Pozycja Citroëna na polskim rynku jest w ujęciu globalnym mocno wyjątkowa. U nas marka znajdowała się na koniec minionego roku pod koniec drugiej dziesiątki najpopularniejszych producentów, ale na świecie we wszystkich regionach notuje wzrosty sprzedaży. Polska, to jednak dziwny kraj.
Citroën odnotował w całym ubiegłym roku 796.868 rejestracji swoich samochodów. To o 7% więcej, aniżeli w roku 2020, kiedy to do klientów trafiło 744.848 aut z szewronami. Duże wzrosty zaobserwowano na takich rynkach, jak Wielka Brytania, Chiny, czy Brazylia. W Europie sprzedaż lekkich aut użytkowych Citroëna wzrosła o 6,3%. Ale po kolei.
W Europie Citroën znalazł klientów na 624.140 swoich aut. To o 1,2% więcej, niż w roku 2020. Udział rynkowy marki osiągnął 4,5%. Duży wzrost odnotowano w Wielkiej Brytanii (+9%) dzięki sprzedaniu tam 55.509 nowych Citroënów. W gamie lekkich samochodów użytkowych Citroën zwiększył sprzedaż na rynku europejskim o 6,3%.
W regionie India & Asia Pacific sprzedaż była tradycyjnie niewielka, bo było to jedynie 8.665 aut, ale zanotowano rekordowy wynik w Japonii – 5.809 samochodów. To duża zasługa Berlingo, które znalazło tam 2.809 klientów notując wzrost sprzedaży rok do roku o aż 112%! W kwietniu w Indiach zadebiutował Citroën C5 Aircross, przygotowano też podwaliny pod debiut nowego C3 planowany w bieżącym roku.
W regionie Middle East & Africa do klientów trafiło 61.695 samochodów, o 11,7% więcej, niż w roku 2020. W samej tylko Turcji sprzedano 28.771 aut z szewronami, co oznacza 5-procentowy wzrost w tym kraju. Drugim rynkiem dla marki w tym regionie był Izrael, gdzie zarejestrowano 7.572 nowe Citroëny, a to o 15% więcej, niż rok wcześniej. 43% z tej sprzedaży przypadło na Berlingo (wersje osobowe i dostawcze). W Egipcie odnotowano wzrost sprzedaży o 18% do poziomu 6.340 egzemplarzy, a sprzedaż C5 Aircrossa wzrosła tam o 47%.
W Chinach do klientów trafiło 41.391 aut. Przy skali tamtejszego rynku to niewiele, ale dla Citroëna to był o wiele lepszy rok od 2020 – teraz sprzedano o 101,7% więcej samochodów, niż rok wcześniej. Duży wpływ na ten wynik miało wprowadzenie nowego C5 X – w ciągu tylko trzech miesięcy klientom w Państwie Środka dostarczono około 12.000 egzemplarzy tej nowości, którą można już podziwiać w Polsce. Citroën C5 X stał się tym samym bestsellerem marki w Chinach.
W Ameryce Łacińskiej na rynek trafiło 48.615 nowych Citroënów. To o 39% więcej, niż rok wcześniej. W Brazylii sprzedaż wzrosła o 73,2% do poziomu 23.356 egzemplarzy. To przede wszystkim zasługa C4 Cactusa, który zanotował najlepszy rok od wprowadzenia na rynek (19.550 sztuk, +105%). Ten sam model w Argentynie znajduje się na drugim miejscu w segmencie B-SUV również notując najlepszą sprzedaż roczną od debiutu rynkowego. W roku bieżącym planowana jest premiera nowego Citroëna C3 w Argentynie, Brazylii i Chile.
Citroën C4 był w minionym roku najlepiej sprzedającym się kompaktem we Francji i Hiszpanii i szóstym w Europie.
Citroën ë-C4 był w minionym roku czwartym najchętniej kupowanym kompaktowym autem elektrycznym na Starym Kontynencie i wykroił dla siebie 9% rynku kompaktowych elektryków.
Citroën C3 III generacji był najlepiej sprzedającym się samochodem marki w 2021 roku.
Na rynek trafiły pierwsze egzemplarze Citroëna ë-Jumpy Hydrogen.
Marka szykuje się do wprowadzenia na europejskie rynki nowego Citroëna C5 X.
Dziesięć rynków o największej sprzedaży Citroëna:
lp. |
kraj |
sprzedaż w roku 2021 |
sprzedaż w roku 2020 |
1. |
228.479 |
223.625 |
|
2. |
Włochy |
79.342 |
76.488 |
3. |
Hiszpania |
69.941 |
70.919 |
4. |
55.509 |
50.913 |
|
5. |
Niemcy |
52.377 |
58.479 |
6. |
Chiny |
41.391 |
20.508 |
7. |
Turcja |
28.771 |
27.481 |
8. |
Belgia i Luksemburg |
27.908 |
30.645 |
9. |
Brazylia |
23.356 |
13.177 |
10. |
Dania |
13.410 |
15.458 |
Pięć rynków europejskim o największym udziale Citroëna:
lp. |
kraj |
udział w rynku w roku 2021 |
udział w rynku w roku 2020 |
1. |
Francja |
10,9% |
10,9% |
2. |
Hiszpania |
6,9% |
7,0% |
3. |
Portugalia |
6,8% |
7,1% |
4. |
Dania |
6,1% |
6,7% |
5. |
Belgia i Luksemburg |
5,5% |
5,5% |
Popularność modeli Citroëna ogółem:
model |
sprzedaż w roku 2021 |
sprzedaż w roku 2020 |
zmiana |
Ami |
9.183 |
2.719 |
|
C1 |
36.559 |
40.598 |
-10% |
C3 |
199.295 |
182.028 |
+10% |
C3 Aircross |
76.986 |
84.801 |
-9% |
C4 |
72.962 |
5.845 |
+1.148% |
C4 Spacetourer |
18.078 |
28.681 |
-37% |
C5 Aircross |
76.362 |
97.249 |
-21% |
C5 X |
12.000 |
– |
– |
Berlingo |
33.313 |
43.733 |
-24% |
Berlingo Van |
79.124 |
89.716 |
-12% |
Spacetourer |
9.657 |
8.450 |
+14% |
Jumpy |
45.857 |
40.285 |
+14% |
Jumper |
71.203 |
57.550 |
+24% |
Popularność Ami rosła wraz z oferowaniem go na kolejnych rynkach. W roku 2020 ten elektryczny dwumiejscowy samochodzik trafił na rynki francuski i włoski, a w ubiegłym roku na hiszpański, belgijski i portugalski. Jest też dostępny dla operatorów flotowych w Grecji, Turcji i Maroku.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: archiwum