Pozycja Citroëna na polskim rynku jest w ujęciu globalnym mocno wyjątkowa. U nas marka znajdowała się na koniec minionego roku pod koniec drugiej dziesiątki najpopularniejszych producentów, ale na świecie we wszystkich regionach notuje wzrosty sprzedaży. Polska, to jednak dziwny kraj.
Citroën odnotował w całym ubiegłym roku 796.868 rejestracji swoich samochodów. To o 7% więcej, aniżeli w roku 2020, kiedy to do klientów trafiło 744.848 aut z szewronami. Duże wzrosty zaobserwowano na takich rynkach, jak Wielka Brytania, Chiny, czy Brazylia. W Europie sprzedaż lekkich aut użytkowych Citroëna wzrosła o 6,3%. Ale po kolei.
W Europie Citroën znalazł klientów na 624.140 swoich aut. To o 1,2% więcej, niż w roku 2020. Udział rynkowy marki osiągnął 4,5%. Duży wzrost odnotowano w Wielkiej Brytanii (+9%) dzięki sprzedaniu tam 55.509 nowych Citroënów. W gamie lekkich samochodów użytkowych Citroën zwiększył sprzedaż na rynku europejskim o 6,3%.
W regionie India & Asia Pacific sprzedaż była tradycyjnie niewielka, bo było to jedynie 8.665 aut, ale zanotowano rekordowy wynik w Japonii – 5.809 samochodów. To duża zasługa Berlingo, które znalazło tam 2.809 klientów notując wzrost sprzedaży rok do roku o aż 112%! W kwietniu w Indiach zadebiutował Citroën C5 Aircross, przygotowano też podwaliny pod debiut nowego C3 planowany w bieżącym roku.
W regionie Middle East & Africa do klientów trafiło 61.695 samochodów, o 11,7% więcej, niż w roku 2020. W samej tylko Turcji sprzedano 28.771 aut z szewronami, co oznacza 5-procentowy wzrost w tym kraju. Drugim rynkiem dla marki w tym regionie był Izrael, gdzie zarejestrowano 7.572 nowe Citroëny, a to o 15% więcej, niż rok wcześniej. 43% z tej sprzedaży przypadło na Berlingo (wersje osobowe i dostawcze). W Egipcie odnotowano wzrost sprzedaży o 18% do poziomu 6.340 egzemplarzy, a sprzedaż C5 Aircrossa wzrosła tam o 47%.
W Chinach do klientów trafiło 41.391 aut. Przy skali tamtejszego rynku to niewiele, ale dla Citroëna to był o wiele lepszy rok od 2020 – teraz sprzedano o 101,7% więcej samochodów, niż rok wcześniej. Duży wpływ na ten wynik miało wprowadzenie nowego C5 X – w ciągu tylko trzech miesięcy klientom w Państwie Środka dostarczono około 12.000 egzemplarzy tej nowości, którą można już podziwiać w Polsce. Citroën C5 X stał się tym samym bestsellerem marki w Chinach.
W Ameryce Łacińskiej na rynek trafiło 48.615 nowych Citroënów. To o 39% więcej, niż rok wcześniej. W Brazylii sprzedaż wzrosła o 73,2% do poziomu 23.356 egzemplarzy. To przede wszystkim zasługa C4 Cactusa, który zanotował najlepszy rok od wprowadzenia na rynek (19.550 sztuk, +105%). Ten sam model w Argentynie znajduje się na drugim miejscu w segmencie B-SUV również notując najlepszą sprzedaż roczną od debiutu rynkowego. W roku bieżącym planowana jest premiera nowego Citroëna C3 w Argentynie, Brazylii i Chile.
Citroën C4 był w minionym roku najlepiej sprzedającym się kompaktem we Francji i Hiszpanii i szóstym w Europie.
Citroën ë-C4 był w minionym roku czwartym najchętniej kupowanym kompaktowym autem elektrycznym na Starym Kontynencie i wykroił dla siebie 9% rynku kompaktowych elektryków.
Citroën C3 III generacji był najlepiej sprzedającym się samochodem marki w 2021 roku.
Na rynek trafiły pierwsze egzemplarze Citroëna ë-Jumpy Hydrogen.
Marka szykuje się do wprowadzenia na europejskie rynki nowego Citroëna C5 X.
Dziesięć rynków o największej sprzedaży Citroëna:
lp. | kraj | sprzedaż w roku 2021 | sprzedaż w roku 2020 |
1. | Francja | 228.479 | 223.625 |
2. | Włochy | 79.342 | 76.488 |
3. | Hiszpania | 69.941 | 70.919 |
4. | Wielka Brytania | 55.509 | 50.913 |
5. | Niemcy | 52.377 | 58.479 |
6. | Chiny | 41.391 | 20.508 |
7. | Turcja | 28.771 | 27.481 |
8. | Belgia i Luksemburg | 27.908 | 30.645 |
9. | Brazylia | 23.356 | 13.177 |
10. | Dania | 13.410 | 15.458 |
Pięć rynków europejskim o największym udziale Citroëna:
lp. | kraj | udział w rynku w roku 2021 | udział w rynku w roku 2020 |
1. | Francja | 10,9% | 10,9% |
2. | Hiszpania | 6,9% | 7,0% |
3. | Portugalia | 6,8% | 7,1% |
4. | Dania | 6,1% | 6,7% |
5. | Belgia i Luksemburg | 5,5% | 5,5% |
Popularność modeli Citroëna ogółem:
model | sprzedaż w roku 2021 | sprzedaż w roku 2020 | zmiana |
Ami | 9.183 | 2.719 | |
C1 | 36.559 | 40.598 | -10% |
C3 | 199.295 | 182.028 | +10% |
C3 Aircross | 76.986 | 84.801 | -9% |
C4 | 72.962 | 5.845 | +1.148% |
C4 Spacetourer | 18.078 | 28.681 | -37% |
C5 Aircross | 76.362 | 97.249 | -21% |
C5 X | 12.000 | – | – |
Berlingo | 33.313 | 43.733 | -24% |
Berlingo Van | 79.124 | 89.716 | -12% |
Spacetourer | 9.657 | 8.450 | +14% |
Jumpy | 45.857 | 40.285 | +14% |
Jumper | 71.203 | 57.550 | +24% |
Popularność Ami rosła wraz z oferowaniem go na kolejnych rynkach. W roku 2020 ten elektryczny dwumiejscowy samochodzik trafił na rynki francuski i włoski, a w ubiegłym roku na hiszpański, belgijski i portugalski. Jest też dostępny dla operatorów flotowych w Grecji, Turcji i Maroku.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: archiwum