Citroën – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Citroën rusza na wojnę z Unią Europejską i zamierza to zrobić za pomocą nowego 2CV. Unijni biurokraci, drżyjcie!

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2025-10-04
w Wiadomości, Citroen
Czas czytania 4 minut
12.1k
A A
31
citroen 2cv 2025 1 Wiadomości

Był symbolem prostoty, wolności i francuskiego sprytu. Citroën 2CV, zwany potocznie „kaczką”, po wojnie zmotoryzował Francję i pół Europy. Mały, lekki, niezniszczalny. Mógł przewieźć kosz jaj, nie tłukąc ani jednego, a do tego zużywał tyle paliwa, co dzisiejszy skuter. Nie miał nic zbędnego, ale dawał wszystko, co najważniejsze – swobodę podróżowania. Wystarczyło trochę benzyny, uśmiech i chęć ruszenia w drogę, by poczuć się wolnym.

Potem Europa poszła w złą stronę. Każdy kolejny model musiał być większy, cięższy, droższy, naszpikowany elektroniką i obowiązkowymi systemami, które nie zawsze są potrzebne. Politycy w Brukseli wymyślili normy, które miały uczynić samochody „bezpieczniejszymi” i „czystszymi” — w praktyce zabijając prostotę i przystępność. Dziś tanie auta zniknęły z rynku, a cena przeciętnego miejskiego modelu wzrosła z 10 do 25 tysięcy euro w zaledwie dwie dekady. W tym samym czasie europejskie fabryki zaczęły zwalniać, a kierowcy – przesiadać się do używanych samochodów sprzed lat.

Peugeot 408 – reklama

Citroën, marka która kiedyś tworzyła samochody dla wszystkich, chce to naprawić. Francuzi otwarcie stają do walki z unijnym systemem, który – ich zdaniem – dusi przemysł i odcina zwykłych ludzi od mobilności. Według informacji z wewnątrz Stellantis, Citroën pracuje nad nowym modelem inspirowanym legendarnym 2CV. Ma być mały, prosty i przystępny cenowo — prawdziwy samochód ludowy XXI wieku.

Jak mówi Jean-Philippe Imparato, jeden z liderów koncernu: „Europa potrzebuje znowu samochodów rozsądnych — lekkich, tanich, łatwych w produkcji i utrzymaniu.” Nowy model ma mieć ograniczoną prędkość maksymalną do 110 km/h, niewielką masę, minimalistyczne wnętrze i oszczędny napęd — elektryczny lub hybrydowy. Wszystko po to, by dać się wycenić gdzieś pomiędzy AMI a C3 i dać ludziom alternatywę dla absurdalnie drogich SUV-ów. Nie chodzi o luksus, tylko o powrót do idei mobilności dla każdego – tej samej, która w latach 50. i 60. zdefiniowała europejską motoryzację.

Citroën chce, by nowy 2CV był antytezą współczesnej motoryzacji. Bez wyświetlaczy wielkości telewizora, bez cyfrowych klamek i sensorów od wszystkiego. Zamiast tego – prostota, komfort i charakter, jak dawniej. Ale marka musi się pospieszyć, bo taki projekt zaprezentuje 6 października Dacia – będzie to Dacia Hipster. 3 metrowy samochód z 4 miejscami i bagażnikiem.

Auto ma powstawać w Europie – najpierw w Trnawie na Słowacji, a później także w serbskim Kragujevacu. Projekt ma znaczenie nie tylko symboliczne. To także strategia mająca przeciwstawić się chińskim producentom, którzy zalewają kontynent tanimi elektrykami. Francuzi chcą udowodnić, że Europa wciąż potrafi stworzyć coś prostego i genialnego zarazem.

Dla Citroëna to nie tylko projekt – to manifest. Marka staje dziś w opozycji do unijnej biurokracji i pokazuje, że samochód nie musi kosztować fortuny, by być bezpieczny, praktyczny i ekologiczny. To powrót do myślenia, że technologia powinna służyć człowiekowi, a nie odwrotnie. Bo jeśli ktoś ma prawo wskrzeszać ducha 2CV, to właśnie Citroën. To on zawsze odważał się myśleć inaczej – czy to w czasach André Citroëna, który rozświetlił wieżę Eiffla nazwą swojej marki, czy dziś, gdy wbrew wszystkiemu próbuje przywrócić Europie samochód dla zwykłego człowieka.

Europa nie potrzebuje kolejnego SUV-a z 15″ ekranem. Potrzebuje taniego auta, które pojedzie 110 km/h, zaparkuje wszędzie i nie zrujnuje domowego budżetu. Jeśli nowy Citroën 2CV naprawdę powstanie w takiej formie — prosty, tani, dostępny — może znów stać się symbolem epoki. Epoki, w której mobilność przestanie być luksusem, a znowu stanie się prawem każdego kierowcy.


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

3.4 16 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

citroen c15 2 Wiadomości

Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!

2025-11-10
citroen sm Wiadomości

Citroën SM to samochód z epoki, w której ludzie wierzyli że wszystko jest możliwe

2025-11-10

Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 45-46/2025. Renault Captur bardzo ceniony przez właścicieli!

2025-11-10

Ile oryginalnych Citroënów DS jeździ jeszcze po drogach Francji?

2025-11-10
Tagi: Citroen2CV
Udostepnij4326Tweet2704Udostepnij757
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
31 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • hdi 2 scaled Wiadomości

    2.0 HDi – prawdopodobnie najlepszy silnik świata wciąż godny uwagi

    15093 udostępnienia
    Udostepnij 6037 Tweet 3773
  • Silnik PureTech 1.2 – różnice między wersjami 6.2 a 6.3. Co zmieniło się w nowszej generacji?

    2353 udostępnienia
    Udostepnij 941 Tweet 588
  • Polski promocyjny cennik nowych samochodów Dacia – listopad 2025.

    6434 udostępnienia
    Udostepnij 2574 Tweet 1609
  • Nowa Dacia C-Neo: kompakt, który może wstrząsnąć segmentem C za bardzo niską cenę

    4438 udostępnienia
    Udostepnij 1775 Tweet 1110

Testy samochodów

alpine a110 r 3 scaled Wiadomości
Testy

Test: Alpine A110 R za ponad 560.000 zł – wyścigowa precyzja dla najbardziej wymagających.

autor Małgorzata Kozikowska
2025-03-22
megane coupe 9 scaled Wiadomości
Testy

Test: Renault Megane RS 2.0 250 KM 2010 sportowy kompakt dla wymagającego kierowcy. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2010-04-02
citroen c3 cargo jednak trafia takze na polski rynek 2 Wiadomości
Testy

Citroën e-C3 – opinie po jeździe: „Jego styl, komfort czynią z niego ciekawego gracza w miejskim segmencie”

autor Grzegorz Traczewski
2025-05-17
Renault Clio
Testy

Test: Nowe Renault Clio 1.0 TCe 100 – czym przekona nas rywal Peugeot 208 i VW Polo? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2021-05-05
DSC 3831 scaled Wiadomości
Testy

Test: Renault Clio GT Sport nieobiektywnym okiem kobiety. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Małgorzata Karolina Piekarska
2014-05-25

Najnowsze komentarze

  • Vvvv - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Arczi_NH - Ile samochodów wyprodukowała Dacia w październiku 2025 roku w Rumunii?
  • Gundaz - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Inny Anonimowy - RAM Rampage: amerykański duch, brazylijska energia, europejski debiut
  • Robert - Używana Dacia Lodgy – niezbyt urodziwa, szalenie praktyczna i tania
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia

Zobacz też

Ile hybrydowa Dacia Jogger Full Hybrid 140 pali na autostradzie?

Przegląd rynku. Tanie używane auto z klimatyzacją dla młodego kierowcy za 5 tysięcy złotych

Fiat uchyla rąbka tajemnicy o nowych inwestycjach w Tychach

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
31
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz