sobota, 2 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Citroën SM brygady szybkiego reagowania we Francji

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2021-08-16
w Citroen, Wiadomości
Czas czytania 2 minut
1.6k 16
7
1.4k
UDOSTĘPNIEŃ
4.5k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Cztery nowe nominacje w zarządzie Alpine

Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora

Miłośnicy Francuzów zjechali do Osady Puszczańskiej. Rozpoczyna się zlot marek Citroën, Peugeot i Renault

W latach 70. do brygady szybkiego reagowania (brigade d’intervention rapide) francuskiej żandarmerii dołączył Citroën SM, który był jednym najbardziej prestiżowych samochodów w szeregach BRI.

Połączenie komfortu podróży z wysokimi osiągami znakomicie sprawdzało się w żandarmerii. Spokój prowadzenia zapewniało hydropneumatyczne zawieszenie oraz układ kierowniczy Diravi o zmiennej sile wspomagania, który samodzielnie powracał do pozycji zerowej. Dzięki silnikowi V6 od Maserati pod maską, Citroën SM rozpędzał się do 228 km/h. Jednostka o pojemności 2,6 litra generowała 170 KM mocy.

Pierwsze testy pojazdu dla służb mundurowych wypadły na tyle dobrze, że brygada szybkiego reagowania francuskiej żandarmerii zdecydowała się na zakup dwóch Citroenów SM. Pojazdy dołączyły do służby w 1972 roku a w roku kolejnym flota powiększyła się o trzy kolejne egzemplarze. SM-y wykończono niebieskim lakierem „Bregancon”, który swoją nazwą nawiązywał do Fort de Brégançon, letniej rezydencji prezydentów Republiki Francuskiej znajdującej się w departamencie Var we Francji. Na karoserii można było zobaczyć dyskretnie oznaczenie „Gendarmerie”, z kolei na dachu umieszczono niewielką obracającą się lampkę w amerykańskim stylu.

Chociaż Citroën SM zapewniał szybką i komfortową jazdę, jego obecność we flocie BRI wiązała się z wysokimi kosztami użytkowania. Rzadko zdarzało się, aby wszystkie pięć egzemplarzy pracowało jednocześnie. SM wymagał kosztownego przeglądu co 10.000 km lub comiesięcznego serwisu. Nie bez znaczenia był także duży apetyt na paliwo, którego cena w tamtych czasach drastycznie wzrosła.

Cztery z pięciu policyjnych Citroënów SM znajdowało się w żandarmerii do 1978 roku. W ciągu kilku lat służby przejechały średnio 250.000 km. Ostatni egzemplarz jeździł w BRI do 1979 roku osiągając przebieg 280.000 km. W latach 80-tych rolę sportowego coupe brygady szybkiego reagowania pełnił Alpine A310, we flocie pojawił się także Citroën CX GTi.

Źródło: L’argus

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 4 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CitroenCXSM
Udostepnij540Tweet338Udostepnij95
Poprzedni

Citroen DS najpopularniejszym klasykiem w mediach społecznościowych?

Następny

Stellantis zamierza utrzymać rozdzielenie marek w RPA. Ilość dealerstw zostanie nawet zwiększona

Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Następny
Peugeot 308 SW

Stellantis zamierza utrzymać rozdzielenie marek w RPA. Ilość dealerstw zostanie nawet zwiększona

Renault Captur, Peugeot 2008, Citroën C3 Aircross i DS 3 Crossback – który model pali najmniej?

10 najpopularniejszych nowych samochodów w pierwszym półroczu 2021 r. we Francji

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
7 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Dudek - Stellantis ostrzega przed załamaniem się rynku samochodowego, jeśli auta elektryczne nie będą tańsze
  • Kasia - Dacia zawiesza produkcję w swojej fabryce. Jak długo potrwa przerwa?
  • piotr - Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora
  • Kasia - Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora
  • Łukasz - Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora
  • Slawo - Dacia w czołówce najlepiej sprzedających się samochodów. Jogger i Spring idą jak świeże bułeczki
  • Piotr001 - Dacia w czołówce najlepiej sprzedających się samochodów. Jogger i Spring idą jak świeże bułeczki
  • Piotr001 - Peugeot o 408: „na razie nie mamy żadnej konkurencji”
  • Slawo - Stellantis ostrzega przed załamaniem się rynku samochodowego, jeśli auta elektryczne nie będą tańsze
  • Johnny - Dacia zawiesza produkcję w swojej fabryce. Jak długo potrwa przerwa?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Cztery nowe nominacje w zarządzie Alpine
  • Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora
  • Miłośnicy Francuzów zjechali do Osady Puszczańskiej. Rozpoczyna się zlot marek Citroën, Peugeot i Renault
  • Kartka z kalendarza: Peugeot 601 – mija 85 lat od prezentacji modelu
  • Polski rynek nowych aut po pierwszym półroczu 2022 roku
  • Nowe władze Stowarzyszenia Koncesjonerów Citroëna w Polsce oraz Stowarzyszenia Dealerów Samochodowych Marki Peugeot
  • Peugeot – wiodąca marka w czerwcu 2022 roku na rynku hybryd plug-in w Hiszpanii
  • DS 4 z dwoma nagrodami od profesjonalistów
  • Peugeot 408 się spodobał! Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 26/2022
  • Citroën ë-C4 i C3 Aircross w wersji specjalnej – zamówisz tylko on-line! Tylko 50 szt.


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
7
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.