Konstruktorzy samochodów od wielu lat walczą o prymat w najtrudniejszym teście dla zawieszenia. Test łosia spędza im sen z powiek, jest bowiem tak trudny, że nawet nowe auta go po prostu nie przechodzą, wywracając się. Spektakularne wpadki w tym ważnym egzaminie zaliczyły takie modele jak Mercedes A, Toyota Hilux czy Porsche Macan. Wiecie kto jest królem testu łosia? Citroën Xantia Activa. 19 lat temu pokonała go z prędkością 85 kilometrów na godzinę.
Porsche Carrera, Ferrari Testarossa, a nawet Audi R8 nie miały szans. Citroën Xantia Activa ze swoim niezwykłym zawieszeniem, aktywnie zapobiegającym przechyłom nadwozia, pokonał test łosia z prędkością, o której dzisiaj mogą tylko marzyć współcześni konkurenci. Na czym polega przewaga Activy?
Zawieszenie hydropneumatyczne wzbogacono o system, który analizuje prędkość samochodu, przeciążenie (boczne siły działające na auto) oraz ustawienie kierownicy. Na tej podstawie dodatkowe siłowniki w zawieszeniu zapobiegają przechyłom nadwozia. To powoduje, że samochód jedzie znacznie stabilniej w ciasnych zakrętach. Najlepiej zilustruje to poniższy film:
https://www.youtube.com/watch?v=S0zHHkQrNjg&feature=youtu.be
Manewr wymijający, zwany testem łosia, to bardzo ważny test dla bezpieczeństwa samochodu. Pokazuje z jaką prędkością kierowca może ominąć przeszkodę. Testy prowadzi szwedzki magazyn Teknikens Värld.
Zaledwie 13 samochodów było w stanie pokonać test z prędkością powyżej 80 km/h:
Car |
Prędkość |
|
Citroën Xantia 3.0i V6 Activa |
1999 |
85 |
Porsche 997 GT3 RS |
2008 |
82 |
Porsche 996 GT2 |
2004 |
82 |
Porsche 997 Carrera 4S |
2008 |
82 |
Porsche 997 GT2 |
2008 |
81.5 |
Porsche 997 Carrera S |
2008 |
81 |
Porsche 997 Carrera S Cabriolet |
2005 |
81 |
Porsche 991 Carrera 4S |
2014 |
81 |
Nissan X-Trail dCi 130 4×4 |
2014 |
80 |
Ferrari Testarossa |
1987 |
80 |
Opel Omega 2.2 (sports suspension) |
2000 |
80 |
Chevrolet Corvette C6 |
2005 |
80 |
Audi R8 4.2 FSI |
2008 |
80 |
Co ciekawe, najwolniejszy samochód w tym teście mógł jechać zaledwie 46 kilometrów na godzinę.
Citroen Xantia Activa 3.0i V6 pozostaje więc królem testu łosia i jak na razie nie została pokonana. Wersja ta była produkowana zaledwie dwa lata, od 1999 do 2000 roku. Moc maksymalna wynosiła 190 KM. Silnik V6 miał pojemność 2946 cm3. Dzisiaj to prawdziwy biały kruk, samochód kolekcjonerski. Jego utrzymanie utrudnia fakt braku dostępności części zamiennych do unikalnych elementów układu zawieszenia.
Zasada działania zawieszenia
Najnowsze komentarze