Na miesiąc przed Rajdem Monte Carlo, otwierającym sezon Rajdowych Mistrzostw Świata 2017, Citroën Racing po raz pierwszy w Abu Dhabi pokaże oficjalnie samochód C3 WRC
Spełniający wymagania nowych przepisów FIA, wprowadzających nową generację bardzo spektakularnych World Rally Cars, C3 WRC symbolizuje oficjalny powrót Citroëna do sportu samochodowego, w którym marka ta ma na swoim koncie 96 zwycięstw i osiem tytułów mistrza świata
W sezonie 2017 zespół Citroën Total Abu Dhabi WRT wystawi od dwóch do czterech C3 WRC z załogami w składzie: Kris Meeke / Paul Nagle, Craig Breen / Scott Martin, Stéphane Lefebvre / Gabin Moreau oraz Sheikh Khalid Al Qassimi / Chris Patterson
NOWY ROZDZIAŁ W HISTORII CITROËN RACING
Od swojego powstania w 1919 roku Citroën zawsze wyróżniał się umiejętnością podejmowania sportowych wyzwań i przygód. W latach 50. samochody tej marki zdobywały pierwsze, znaczące tytuły mistrzowskie w rajdach. Trzeba było jednak czekać do początku lat 80., by definitywnie zapoczątkować współczesne dokonania sportowe. Mimo braku spektakularnych sukcesów, samochody Visa 1000 Pistes oraz BX 4TC spełniające wymagania przepisów Grupy B na trwałe wprowadziły rajdowy element w tradycje marki Citroën.
Królowie pustyni
W 1989 roku dział sportu przyjął nazwę Citroën Sport i podjął pierwsze, znaczące wyzwanie – zwycięstwo w rajdzie Paryż-Dakar. Już pierwszy start przyniósł sukces. W 1991 roku Ari Vatanen pokonał wszystkich na mecie rajdu. Trzy kolejne zwycięstwa odniósł Pierre Lartigue w latach 1994, 1995 i 1996. Królowie pustyni – modele ZX Grand Raid – mają na swoim koncie 36 zwycięstw w 42 wyścigach i pięć Pucharów Świata FIA w rajdach terenowych.
Na drodze do WRC
Już wtedy powstał zarys programu startów w klasie WRC. W samochodzie Xsara Kit-Car Philippe Bugalski wygrał Rajd Katalonii i Rajd Korsyki w 1999 roku pokonując inne samochody klasy World Rally Cars. Czerwone samochody marki przyspieszyły tempa i w 2001 roku nowa Xsara WRC kierowana przez Jesusa Purasa wygrała Rajd Korsyki. Po kolejnym sezonie poświęconym na przygotowania, Citroën wziął udział w pierwszym, pełnym współzawodnictwa w sezonie 2003 roku.
Sukcesy zapoczątkowało potrójne zwycięstwo kierowców Loeba / McRae’a / Sainza na mecie Rajdu Monte Carlo. Na koniec tego sezonu zespół zdobył Pierwszy tytuł Mistrza Świata Konstruktorów i utrzymał go przez dwa kolejne lata. Jednocześnie Sébastien Loeb i Daniel Elena rozpoczęli w 2004 roku niewiarygodną serię dziewięciu kolejnych tytułów mistrzowskich.
Po zakończeniu sezonu 2005 Citroën zwiększył na rok starty, by poświęcić ten czas na opracowanie samochodu C4 WRC. Nowa konstrukcja pozwoliła marce na powiększenie sportowego dorobku o trzy tytuły mistrzowskie zdobyte w latach 2008 – 2010. W 2011 roku na scenę wkroczyła nowa generacja samochodów. Jako następca i kontynuator sukcesów został wybrany DS3… Nowy model w błyskotliwy sposób zdobył dwa tytuły mistrzowskie w kategorii konstruktorów w 2011 i 2012 roku.
Nowy cel – światowe tory wyścigowe
Kontynuując starty w rajdach WRC, choć z mniejszym zaangażowaniem, Citroën Racing podjął nowe wyzwanie stając do wyścigów samochodowych Mistrzostw Świata FIA WTCC. Również i w tych zawodach odniósł sukcesy. W ciągu trzech lat samochody Citroën C-Elysée WTCC odniosły 50 zwycięstw w 69 wyścigach. Citroën i José María López zdobyli trzy razy z rzędu mistrzostwo świata.
Po tym epizodzie na torach wyścigowych, Citroën zdecydował się na powrót do rajdów WRC z nowym C3 symbolizującym handlową ofensywę marki. Znajdujemy się, więc na początku nowego rozdziału historii rajdów marki Citroën. .
CITROËN RACING W LICZBACH
Rajdy terenowe (1990-1997)
– 36 zwycięstw w 42 rajdach, w tym 4 zwycięstwa w rajdzie Paryż-Dakar
– 25 zwycięstw Pierre’a Lartigue’a, 10 Ariego Vatanena i 1 Timo Salonena
– 5 tytułów mistrzowskich w kategorii konstruktorów w Pucharze Świata FIA w rajdach terenowych (w latach 1993 – 1997)
– 5 tytułów mistrzowskich w kategorii kierowców: Pierre Lartigue w latach 1993 – 1996 i Ari Vatanen w 1997 roku
WRC (1999-2016)
– 96 zwycięstw w tym 11 zwycięstw w Niemczech, 10 w Argentynie, 9 w Hiszpanii i 7 w Monte Carlo
– 238 miejsc na podium
– 1484 wygrane odcinków specjalnych
– 78 zwycięstw Sébastiena Loeba, 7 Sébastiena Ogiera, 3 Krisa Meekego, 2 Carlosa Sainza i Philippe’a Bugalskiego, 1 Daniego Sordo, Mikko’ego Hirvonena, Françoisa Duvala i Jesusa Purasa
– 36 zwycięstw samochodu C4 WRC, 32 Xsary WRC, 26 DS3 WRC, 2 Xsary Kit-Car
– Rekordy: liczba zwycięstw w kategorii konstruktorów (96) oraz kolejnych miejsc na podium (38 od Rajdu Meksyku w 2008 roku do Rajdu Wielkiej Brytanii w 2010 roku)
– 8 tytułów mistrzowskich w kategorii konstruktorów Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (w latach 2003-2005 i 2008-2012)
– 9 tytułów mistrzowskich w kategorii kierowców zdobyte przez Sébastiena Loeba i Daniela Elenego (2004-2012)
WTCC (2014-2016)
– 31 pole positions zdobyte w 35 sesjach kwalifikacyjnych
– 50 zwycięstw, 45 najszybszych okrążeń i 119 miejsc na podium w 69 wyścigach
– 28 zwycięstw José Maríi Lópeza, 11 – Yvana Mullera, 6 – Sébastiena Loeba, 2 – Ma Qing Hua’ego, 1 – Mehdiego Bennaniego i Toma Chiltona
– 3 tytuły mistrzowskie w kategorii konstruktorów Mistrzostw Świata FIA WTCC (2014-2016)
– 3 tytuły mistrzowskie w kategorii kierowców Mistrzostw Świata FIA WTCC dla Joségo Maríi Lópeza (2014-2016)
YVES MATTON: „ZWYCIĘSTWA W 2017 ROKU, BY SIĘGNĄĆ PO MISTRZOSTWO W 2018ʺ
Dlaczego powrót Citroëna do rajdów WRC ma miejsce właśnie teraz?
„Decyzja ta wynika z kilku czynników. Zbliżaliśmy się do końca trzyletniego cyklu startów w WTCC, gdy marka przygotowywała się do wprowadzenia na rynek produktu o strategicznym znaczeniu: Nowego C3. Jednocześnie FIA była w trakcie wprowadzania w życie nowych przepisów dla WRC. Model C3 doskonale pasował do tej specyfikacji, więc planety same ustawiły się w korzystnym dla nas układzie. Te sprzyjające okoliczności pozwolą marce Citroën na pełne zaangażowanie się w sport samochodowy”.
Jakie wymagania stawiają nowe przepisy?
„Na pierwszy rzut oka można by stwierdzić, że jest to tylko szeroko zakrojona modyfikacja dotychczasowych przepisów. Jednakże jest to znacznie większa zmiana – główne jej elementy to zwiększenie mocy silnika, rosnące znaczenie aerodynamiki samochodu oraz powrót do centralnego mechanizmu różnicowego, sterowanego hydraulicznie. W tych trzech aspektach posiadamy unikalne doświadczenia zdobyte w konstruowaniu wcześniejszych World Rally Cars, czy podczas startów na torze wyścigowym. Dzięki temu mogliśmy szybciej opracować nowy model i pójść znacznie dalej w przyjętych rozwiązaniach”.
Jak ocenia Pan pracę zespołu od początku tego projektu?
„To niesamowite. Czas na realizację był tak krótki, że nasz harmonogram prac wdrożeniowych był bardziej napięty niż w którymkolwiek z wcześniejszych projektów. Nawet przy doświadczeniu, które posiadamy, nie można było tracić czasu przy projektowaniu i konstruowaniu samochodu. Know-how zespołu zaowocował szybkim posuwaniem się do przodu bez większych przeszkód. Bez tego doświadczenia nie bylibyśmy w stanie dotrzymać wyznaczonego terminu”.
Czy odnajduje Pan w Citroënie C3 WRC cechy samochodu Grupy B?
„C3 WRC rzeczywiście przypomina samochody, które budziły marzenia mojego pokolenia. Przez trzydzieści kolejnych lat na szczęście wszystko uległo zmianie, zwłaszcza w dziedzinie bezpieczeństwa. Ale to wrażenie sportowej zaciekłości i agresji, które kierowcy będą musieli okiełznać, odnajdziemy w wyglądzie samochodów, które zobaczymy w przyszłym sezonie. Gdy pierwszy raz zobaczyłem Krisa Meekego za kierownicą podczas jazd próbnych, stwierdziłem, że osiągnęliśmy nasz cel. Jest coś wyjątkowo spektakularnego w nowej generacji WRC”.
Czy samochody te ożywią na nowo rajdy WRC?
„Poprzednim WRC często zarzucano brak agresji, czasem brak poślizgów… Spektakularna strona rajdów polegała na krajobrazach, w których się rozgrywały, lecz brakowało bez wątpienia tej sportowej furii, którą teraz odnajdziemy. Mam nadzieję, że w naturalny sposób zainteresuje to młodszą publiczność z korzystnym skutkiem dla mistrzostw”.
Jaką role odegrał Kris Meeke w opracowaniu Citroëna C3 WRC?
„Jednym słowem: dominującą. Potrzebowaliśmy lidera z dużym bagażem wiedzy technicznej w dziedzinie konstrukcji samochodu. Przecież Kris buduje samochody wyścigowe dla Grupy PSA już od ponad 10 lat. Jest z wykształcenia inżynierem, co pozwala mu w pewnych momentach na precyzyjne przeprowadzenie analizy konstrukcji. Jeśli dotrzymaliśmy założonego harmonogramu i osiągnęliśmy cele, to również dzięki jego wiedzy i doświadczeniu”.
Dlaczego wybrano Craiga Breena i Stéphane’a Lefebvre’a?
„Aby osiągnąć nasz główny cel polegający na regularnym wygrywaniu rajdów w 2017 roku, mieliśmy już podpisaną umowę z Krisem. Podczas całego poprzedniego sezonu pokazał, że umie walczyć o zwycięstwo na każdej nawierzchni. Poza tym rozważaliśmy dwa scenariusze. Albo zaangażowania doświadczonego kierowcy o znanych możliwościach w zakresie maksymalnej prędkości jazdy i potencjalnie konkurenta dla Krisa w roli lidera, albo przyjęcia typowej dla marki wizji polegającej na odmiennym podejściu i stawianiu na młodość. Jednocześnie jest to opcja, której nieprzerwanie hołduje Citroën Racing od ponad dwudziestu lat! Wyniki Craiga i Stéphane’a wskazywały, że mamy w swych szeregach dwóch utalentowanych i obiecujących kierowców. Zdecydowaliśmy się dać im szansę. W perspektywie średniookresowej będą oni następcami dzisiejszych zawodników WRC”.
Jakie są wasze ambicje na najbliższe sezony?
„W 2017 roku chcemy regularnie wygrywać rajdy pokonując konkurencję. Następnie naszym celem na rok 2018 jest zdobycie co najmniej jednego tytułu mistrza świata”.
Czy sportowy dorobek marki Citroën zwiększa presję?
„Gdy czytam niektóre komentarze stwierdzam, że wiele osób spodziewa się po C3 WRC wysokich osiągów już od pierwszego startu. Oczywiście, że odczuwamy presję. Zespół pewnie też nie jest tak zgrany jak kiedyś, więc będziemy potrzebowali czasu na dotarcie się. Jak zawsze będziemy wykazywali się pokorą wobec nowych wyzwań”.
CITROËN C3 WRC: WYKORZYSTANIE WIEDZY I DOŚWIADCZENIA ZESPOŁU SZESNASTOKROTNEGO MISTRZA ŚWIATA
Od pojawienia się na trasach rajdów w 1997 roku World Rally Cars, samochody podlegały regularnym zmianom specyfikacji w zakresie osiągów lub kosztów konstrukcji. Najdalej idące zmiany wprowadzono w sezonie 2011 wraz z narzuceniem bardziej kompaktowej budowy i silników 1.6 turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa. W sezonie 2017 na scenę wkraczają samochody nowej generacji, o konstrukcji zapewniającej większą moc i bardziej spektakularne osiągi, niespotykane dotąd w rajdach Mistrzostw Świata!
Citroën C3 WRC przesuwa granice dotychczasowych osiągnięć pod każdym względem. I tak stosunek masy do mocy najnowszej konstrukcji inżynierów Citroën Racing wynosi 3,1 kg/KM, zamiast 3,8 w poprzedniej wersji samochodu. Większa sprawność samochodu zależy od liczb. Zmiany technologiczne obejmują także poszerzenie rozstawu kół, istotne ulepszenia w aerodynamice i układ przeniesienia napędu na koła obu osi, wyposażony teraz w centralny mechanizm różnicowy sterowany hydraulicznie.
Cel: Rajd Monte Carlo 2017
Od kwietnia 2015 roku biuro projektowe pracowało nad analizą nowych przepisów i konstrukcji Nowego Citroëna C3. Prace nabrały tempa i skupiły się na konkretnych zagadnieniach po zatwierdzeniu całego programu na najwyższym szczeblu Grupy PSA. W dniu 19 listopada 2015 roku, gdy zapowiadano przyszły samochód sportowy marki, C3 WRC już istniał… wirtualnie na ekranach programu CAD.
W niedługim czasie w warsztatach powstała pierwsza, prototypowa konstrukcja samochodu. 11 kwietnia 2016 roku Kris Meeke zasiadł za jego kierownicą, by wykonać pierwsze jazdy próbne na torze Versailles-Satory.
Następnie zespół wyjechał do Langwedocji, by przeprowadzić pierwszą sesję jazd próbnych na szutrowym torze Château Lastours. Samochód posiadał na sobie kamuflaż ukrywający charakterystyczne elementy stylistyki nadwozia Nowego Citroëna C3, który w tym czasie nie miał jeszcze swego premierowego pokazu.
Każdego miesiąca prowadzono cztero, pięciodniowe sesje, kontynuując jazdy próbne na różnych nawierzchniach, poszukując jednocześnie niezawodności i wysokich osiągów samochodu. Na koniec czerwca przekroczono kolejny, ważny etap wraz z otrzymaniem do testów drugiego samochodu przeznaczonego na odcinki asfaltowe.
Równolegle biuro projektowe realizowało pracę nad nowymi rozwiązaniami. Przeprowadzono też kilka prób w tunelu aerodynamicznym, by ustalić ostateczny kształt nadwozia.
Większość jazd próbnych wykonał Kris Meeke, mianowany oficjalnym kierowcą teamu Citroën Racing do 2018 roku. Podczas każdej sesji jego praca była uzupełniana przez Craiga Breena i Stéphane’a Lefebvre’a, którzy zmieniali Brytyjczyka za kierownicą samochodu w ostatnim dniu jazd.
W sumie Citroën C3 WRC uczestniczył w dziesięciu sesjach jazd próbnych pokonując łącznie 9.500 kilometrów.
Ostatnim, niezbędnym etapem prac przed startem samochodu w zawodach było uzyskanie 13 grudnia tego roku homologacji Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA).
„Jak to często bywa w sporcie samochodowym, pracowaliśmy mając bardzo mało czasu na opracowanie i rozwój samochodu. Od pierwszych jazd próbnych mieliśmy satysfakcję widząc, że samochód jest udany. Nie było większych wpadek, a kierowcy byli pod wrażeniem zachowania samochodu. W chwili konfrontacji z rajdową rzeczywistością na starcie będziemy mieli poczucie dobrze wykonanej pracy, jednak nie można być pewnym do końca. Taka zmiana przepisów powoduje ponowne rozdanie kart i zachowujemy pokorę wobec naszych rywali” – Laurent Fregosi, dyrektor techniczny
Najlepszy silnik, jaki kiedykolwiek został skonstruowany przez Citroën Racing
Od 2010 roku Citroën Racing projektuje i konstruuje swoje własne silniki zgodnie z przepisami FIA Global Racing Engine (GRE). Konstrukcja oparta na jednostce czterocylindrowej o pojemności 1.6 turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa pozwala inżynierom na pełne wykorzystanie ich wiedzy i doświadczenia w wielu zawodach mistrzostw świata. Citroën oparł się na doświadczeniach WRC przy konstruowaniu silnika do samochodu Citroën C-Elysée WTCC. Teraz informacje zebrane podczas trzech sezonów startów na torach wyścigowych zostały użyte przy projektowaniu silnika Citroëna C3 WRC.
Podobnie jak dwie poprzednie jednostki, silnik Citroën Racing jest zbudowany na aluminiowym bloku o zmniejszonej masie. Musi on spełniać surowe parametry minimalnej masy i wysokości środka ciężkości.
Oczekiwany w 2017 roku skok w dziedzinie osiągów wynika ze zwiększenia średnicy wlotu powietrza do turbosprężarki z 33 do 36 mm. Moc zwiększa się o około 20 proc. i sięga 380 KM. Natomiast ograniczenie ciśnienia w turbo do 2,5 bar nie pozwala na podniesienie momentu obrotowego, który pozostaje na stałym poziomie około 400 Nm.
Silnik samochodu WTCC był już wyposażony w kanał dolotowy o średnicy 36 mm i konstruktorzy silników z Citroën Racing mieli już okazję sprawdzić i zaufać temu rozwiązaniu pozwalającemu na zwiększenie natężenia przepływu i obciążenia. Tę przewagę doświadczenia wykorzystano w bardziej zaawansowanych badaniach nad najdrobniejszymi szczegółami. Szeroko zakrojona współpraca z inżynierami i chemikami firmy Total zaowocowała zmniejszeniem oporów tarcia i tym samym poprawą sprawności i skuteczności działania silnika.
W znacznie większym stopniu niż dotychczas uwaga inżynierów skupiła się na niezawodności. Przy trzech silnikach do każdego samochodu na cały sezon, wymogi techniczne stają się porównywalne z obowiązującymi samochody wyścigowe WTCC, gdzie podzespoły mechaniczne mają do pokonania mniej kilometrów, ale przy większej prędkości średniej.
„Myślę, że mogę powiedzieć, że Citroën C3 WRC posiada najbardziej udany silnik z wszystkich, które dotąd zbudowaliśmy. W czasie startów w WTCC nabraliśmy dystansu do rajdów i to pozwoliło nam na podjęcie wyzwania z nowym, świeżym spojrzeniem. Wymagania przepisów GRE są precyzyjne, lecz dają dostateczną swobodę, by można było zaprojektować nowe rozwiązania. Ośmieliliśmy się dokonać kilku przełomów technologicznych, o których bliżej nic oczywiście nie powiem! Jesteśmy dumni z wykonanej pracy, zwłaszcza w ograniczaniu oporów tarcia. Jest to tym bardziej owocna praca, że zaawansowane rozwiązania znajdą pewnego dnia zastosowanie w produkcji wielkoseryjnej samochodów marki Citroën” – Patrice Davesne, szef zespołu odpowiedzialnego za silnik
Lepsza skuteczność działania układu jezdnego na każdej nawierzchni
Konstrukcja Citroëna C3 WRC jest podobna do poprzednich modeli. Seryjne nadwozie jest rozcinane, by zamontować w nim kompozytowe błotniki, klatkę, tunel układu przeniesienia napędu oraz ramy szczątkowe mocujące zawieszenie.
C3 WRC jest pierwszym World Rally Car marki Citroën zbudowanym w oparciu o nadwozie pięciodrzwiowe. Tylne drzwi są zablokowane, lecz mino to taka konfiguracja wymagała wielu prac nad układem elementów wnętrza kabiny i jej ergonomii, by uzyskać optymalną pozycję kierowcy i pilota z zachowaniem wymaganych kryteriów rozmieszczenia masy, widoczności trasy oraz bezpieczeństwa biernego.
Ostatni z wymienionych aspektów skupia największą uwagę inżynierów Citroën Racing oraz ekspertów FIA. Gdy chodzi o zabezpieczenie załogi, zwłaszcza przed uderzeniem bocznym. Dlatego też drzwi zostały wzmocnione dodatkową warstwą materiału kompozytowego. Jest to rodzaj paneli AirBump® o zwielokrotnionych właściwościach! Wewnętrzna strona drzwi jest wyłożona wysokiej gęstości pianką, która ma pochłaniać energię, a kubełkowe fotele otrzymały nowy rodzaj osłony na wysokości głowy.
Zakres swobody dla konstruktorów, jakie tworzą nowe przepisy na sezon 2017, jest dość spory. Najbardziej zauważalne punkty dotyczą zwiększenia maksymalnej szerokości pojazdu do 1875 mm (+55 mm) mającego na celu uzyskanie bardziej stabilnego zachowania w czasie jazdy i nowych możliwości aerodynamicznych.
Zawieszenie, jeden z głównych czynników decydujących o skuteczności przeniesienia napędu, było przedmiotem daleko idących modyfikacji. Zaprojektowane i zbudowane przez Citroën Racing kolumny sprężyn i amortyzatorów są teraz pochylone, by uzyskać większy skok koła. Wśród głównych innowacji zastosowanych w C3 WRC jest rozwiązanie, zgodnie z którym geometria zawieszenia w samochodzie do jazdy po asfalcie jest odmienna od tej w wersji na szuter.
Układ przeniesienia napędu na cztery koła uległ również istotnej zmianie wraz z powrotem do zastosowania centralnego mechanizmu różnicowego sterowanego hydraulicznie. Urządzenie to, występujące już w samochodach Xsara i C4 WRC, umożliwia obracanie się kół przedniej i tylnej osi z różną prędkością. Sterując ciśnieniem hydraulicznym w centralnym sprzęgle możliwe jest przenoszenie napędu z jednej osi na drugą, by wyeliminować podsterowność i ograniczyć ewentualny poślizg.
Muskularna stylistyka
Na pierwszy rzut oka Citroën C3 WRC robi mocne wrażenie swoją atletyczną stylistyką i niepowtarzalnym charakterem. Na wzór seryjnego C3, wersja WRC wyraża trwałość konstrukcji, moc, świeżość formy i energię.
Modyfikacje aerodynamiczne dopuszczone bardziej liberalnymi przepisami przyczyniają się do podniesienia osiągów samochodu. Wytwarzana przez spojlery siła docisku poprawia stabilność samochodu przy dużych prędkościach, zaś otwory w nadwoziu i wloty powietrza zapewniają chłodzenie silnika, skrzyni biegów i hamulców.
Zanim ostatecznie ustalono formę nadwozia, wypróbowano wiele jego odmian. Uniesiony charyzmatycznie przód samochodu przywodzi na myśl trwałość konstrukcji. Jest przedłużeniem bocznej linii okalającej nadwozie, co stwarza poczucie równowagi i naturalnej siły całej sylwetki. Dwupoziomowa linia świateł i logo z podwójną, chromowaną listwą sięgającą ledowych reflektorów stanowią charakterystyczne elementy stylistyki marki Citroën. Główną częścią, która decyduje o aerodynamice nadwozia, jest przedni zderzak wyposażony w listwę i spojlery zwiększające docisk ograniczający podsterowność samochodu. Dolne partie samochodu są różne w wersji na szuter i na asfalt. Specjalne wloty doprowadzają powietrze do chłodnicy silnika, turbo oraz hamulców. Gorące powietrze jest odprowadzane szczelinami w pokrywie silnika i dolnej części przednich błotników.
Patrząc z boku, wyraźnie odcina się linia dachu wspartego na czarnych słupkach przedniej szyby. Dopracowane proporcje między pełnymi i przeszklonymi powierzchniami nadwozia tworzą poczucie bezpieczeństwa we wnętrzu Citroëna C3 WRC. Dolna część nadwozia wyróżnia się zdecydowanie poszerzonymi progami kierującymi odpowiednio boczny strumień powietrza. Kanały wlotowe w drzwiach tylnych umożliwiają chłodzenie hamulców. Tak jak z przodu samochodu, rozgrzane powietrze jest odprowadzane szczelinami nad błotnikami.
Tylny zderzak, równie starannie dopracowany, ułatwia swym kształtem wyrzucanie szutru i śniegu spod kół na nieutwardzonych nawierzchniach. Jego forma jest efektem wcześniejszych badań aerodynamicznych i nawiązuje do świateł 3D, jednego z elementów tworzących niepowtarzalną stylistykę Citroëna C3 i podkreślających jego technologiczne zaawansowanie. Dyfuzor z centralnie umieszczonym wylotem rury wydechowej zwiększa docisk odpowiednio ukierunkowując strumień powietrza przepływający pod samochodem.
Spektakularnie wyglądający spojler dopełnia aerodynamicznego nadwozia samochodu. Składa się on z dolnego płata oraz górnego skrzydła o specyficznym kształcie. Dla zapewnienia większej skuteczności działania, całość konstrukcji cofnięto i uniesiono o 50 mm w stosunku do poprzednich przepisów.
Doświadczenia zebrane podczas startów Citroëna C-Elysée WTCC sprawiły, że nie zaczynaliśmy od zera. Był to jednak tylko punkt wyjścia do wielokierunkowych prac. Testowaliśmy rozwiązania w symulacjach komputerowych, potem w tunelu aerodynamicznym z użyciem 40-procentowej makiety. Wyniki skłaniały nas do projektowania nowych form, które ponownie sprawdzaliśmy.Równolegle musieliśmy testować poszczególne części w samochodzie, by zagwarantować ich trwałość na najbardziej trudnych nawierzchniach. To jest niekończąca się praca. Mając więcej czasu, z pewnością osiągnęlibyśmy jeszcze większy postęp i uzyskali lepsze osiągi” – Laurent Fregosi, dyrektor techniczny
SPECYFIKACJA TECHNICZNA CITROËNA C3 WRC
Nadwozie | ||
Konstrukcja | Seryjne nadwozie Citroëna C3 wzmocnione klatką wspawaną wielopunktowo | |
Karoseria | Stalowo-kompozytowa | |
Silnik | ||
Typ | Citroën Racing GRE 2017 – 1.6 turbo z bezpośrednim wtryskiem | |
Średnica cylindra x skok tłoka | 84 x 72 mm | |
Pojemność skokowa | 1600 cm3 | |
Moc maksymalna | 380 KM przy 6000 obr./min | |
Maksymalny moment | 400 N.m przy 4500 obr./min | |
Moc/1 l pojemności | 237 KM/l | |
Rozrząd | Dwa wałki rozrządu w głowicy napędzane kołami zębatymi, 4 zawory na cylinder | |
Zasilanie | Bezpośredni wtrysk paliwa sterowany blokiem elektronicznym Magneti Marelli | |
Przeniesienie napędu | ||
Typ | Na koła obu osi | |
Sprzęgło | Dwutarczowe, ceramiczno-metalowe | |
Skrzynia biegów | Sekwencyjna 6-biegowa | |
Sterowanie | Półautomatyczne przy pomocy łopatek pod kierownicą | |
Mechanizmy różnicowe | Przedni i tylny z układem samoblokującym Centralny ze sterowaniem hydraulicznym |
|
Hamulce | ||
Przód | Tarcze wentylowane Æ 370 mm (asfalt) i 300 mm (szuter)
Zaciski z czterema tłoczkami chłodzone wodą (asfalt) |
|
Tył | Tarcze wentylowane Æ 330 mm (asfalt) i 300 mm (szuter)
Zaciski z czterema tłoczkami |
|
Hamulec ręczny | Sterowany hydraulicznie | |
Zawieszenie | ||
Typ | McPherson | |
Amortyzatory | Citroën Racing z regulacją 3 trybów pracy (kompresja przy niskiej i wysokiej prędkości, rozprężenie) | |
Koła | ||
Asfalt | Felgi 8×18’’ – opony Michelin | |
Szuter i śnieg | Felgi 7×15’’ – opony Michelin | |
Wymiary, masy i objętości | ||
Długość | 4128 mm | |
Szerokość | 1875 mm | |
Rozstaw osi | 2540 mm | |
Rozstaw kół | 1670 mm (przód i tył) | |
Zbiornik paliwa | 75 litrów | |
Masa | Minimalna 1190 kg / 1350 kg z załogą (przepisy) | |
CZTERY ZAŁOGI GOTOWE DO PODJĘCIA WYZWANIA
Kris Meeke / Paul Nagle
Dyplomowany inżynier-mechanik, Kris Meeke po raz pierwszy pojawił się na starcie rajdu w 2000 roku. Jego styl jazdy zwrócił uwagę Colina McRae, który pomógł mu w zrobieniu szybkich postępów. Kris został Mistrzem Wielkiej Brytanii Juniorów już w swoim drugim, pełnym sezonie startów. Tytuł ten otworzył mu drzwi do zawodów JWRC, gdzie wystartował za kierownicą Opla w latach 2003 – 2004.
Zauważony przez Yvesa Mattona, Kris został zaangażowany przez Citroën Sport do zawodów JWRC w 2005 roku. Za kierownicą C2 Super 1600, zadebiutował odnosząc zwycięstwo w Rajdzie Monte Carlo i skończył mistrzostwa na trzecim miejscu. Nie posiadając pełnego programu startów po sezonie 2006, uczestniczył okazjonalnie w wyścigach. W tym czasie rozpoczął współpracę z Paulem Naglem, Irlandczykiem, synem pilota rajdowego posiadającym już solidne doświadczenie zebrane od początku startów w 1997 roku.
W sezon 2009 Kris został wybrany przez Team Peugeot UK do udziału w zawodach IRC. Za kierownicą samochodu 207 S2000 czterokrotnie zwyciężył i zdobył tytuł mistrzowski. W 2010 roku obronił tego lauru, lecz musiał zadowolić się trzecim miejscem.
Osiągnięte wyniki otworzyły mu drogę do nowego zespołu Mini przygotowującego się do startu w zawodach WRC, jednakże program ten zatrzymano w końcu 2011 roku i Kris został bez angażu i samochodu. Dzięki zespołowi Citroën Racing, wystartował w Rajdach Finlandii i Australii w 2013 roku za kierownicą fabrycznego samochodu DS 3 WRC.
Ponownie pokazał swoje możliwości i zdobył miejsce w jednym z samochodów zespołu Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team w sezonie 2014. W swym pierwszym, pełnym sezonie startów w światowych mistrzostwach udało mu się zapisać na swoim koncie cztery miejsca na podium. Po przedłużeniu angażu na sezon 2015 odniósł pierwsze zwycięstwo w Argentynie i skończył mistrzostwa w pierwszej piątce najlepszych kierowców.
Gdy Citroën Racing ogłosił swój powrót do WRC w 2017 roku, Kris Meeke był pierwszym kierowcą włączonym do zespołu. Odpowiada za przeprowadzenie największej części prac rozwojowych Citroëna C3 WRC, a jednocześnie startuje w siedmiu rajdach w zespole Abu Dhabi Total WRT. Skuteczny na wszystkich rodzajach nawierzchni, zwycięzca rajdów w Portugalii i Finlandii, Kris szykuje się do roli pretendenta do tytułu mistrza świata.
Kris Meeke w skrócie
– Data i miejsce urodzenia: 2 lipca 1979r. w Dungannon (Wielka Brytania)
– Debiut w sporcie wyczynowym: 2000 rok
– Pierwszy rajd WRC: Wielka Brytania w 2002 roku
– Uczestnictwo w rajdach WRC: 73 rajdy
– Najlepszy wynik w rajdach WRC: I miejsce (Argentyna 2015, Portugalia i Finlandia 2016)
Craig Breen / Scott Martin
Zapoczątkowana w 2008 roku na drogach Irlandii i Wielkiej Brytanii kariera Craiga Brena rozkwitła w 2011 roku. Startując w zawodach WRC Academy[1], zdobył tytuł mistrzowski na mecie ostatniego odcinka specjalnego Wales Rally GB (Rajdu Walii).
Dzięki temu wyczynowi Craig został wpisany do programu startów za kierownicą samochodu Fiesta S2000 na sezon 2012. Rozpoczął go zwycięstwem w S-WRC[2] w Rajdzie Monte Carlo, po czym sezon nabrał tragicznego wymiaru. Podczas Rajdu Targa Florio (IRC) wypadł z trasy w wyniku czego zginął jego przyjaciel i pilot Gareth Roberts. Wspierany na duchu przez znajomych z ‘Jaffa’, Craig wyszedł obronną ręką z traumatycznego przeżycia i kontynuował starty w sezonie z Paulem Naglem na prawym fotelu. Odniósł trzy kolejne zwycięstwa w zawodach S-WRC i zdobył tytuł mistrzowski na zakończenie sezonu.
Zaangażowany przez Peugeot Rally Academy, Craig startował następnie w Rajdowych Mistrzostwach Europy. Rok 2013 skończył zdobywając miejsce na podium za kierownicą 207 S2000, a potem w 2014 roku w samochodzie 208 T16. W tym sezonie rozpoczął także współpracę ze Scottem Martinem. Po czterech pełnych sezonach startów w WRC z Matthew Wilsonem, następnie u boku Khalida Al Qassimiego, Scotta przekonuje talent i potencjał rozwoju tego kierowcy.
Sezon 2015 roku przebiegł dla kierowcy dwutorowo. Craig nadal startował za kierownicą 208 T16. Borykając się z usterkami mechanicznymi Craig skończy go jako wicemistrz Europy oraz na ósmym miejscu w zawodach WRC-2.
Swym wynikom i wytrwałości zawdzięcza miejsce w zespole Abu Dhabi Total WRT i programie startów w sześciu rajdach w 2016 roku. Ósmy w Szwecji, siódmy w Polsce, ma również na swoim koncie miejsce na podium zdobyte w Finlandii. Tak dynamiczny postęp został doceniony nominacją na oficjalnego kierowcę zespołu Citroën Total Abu Dhabi WRT na rok 2017.
Craig Breen w skrócie
– Data i miejsce urodzenia: 2 lutego 1990r. w Slieverue (Irlandia)
– Debiut w sporcie wyczynowym: 2008 rok
– Pierwszy rajd WRC: Portugalie 2009 rok
– Uczestnictwo w rajdach WRC: 37 rajdów
– Najlepszy wynik w rajdach WRC: trzecie miejsce (Finlandia 2016r.)
Stéphane Lefebvre / Gabin Moreau
Stéphane Lefebvre stawiał pierwsze kroki w promocyjnych formułach wyścigów o Mistrzostwo Francji. Jako Najlepszy Junior w organizowanym przez Peugeot rajdzie Volant 207 w 2012 roku, w kolejnym roku wziął udział w swych pierwszych międzynarodowych rajdach rozgrywanych w ramach Mistrzostw Europy. Sezon 2013 roku skończył na piątym miejscu w klasie samochodów z napędem na jedną oś zawodów REC oraz ponownie wygrał klasyfikację juniorów wyścigów 208 Rally Cup.
Swe prawdziwe możliwości Stéphane pokazał w sezonie 2014 zdobywając jednocześnie tytuły mistrzowskie FIA Junior WRC, WRC3 oraz ERC Junior! Brak mistrzostwa w zawodach JWRC rekompensuje sześcioma wyścigami w zawodach WRC2 w następnym sezonie. Potencjał Stéphane’a skłonił zespół Citroën Racing do rozszerzenia jego programu startów.
W ten sposób Stéphane stanął na starcie trzynastu rajdów zaliczanych do Mistrzostw Świata 2015. Po zwycięstwie w klasie WRC2 w Rajdzie Monte Carlo, dalsza droga kariery była bardziej skomplikowana, ale kontynuował naukę i zdobywanie doświadczeń w samochodzie DS3 R5, a potem DS3 RRC. W późniejszym czasie wtsartował w pięciu ostatnich rajdach za kierownicą DS3 WRC. Zajął punktowane miejsca od pierwszego udziału w rajdzie w Niemczech i skończył sezon na ósmym miejscu w Wielkiej Brytanii.
Na sezon 2016 Stéphane został zaangażowany do zespołu Abu Dhabi Total WRT. Po raz pierwszy tworzył załogę z Gabinem Moreau, który właśnie zakończył dwa sezony startów w zawodach ERC u boku Chrisa Ingrama. W Monte Carlo sezon rozpoczął się zajęciem dobrego, piątego miejsca.
Stéphane stale poprawia wyniki, również w Portugalii i w Polsce, jednak sezon skończył się przerwaniem startów w Niemczech. Stéphane i Gabin startujący w rajdzie poza zespołem Abu Dhabi Total WRT zostali ranni wypadając z trasy.
Stéphanowi udało się wrócić za kierownicę na zakończenie sezonu w Wielkiej Brytanii, gdzie zajął dziewiątą pozycję. Wystartował ponownie z Gabinem w Rajdzie Var i rozpoczął szybko jazdy testowe przed sezonem 2017 w zespole Citroën Total Abu Dhabi WRT.
Stéphane Lefebvre w skrócie
– Data i miejsce urodzenia: 16 marca 1992r. w Noeux-les-Mines (Francja)
– Debiut w sporcie wyczynowym: 2010 rok
– Pierwszy rajd WRC: Francja 2013 rok
– Uczestnictwo w rajdach WRC: 26 rajdów
– Najlepszy wynik w rajdach WRC: piąte miejsce (Monte Carlo 2016)
Sheikh Khalid Al Qassimi / Chris Patterson
Pierwsze doświadczenia w sporcie samochodowym Sheikh Khalid Al Qassimi zdobył za kierownicą samochodu 4×4 podczas rajdów organizowanych na pustyni w Emiratach. Jego właściwa kariera rajdowca rozpoczęła się jednak w 2002 roku. Był to jego pierwszy pełen sezon startów w Mistrzostwach Świata Bliskiego Wschodu FIA (MERC). Tego samego roku zdobył tytuł mistrzowski w Grupie N, jak również Mistrzostwo Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Podczas kolejnego sezonu Sheikh Khalid uzupełnił swój dorobek o trzy nowe zwycięstwa w Grupie N, co pozwoliło mu na zachowanie tytułu mistrza kraju. Jednak sezon nie skończył się dla niego dobrze. Obrażenia odniesione w wypadku wykluczyły go na wiele miesięcy z rajdów. Po powrocie do sportu w 2004 roku, wygrał zawody MERC prowadząc Subaru Impreza WRX, po dwóch zwycięstwach rund w Bahrajnie i Syrii.
W latach 2004 – 2006, Sheikh Khalid kontynuował karierę w rajdach MERC (drugi w 2005 i trzeci w 2006), a jednocześnie uczestniczył w rajdach P-WRC[3]. W drugiej połowie sezonu 2007 wkroczył na najwyższy, światowy poziom współzawodnictwa przechodząc do zespołu Ford Abu Dhabi WRT. Jako kierowca tego zespołu, uczestniczył w około czterdziestu rajdach za kierownicą samochodu Fiesta WRC. Jego największym osiągnięciem jest piąte miejsce w Rajdzie Australii w 2011 roku.
Po przerwie w 2012 roku zaangażował się w inicjatywę zmierzającą do podjęcia współpracy pomiędzy Abu Dhabi, Abu Dhabi Racing i Citroën Racing. Sezony 2013, 2014 i 2015 to starty w wybranych rundach rajdów WRC oraz MERC. Trzykrotnie skończył sezon jako wicemistrz Bliskiego Wschodu.
Od 2014 roku Sheikhowi Khalidowi sekunduje Chris Patterson, doświadczony Brytyjczyk, pilot z trzydziestoletnim doświadczeniem, który tworzył załogę między innymi z Petterem Solbergiem i Krisem Meeke.
Po zwycięstwie w Rajdzie Dubaju w 2015 roku Sheikh Khalid wstrzymał starty w rajdach MERC. W 2016 roku uczestniczył w czterech rundach światowych, śledząc jednocześnie z uwagą poczynania Krisa Meekego, Craiga Breena i Stéphane’a Lefebvre’a w zespole Abu Dhabi Total WRT.
Ścigając się również w rajdach terenowych, stanie na starcie Rajdu Dakar w 2017 roku prowadząc model 2008 DKR. Ponadto Sheikh Khalid weźmie udział w wybranych rundach rajdów WRC za kierownicą Citroëna C3 WRC.
Sheikh Khalid Al Qassimi w skrócie
– Data i miejsce urodzenia: 18 lutego 1972r. w Abu Dhabi (Zjednoczone Emiraty Arabskie)
– Debiut w sporcie wyczynowym: 2001 rok
– Pierwszy rajd WRC: Rajd Akropolu 2004 rok
– Uczestnictwo w rajdach WRC: 65 rajdów
– Najlepszy wynik w rajdach WRC: piąte miejsce (Australia 2011)
PARTNERZY
DOSKONAŁE LABORATORIUM BADAWCZE DO PRACY NAD NOWYMI TECHNOLOGIAMI
Trwająca już od 48 lat współpraca pomiędzy markami Total i Citroën opiera się na czterech uzupełniających się filarach. Są to: prace badawczo-rozwojowe, produkcja przemysłowa, sprzedaż i sport. Począwszy od zakładów produkcyjnych, a kończąc na laboratoriach Citroën Racing, słynne hasło „Citroën wybiera Total” jest doskonałym podsumowaniem tej nierozerwalnej więzi!
Od końca lat 60. współpraca obejmuje również sport. Samochody marki Citroën dają się zauważyć w kultowych zawodach tamtych czasów, z dumą nosząc kolory marki Total. W 1968 roku Lucien Bianchi był o krok od zdobycia zwycięstwa w rajdzie Londyn-Sydney. Trzeba było poczekać do roku 1969, kiedy to podczas Rajdu Maroka Bob Neyret zdobył zwycięstwo dla zespołu Citroën-Total. Dalszy ciąg wszyscy pamiętamy: wspaniała epopeja Vatanena i Lartigue’a w rajdach terenowych, wyczyny Bugalskiego, Sainza i Loeba w WRC, niezapomniane osiągnięcia Lopeza, Mullera, Loeba i Ma w WTCC, nie zapominając o wspieraniu debiutujących kierowców w ramach Citroën Racing.
Total, będący głównym partnerem zespołu Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team w WRC, zyskuje wyjątkową możliwości do zaprezentowania swojego potencjału. Trzynaście wyścigów rozgrywanych na czterech kontynentach, od polarnego mrozu w Szwecji po piekielny żar w Australii. To jednocześnie okazja do wszechstronnego wykorzystania współpracy i dotarcia zarówno do 100 tys. pracowników Grupy, jak i do klientów B2B oraz do szerokiej publiczności.
Total i Citroën hołdują tym samym wartościom – przekraczaniu granic, duchowi zespołowej pracy, ciągłemu dążeniu do doskonałości. Obie marki opierają się na solidnych fundamentach, pozwalających im na podejmowanie nowych wyzwań, których zwieńczeniem będą obchody 50-lecia współpracy w 2018 roku!
ABU DHABI, STOLICA ZJEDNOCZONYCH EMIRATÓW ARABSKICH
Abu Dhabi, którego nazwa w języku arabskim znaczy „kraj gazeli”, powstało w miejscu, do którego młoda antylopa doprowadziła plemię nomadów, poszukujących wody pitnej. Wyspa ta, na której kiedyś znajdowało się nie więcej niż trzysta szałasów z liści palmy, kilka budynków i twierdza władcy, przekształciła się w nowoczesne i kosmopolityczne miasto, stolicę Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Nazwa Abu Dhabi odnosi się zarówno do drugiego najbardziej zaludnionego miasta, jak i do największego emiratu ZEA. Miasto położone jest na wyspie w kształcie litery T, na skraju Zatoki Perskiej. Znajdują się tu urzędy władz federalnych, siedziba rządu Zjednoczonych Emiratów Arabskich, pałac rodziny królewskiej Abu Dhabi i pałac prezydenta ZEA. Dziś miasto to jest centrum politycznym i przemysłowym kraju, a także głównym ośrodkiem kultury i handlu.
Aby przeżyć najbardziej ekstremalną jazdę terenową i podziwiać niesamowite krajobrazy, takie, jak chociażby największe wydmy na pustyni ZEA, najlepiej udać się w kierunku Al Gharbia, na zachód emiratu.
Al Ain, znajdujące się w odległości półtorej godziny jazdy od Abu Dhabi, jest jednym z najstarszych zamieszkałych miejsc na świecie, wpisanym na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Do dziś można tu podziwiać wiele malowniczych fortyfikacji. Fort Al Jahili wzniesiony został w 1891 roku, aby bronić miasta i jego cennych gajów palmowych. W tej zabytkowej twierdzy Zjednoczonych Emiratów Arabskich mieści się wystawa, poświęcona sir Wilfriedowi Thesigerowi, brytyjskiemu podróżnikowi, który w latach czterdziestych ubiegłego wieku przebył pustynię Al-Rab al-Chali („pusta okolica” w języku arabskim).
Abu Dhabi Racing to firma podejmująca działania na rzecz zwiększenia znaczenia Abu Dhabi w światowym sporcie samochodowym. Jej prezes Sheikh Khalid bin Faisal Al Qassimi to jeden z najbardziej doświadczonych pilotów w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, wielokrotny rajdowy mistrz Bliskiego Wschodu.
W grudniu 2012r. Abu Dhabi Racing i Sheikh Khalid Al Qassimi dali dowód swojego zaangażowania w sport samochody poprzez nawiązanie owocnej współpracy z teamem Citroën Racing, ośmiokrotnego mistrza świata w rajdach FIA.
visitabudhabi.ae
adr.ae
CITROËN I MICHELIN: NAJLEPSZA WSPÓŁPRACA W HISTORII RAJDÓW
Citroën i Michelin mają długą wspólną historię na niwie przemysłowej i sportowej. Działając razem obie marki zdobyły pięć tytułów Mistrza Świata w rajdowych mistrzostwach świata FIA i wywalczyły pięć zwycięstw w Pucharze Świata FIA w Rajdach Terenowych.
Przez ponad 40 lat marki Citroën i Michelin utrzymywały ścisłe związki w dziedzinie motoryzacji. Jako partnerzy przemysłowi, marki te zdobyły pierwsze medalowe miejsce w WRC podczas TAP Rajdu Portugalii w 1973 roku. Citroën DS21, którym startował Francisco Romaozhino, był wyposażony w opony Michelin XAS.
Pod koniec lat 80. obydwie marki znów się spotkały, tym razem w rajdach terenowych, w których model ZX Rallye-Raid odniósł cztery zwycięstwa w Rajdzie Dakar oraz zdobył pięć tytułów mistrza świata kierowców i konstruktorów.
Po powrocie na początku tego wieku do klasycznych zawodów rajdowych, Citroën i Michelin zdobyły pięć tytułów mistrza świata konstruktorów (modele Xsara Kit-Car, Xsara WRC, a później DS3 WRC). Mający na swoim koncie 52 zwycięstwa, Citroën jest marką, z którą Michelin zdobył najwięcej tytułów w rajdowych mistrzostwach świata FIA. Jest więc oczywiste, że Michelin jest również związany z nowym projektem Citroëna C3 WRC.
Współpraca Citroëna i Michelina w liczbach
– 5 tytułów mistrza świata konstruktorów i 4 tytuły mistrza świata kierowców w WRC
– 5 tytułów mistrza świata konstruktorów i 5 tytułów mistrza świata kierowców w rajdach terenowych
– 4 zwycięstwa w Rajdzie Dakar
– 52 zwycięstwa w WRC
– 128 miejsc medalowych w WRC
SZWAJCARSKA JAKOŚĆ I PRAWDZIWY DUCH SPORTOWY OD ROKU 1888
Certina jest producentem zegarków, który posiada w swojej ofercie kolekcję o bardzo sportowym stylu. Zegarki sportowe tej marki cechuje nie tylko perfekcyjna estetyka, lecz również doskonała jakość.
Sport to świetny sposób, aby przetestować wytrzymałość – ta zasada odnosi się zarówno do ludzi jak i do zegarków. Chronometry marki Certina zawsze towarzyszyły czołowym sportowcom. Są pod każdym względem sportowe – od projektu, technologii po filozofię marki. Zaangażowanie marki Certina w sport przejawia się nie tylko w samym wyglądzie zegarków. Wyraża się on również poprzez dynamikę, rozwój, niezawodność i doskonałość marki.
Aby w pełni sprostać wysokim wymaganiom, zegarki marki Certina muszą spełniać surowe kryteria jakości. Zostały one ujęte w zasadzie DS, czyli „Double Security”, która została wprowadzona przez markę w 1959 roku i która gwarantuje zegarkom wyjątkową wytrzymałość. Niezależnie od kolekcji, każdy zegarek Certina posiada funkcję pełnej ochrony, która zapewnia wszystkim modelom solidność i niezawodność typową dla firmy
Wszystkie zegarki Certina posiadają znak pochodzenia i jakości „Swiss made”. Są one prawdziwymi ambasadorami szwajcarskiej sztuki zegarmistrzowskiej. Marka, założona w Szwajcarii w 1888 roku, pozostaje głęboko przywiązana do swoich historycznych i geograficznych korzeni.
To właśnie dzięki zaangażowaniu w sport Certina jest tak często obecna na torach wyścigowych na całym świecie oraz na nadgarstkach najwybitniejszych sportowców. Ta szwajcarska marka sportowa zawsze utrzymywała bliskie więzi z partnerami, którzy doskonale wiedzą, co stanowi siłę napędową zespołu Certiny. To sportowy duch marki, który nieustannie każe dążyć do doskonałości.
RAJDOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA FIA 2017
Kalendarz imprez
Daty |
Nazwa rajdu |
Nawierzchnia |
Ilość zgłoszonych modeli C3 WRC |
19-22 stycznia |
Rajd Monte Carlo |
Asfalt, śnieg i lód |
2 |
9-12 lutego |
Rajd Szwecji |
Śnieg i lód |
2 |
9-12 marca |
Rajd Meksyku |
Szuter |
2 |
6-9 kwietnia |
Rajd Korsyki |
Asfalt |
3 |
27-30 kwietnia |
Rajd Argentyny |
Szuter |
2 |
18-21 maja |
Rajd Portugalii |
Szuter |
4 |
8-11 czerwca |
Rajd Włoch (Sardynia) |
Szuter |
3 |
29 czerwca-2 lipca |
Rajd Polski |
Szuter |
4 |
27-30 lipca |
Rajd Finlandii |
Szuter |
4 |
17-20 sierpnia |
ADAC Rajd Niemiec |
Asfalt |
3 |
5-8 października |
RACC – Rajd Hiszpanii |
Szuter i asfalt |
4 |
26-29 listopada |
Rajd Wielkiej Brytanii (Walia) |
Szuter |
4 |
16-19 grudnia |
Rajd Australii |
Szuter |
4 |
Główne nowości w regulaminie sportowym WRC 2017
Każdy konstruktor może zgłosić do wyścigu dwa lub trzy samochody. Dwa najlepsze zdobywają punkty w mistrzostwach świata konstruktorów.
Zostaje zmieniona kolejność startów załóg priorytetowych P1. W pierwszym dniu wyścigu zawodnicy startują według kolejności w klasyfikacji mistrzostw świata (w pierwszym dniu Rajdu Monte Carlo – w kolejności z sezonu 2016). W następnych dniach kolejność startów jest odwrotna do kolejności w klasyfikacji generalnej z dnia poprzedniego.
Punkty dodatkowe Power Stage są przyznawane pięciu pierwszym zawodnikom (5/4/3/2/1 punkt)
Jazdy testowe mogą odbywać się w całej Europie, nie więcej niż przez 55 dni w roku.
Warto wiedzieć…
Rajdy należące do mistrzostw świata trwają zazwyczaj sześć dni. Wtorek i środa są przeznaczone na rozpoznanie trasy. W czwartek jazda testowa, zwana „shakedown”, jest próbą generalną przed uroczystym startem. Sam wyścig odbywa się w trzech etapach: w piątek, sobotę i niedzielę.
Pomoc mechaników jest surowo zabroniona poza parkiem serwisowym, przeznaczonym do tego celu. Natomiast kierowca i pilot mogą dokonywać zmian i napraw w samochodzie w dowolnym momencie (tzn. poza zamkniętą strefą parku serwisowego), korzystając z narzędzi, znajdujących się w pojeździe. Na terenie zamkniętej strefy parku serwisowego mechanicy mogą dokonywać napraw wyłącznie wtedy, gdy noszą na ramieniu odpowiednią opaskę ( po czterech mechaników na samochód).
Załogi mają do dyspozycji przydział opon określony w regulaminie każdego rajdu. Samochód może przewozić nie więcej niż dwa koła zapasowe. Citroën korzysta z opon marki Michelin.
Załoga, która wycofała się w ciągu danego dnia startowego może ponownie wystartować następnego dnia („Rally2”) z pięciominutową karą za każdy opuszczony odcinek specjalny.
Na mecie każdego rajdu dziesięć najlepszych zespołów zdobywa punkty w klasyfikacji mistrza świata kierowców i mistrza świata kierowców według standardowej punktacji FIA: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 i 1 punkt. Punkty w klasyfikacji mistrzostw świata konstruktorów są przyznawane dwóm najlepszym zespołom, wyznaczonym przez każdego z konstruktorów.
Zespół Citroën Racing ubiera marka El Ganso
Marka El Ganso, utworzona w Madrycie dziesięć lat temu, jest firmą rodzinną zbudowaną na takich wartościach, jak wysiłek, wytrwałość i dbałość o szczegóły. Charakter i osobowość tej młodej marki prêt-à-porter idealnie pasuje do ducha zespołu Citroën Racing. Podczas specjalnych okazji – począwszy od uroczystego rozpoczęcia sezonu 2017 w Abu Dhabi – kierownictwo i załogi Citroën Racing ubierani będą przez El Ganso.
źródło: Citroën Polska
[1] Wcześniejsza nazwa JWRC
[2] Wcześniejsza nazwa WRC2
[3] Mistrzostwa Świata Grupy N
Najnowsze komentarze