował jesienią 1932 roku podczas salonu samochodowego w Paryżu. Jego zadaniem było zastąpienie modeli C4 i C6. Rosalie była ekonomicznym środkiem transportu, która w czasach Wielkiego Kryzysu miała zapewnić komfort jazdy dostępny do tej pory wyłącznie dla elit. Citroen kierował swój model do damskiej klienteli, która doceniała atrakcyjne nadwozie oraz komfort jazdy.
Citroen produkował trzy wersje modelu: 8CV, 10CV i 15CV, które dodatkowo posiadały wiele wariantów nadwoziowych. Samochody wyposażono w tzw. pływający silnik, który zawieszono w dwóch punktach osi podłużnej. Wibracje silnika zostały ograniczone, dzięki umieszczeniu pomiędzy jednostką napędową a podwoziem elastycznych bloków kauczukowych. O zastosowaniu pływającej jednostki informowała plakietka z sylwetką łabędzia. W 1934 roku Rosalie przeszła face lifting i otrzymała NH (nouvel habillage) w nazwie.
Citroen 8CV Petite Rosalie
Citroen 8CV nazwany Petite Rosalie, był najmniejszym pojazdem z serii. Samochód posiadał silnik o pojemności 1452 cm 3, który generował 32 KM mocy. Model potrafił rozpędzić się do maksymalnej prędkości 90 km/h. Napęd był przekazywany na tylne koła za pomocą 3-biegowej skrzyni biegów. Od października 1932 roku do stycznia 1935 roku wyprodukowano 38.835 egzemplarzy Petite Rosalie.
Rekordzista
Zmodyfikowana wersja Petite Rosalie zapisała się w historii jako wielokrotny rekordzista. Od 15 marca do 27 lipca 1933 roku Citroen 8CV pod kontrolą francuskiego klubu motoryzacyjnego pokonał w Montlhéry dystans 300.000 km przy średniej prędkości 93 km/h, co było nowym światowym rekordem. Temu, kto pobije wynik, założyciel francuskiej marki, André Citroën obiecał nagrodę w wysokości trzech milionów franków.
Citroen 10CV
Citroen 10CV był o 30 centymetrów dłuższy od Petite Rosalie. Mierzył 4,57 m długości. Pojazd został wyposażony w czterocylindrowy silnik o pojemności 1767 cm3 oraz mocy 36 KM. Maksymalnie potrafił rozpędzić się do 100 km/h. Pojazd cieszył się większym sukcesem od 8CV, prawdopodobnie ze względu na szerszą gamę wariantów. Citroen wyprodukowano 49.249 sztuk 10CV.
Citroen 15CV
W wersji 15CV pojazd posiadał sześciocylindrową jednostkę o pojemności 2650 cm3 i mocy 56 KM. Większy silnik oznaczał, że przednią część pojazdu trzeba było wydłużyć o 15 centymetrów. Najszybszą wersją była Légère, która osiągała prędkość maksymalną 120 km/h. Od października 1932 roku do stycznia 1935 roku powstało 7228 sztuk 15CV.
Najnowsze komentarze