Citroen SM zajął niezwykłe miejsce w historii marki. Jest to samochód o ponadczasowym designie, luksusowy, a do tego szybki, dzięki silnikom Maserati. Model stał się nawet bazą dla jednego z kultowych modeli włoskiej marki.
Citroen SM przyciąga do siebie na wiele sposobów. Zaprojektowana przez Roberta Oprona sylwetka z długą maską, dużymi reflektorami i charakterystycznym dla francuskiego producenta częściowo przysłoniętymi tylnymi kołami, nie pozostawała niezauważona na drodze. Oryginalny, futurystyczny wręcz wygląd nadwozia, to jednak nie wszystko za co fani pokochali model. Jazda Citroenem SM oferowała niebiański wręcz komfort, porównywany do efektu latającego dywanu. To oczywiście zasługa wykorzystania hydropneumatycznego zawieszenia.
Na pokładzie królowało luksusowe wykończenie, bogate wyposażenie, a potężne silniki dawały ogromną satysfakcję z jazdy. Czego chcieć więcej? Może odrobinę innowacji? Citroen zastosował w modelu SM m.in. układ kierowniczy ze zmiennym wspomaganiem, który ułatwiał manewrowanie przy niższych prędkościach i zapewniał większą sztywność przy szybszej jeździe.
Citroen SM i Maserati Quattroporte II
Ponadczasowe coupe było efektem współpracy Citroena i Maserati. Pod maskę SM trafiła włoska jednostka V6 o pojemności 2.7 litra, która generowała 170 KM mocy. Model potrafił rozpędzić się maksymalnie do 220 km/h. W późniejszym okresie produkcji wzmocniono silnik do 180 KM.
Co ciekawe, marka Maserati również zamierzała włączyć do swojej oferty element francuskiej technologii. Chodziło głównie o zapewnienie legendarnego komfortu Citroena. Na powiększonym podwoziu SM powstał model Quattroporte II. Pojazd miał ten sam silnik, napęd na przód oraz hydropneumatyczne zawieszenie. Quattroporte II zostało zaprojektowane przez włoskiego projektanta Marcello Gandiniego, który w późniejszym czasie był odpowiedzialny za nadwozie Citroena BX. Maserati wykorzystywało wiele elementów SM-a, co można było dostrzec nawet we wnętrzu, w którym znajdowała się prawie identyczna konsola centralna oraz przyciski. Kryzys paliwowy oraz mało wystarczające dla Maserati osiągi przyczyniły się do szybkiego upadku modelu. Wyprodukowano zaledwie kilkanaście sztuk Quattroporte II.
SM zadebiutował w 1970 roku na salonie samochodowym w Genewie. Był oferowany na rynku europejskim, ale nie tylko. Pojazd szybko wpasował się w gusta Amerykanów. Prawie jedna czwarta z 12.920 wyprodukowanych egzemplarzy trafiła do Stanów Zjednoczonych. Citroen SM służył również jako limuzyna dla ważnych osobistości. Stworzono dwa specjalne egzemplarze w wersji cabrio, które upodobał sobie prezydent Georges Pompidou. Francuskie coupe było produkowane do roku 1975, a jego karierę przerwał kryzys paliwowy.
Najnowsze komentarze