24 marca 1982 roku Citroën zaprezentował światu model VISA «Chrono», specjalną serię liczącą zaledwie 1.000 egzemplarzy, zarezerwowaną na rynek francuski i inspirowaną VISA «Trophée», czyli samochodem rajdowej „Grupy B” zbudowanym w 200 egzemplarzach do celów rajdowych zmagań. Od swojej wyścigowej siostry VISA „Chrono” odziedziczył pewne modyfikacje zewnętrzne i deskę rozdzielczą inspirowaną sportem. W standardzie były przednie światła przeciwmgielne, felgi z lekkich stopów pomalowane na kolor Blanc Meije (podobnie jak karoseria), profilowane siedzenia i deska rozdzielcza pełna wskaźników i zdecydowanie sportowa inspiracja.
Pierwszy tysiąc egzemplarze VISA „Chrono” wyposażone były w silnik o pojemności skokowej 1.360 cm³ i mocy 93 KM, połączony ze standardową 5-biegową skrzynią biegów, który to zestaw rozpędzał samochód (o masie 850 kg) do 173 kilometrów na godzinę i pozwalał na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,2 sekundy.
Kolory? Oczywiście te z francuską flagą: niebieskie i czerwone paski na białym tle.
W roku modelowym 1983, biorąc pod uwagę sukces pierwszej serii «Chrono», operację powtórzono i wyprodukowano kolejnych 1.650 egzemplarzy przeznaczonych już nie tylko dla Francji, ale też dla Niemiec, Austrii, Belgii, Holandii, Szwajcarii, a także Włoch, gdzie od kwietnia 1983 roku pojawiło się 400 egzemplarzy VISA «Chrono», ponumerowanych od 001 do 400, z bocznymi paskami w kolorze czerwonym i zielonym. To oczywiście nawiązanie do włoskiej flagi.
W rzeczywistości wszystkie „Chronosy” były udekorowane w kolorach krajów docelowych: oprócz bieli, czerwieni i błękitu Francji, boczne paski były czarno-czerwono-żółte dla Niemiec, czerwono-białe dla Austrii, czarno-żółto-czerwone dla Belgii, czerwono-niebieskie dla Holandii oraz czerwono-czarne dla Szwajcarii. Silniki również były inne: 93 KM we Francji, a 80 KM (silnik wersji VISA GT) we wszystkich pozostałych krajach z wyjątkiem Szwajcarii, gdzie moc spadła do 72 KM ze względu na obowiązujące wówczas w tym kraju surowe przepisy przeciwdziałające zanieczyszczeniom.
Citroën VISA GTi – bardzo ciekawa reklama
Cena? We Włoszech VISA «Chrono» kosztowała 10.403.000 lirów. Jednak sportowa kolorystyka, niezwykle przyjemna i dająca mnóstwo frajdy jazda w połączeniu z właściwościami wnętrza i komfortem typowymi dla małego Citroëna natychmiast sprawiły, że stał się on bestsellerem, a 400 egzemplarzy szybko się wyprzedało.
Niestety czas, jaki upłynął od chwili wprowadzenia ich na rynek, czasami nieco pozbawione skrupułów użytkowanie tych samochodów, często biorące udział w zawodach, a także liczne kampanie złomowania, wyeliminowały dużą część «Chrono» z włoskich dróg.
Ale jeden egzemplarz został fachowo odrestaurowany przez prawdziwego eksperta: Moreno Tassinari, wieloletniego autoryzowanego mechanika Citroëna i wielkiego entuzjastę modelu VISA. To jest VISA «Chrono» nr 102, sprzedana w 1983 roku w Rawennie. Z pewnością kompletny, samochód prezentował się całkiem nieźle, ale rdza, najbardziej przerażający wróg zabytkowych samochodów, już zaatakowała i zrobiła to w niepozorny sposób: pod plastikowymi osłonami i we wnętrzu nadkoli. W lutym 2015 samochód wrócił do Emilii-Romanii, krainy silników, a dokładnie do Sesto Imolese, gdzie mieścił się warsztat Moreno Tassinariego i gdzie VISA została starannie rozebrana do ostatniej śruby.
Silnik, zawieszenie, wnętrze, instalacja elektryczna, wszystko zostało rozebrane i poddane przeglądowi, począwszy od połączenia z podłożem, które wymagało nowych amortyzatorów, wahaczy, a nawet przeróbki mocowania tylnej osi, które zostały w znacznym stopniu dotknięte korozją.
Następnie został rozebrany i sprawdzony silnik. Okazało się, że jest w lepszym stanie niż się spodziewano, a interwencja tutaj była dość ograniczona: części eksploatacyjne, takie jak pasek rozrządu, sprzęgło i ogólna regulacja popychaczy.
Prace zakończono doskonałą regulacją dwóch dwulufowych gaźników Solex, które zasilają czterocylindrowy silnik o pojemności 1.360 cm³. Korozja, która osłabiła nadwozie, została całkowicie wyeliminowana poprzez kompleksową renowację nadwozia, której celem było zachowanie jak największej części oryginalnego samochodu, bez jednak nadmiernego dodawania nowego metalu, zarówno aby uniknąć obciążania samochodu, jak i nie zwiększać powierzchni sztywności nieprzewidzianej w pierwotnym projekcie.
Nawet dekoracje zostały wiernie odwzorowane, wraz z zestawem naklejek odtwarzających oryginalne dekoracje dostępne na rynku włoskim.
23 czerwca, po pięciu miesiącach pracy, VISA «Chrono» była wreszcie gotowa i mogła przeprowadzić pierwsze jazdy testowe. Test został zaliczony śpiewająco: nowe hamulce, mocne i wydajne, zawieszenie (sztywniejsze niż w standardowej VISA) spełniły swoje zadanie, a przyczepność była doskonała.
Poznaj aktualną ofertę Citroëna w Polsce
Jeśli istnieje odpowiednie określenie opisujące wyścigi VISA na włoskich drogach, jest nim właśnie ten: zabawa. VISA «Chrono» została stworzona ponad czterdzieści lat temu, aby bawić młodych i starszych, odkrywać prędkość i zabierać rodzinę na wycieczki, zapewniać każdemu komfort i bezpieczeństwo, w niepowtarzalnym stylu Citroëna i za rozsądną cenę. Oto cele porywającej VISA «Chrono», wszystkie osiągnięte!
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze