Dacia Bigster
Wiadomości

Nowa Dacia Bigster czeka w polskich salonach. Umów się na jazdę próbną on-line

autor Tomasz Nowicki
2025-05-16
Części samochodu
Wiadomości

Części samochodu, które kosztują majątek. Naprawa lub wymiana może poważnie nadszarpnąć budżet

autor Maciej Mokwiński
2025-05-19
renault austral 2 Wiadomości
Wiadomości

Renault Austral odniósł ogromny sukces. Ponad 200.000 sprzedanych egzemplarzy

autor Tomasz Nowicki
2025-05-19
renault scenic 1 Wiadomości
Renault

Polski cennik Renault z roku 2000. Twingo za 29.900 zł, Espace V6 za 191.950 zł

autor Tomasz Nowicki
2025-05-19
citroen cx athena 2 Wiadomości
Wiadomości

Citroën CX GTi Turbo – francuska definicja prędkości i komfortu kontra BMW M535i i Rover Vitesse

autor Tomasz Nowicki
2025-05-17
denis le vot dacia 1 Wiadomości
Wiadomości

Nowa Dacia Bigster w Londynie: Nowy rozdział marki, bez porzucania korzeni

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-16
ds 8 macron 1 Wiadomości
Wiadomości

Czym jeździ prezydent? Różne wybory francuskich głów państwa na przestrzeni lat

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18

Najnowsze komentarze

  • Mat - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Robert - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Pionier - Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Sergiusz - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Anonimowo - Używana Renault Laguna II i III generacji. Czy warto dopłacać do nowszego modelu?
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Citroën to legenda, symbol francuskiej motoryzacji, innowacyjności i śmiałości wizji – mówi wnuk założyciela

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2025-04-29
w Wiadomości, Citroen
Czas czytania 5 minut
78
A A
0
photos henri j citroen pologne 2024 9 Wiadomości

W świecie pełnym marek samochodowych tylko nieliczne dorobiły się statusu legendy. Citroën to jedna z nich – symbol francuskiej motoryzacji, innowacyjności i śmiałości wizji. W tym roku mija dokładnie sto lat od zarejestrowania nazwy „Citroën” jako oficjalnej marki. Z tej okazji francuskie media zaprosiły do studia wyjątkowego gościa – Henri-Jacques’a Citroëna, wnuka André Citroëna. Jego opowieść to coś więcej niż historia rodzinnego przedsiębiorstwa – to portret człowieka, który na zawsze odmienił oblicze przemysłu samochodowego.

Citroën na szczycie… Wieży Eiffla

Jedna z najbardziej fascynujących anegdot, które Henri-Jacques przytoczył w wywiadzie, dotyczy niesamowitej kampanii reklamowej z lat 20. XX wieku. André Citroën był tak dumny ze swojej marki, że postanowił rozświetlić… całą Wieżę Eiffla. Od 1925 roku przez dziesięć lat nazwisko „CITROËN” widniało nocą nad Paryżem, złożone z 250 tysięcy żarówek. – To była największa reklama w historii świata – przypomina Henri-Jacques. – Wyobraźcie sobie, że codziennie, przez dekadę, miliony ludzi patrzyły na to nazwisko z każdego zakątka stolicy.

Wnuk założyciela wspominał, jak dziadek zabrał swoje dzieci, by pokazać im niespodziankę. Nie uprzedził ich, co się wydarzy. Gdy zapadła noc, Wieża Eiffla rozbłysła imieniem Citroëna. Dzieci nie mogły uwierzyć. Dziś byłoby to niemożliwe – przepisy zabraniają komercyjnych reklam na symbolu Paryża – ale wówczas był to dowód siły wizji i determinacji André.

Warto przeczytać!

citroen c3 1 Wiadomości

Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!

2025-05-22
citroen dyane 1 Wiadomości

Citroën Dyane – włoski „mostro di simpatia”, czyli jak reklamowano legendę lekkim tonem

2025-05-22

Stellantis zwiększa swój udział w rynku i zbiera ponad 1 mln zamówień

2025-05-22

Nowy Fiat Grande Panda otrzyma manualną skrzynię biegów. Cena pójdzie w dół

2025-05-22

„Matka wszystkich samochodów”

Henri-Jacques z dumą opowiada o najważniejszych modelach, które na przestrzeni dekad ukształtowały tożsamość marki. Traction Avant, DS, CX, 2CV – to nazwy, które brzmią w uszach miłośników motoryzacji jak poezja. Szczególne miejsce w jego sercu zajmuje DS – samochód, który wnuk André określa jako „matkę wszystkich aut”. – To było dzieło awangardy, prawdziwy cud techniki XX wieku – mówił w programie, przywołując m.in. zawieszenie hydropneumatyczne, które sprawiło, że Citroëny dosłownie „płynęły” po nierównościach.

2CV – ikona popkultury

Nie zabrakło też miejsca na wzruszające wspomnienia o 2CV, „kaczuszce”, jak pieszczotliwie nazywają ją Francuzi. – To samochód, który do dziś przyciąga turystów, dzieci pokazują go palcami, a starsi wspominają z nostalgią. W Paryżu można nadal spotkać wypolerowane na błysk egzemplarze, które wożą turystów po mieście, będąc niemal tak samo rozpoznawalne jak sama Wieża Eiffla.

Od fabryki pocisków do centrum innowacji

Warto przypomnieć, że fabryka Citroëna w Paryżu, w dzielnicy Javel, została założona jeszcze w czasie I wojny światowej – początkowo produkowano tam… pociski artyleryjskie. André Citroën po wojnie przekształcił zakład w jedną z najbardziej nowoczesnych wytwórni samochodów tamtych czasów. Dziś na tym miejscu stoją biurowce i apartamentowce, ale pamięć o tamtym przemysłowym sercu stolicy pozostaje żywa – nie tylko w nazwie stacji metra „Javel–André Citroën”.

Czy André Citroën zasługuje na miejsce w Panteonie?

W rozmowie padło też pytanie: Czy André Citroën powinien spocząć w Panteonie – miejscu, gdzie chowani są najwięksi synowie Francji? Henri-Jacques nie ma wątpliwości: – To był pierwszy wielki przemysłowiec, człowiek wizji, który przyczynił się do rozwoju Francji na równi z politykami, artystami czy uczonymi. Dodał, że jego dziadek był przykładem udanej integracji imigranckiej – urodzony w rodzinie o korzeniach holendersko-polskich, przyjął obywatelstwo francuskie, by móc studiować na Politechnice. – Dziś jego historia to opowieść o tym, jak wiele może dać Francji otwartość, odwaga i praca.

Przyszłość w cieniu legendy

Choć stulecie marki obchodzone jest bez spektakularnego pokazu świetlnego – nie udało się ponownie rozświetlić Wieży Eiffla, ani nawet wykorzystać dronów do stworzenia optycznego logo – Henri-Jacques zapowiada, że właściwe świętowanie nastąpi 4 lipca. Co dokładnie się wydarzy, jeszcze nie wiadomo. Ale jedno jest pewne: duch André Citroëna nadal unosi się nad francuską motoryzacją – z takim samym rozmachem, z jakim jego nazwisko świeciło nad Paryżem sto lat temu.

na podstawie wywiadu telewizyjnego: redakcja

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

3 2 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Citroen
Udostepnij28Tweet17Udostepnij5
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Fiat Pulse 2026

    Fiat Pulse 2026 zaprezentowany. Nowy wygląd i wyposażenie z panoramicznym dachem jako opcja

    2909 udostępnienia
    Udostepnij 1164 Tweet 727
  • Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora

    1649 udostępnienia
    Udostepnij 660 Tweet 412
  • Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km

    1852 udostępnienia
    Udostepnij 741 Tweet 463
  • Używana Dacia Duster II z LPG. Najtańsze ogłoszenia od pierwszego właściciela

    1669 udostępnienia
    Udostepnij 668 Tweet 417

Testy samochodów

peugeot 308 blueHDi ile pali 2023 6 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 308 SW BlueHDi 130 KM – piękne oszczędne kombi w dieslu. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2023-01-06
Peugeot 3008 po face liftingu
Wiadomości

Test: Peugeot 3008 1.2 130 KM EAT8 po face liftingu – konkurencjo, spróbuj zaprojektować coś lepszego – pierwsza jazda. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2020-12-10
peugeot 3008 I 2 0 hdi 150 km opinie 1 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 3008 I 2.0 HDi 150 KM 2009 – oszczędny SUV z mocnym silnikiem. Na Krym i z powrotem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2009-12-03
IMG 8943 Wiadomości
Testy

Test: Dacia Duster Blackshadow 1.5 dCi 110 KM – oszczędny SUV budżetowy. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Małgorzata Kozikowska
2017-02-06
01. Citroen C5 CrossTourer Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C5 CrossTourer 2.2 HDi 204 KM – komfortowy rodzinny poduszkowiec. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2014-12-31

Najnowsze komentarze

  • Mat - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Robert - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Pionier - Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Sergiusz - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Anonimowo - Używana Renault Laguna II i III generacji. Czy warto dopłacać do nowszego modelu?

Zobacz też

Peugeot Inception Concept już za 20 dni będzie wystawiony w Pradze

WRC: Rajd Sardynii. Szmaragdowe Wybrzeże dla Citroëna?

Renault Rosja w 2021 roku – wzrost sprzedaży i ekspansja na rynki WNP

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz