Citroën – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

„Citroën SM to spełnienie moich motoryzacyjnych marzeń”. Wywiad z Adamem Piotrowskim, założycielem Giełdy Klasyków

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2025-10-06
w Wiadomości, Citroen
Czas czytania 10 minut
1.6k
A A
2
Citroen SM 1972, Adam Piotrowski, Giełda Klasyków, Retro Motor Show 2025

Citroën SM od zawsze zajmował w sercu Adama szczególne miejsce i właściwie każdy inny model oznaczony szewronami, który trafił w jego ręce stanowił część ścieżki prowadzącej do spełnienia wielkiego marzenia, które przez wiele, wiele lat wydawało się nieosiągalne.

Kiedy pasja staję się sposobem nażycie, człowiek przestaje odczuwać, że w ogóle pracuje. Mało kto może powiedzieć z czystym sumieniem, że spełnia się w wykonywanym na co dzień zajęciu. Adam Piotrowski, założyciel Giełdy Klasyków, fotograf, grafik, kolekcjoner i wielki pasjonat zabytkowej motoryzacji ma szczęście robić w życiu to, co daje mu radość i satysfakcję. Po raz pierwszy spotkaliśmy się podczas Retro Motor Show w Poznaniu w 2024 roku, na którym prezentował spełnienie jednego ze swoich motoryzacyjnych marzeń – Citroëna SM, łączącego emocjonujące osiągi z komfortem charakterystycznym dla francuskiego producenta.

Peugeot 408 – reklama

Produkowany w latach 1970 – 1975 Citroën SM jest niemal pod każdym względem wyjątkowy: ma oryginalną linię nadwozia, eleganckie wykończenie wnętrza oraz poziom zaawansowania technologicznego, który przewyższał inne modele oferowane w tamtym okresie. Oprócz hydropneumatyki samochód korzystał z układu kierowniczego Diravi o zmiennej, w zależności od prędkości sile wspomagania, ale najlepsze kryje się pod maską. Sercem modelu jest silnik opracowany przez markę Maserati, którego brzmienie dla zapaleńca takiego jak Adam jest muzyką dla uszu. Podczas tegorocznej edycji Retro Motor Show również spotkaliśmy się przy białym SM-ie z 1972 roku i mieliśmy okazję chwilę porozmawiać.

Citroen SM 1972 Adam Piotrowski Gielda Klasykow 005 Wiadomości
fot. Adam Piotrowski
Jak zaczęła się Twoja przygoda z zabytkową motoryzacją i jak powstała Giełda Klasyków, która jest miejscem w Internecie, którą zna chyba każdy entuzjasta klasycznych samochodów?

Zajmowałem się fotografią i tworzeniem stron internetowych, ale tym co pochłaniało mnie bez reszty było przeglądanie ogłoszeń zabytkowych samochodów. Nigdy nie miałem pieniędzy, żeby jakikolwiek sobie kupić, ale w zakresie wertowania ofert osiągnąłem poziom ekspercki. Pewnego dnia stwierdziłem, że skoro i tak się tym zajmuję, spróbuję podzielić się moimi znaleziskami z innymi. Początkowo założyłem blog, w którym opisywałem samochody znalezione w Polsce i na świecie. Dodawałem zdjęcia, ogłoszenie i kilka słów od siebie.

Wydawało mi się to bardzo ciekawe i pomysł wypalił. Bardzo szybko strona zdobyła ogromną popularność, wpisy trafiały w moment do dziesiątek tysięcy entuzjastów. Pojawili się też właściciele, którzy prosili mnie o pomoc w sprzedaży i pytali, czy mógłbym zaprezentować ich auto na swojej stronie. W taki sposób odmieniło się moje życie. Okazało się, że mogę robić to, co lubię i przy okazji jeszcze na tym zarobić.Citroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 010 Wiadomości

Jak wyglądała droga do spełnienia marzenia i gdzie znalazłeś prezentowany w Poznaniu egzemplarz Citroëna SM?

Nie jest to mój pierwszy Citroën, ale każdy model jaki miałem, czy to CX, XM, czy C6 był po prostu kolejnym etapem ścieżki prowadzącej do tego jednego, wymarzonego modelu. Wreszcie, pod koniec 2023 roku stałem się szczęśliwym posiadaczem Citroëna z silnikiem Maserati. Rozglądałem się za nim na targach we Włoszech i we Francji, obserwowałem co i za jakie pieniądze można kupić. Wreszcie, znalazłem SM-a na aukcji w Szwecji i zaryzykowałem.

Zaryzykowałeś?

Samochód nie był odpalany od lat 90. ubiegłego wieku dlatego z tyłu głowy cały czas miałem, że to jeden z najbardziej zaawansowanych i skomplikowanych samochodów swojej epoki. Gdyby nie znajomość z Tomkiem – genialnym mechanikiem i świetnym kolegą – pewnie nie podjąłbym się wskrzeszania takiej mumii. Proces, który pozwolił wyjechać nim na drogę trwał łącznie 15 miesięcy.

Citroen SM 1972 Adam Piotrowski Gielda Klasykow 006 Wiadomości
fot. Adam Piotrowski

Wymagało to ode mnie i Tomka wielkiego nakładu czasu i pracy, ale było warto. Zabawa ciągle trwa, SM przechodzi drobne naprawy, uszczelnienia wycieków, ale póki co 3 tysiące kilometrów za nami i SM zawsze do domu wrócił. Najwyżej dolewamy LHM-u i jedziemy dalej (śmiech), ale tak po prostu wygląda życie z tym samochodem – ciągła praca i opieka, która bynajmniej nie jest czymś nieprzyjemnym – daje mi dużo satysfakcji.

O Citroënie SM pewnie mógłbyś opowiadać bez końca. Jaka to wersja i jaka jest historia tego samochodu?

Historia powstania tego samochodu jest bardzo ciekawa. Citroën kupił Maserati w celu pozyskania silnika do budowy sportowego samochodu klasy Gran Turismo, o którym zawsze marzył, ale nigdy nie miał odpowiednich zasobów, by go stworzyć. W obliczu bankructwa Maserati, francuska marka postanowiła przejąć włoską firmę i wykorzystać jej potencjał przy projektowaniu nowego auta.

Inżynierowie Maserati otrzymali zadanie stworzenia silnika, który miał napędzać sportowy model Citroëna. Bardzo szybko wrócili z projektem, który zakładał zastosowanie silnika V8 o pojemności zmniejszonej z 4,2 do 3 litrów, jednak wkrótce okazało się, że nie spełnia on wymagań Citroëna. Francuzi wskazali, że ze względu na przepisy podatkowe, pojemność silnika musi zostać obniżona do 2,7 litra. Dzięki temu samochód miał być tańszy w sprzedaży.

Citroen SM 1972 Adam Piotrowski Gielda Klasykow 003 Wiadomości
fot. Adam Piotrowski

Maserati stanęło przed trudnym zadaniem – nie mogli dalej zmniejszać pojemności silnika, redukując skok tłoka. Zamiast tego, postanowili obciąć dwa cylindry, tworząc tym samym unikalną jednostkę, która była przerobioną wersją V8-ki, w lekko złośliwy sposób dostosowaną do wymagań francuskich księgowych.

Paradoksalnie, chwilę później, silnik został ponownie powiększony do 3 litrów, co podważyło całą wcześniejszą decyzję o zmianie liczby cylindrów. Mój egzemplarz pochodzi z 1972 roku i należy do początkowej serii napędzanej jednostką o pojemności 2,7 litra z trzema gaźnikami.

Czym charakteryzuje się początkowa seria, czy ma swoje problemy wieku dziecięcego?

Pierwsza seria modelu miała fabryczną wadę silnika. Problem dotyczył łańcucha rozrządu, który miał tendencję do wyciągania się. Co ciekawe, w różnych krajach stosowano odmienne technologie modyfikacji i poprawy tego mechanizmu. Niemcy opracowali własne rozwiązanie oparte na napinaczach z Mercedesa i dedykowanych łańcuchach. Holendrzy mieli swój własny system, podobnie jak Włosi. W przypadku tego konkretnego egzemplarza, silnik został poprawiony zgodnie z włoską metodą, co można rozpoznać po specjalnych znacznikach nabitych na silniku, które zostały naniesione w fabryce Maserati w Modenie.

Poprzedni właściciel auta, wierząc plotkom albo widząc pierwsze objawy problemów, postanowił nie eksperymentować i zaplanował podróż do Włoch, aby dokonać naprawy bezpośrednio według wytycznych Maserati. Plan został zrealizowany, a całą wyprawę skrupulatnie udokumentował. Prowadził dziennik podróży, w którym zapisywał liczbę przejechanych kilometrów, zużycie paliwa i inne szczegóły. Dzięki temu wiem, że przy dynamicznej jeździe autostradowej, auto potrafi spalić nawet 18 litrów na 100 km.

Citroen SM 1972 Adam Piotrowski Gielda Klasykow 001 Wiadomości
fot. Adam Piotrowski
Czy Twoje własne pomiary potwierdzają wynik a może jeździsz spokojniej?

Zużycie paliwa, jakie uzyskiwał poprzedni właściciel pokazuje, jak korzystał z tego samochodu – dynamicznie i z pewnością z gazem w podłodze, ale charakter SM-a zachęca, by mocniej nadepnąć prawy pedał. Po pokonaniu 3000 km muszę przyznać, że realne zużycie pozytywnie mnie zaskoczyło. W moich rękach spalanie w trasie wynosi średnio 11-12 l/100 km.

Czy po 3000 km jesteś w stanie potwierdzić, że Citroën SM wart jest czasu spędzonego na poszukiwania i wysiłku, jaki w niego włożyłeś?

Spełnia wszystkie moje oczekiwania i wspaniale się spisuje. Nie znam drugiego samochodu, który dawałby tyle komfortu, a jeździłem już wieloma Citroënami i kilkoma Maserati również. To wspaniały samochód. Uważam, że SM jest przykładem najlepszej epoki Citroëna, bez nadmiaru elektronicznych wspomagaczy. Uwielbiam brzmienie SM, moim zdaniem dźwięk silnika Maserati jest fantastyczny. Inny kąt rozwarcia cylindrów niż zazwyczaj w V6 oraz zasilanie gaźnikami dodają mu niepowtarzalnego charakteru. Z jednej strony dostarcza wspaniałego komfortu, a z drugiej ma ponadprzeciętne osiągi i to jest istota tego modelu. Do tego jego kształt – to od niego zaczęła się moja fascynacja modelem. Było nie było, jestem fotografem i zawsze uwielbiałem na samochody po prostu patrzeć.

Kiedy widzieliśmy się ostatnio mówiłeś, że nigdy go nie sprzedasz, a w tym roku za szybą pojawiła się karteczka z ceną. Zmieniłeś zdanie czy cena jest na tyle zaporowa, żeby odstraszyć potencjalnych chętnych?

Cena odzwierciedla trudność procesu, który kryje się za tym samochodem. Jedną rzeczą jest znalezienie odpowiedniego egzemplarza, a drugą – przygotowanie go do jazdy. Mamy w Polsce zaledwie kilka osób, które są w stanie zrobić to dobrze i zgodnie ze sztuką. Jeżeli znajdzie się chętny, na pewno nie pożegnałbym się z samym modelem. Musiałbym rozpocząć poszukiwanie kolejnego Citroëna SM od nowa, ponieważ to jest samochód, który po prostu trzeba go mieć w garażu! Mam też świadomość, że taka w założeniu chwilowa przerwa między jednym i drugim egzemplarzem mogłaby się przeciągnąć w długie lata. Dlatego wciąż nie opublikowałem ogłoszenia z SM na stronie Giełdy Klasyków.

Citroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 019 Wiadomości
Citroën SM zdobył wyróżnienie w konkursie piękności podczas wydarzenia Via Italia
Czy planujesz w najbliższym czasie prace renowacyjne lub modyfikacje?

Zastanawiam się nad zmianą koloru nadwozia, ponieważ biały lakier nie był pierwszym kolorem tego egzemplarza. Zadaję sobie pytanie, czy nie byłoby ciekawie wrócić do fabrycznej, zielonej karoserii… co jest dosyć szalonym pomysłem, zważywszy na fakt, że wnętrze wykończono niebieskim welurem. Bardzo ekstrawaganckie połączenie, ale nawiązuje do Francji z tamtego okresu. Póki co, to tylko rozważania, podoba mi się taki, jaki jest – daje dużo radości i być może taki właśnie pozostanie.

Bardzo dziękujemy za rozmowę!

Citroen SM 1972 Adam Piotrowski Gielda Klasykow 007 Wiadomości
fot. Adam Piotrowski
Citroen SM 1972 Adam Piotrowski Gielda Klasykow 002 Wiadomości
fot. Adam Piotrowski

Citroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 009 WiadomościCitroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 003 WiadomościCitroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 007 WiadomościCitroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 015 Wiadomości


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Citroen SM 1972 Adam Piotrowski Gielda Klasykow 007 WiadomościCitroen SM 1972 Adam Piotrowski Gielda Klasykow 008 WiadomościCitroen SM 1972 Adam Piotrowski Gielda Klasykow 005 WiadomościCitroen SM 1972 Adam Piotrowski Gielda Klasykow 006 WiadomościCitroen SM 1972 Adam Piotrowski Gielda Klasykow 001 WiadomościCitroen SM 1972 Adam Piotrowski Gielda Klasykow 002 WiadomościCitroen SM 1972 Adam Piotrowski Gielda Klasykow 003 WiadomościCitroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 015 WiadomościCitroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 016 WiadomościCitroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 017 WiadomościCitroen SM 1972, Adam Piotrowski, Giełda Klasyków, Retro Motor Show 2025Citroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 019 WiadomościCitroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 002 WiadomościCitroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 003 WiadomościCitroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 004 WiadomościCitroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 005 WiadomościCitroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 006 WiadomościCitroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 007 WiadomościCitroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 008 WiadomościCitroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 009 WiadomościCitroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 010 WiadomościCitroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 011 WiadomościCitroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 012 WiadomościCitroen SM 1972 Gielda Klasykow Retro Motor Show 001 Wiadomości
3.8 4 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

citroen c15 2 Wiadomości

Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!

2025-11-10
citroen sm Wiadomości

Citroën SM to samochód z epoki, w której ludzie wierzyli że wszystko jest możliwe

2025-11-10

Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 45-46/2025. Renault Captur bardzo ceniony przez właścicieli!

2025-11-10

Ile oryginalnych Citroënów DS jeździ jeszcze po drogach Francji?

2025-11-10
Tagi: CitroenSMRetro Motor Show
Udostepnij560Tweet350Udostepnij98
Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Zastępca redaktora naczelnego. Autorka artykułów, testów, relacji z wydarzeń motoryzacyjnych, poszukiwaczka ciekawostek. Miłośniczka podróży a w szczególności wędrówek górskich.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • hdi 2 scaled Wiadomości

    2.0 HDi – prawdopodobnie najlepszy silnik świata wciąż godny uwagi

    15082 udostępnienia
    Udostepnij 6033 Tweet 3771
  • Silnik PureTech 1.2 – różnice między wersjami 6.2 a 6.3. Co zmieniło się w nowszej generacji?

    2351 udostępnienia
    Udostepnij 940 Tweet 588
  • Polski promocyjny cennik nowych samochodów Dacia – listopad 2025.

    6432 udostępnienia
    Udostepnij 2573 Tweet 1608
  • Nowa Dacia C-Neo: kompakt, który może wstrząsnąć segmentem C za bardzo niską cenę

    4438 udostępnienia
    Udostepnij 1775 Tweet 1110

Testy samochodów

001. Test Diesel czy benzyna czyli Renault Capturami po Bałkanach Wiadomości
Testy

Test: Renault Captur 1.2 TCe kontra 1.5 dCi – diesel czy benzyna, czyli Capturami po Bałkanach. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2015-08-08
peugeot 208 2012 02 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 208 1.6 eHDi 115 KM – mały oszczędny samochód i do miasta i na trasę. Komfortowy, mało pali i świetnie wygląda. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2012-07-02
Citroen C3 You
Testy

Test: Citroen C3 1.2 83 KM tańszy niż Dacia Sandero. Jeździliśmy wersją You, czyli samochodem „widmo”

autor Małgorzata Kozikowska
2024-08-10
alfa romeo junior eletryczna 156 km 16 scaled Wiadomości
Testy

Test: Alfa Romeo Junior Elettrica Speciale 156 KM – Sportowy styl z nutą elektrycznego temperamentu

autor Małgorzata Kozikowska
2024-12-08
012. Renault Kadjar dCi 150 4×4 Wiadomości
Testy

Test: Renault Kadjar 1.7 dCi 150 KM 4×4 – diesel z napędem na wszystkie koła. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2021-06-24

Najnowsze komentarze

  • Vvvv - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Arczi_NH - Ile samochodów wyprodukowała Dacia w październiku 2025 roku w Rumunii?
  • Gundaz - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Inny Anonimowy - RAM Rampage: amerykański duch, brazylijska energia, europejski debiut
  • Robert - Używana Dacia Lodgy – niezbyt urodziwa, szalenie praktyczna i tania
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia

Zobacz też

Atelier Renault – 100 lat w fotografii

Stellantis ma technologię hybrydy z dieslem HDi – Hybrid4. Czemu do niej nie wrócić?

Stronniczy przegląd prasy: „WRC Magazyn Rajdowy” nr 05/2008

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
2
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz