Citroen Type C 5HP nazywany również Petite Citron, czyli Małą Cytryną został zaprezentowany w roku 1922. Niewielki pojazd bardzo szybko zdobył dużą popularność i przyczynił się sukcesu marki w Europie.
Citroen Type C 5 HP powstał w czasach, gdy francuski rząd zachęcał producentów do inwestowania w motocykle. Założyciel marki spod znaku szewronów, André Citroën wolał jednak postawić na nowy samochód, z tym że o niewielkich wymiarach. I tak w roku 1922 podczas salonu samochodowego w Paryżu zadebiutował pierwszy mały model Citroena. Pojazd mierzył tylko 3,2 m długości, a jego cechą charakterystyczną był spiczasty tył. Model Type C był nazwany również 5HP, 5CV lub Petite Citron, czyli Małą Cytryną. Ostatni przydomek wiązał się z w wymiarami, efektownym blado żółtym kolorem nadwozia oraz nazwą marki.
Citroen promował swój nowy model przede wszystkim wśród młodych pań, co jak na lata 20. było dosyć niezwykłe. Wszystkie materiały promocyjne 5HP prezentowały samochód prowadzony przez młodą kobietę. Zaprojektowany przez Edmonda Moyeta Citroen 5 HP został świetnie przyjęty wśród klientów ze względu na ekonomiczną jazdę oraz łatwość obsługi i konserwacji. Model cieszył się dużym sukcesem. W roku 1924 stanowił połowę sprzedaży marki. Pomiędzy 1922 a 1926 rokiem wyprodukowano 80.759 egzemplarzy, a Type C można było kupić nawet na kredyt. Cena pojazdu w 1923 roku wynosiła 10.800 franków.
Napęd Małej Cytryny pochodził od czterocylindrowego silnika benzynowego o pojemności 856 cm3. Jednostka generowała moc 11 KM przy 2.100 obr./min i charakteryzowała się spalaniem na poziomie 5 l/100 km. Citroen Type C rozwijał prędkość 60 km/h.
Model był oferowany w wersji dwumiejscowej Torpedo, a następnie także w bardziej luksusowej wersji Cabriolet. Najpopularniejszym wariantem był jednak Type C Trefle, który posiadał dwa miejsca z przodu i jedno z tyłu, co pozwoliło dobrze wykorzystać przestrzeń w samochodzie. „Dzięki optymalnemu porządkowi wnętrza, fotele są bardzo wygodne dla trzech osób o ponad średnim wzroście” – głosiła broszura modelu. Nawet wówczas komfort był dla Citroena najważniejszy :-)
Mimo dużej popularności modelu i wbrew powszechnej opinii, Andre Citroen zdecydował się zakończyć produkcję Type C w roku 1926.
Źródło: Citroen, Citroen Origins
Najnowsze komentarze