Polskie Towarzystwo dla Handlu i Przemysłu Samochodowego „Varsovie-Automobile” zajmowało się sprzedażą samochodów francuskich, w tym marki Citroën, oraz amerykańskich a ogłoszenie, związane z tą działalnością, można było znaleźć w Kurierze Warszawskim z dnia 11 stycznia 1920 roku.
Zobacz: Historia Citroëna. Związki z Polską
W dużej reklamie Polskiego Towarzystwa dla Handlu i Przemysłu Samochodowego „Varsovie-Automobile” można było przeczytać m.in. innymi, że Varsovie-Automobile, Warszawa, Sienkiewicza nr 4, telefon 237-22 to jeneralne zastępstwa pierwszorzędnych francuskich i amerykańskich fabryk samochodów.
Varsovie-Automobile zawiadamiało swoich szanownych klientów, że zaofiarować może zakupione przez nich samochody ciężarowe i osobowe znanej francuskiej firmy Delahaye oraz małe francuskie samochody o silne 10 koni marki Citroën. Varsovie-Automobile oferowało również opony Michelin oraz gumy pełne Hutchinson.
Zobacz: Dziadkowie z Warszawy. Citroën to najbardziej polska z firm motoryzacyjnych
Ulica Sienkiewicza została tak nazwa w 1916 roku, wcześniej nosiła nazwę ulicy Nowosiennej. W 1913 roku kamienica prezentowała się niezwykle elegancko.
W dniu 12 lutego 2014 r. kamienica została wpisana pod numerem A-1237 do Rejestru Zabytków.
Zobacz: Historia Citroëna zaczęła w Głownie, niedaleko Łowicza.
Firma otworzyła swoje biuro w Paryżu, przy 27 rue St. Lazare, miała też telefon nr 61-85. Paryskie biuro miało pomóc koordynować zamówienia z Warszawy. Do dzisiaj budynek zachował oryginalny wygląd.
Do dzisiaj zachował się status Varsovie-Automobile, które było spółką akcyjną:
„Spółka jest osobą prawną, moze nabywać i posiadać nieruchomości miejskie i ziemskie, oraz wszelki majątek ruchomy, jako też nadania i koncesje wszelkiego rodzaju, przyczem może zawierać wszelkie umowy i bronić swych interesów w sądach i wszelkich urzędach. Spółka ma prawo działać zarówno w obrębie Państwa Polskiego, jak i zagranicą, z zachowaniem postanowień obowiązujących.
Zobacz: Przejechali zabytkowym Citroënem pół Polski.
Zakres działania Spółki obejmuje:
a) garażowanie i utrzyrnywanie samochodów klijentów;
b) prowadzenie warsztatów dla reperacji wszelkich pojazdów poruszanych motorami spalinowemi;
c) utrzymywanie szkoły z prawem wydawania Świadectw wyszkolenia i wyćwiczenia sil fachowych, jako to szoferów i innych sil pomocniczych;
d) komunikacja samochodowa;
e) kupno i sprzedaż maszyn poruszanych motorami spalinowenii, jako to: samochodów, traktorów, pługów, łodzi i t. p., oraz części składowych do nich, a także opon i bandaży kauczukowych, wszelkich akcesorji, przyborów, narzędzi i wszelkich środków pędnych, jak benzyua, smary, oliwa i t. p.:
f) nabywanie, zakładanie i popieranie takich samych przedsiębiorstw, uczestniczenie w tych przedsiębiorstwach, lub w odnośnych interesach i podejmowanie się zastępstw tego rodzaju przedsiębiorstw; g) budowa motorów spalinowych, karoserji samochodowych, pługów, łodzi, traktorów i samochodów motorami temi poruszanych, jak również fabrykacja wszelkiego rodzaju części składowych.
Dla celów powyższych ma Spółka prawo:
1) prowadzić zakłady przemysłowo-handlowe; otwierać sklady towarowe;
2) otwierać swoje oddziały, agentury, biura i skła-dy w kraju i zagranicą” – można był przeczytać w statucie spółki.
źródło: Kurier Warszawski, 11 stycznia 1920 r.
Najnowsze komentarze