sobota, 2 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Citroën testował napęd elektryczny w samochodach dostawczych zanim stało się to popularne. C15 i C25 na prąd

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2020-12-20
w Citroen, Wiadomości
Czas czytania 3 minut
381 20
0
344
UDOSTĘPNIEŃ
1.1k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Cztery nowe nominacje w zarządzie Alpine

Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora

Miłośnicy Francuzów zjechali do Osady Puszczańskiej. Rozpoczyna się zlot marek Citroën, Peugeot i Renault

Citroën był zawsze liderem nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych. Firma pokazała to już na początku swojego istnienia, gdy jej auta były jednocześnie tanie i bardzo innowacyjne. Inżynierowie pracowali dzień i noc na udoskonaleniami, dzięki czemu o Citroënie pisała prasa a klienci chwalili markę. Jednym z projektów, które prowadzono, były elektryczne samochody dostawcze.

Pierwsze doświadczenia w tym względzie zdobywano już w czasie II Wojny Światowej roku. Wtedy, z powodu ograniczonego dostępu paliwa, stworzono elektryczną wersję Citroëna TUB. Auto miało 540 kg akumulatorów umieszczonych w bagażniku a maksymalna prędkość wynosiła 50 km/h, jednak zalecano podróżowanie z szybkością 25 km/h by oszczędzać prąd.

Kryzys paliwowy lat siedemdziesiątych spowodował powrót zainteresowania rozwiązaniami elektrycznymi. Wiele firm pracowało wówczas nad koncepcją alternatywnego zasilania samochodów. Powstało wiele projektów, ale żaden z nich nie doczekał się szerszego zastosowania. Francuzi jednak uparcie kontynuowali badania i Citroën zaprezentował swoje rozwiązanie dla samochodów dostawczych na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych.

Citroën C15 Électrique miał 16 akumulatorów i system odzyskiwania prądu w czasie hamowania. Zasięg wynosił 70 kilometrów a ładowanie baterii trwało aż osiem godzin. Prędkość maksymalna nie była imponująca, 80 km/h. Jednak dla samochodu dostawczego takie parametry były w sam raz. Citroën C25 Électrique posiadał aż 28 akumulatorów, mimo tego jego parametry były w zasadzie identyczne jest C15.

Dlaczego samochody dostawcze? Citroën słusznie uznał, że przy aktualnym stanie technologii akumulatorowej nie jest w stanie konkurować z klasycznymi napędami spalinowymi. Samochody dostawcze mają jednak zupełnie inną charakterystykę pracy. Pokonują krótsze dystanse w mieście, często się zatrzymują a wielogodzinne ładowanie np. w nocy nie stanowi problemu. Model biznesowy zakładał, że wyższy koszt zakupu zrekompensowany będzie niższymi kosztami eksploatacji.

Dlaczego projekt nie był rozwijany dalej? Nie do końca – na bazie doświadczeń powstał bardzo ciekawy model osobowy, Citroën AX Électrique. Niekiedy można go jeszcze spotkać w ogłoszeniach. Powstało 374 sztuki tego samochodu a produkowano go w latach 1993-1996. Jego zasięg wynosił 80 kilometrów a łączna masa nie przekraczała jednej tony. Zastosowano w nim akumulatory niklowo-kadmowe.

W 1996 roku powstał Citroën Saxo Electrique. Produkowany był znacznie dłużej i powstało ponad dwa tysiące  egzemplarzy. Ale to już temat na oddzielną historię.

Citroën powrócił do idei samochodu elektrycznego w 1997 r. razem z modelem Berlingo Electrique. Dzisiaj gamą samochodów elektrycznych obejmuje 100% elektrycznego nowego e-C4, którego cena zaczyna się w Polsce od 125.500 zł, jest też znacznie większy e-Spacetourer. Marka oferuje również elektrycznego e-Jumpy.

Napędy elektryczne powróciły więc w nowym wydaniu i wydaje się, że to zupełnie nowy rozdział w historii motoryzacji. Warto pamiętać też o historii tego napędu, która zaczęła się dużo wcześniej…

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

2.3 3 głosy
Ocena artykułu
Tagi: AXC15C25Citroensamochody elektryczneSaxo
Udostepnij138Tweet86Udostepnij24
Poprzedni

Dacia Sandero, Logan i Duster od ręki. Ostatnie sztuki na wyprzedaży 2020

Następny

Nowy SUV Citroën C5 Aircross taniej: promocja miesiąca

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Nowy SUV Citroën C5 Aircross taniej: promocja miesiąca

Nowa Dacia Spring 2021 - jak wygląda wnętrze?

Peugeot 308 wizualizacja

Nowy Peugeot 308 – czy tak będzie prezentował się nowy konkurent Golfa?

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Anonimowo - Polski rynek nowych aut po pierwszym półroczu 2022 roku
  • R70 - Dacia zawiesza produkcję w swojej fabryce. Jak długo potrwa przerwa?
  • Michal - Dacia zawiesza produkcję w swojej fabryce. Jak długo potrwa przerwa?
  • Dudek - Stellantis ostrzega przed załamaniem się rynku samochodowego, jeśli auta elektryczne nie będą tańsze
  • Kasia - Dacia zawiesza produkcję w swojej fabryce. Jak długo potrwa przerwa?
  • piotr - Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora
  • Kasia - Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora
  • Łukasz - Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora
  • Slawo - Dacia w czołówce najlepiej sprzedających się samochodów. Jogger i Spring idą jak świeże bułeczki
  • Piotr001 - Dacia w czołówce najlepiej sprzedających się samochodów. Jogger i Spring idą jak świeże bułeczki


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Cztery nowe nominacje w zarządzie Alpine
  • Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora
  • Miłośnicy Francuzów zjechali do Osady Puszczańskiej. Rozpoczyna się zlot marek Citroën, Peugeot i Renault
  • Kartka z kalendarza: Peugeot 601 – mija 85 lat od prezentacji modelu
  • Polski rynek nowych aut po pierwszym półroczu 2022 roku
  • Nowe władze Stowarzyszenia Koncesjonerów Citroëna w Polsce oraz Stowarzyszenia Dealerów Samochodowych Marki Peugeot
  • Peugeot – wiodąca marka w czerwcu 2022 roku na rynku hybryd plug-in w Hiszpanii
  • DS 4 z dwoma nagrodami od profesjonalistów
  • Peugeot 408 się spodobał! Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 26/2022
  • Citroën ë-C4 i C3 Aircross w wersji specjalnej – zamówisz tylko on-line! Tylko 50 szt.


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.