18 kwietnia 1934 roku podczas salonu samochodowego w Paryżu swój debiut odbył Citroen Traction Avant. Jego innowacyjna konstrukcja zadziwiła wówczas całą branżę motoryzacyjną. Był to pierwszy seryjny model z napędem na przód i nadwoziem samonośnym.
Citroen Traction Avant był prawdziwą rewolucją technologiczną i kamieniem milowym w historii motoryzacji. Innowacyjny napęd na przednie koła nadał nawet modelowi nazwę (Traction Avant oznacza z francuskiego właśnie napęd przedni). To jednak nie koniec innowacji, które wykorzystano w nowym Citroenie. W przeciwieństwie do większości ówczesnych konkurentów model został wyposażony w samonośne nadwozie i posiadał aerodynamiczne nadwozie wykonane ze stali.
André Lefèbvre odpowiedzialny za konstrukcję Traction Avant oraz projektant, Flaminio Bertoni opracowali przemyślaną jednoczęściową kabinę. Równomiernie rozłożono masę pojazdu, obniżono środek ciężkości i zastosowano szeroki rozstaw kół, większy rozstaw osi i zamontowano skrzynię biegów przed silnikiem i przed przednią osią. W samochodzie wykorzystano również takie innowacje, jak hamulce hydrauliczne i niezależne zawieszenie przednie.
Citroen Traction Avant z łatwością potrafił wyprzedzić inne samochody, znakomicie trzymał się drogi i odznaczał wyjątkowym komfortem podróży. Citroen wykorzystał tzw. pływający silnik. Rozwiązanie znane z modelu Rosalie wykorzystywało gumowe mocowanie, dzięki któremu drgania w pojeździe zostały ograniczone do minimum.
Za sukcesem modelu przemawiały przemyślane detale, takie jak uchylna przednia szyba, która służyła w cieplejsze dni, a w zimie przed osłoną chłodnicy można było zamontować żaluzję, aby silnik osiągał temperaturę szybciej.
Samochód był napędzany za pomocą 4-cylindrowej jednostki o pojemności 1303 cm3, która generowała moc 32 KM. Silnik współpracował ze skrzynią o trzech przełożeniach. Citroen Traction Avant potrzebował 9 l/100 km paliwa, a jego maksymalna prędkość wynosiła 95 km/h.
Po kilku miesiącach model 7A został zastąpiony wersjami 7B i 7C. W następnej kolejności rozwinięto modele 11A i 11B. Nazwy pojazdów zmieniono na „7CV” i „11CV” pochodzące od francuskich stawek podatkowych.
W 1938 roku do produkcji trafił Citroen Traction Abant 15-Six („15CV”) napędzany 2,8-litrowym rzędowym silnikiem sześciocylindrowym. Samochód zyskał przydomek Króla Dróg i był synonimem komfortowej podróży. W roku 1954 model 15-Six H, poprzednik legendarnego Citroena DS otrzymał hydropneumatycznie resorowaną oś tylną.
Ze względu na doskonałe właściwości jezdne, Citroen Traction Avant był powszechnie znany jako samochód gangsterów. Dzięki niskiemu środkowi ciężkości, szerokiemu rozstawowi kół i długiemu rozstawowi osi był idealny do ucieczki przed stróżami prawa.
W latach 1934–1957 Citroen wyprodukował łącznie 759.123 egzemplarze Traction Avant.
Najnowsze komentarze