Citroen Type A w tym roku obchodzi swoje 100 urodziny i z tej okazji chcemy przypomnieć o wyjątkowym charakterze tego pojazdu. Był to zarówno pierwszy model marki Citroen, jak i pierwszy masowo produkowany samochód w Europie. Główne założenia projektu mówiły o tym, że Citroen Type A ma być tanim, ekonomicznym środkiem transportu dla szerszej klienteli.
Niedrogi pojazd o niskich kosztach eksploatacji – taką wizję miał założyciel francuskiej marki, Andre Citroenowi podczas prac nad swoim pierwszym modelem samochodu. Ta zasada obejmowała zresztą również w wielu późniejszych projektach. W końcu udało się wykonać pojazd, który spełnia wymagania i 4 czerwca 1919 roku w Paryżu na Polach Elizejskich po raz pierwszy zaprezentowano model Type A 10 HP. Aby usprawnić procesy produkcyjne, Andre Citroen zapożyczył technologię seryjnego montażu od Henry’ego Forda. Ile kosztował? Cena Citroena Type A wynosiła 7.950 franków i jak na tamte czasy nie była zbyt wygórowana, aczkolwiek później wzrosła do 12.500 franków.
Citroen Type A 10 HP był pierwszym masowo produkowanym samochodem Europie, a także pierwszym w pełni wyposażonym. Wśród innowacji można wymienić m.in. oświetlenie elektryczne wnętrza, rozrusznik elektryczny oraz miękki składany dach. Pojazd posiadał również łatwe w wymianie koło zapasowe. We wnętrzu komfortu, a nawet luksusu nie brakowało. Wykorzystano tapicerkę z tkaniny, sprężynowe siedzenia, drewniane ramy drzwi oraz zasłony szyb bocznych.
Napęd modelu Type A pochodził od czterocylindrowego silnika benzynowego o pojemności 1,327 cm 3, który osiągał moc 18 KM. Dzięki lekkiej konstrukcji Citroen Type A 10 HP charakteryzował się całkiem niskim zużyciem paliwa wynoszącym 7,5 l/100 km. Prędkość maksymalna pierwszego Citroena wynosiła 65 km/h.
Citroen Type A 10 HP miał wiele wariantów, z których najpopularniejszym był Torpédo. Tylne zawieszenie z czterema ćwierćeliptycznymi resorami piórowymi zapewniało bardzo wysoki poziom komfortu podczas jazdy. Samochód wyposażono również w przesuwane w przód i w tył siedzenia z pochylanymi oparciami.
Pod koniec 1919 roku pojawił się pierwszy samochód dostawczy Citroena: pickup o ładowności 300 kg, który został oparty na podwoziu Type A. Pojazd oferowano również jako samochód dostawczy, taksówkę i karetkę.
Ze względu na wielki sukces, w roku 1921 Type A 10 HP doczekał się następcy: Citroena B2, który osiągał prędkość maksymalną 73 km/h. W następnej kolejności pojawiły się modele B10, B12 i B14.
Pomiędzy 1919 a 1921 rokiem powstało 24.093 egzemplarzy Citroena Type A 10 HP.
Najnowsze komentarze