Citroen SM Presidentielle został wystawiony przed ratuszem w Paryżu w hołdzie dla zmarłego prezydenta Francji Jacquesa Chiraca. Model można oglądać do 2 października.
W 1972 roku prezydent Francji, Georges Pompidou zlecił zbudowanie dwóch specjalnych wersji Citroena SM z okazji wizyty Królowej Elżbiety II we Francji. Modyfikacją pojazdów zajął się producent nadwozi, Henri Chapron. Citroen SM został wydłużony i wyposażony w rozkładany dach, aby umożliwić ważnym osobistościom pozdrawianie zgromadzonych z wnętrza pojazdu podczas parady. Zamontowanie zadaszenia było jednak nie lada wyzwaniem technicznym ponieważ pojazd musiał zapewnić odpowiednią przestrzeń zarówno dla wysoko postawionych osób i jak i dla skomplikowanego mechanizmu. Henri Chapron poszerzył pojazd, podniósł przednią szybę i skrócił parę przednich drzwi. Zamontowanie składanego dachu poskutkowało zwiększeniem masy pojazdu o 330 kg.
Wnętrze Citroena SM również przeszło kilka modyfikacji. Aby zagospodarować miejsca dla tłumacza siedzącego twarzą do pasażerów, przednie fotele przesunięto bardziej na zewnątrz a kolumnę kierownicy do lewej.
Napęd SM Presidentielle pochodził od silnika V6 od Maserati jak w modelu seryjnym, ale skrzynię biegów zmodyfikowano w taki sposób, aby dostosować pojazd do długiej jazdy z niskimi prędkościami. Zawieszenie i system hamulcowy zostały dostosowane do dodatkowej masy pojazdu.
Po wizycie Królowej Elżbiety II we Francji 15 maja 1972 roku, Citroen SM trafił do Pałacu Elizejskiego. Służył m.in. podczas wizyty papieża Jana Pawła II oraz inauguracji Jacquesa Chiraca na prezydenta w 1995 roku.
Pojazd można oglądać przed ratuszem w stolicy Francji, gdzie został wystawiony przez Konserwatorium Citroena w hołdzie dla zmarłego Jacquesa Chiraca. SM Presidentielle będzie znajdował się tam jeszcze do 2 października.
Źródło: Citroen Heritage
Najnowsze komentarze