Nowe dane ujawnione przez markę Citroën, zebrane na podstawie wniosków o dostęp do informacji publicznej, pokazują szokujące różnice w kosztach naprawy dziur w drogach na terenie Wielkiej Brytanii. W 2024 roku samorządy mogłyby naprawić ponad 33 miliony dziur więcej, gdyby wszystkie stosowały najbardziej efektywną stawkę – wynika z analizy.
Badanie objęło rady gmin i miast w Anglii, Szkocji i Walii i wykazało, że koszt naprawy jednej dziury waha się od zaledwie 4,13 funta (ok. 21 zł) w przypadku Rady Miasta Cardiff do astronomicznych 656 funtów (ok. 3 300 zł) na Szetlandach.
W skali całego kraju w 2024 roku załatano 1,89 miliona dziur. Przy najniższym koszcie, całość prac wyniosłaby jedynie 7,84 mln funtów. Jednak przy najwyższym koszcie – ponad 1,24 miliarda funtów. Taki rozrzut sugeruje olbrzymie nieefektywności w gospodarowaniu budżetami na utrzymanie dróg przez lokalne władze.
Citroën podkreśla, że przy stawce obowiązującej w Cardiff, za te same środki można by naprawić nawet 33 miliony dziur więcej.
„Stan dróg w Wielkiej Brytanii stale się pogarsza, a nasze dane ujawniają ogromne rozbieżności w kosztach naprawy dziur. Obecny brak jednolitych standardów skutkuje ogromnym marnotrawstwem publicznych pieniędzy. Choć rząd zobowiązał się do przekazania dodatkowych 1,6 miliarda funtów na naprawy, bez spójnego podejścia środki te mogą zostać zmarnowane.” – komentuje Greg Taylor, dyrektor zarządzający Citroën UK.
Ustalenia Citroëna pokrywają się z raportem ALARM 2025 przygotowanym przez Asphalt Industry Alliance, który wskazuje, że ponad połowa brytyjskich dróg ma mniej niż 15 lat życia strukturalnego. Szacowany koszt doprowadzenia sieci dróg do optymalnego stanu to 16,81 miliarda funtów. Dodatkowym problemem jest brak jednolitej definicji dziury drogowej – około 75% samorządów uznaje za nią ubytek o głębokości co najmniej 40 mm, ale sposoby napraw i wyceny różnią się znacznie, szczególnie między naprawami planowanymi a interwencyjnymi.
W 2024 roku samorządy wydały 19,7 miliona funtów na odszkodowania za szkody spowodowane przez wady nawierzchni. Tymczasem Citroën ostrzega, że bez ujednolicenia metod napraw, nawet dodatkowe miliardy funtów nie przyniosą trwałej poprawy. Dla porównania: przy stawce Cardiff 1,6 miliarda funtów pozwoliłoby naprawić 387 milionów dziur. Przy najwyższej stawce – zaledwie 2,4 miliona.
źródło: Citroën
Najnowsze komentarze