55 lat temu, 10 marca 1970 roku na Salonie Samochodowym w Genewie miała miejsce jedna z najbardziej oczekiwanych premier w świecie motoryzacji – oficjalny debiut modelu Citroën SM. Opracowany z Maserati, zaprezentowany szerokiej publiczności oraz przedstawicielom prasy, natychmiast wzbudził ogromne zainteresowanie i stał się jednym z głównych tematów dyskusji podczas targów.
Citroën SM był samochodem sportowym, ale z wyraźnym akcentem na komfort i nowoczesność, co było znakiem rozpoznawczym francuskiej marki. Model ten łączył w sobie zaawansowaną technologię Citroëna i prestiż włoskiego Maserati, którego silnik V6 napędzał to eleganckie nadwozie. Wzbudził ogromny entuzjazm.
Dzięki futurystycznej stylistyce, charakterystycznej aerodynamicznej sylwetce oraz hydropneumatycznemu zawieszeniu, SM z miejsca zyskał uznanie dziennikarzy motoryzacyjnych. Specjaliści podkreślali, że samochód ten oferuje niezrównane połączenie sportowych osiągów i komfortu klasy premium.
Entuzjastyczne przyjęcie
Podczas prezentacji w Genewie Citroën SM przyciągnął tłumy zwiedzających, którzy byli zachwyceni nie tylko jego unikalnym wyglądem, ale także rozwiązaniami technicznymi, takimi jak:
- Samopoziomujące hydropneumatyczne zawieszenie, które zapewniało płynną jazdę niezależnie od warunków drogowych,
- Układ kierowniczy DIRAVI – wspomagany, samocentrujący, o zmiennej sile wspomagania,
- Silnik V6 Maserati o pojemności 2,7 litra i mocy 170 KM, który pozwalał osiągnąć prędkość maksymalną ponad 220 km/h,
- Opływowa linia nadwozia, opracowana z myślą o jak najlepszej aerodynamice.
- Przepiękne wnętrze – godne najlepszych samochodów na świecie.
Już pierwsze recenzje w specjalistycznej prasie motoryzacyjnej wskazywały, że Citroën SM to samochód, który może zrewolucjonizować segment luksusowych GT. Dziennikarze zgodnie podkreślali, że SM łączy najlepsze cechy dwóch światów – komfort limuzyny z osiągami sportowego coupe.
Początek nowej legendy
Premiera Citroëna SM w Genewie stała się początkiem nowego rozdziału w historii francuskiej motoryzacji. Model ten nie tylko podkreślił innowacyjne podejście Citroëna, ale również udowodnił, że francuska marka potrafi konkurować z największymi producentami luksusowych samochodów sportowych.
Choć jego produkcja trwała jedynie sześć lat, Citroën SM do dziś pozostaje ikoną designu i technologii lat 70., a jego debiut na Salonie Samochodowym w Genewie zapisał się w historii motoryzacji jako jedno z najważniejszych wydarzeń tamtej dekady.
SM osiąga też astronomiczne ceny i to nie bez powodu.
Citroën SM jest świadectwem czasów, gdy dla marki nie istniały żadne granice i kto wie, co by było, gdyby nie kryzys naftowy i trudności finansowe, w jakie wpadł producent.
Historia Citroën. Geniusz Andre Citroën, związki z Polską, historia modeli i rozwoju
Najnowsze komentarze