Citroën rośnie, ale nie, nie w Polsce, choć tego zapewne oczekiwalibyśmy wszyscy. W ciągu trzech pierwszych miesięcy bieżącego roku polska sprzedaż Citroëna wyniosła 1.288 samochodów, co przełożyło się na jedynie 1,26% udziału w rynku. Rok temu było to 1,84%, a sprzedaż w analogicznym okresie była o ponad 40% wyższa. Jest jednak kraj, w którym w tym samym czasie Citroën sprzedał 5.482 samochody, o 79% więcej, niż w pierwszym kwartale 2021 roku. To Brazylia.
W największym kraju Ameryki Łacińskiej Citroën odnotował wzrost nie tylko w gamie aut osobowych, ale i w segmencie lekkich pojazdów dostawczych. Ten był jednak mniej spektakularny – tu marka zyskała 21% w porównaniu w I kwartałem 2021 roku.
Wzrosty wzrostami, ale warto też wspomnieć o otoczeniu rynkowym, bo jeśli cały rynek wzrósłby np. o 300%, to Citroën nie miałby się czym chwalić. Okazuje się jednak, że cały rynek w tym czasie zanotował spadek o 25%, a na tym tle wyniki Citroëna prezentują się jeszcze bardziej imponująco.
Citroën C4 Cactus wpisuje się w dobre wyniki marki w pierwszych trzech miesiącach 2022 roku, zapewniając sobie 5% udziału w konkurencyjnym segmencie B-SUV od początku roku. Model odnotował solidny wzrost o 170% w pierwszym kwartale 2022 roku w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. SUV Citroëna zanotował w ciągu trzech pierwszych miesięcy bieżącego roku 4.794 rejestracji, zdobywając ważną pozycję wśród brazylijskich klientów.
Wśród lekkich pojazdów użytkowych (LCV) Citroën zanotował w pierwszym kwartale łączny wzrost o 21% rok do roku w porównaniu z tym samym okresem w 2021 roku. Imponująca wszechstronność gamy lekkich samochodów dostawczych pozwala Citroënowi osiągnąć ważny wynik w segmentach, w których operuje. Gama Jumpy, obejmująca wersje Van Pack, Vitré, Minibus oraz wersję zelektryfikowaną ë-Jumpy, wraz z rodziną Jumper, to najważniejsze modele Citroëna wśród klientów flotowych poszukujących modeli marki do użytku profesjonalnego.
Marzec był również bardzo ważnym miesiącem dla Citroëna w Ameryce Południowej, ponieważ w fabryce w Porto Real w stanie Rio de Janeiro rozpoczęto seryjną produkcję nowego Citroëna C3. W tym ważnym wydarzeniu wzięli udział między innymi dyrektor generalny Stellantis Carlos Tavares, dyrektor operacyjny Stellantis w Ameryce Południowej, Antonio Filosa, dyrektor generalny Citroëna Vincent Cobée i szef Citroëna w Ameryce Południowej Vanessa Castanho. Obecna była kadra kierownicza zakładu i pracownicy. Wizyta Carlosa Tavaresa i dyrektorów Stellantis w fabryce Porto Real w Rio de Janeiro zapoczątkowała seryjną produkcję nowego Citroëna C3, który to model będzie pierwszym z rodziny trzech pojazdów przeznaczonych dla klientów w Brazylii i innych krajach Ameryki Południowej.
„Wyniki, które osiągnęliśmy w pierwszym kwartale 2022 roku, są wyraźnym dowodem siły naszej marki. Rozwijamy się nawet w trudnych warunkach i na kurczącym się rynku. Wynik ten pokazuje, że nasza strategia i solidna współpraca z naszą siecią dealerów są na dobrej drodze do zwiększenia naszego udziału w brazylijskim rynku” – skomentował André Montalvão, dyrektor ds. operacji handlowych w Citroën Brasil. – „Nasz SUV Citroën C4 Cactus, produkowany w Brazylii, kontynuuje swoją udaną ekspansę, zdobywając ważny i zasłużony udział w silnym segmencie naszego rynku, B-SUV. Jesteśmy bardzo pewni tego niesamowitego produktu, całej naszej gamy VUL, a także tego, co ma dopiero nadejść dla Citroëna w Brazylii” – dodał dyrektor.
Nowy Citroën C3 został opracowany w regionie i jest efektem pracy wielokulturowego zespołu pracowników m.in. z Brazylii, Argentyny, Francji. Dzięki dużej wszechstronności i osobowości, nowy C3 wkrótce trafi na rynek brazylijski i do innych krajów Ameryki Łacińskiej, z bardzo atrakcyjnymi atrybutami, takimi jak doskonały prześwit i wysoka pozycja dla kierowcy, a także charakterystyczny komfort Citroëna i jedna z najlepszych przestronności w tym segmencie. Jego projekt został starannie przemyślany, aby oferować pojazd o doskonałej jakości, łączności, a przede wszystkim niedrogi.
Antonio Filosa, prezes Stellantis South America, skomentował: „Nowy Citroën C3 jest wielką dumą dla naszych zespołów w Ameryce Południowej, które odegrały ogromną rolę w projektowaniu i rozwoju tego globalnego pojazdu i robią to po mistrzowsku. Jest to jedna z najważniejszych inauguracji naszej strategii w regionie i została już wsparta efektami synergii promowanymi przez Stellantis, takimi jak nasze laboratoria i działy doświadczalne. Jestem przekonany, że nowe C3 przyspieszy rozwój Citroëna w Ameryce Południowej”.
Nowy Citroën C3 otwiera w Porto Real produkcję z wykorzystaniem bardzo nowoczesnej platformy CMP (Common Modular Platform) i będzie pierwszym pojazdem marki Stellantis produkowanym w Brazylii, który na niej bazuje. Platforma jest uznawana na całym świecie jako nowoczesna, modułowa i wysoce elastyczna i może być stosowana w pojazdach segmentu B i C.
Vincent Cobée, dyrektor generalny Citroëna, zauważył: „Nowe C3 doskonale ilustruje naszą strategię internacjonalizacji w Citroënie. Będąc dzisiaj w Brazylii, na początku jego seryjnej produkcji i patrząc, jak niesamowity okazał się ten pojazd, jestem ogromnie szczęśliwy i pewny wszystkiego, co ten samochód reprezentuje i co przyniesie naszej marce w Ameryce Południowej. To pierwszy pojazd z rodziny C-Cubed. Spektakularny, wszechstronny, połączony i oferujący niezrównany komfort. Połączenie tożsamości Citroëna z lokalną produkcją z pewnością sprawi, że nowy C3 stanie się przystępną cenowo i bardzo konkurencyjną opcją na rynku brazylijskim i ogólnie południowoamerykańskim”.
Fabryka w Porto Real przeszła poważną transformację przemysłową i technologiczną, aby otrzymać nową platformę i zainwestowała ponad 220 milionów reali. Wariant platformy CMP będzie stanowił podstawę projektu C-Cubed, czyli zestawu trzech nowych pojazdów, które zaczną trafiać na rynek wraz z nowym C3.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Citroën
Najnowsze komentarze