Citroën Traction Avant i CX to dwa legendarne modele francuskiej marki, tak bardzo związanej z Polską, które będą prezentowane pośród innych komfortowych i oryginalnych aut z szewronami na masce na targach Retro Motor Show w Poznaniu.
Już w najbliższy piątek, 20 września, rozpoczynają się targi Retro Motor Show będące prawdziwą gratką dla miłośników klasycznej motoryzacji. Z tej okazji fani marki Citroën, zrzeszeni w klubach Amicale Citroën Pologne, Citroën Oldtimer Club Polska oraz Citroën Klub Poznań przygotowali ekspozycję wyjątkowych modeli historycznych, wśród których znajdą się, m.in., Traction Avant, CX oraz BX. Citroëny można podziwiać w hali Międzynarodowych Targów Poznańskich (Poznań, ul. Głogowska 10), w pawilonie nr 5.
W tym roku Citroën świętował 2 okrągłe jubileusze: 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant oraz 50 lat modelu CX. Z tej okazji ekspozycja tych modeli będzie wyjątkowo liczna i urozmaicona. Dodatkowym smaczkiem podczas targów będzie prezentacja 2 egzemplarzy Citroëna BX, które ukończyły liczący ponad 9 tysięcy kilometrów rajd Budapeszt – Bamako.
Citroën Traction Avant – samochód ze 100 patentami
Model Traction Avant został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia 1934 roku. Zaprojektowany by wywrzeć niezatarte wrażenie, miał na celu ponowne wypromowanie Citroëna i podkreślenie innowacyjnego ducha producenta, który w 1919 roku jako pierwszy importował samochody z masowej produkcji do Europy, w 1921 roku wynalazł pojazd półgąsienicowy, w 1924 roku wprowadził całkowicie stalowe nadwozie, a w 1932 roku pływający silnik. Wprowadzony na rynek pod nazwą handlową „7” w nawiązaniu do jego tzw. koni podatkowych, szybko otrzymał nazwę Traction Avant (napęd na przód), co było w owych czasach wprowadzaną właśnie innowacją.
Zobacz więcej artykułów na temat Traction Avant
Traction Avant był wyjątkowy, ponieważ łączył w jednym modelu wszystkie najnowocześniejsze rozwiązania techniczne tamtych czasów, takie jak napęd na przednie koła, samonośna konstrukcja, hamulce hydrauliczne i niezależne zawieszenie wszystkich czterech kół. W tamtym czasie był uważany za samochód, który doskonale trzymał się drogi, był najbezpieczniejszy i najbardziej komfortowy. Przez cały czas czerpał z rozwoju technologicznego i był określany jako samochód ze 100 patentami. Dzięki swojej charakterystycznej aerodynamicznej stylistyce inspirowanej modelem Streamline, szybko stał się flagowym modelem Citroëna, który przetrwał próbę czasu i przywołuje na myśl obraz bojowników ruchu oporu i gangsterów utrwalony w wielu filmach. Model Traction Avant sprzedano w liczbie 760 000 egzemplarzy, a jego produkcja zakończyła się w 1957 roku.
Cały czas pozostaje symbolem marki, ucieleśniając dla licznego grona osób obietnicę designu i komfortu związanego z mobilnością. Wartości te są dziś nadal widoczne w nowym ë-C3, który oferuje innowacje, by elektryczna mobilność mogła być dostępna dla każdego, oraz w C5 X grand tourer, który łączy wszystkie te elementy, aby każda podróż mogła być chwilą absolutnego spokoju.
Citroën CX – maksymalne wykorzystanie postępu
Zaprojektowany by zastąpić model DS, który sam był następcą modelu Traction, CX został zapamiętany jako niesamowity symbol Citroëna z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Podobnie jak jego dwaj prestiżowi poprzednicy, czerpie z licznych innowacji technicznych, za sprawą których na przestrzeni siedemnastu lat swojej kariery zyskał wyjątkowy charakter i nadal wyróżnia się nawet w 2024 roku. Jego unikatowy styl to zasługa eleganckiej, nisko zawieszonej, aerodynamicznej sylwetki, która jest natychmiast rozpoznawalna.
Wprowadzony na rynek 28 sierpnia 1974 roku CX 2000 przyciągnął wiele uwagi podczas Salonu Samochodowego w Paryżu zorganizowanego w październiku następnego roku. Był on gwiazdą stoiska Citroëna i od razu został uznany za innowacyjny samochód. Od swoich poprzedników przejął napęd na przednie koła, hydropneumatyczne zawieszenie i dwuobwodowy układ sterujący z podciśnieniowym wspomaganiem hamulców tarczowych, które są obecnie kojarzone z wizerunkiem Citroëna. Model oferował również szereg oryginalnych innowacji. Zamontowany poprzecznie czterocylindrowy silnik jest umieszczony w przednim zwisie i pochylony do przodu, aby jeszcze bardziej zoptymalizować rozkład masy i przyczepność kół. Aby zapewnić wyjątkowy komfort, nadwozie typu „monocoque” jest połączone z ramą osi szesnastoma elastycznymi łącznikami, które redukują hałas i wibracje dochodzące z przedniej i tylnej osi, a także z silnika i skrzyni biegów.
Zobacz więcej artykułów na temat modelu CX
Jeśli chodzi o estetykę, oprócz wyjątkowo aerodynamicznych linii, co podkreśla nazwa CX, cały układ wnętrza był przedmiotem niezwykle szczegółowych badań. Najbardziej charakterystyczną cechą jest bez wątpienia słynny zestaw wskaźników w kształcie półksiężyca, który znajduje się w desce rozdzielczej. Nie zapomniano o ergonomii i bezpieczeństwie pasywnym. Przede wszystkim, wszystkie elementy sterujące niezbędne do prowadzenia samochodu, takie jak reflektory, kierunkowskazy, wycieraczki i klakson, są dostępne na wyciągnięcie ręki, bez konieczności odrywania rąk od kierownicy. Wszystkie elementy wykończenia i wnętrza są pozbawione ostrych wystających elementów, a materiały z których są wykonane zostały zaprojektowane tak, aby były tak wytrzymałe, jak organy ludzkiego ciała. Kolejną innowacją wprowadzoną w 1974 roku były chowane przednie pasy bezpieczeństwa.
Niezliczone zalety tego samochodu nie pozostały oczywiście niezauważone i 29 stycznia 1975 roku europejska prasa motoryzacyjna przyznała mu nagrodę Car of the Year Trophy 1975, jako dowód jego znaczącej przewagi nad ówczesną konkurencją. W lipcu 1975 roku CX otrzymał od SM również słynny Diravi, czyli wspomaganie kierownicy ze wspomaganiem powrotu. Ten nowy typ wspomagania układu kierowniczego o twardości zależnej od prędkości, zapewniał wyjątkowe prowadzenie w każdych warunkach, czy to na suchej, mokrej czy też zaśnieżonej nawierzchni, i przy każdej prędkości. Początkowo był dostępny jako opcja, później zaś montowany w standardzie w całej gamie.
Citroën C5 X – godny następca
Zobacz: nowe samochody Citroën
CX znalazł godnego następcę w postaci C5 X łączącego podobną odważną stylistykę i wysokie ambicje w zakresie komfortu i technologii. W 1974 roku CX doceniono za jego innowacyjną aerodynamiczną konstrukcję, charakteryzującą się płynnymi liniami i niskim profilem. Elegancki C5 X łączy w sobie elegancję sedana, dynamikę i praktyczność kombi z bezpieczeństwem i masywnością SUV-a. Oba modele oferują najwyższy w swojej klasie komfort, kluczowy element tożsamości Citroëna. CX słynął ze swojego hydropneumatycznego zawieszenia, które zapewniało płynną jazdę nawet na najbardziej wymagających drogach. C5 X kontynuuje tę tradycję, oferując hydrauliczne zawieszenie z podwójną blokadą, które odtwarza efekt „magicznego dywanu” tak bliski marce Citroën.
Wnętrze C5 X wyposażone w fotele Citroën Advanced Comfort i optymalną izolację akustyczną przypomina prawdziwy kokon, który wprost zaprasza do bezstresowej, spokojnej i relaksującej podróży. W modelu CX zastosowano szereg nowości bardzo innowacyjnych jak na tamte czasy, takich jak wspomagany układ kierowniczy „Diravi” i zestaw wskaźników skupiony na kierowcy. C5 X kontynuuje ten trend, oferując nowoczesne technologie, do których należą m.in. wyświetlacz head-up, zaawansowane systemy wspomagania jazdy i nowoczesne funkcje łączności ułatwiające codzienną jazdę. Podobieństwa te potwierdzają, że Citroën zachował ciągłość swoich wartości i podejścia do wrażeń motoryzacyjnych.
źródło: Citroën Polska / Stellantis
Najnowsze komentarze