Znaczące wydarzenia
*samochody zmontowane **samochody zmontowane + komplety części na zestawy
Sukces modeli wprowadzonych do sprzedaży w pierwszym półroczu 2008
Nemo, dostępny w sprzedaży od lutego w wersji lekkiego samochodu dostawczego i wkrótce również w wersji osobowej, ma już na swoim koncie 16.000 zamówień .
Nowy C5, którego wprowadzanie na rynek rozpoczęło się w kwietniu i jest kontynuowane, w wersji sedana i ostatnio także w wersji Tourer, zgromadził łącznie 52.000 zamówień.
Nowy Berlingo, obecny na rynku zaledwie od kilku tygodni w wersji osobowej i dostawczej, liczy już 33.000 zamówień.
Korzystne wyniki modeli gamy
C1, którego sprzedaż wyniosła 57.000 egzemplarzy, co oznacza wzrost o 10%, zajmuje czołową pozycję w Europie w kategorii oszczędnych i ekologicznych samochodów.
C3, obecny na rynku już siódmy rok, utrzymał sprzedaż na poziomie z 2007 roku (137.000 egzemplarzy w ciągu sześciu miesięcy).
C4 Picasso, Grand C4 Picasso i Xsara Picasso zostały sprzedane łącznie w ilości 162.000 sztuk w pierwszym półroczu 2008, potwierdzając wiodącą pozycję Citroëna na europejskim rynku minivanów (udział rynkowy na poziomie 23%).
C4 Sedan i C4 Pallas, w krajach Mercosur, osiągnęły sprzedaż wielkości 15.600 egzemplarzy w pierwszym półroczu tego roku.
C-Elysée, w Chinach, został sprzedany w ilości 9.000 sztuk od momentu wprowadzenia na rynek w kwietniu .
Jumpy i Jumper zwiększyły sprzedaż odpowiednio o 16% i 7%.
Citroën liderem w kategorii samochodów ekologicznych
Blisko 30% samochodów sprzedanych przez Citroëna w Europie wykazuje emisję na poziomie 120g, a prawie 50% na poziomie 140 g CO2/km lub poniżej.
C1, którego udział rynkowy w Europie przekracza 25%, zajmuje czołową pozycję w kategorii samochodów wykazujących emisję na poziomie 110 g lub poniżej CO2/ km.
1. Europa Zachodnia: stabilny udział rynkowy Citroëna, postęp na rynku lekkich samochodów dostawczych
Na rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych, który wykazuje spadek o 3%, Citroën osiągnął łączną sprzedaż 572.000 egzemplarzy, utrzymując udział rynkowy na poziomie 6,5%.
Citroën zachował wiodącą pozycję w kategorii minivanów (udział rynkowy 23%) zajmując pierwsze miejsce w tym segmencie w siedmiu krajach: Belgii i Luksemburgu, Danii, Hiszpanii, Francji, Włoszech, Holandii i Portugalii.
Udział w rynku lekkich samochodów dostawczych zwiększył się o 0,3 procent i wynosi obecnie 9,9%.
Francja: zwiększenie sprzedaży i udziału rynkowego Citroëna w kategorii samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych
Na rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych o tendencji wzrostowej (+ 4,6%) sprzedaż Citroëna wzrosła o 7,9% w pierwszym półroczu 2008. Udział rynkowy zyskał 0,4 procent, osiągając 14,4%.
Na rynku samochodów osobowych, który wzrósł o 4,5%, Citroën odnotował zwiększenie sprzedaży o 7,6%. Ten korzystny wynik, szczególnie znaczący na rynku klientów firmowych (przedsiębiorstwa i firmy wynajmujące samochody) stał się możliwy między innymi dzięki osiągnięciom C1 (+29,8%) i C3 (+3,4%) w kontekście proekologicznych przepisów podatkowych. C4 Picasso i Grand C4 Picasso są liderami w swojej kategorii, osiągając sprzedaż blisko 50.000 egzemplarzy na przestrzeni 6 miesięcy. C5 zebrał 22.000 zamówień na koniec czerwca.
Na rynku lekkich samochodów dostawczych, który wzrósł o 5,4% Citroën odnotował postęp o 9,1%. Udział rynkowy zwiększył się do 16,3% w stosunku do 15,7% w 2007 roku.
Hiszpania: utrzymanie pozycji Citroëna na bardzo osłabionym rynku sprzedaży dla klientów indywidualnych
W kontekście silnego spadku rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych (-19%) sprzedaż Citroëna obniżyła się o 26%. Jednakże na szczególnie dotkniętym tym spadkiem rynku sprzedaży dla klientów indywidualnych Citroën zdołał utrzymać pozycję lidera (10,9% udziału rynkowego). Citroën stoi również na czele kategorii minivanów, gdzie jego udział rynkowy kształtuje się na poziomie 30%.
Citroën zajmuje pierwsze miejsce na rynku lekkich samochodów dostawczych (sprzedaż na poziomie 18.000 egzemplarzy i udział rynkowy wynoszący 17,1%).
Włochy: zwiększenie udziału rynkowego samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych w sytuacji wyraźnego załamania rynku
Na rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych o wyraźnej tendencji spadkowej (-11%), Citroën zdołał zahamować obniżenie sprzedaży do 8,6%. Udział rynkowy wyniósł 5,6% w pierwszym półroczu 2008 roku w stosunku do 5,4% w 2007 roku. Citroën wzmocnił swoją pozycję pierwszej marki francuskiej.
Z udziałem rynkowym wynoszącym 8,4% Citroën zajął drugie miejsce w segmencie B, który stanowi 65% rynku samochodów osobowych i nieustannie się rozwija. Citroën zajmuje pierwszą pozycję w klasyfikacji minivanów (udział rynkowy 18%). Sprzedaż nowego C5 wykazała bardzo korzystne wyniki dla wersji Business Exclusive (70%).
Citroën odnotowuje też wyraźny wzrost sprzedaży na rynku lekkich samochodów dostawczych (+ 12%), który zapewnił mu udział rynkowy wynoszący 5,5% w porównaniu z 4,7% w pierwszym półroczu 2007.
Wielka Brytania: polityka handlowa dostosowana do niekorzystnego kursu wymiany
W kontekście niekorzystnego kursu wymiany funta do euro Citroën wdrożył selektywną politykę handlową, kładąc nacisk na sprzedaż najbardziej rentownych produktów za pośrednictwem jak najbardziej opłacalnych kanałów dystrybucji. Na rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych, który zanotował spadek o 1,2% sprzedaż Citroëna również obniżyła się o 9,1%.
Udział Citroëna w rynku samochodów osobowych obniżył się z 4,1% w 2007 roku do 3,7% w pierwszym półroczu 2008 roku. C4 Picasso stał się najlepiej sprzedawanym samochodem gamy w pierwszym półroczu, osiągając sprzedaż na poziomie 13.000 egzemplarzy. Wprowadzone do sprzedaży w drugim kwartale wersje sedan i Tourer nowego C5 oraz nowy Berlingo zdołaly uzyskać 4.000 zamówień.
Na rynku lekkich samochodów dostawczych Citroën odnotował wzrost o 2,1%, osiągając udział rynkowy 7,3%. Sprzedaż modeli Jumper i Jumpy zwiększyła się odpowiednio o 11% i o 14% w stosunku do pierwszego półrocza 2007.
Niemcy: stabilny udział rynkowy Citroëna na rynku wykazującym nieznaczny wzrost ; znaczące zwiększenie sprzedaży na rynku lekkich samochodów dostawczych
Na rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych o tendencji wzrostowej (+3,9%) w stosunku do pierwszego półrocza 2007 roku, Citroën zwiększył sprzedaż o 3,4%.
Na rynku samochodów osobowych (+ 3,6%) Citroën utrzymał swój udział rynkowy dzięki bardzo dobrym wynikom C1 (+20%) i C3 (+14%), w połączeniu z coraz większą popularnością C4 Picasso i Grand C4 Picasso (+13%) i ofensywą na rynku samochodów kombi dzięki modelom Jumper i Jumpy (+83%).
Na rynku lekkich samochodów dostawczych, który wzrósł o 10,1% jeszcze przed wprowadzeniem nowego Berlingo, udział rynkowy Citroëna kształtuje się na poziomie 5,8%.
Belgia i Luksemburg: stabilny udział rynkowy Citroëna (10%) na rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych, który wzrósł o 6%.
Citroën jest liderem w kategorii M1 i na rynku minivanów oraz zajmuje 31% w kategorii samochodów rekreacyjno-rodzinnych dzięki bardzo obiecującemu debiutowi Berlingo i Nemo. Nowy C5 zdobył ponad 3.600 zamówień w ciągu kilku tygodni. Citroën posiada wiodącą pozycję na rynku lekkich samochodów dostawczych, osiągając udział rynkowy wynoszący 16% czyli lepszy o 2% w stosunku do poprzedniego roku.
Holandia: wzrost sprzedaży Citroëna o 7,8% na rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych, który zwiększył się o 3,5% .
Sukces C1 i wiodąca pozycja C4 Picasso w kategorii vanów stanowią podstawę wzrostowych wyników Citroëna na rynku samochodów osobowych. Pod koniec czerwca C5 zgromadził ponad 2.000 zamówień. Na rynku lekkich samochodów dostawczych udział rynkowy zwiększył się z 4,7% do 5,4%, szczególnie dzięki wprowadzeniu do sprzedaży modelu Nemo i wzrostowi sprzedaży Jumpy.
Portugalia: spadek udziału rynkowego Citroëna (7,7%) na rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych o tendencji zniżkowej (-3,8%). W kontekście dużych zmian przepisów podatkowych sprzedaż samochodów osobowych Citroëna obniżyła się o około 4,1%. Citroën zachował pozycję lidera na rynku minivanów. Nowy C5 spotkał się z bardzo życzliwym przyjęciem, zdobywając 6% udziałów w swojej kategorii począwszy od maja. Na rynku lekkich samochodów dostawczych, który wykazał spadek o 29,2%, udział Citroëna zwiększył się o 1,2 procent do 10,9%.
Kraje skandynawskie: stabilny udział rynkowy Citroëna na rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych, który zmniejszył się 6,8%. Sprzedaż samochodów osobowych Citroëna zwiększyła się o 21% w Danii. Udział rynkowy utrzymał się na stałym poziomie (4,1%) na rynku skandynawskim. Na rynku lekkich samochodów dostawczych Citroën osiągnął udział rynkowy na poziomie 7,5% w pierwszym półroczu 2008 w stosunku do 6,4% w 2007 roku.
2. Europa Środkowo-Wschodnia: wzrost sprzedaży (11,6%) i udziału rynkowego Citroëna
W krajach Europy środkowo-wschodniej, gdzie rynek samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych wzrósł o 10,2%, wielkość sprzedaży Citroëna zwiększyła się o 11,6%. Udział rynkowy odnotował nieznaczny wzrost do 5,6%.
Polska: wzrost rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych o 14,1%. Citroën zwiększył sprzedaż o 19,7%, osiągając udział rynkowy na poziomie 5,4%. Marka zajmuje obecnie czwarte miejsce na rynku lekkich samochodów dostawczych (9% udziału).
Republika Czech: wzrost rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych o 9,7%. Citroën zwiększył sprzedaż o 14,2%. Osiągając udział w rynku wynoszący 5,6% Citroën po raz pierwszy zajął piątą pozycję na motoryzacyjnym rynku czeskim.
Chorwacja: wzrost rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych o 11,9%. Citroën zwiększył sprzedaż o 17,4%. Na rynku samochodów osobowych udział rynkowy wzrósł z 5,2% do 6,2%. Na rynku lekkich samochodów dostawczych Citroën osiągnął udział 15,9% w pierwszym półroczu 2008 w porównaniu z 15% w 2007 roku.
3. Mercosur: dynamiczny wzrost sprzedaży (+72%) i udziału rynkowego Citroëna
Na rynku, który utrzymuje tendencję wzrostową (+26,6%), sprzedaż Citroëna zwiększyła się o 72% w pierwszym półroczu.
Brazylia: wzrost wielkości sprzedaży Citroëna (+0,8 procent udziału rynkowego)
Dzięki sprzedaży ponad 34.300 samochodów na koniec czerwca, co stanowi wzrost o 80,3% w stosunku do 2007 roku, Citroën zrealizował udział rynkowy 2008 na poziomie 2,6% w stosunku do 1,8% w poprzednim roku.
Citroën zawdzięcza te dobre wyniki:
– sukcesowi C3 (silnik flex fuel), który stanowi 51% wielkości sprzedaży ,
– bardzo korzystnej pozycji modelu Xsara Picasso, który jest liderem w swojej kategorii,
– modelowi C4 Pallas, którego sprzedaż wyniosła ponad 10.000 egzemplarzy na przestrzeni sześciu miesięcy, i który zostanie wzbogacony o nowy silnik flex fuel w drugim półroczu.
Warto również odnotować bardzo dobre przyjęcie Grand C4 Picasso, którego premiera rynkowa odbyła się w kwietniu . W czerwcu Citroën dokonał otwarcia setnego salonu sprzedaży w Brazylii.
Argentyna: Citroën zyskuje 0,5 procent udziału rynkowego w pierwszym kwartale
Na rynku o tendencji wzrostowej (+ 13,2%), Citroën zwiększył sprzedaż o 29,4% w stosunku do 2007 roku (13.800 sprzedanych egzemplarzy) i osiągnął udział rynkowy 4,3% w stosunku do 3,8% w poprzednim roku.
Źródłem tych dobrych wyników jest przede wszystkim C4 Sedan, który został sprzedany w ilości blisko 5.400 egzemplarzy od początku roku jak również Berlingo (w wersji osobowej i dostawczej) i Xsara Picasso. Gama oferowana przez Citroën została rozszerzona w maju o model Grand C4 Picasso.
4. Chiny: ofensywa oferty produktów i rozwój sieci handlowej
W Chinach, gdzie rynek charakteryzował się wzrostem o 13,7% w pierwszym półroczu, sprzedaż Citroëna zmniejszyła się o 5,3%.
Tendencja odnotowana w maju i w czerwcu wskazuje na zahamowanie regresu sprzedaży i udziału rynkowego na skutek podjęcia wielokierunkowych działań, a w szczególności:
– udanego wprowadzenia na rynek modelu C-Elysée (ponad 9.000 sprzedanych egzemplarzy) oraz wersji 2008 modelu C-Triomphe,
– dalszego rozwoju sieci handlowej Citroëna, która na koniec czerwca obejmowała 229 czynnie działających salonów sprzedaży oraz 55 salonów na etapie tworzenia, łącznie w 193 miastach.
W ramach przyjętej polityki wprowadzania dwóch nowych modeli rocznie na przestrzeni lat 2008-2010 Citroën zaprezentował model «C-Quatre», który będzie dostępny na rynku od września, wzmacniając obecność w kategorii M1, która stanowi najważniejszy segment na chińskim rynku.
Ponadto dyrekcja handlowa i ds marketingu Citroëna otwiera nowe, stylowe biuro w Szanghaju, czyli w sercu chińskiego rynku motoryzacyjnego .
5. Tendencja wzrostowa wyników w pozostałych krajach świata
Sprzedaż samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych Citroëna w pozostałej części świata kształtująca się na poziomie 160.000 egzemplarzy w pierwszym półroczu 2008 roku wzrosła o 17,4% względem pierwszego półrocza 2007 roku.
W Rosji dostawy wyniosły 5.000 sztuk. Utworzenie nowego systemu importu, rozszerzenie oferty dzięki wprowadzeniu na rynek C-Crossera i nowego C5 z jednoczesnym rozbudowaniem sieci stanowią podstawę dynamicznego rozwoju Citroëna na tym rynku.
W basenie Morza Śródziemnego, Citroën dostarczył blisko 13.700 samochodów w ciągu pierwszych sześciu miesięcy, co oznacza wzrost o 7% w stosunku do poprzedniego roku. Berlingo w wersji osobowej i dostawczej stanowi 38% łącznej wielkości sprzedaży, natomiast rodzina C4 Picasso, której premiera rynkowa odbyła się w 2007 roku, osiągnęła już 7% sprzedaży w tej strefie.
W Turcji, gdzie rynek wykazuje wzrost o 13,5%, Citroën zwiększył swój udział rynkowy do 2,6% w szczególności dzięki C4 Picasso i gamie lekkich samochodów dostawczych (sukces Nemo i znaczący wzrost sprzedaży Jumpera). Wprowadzony do sprzedaży w kwietniu nowy C5 zdobywa stopniowo pozycję, realizując sprzedaż 200 egzemplarzy miesięcznie.
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze