Citroën Xantia Activa w 1999 roku zasłynął imponującym wynikiem w teście łosia. Francuskiemu modelowi przez lata nie były w stanie dorównać nawet sportowe samochody. Czy w 2021 roku Xantia powtórzy rezultat sprzed lat?
Test łosia to słynny sprawdzian pozwalający ocenić, jak samochód poradzi sobie z nagłym pojawieniem się przeszkody na drodze. Próba polega na pokonaniu wyznaczonego toru z największą możliwą prędkością. Egzamin zostaje zaliczony, gdy przy prędkości 77 km/h wszystkie pachołki pozostaną na swoim miejscu. W 1999 roku dziennikarz szwedzkiego magazynu przeprowadził test modelu Citroën Xantia Activa i uzyskał imponujący wynik 85 km/h. Pojazd stał się niedoścignionym wzorem a wręcz legendą próby łosia. Nawet sportowe samochody nie były w stanie uzyskać porównywalnego wyniku.
„Citroën Xantia Activa poradziłby sobie lepiej”
Hiszpański magazyn km77 postanowił rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące Xantii i sprawdzić, czy ponad 20-letni samochód faktycznie jest lepszy od nowych modeli, a przy okazji rozprawić się z najczęściej pojawiającym się komentarzem pod swoimi filmami (nie licząc „kiepski kierowca”) mówiący, że Citroën Xantia Activa poradziłby sobie znacznie lepiej.
Jak się okazało, legendarny test z 1999 roku nie był zgodny z normami ISO 3888-2, którymi kieruje się km77. Hiszpański portal stosuje bardziej wymagające próby. Samochód pokonuje ciaśniejsze zakręty i ma mniej miejsca na wykonanie manewru. W rezultacie, Xantia Activa nie powtórzyła a nawet nie zbliżyła się do rezultatu sprzed lat.
Trzy specyfikacje
W teście wzięły udział trzy Citroeny Xantia Activa w różnych kolorach i specyfikacjach. W pierwszej kolejności na tor wyjechała srebrna Xantia Activa z silnikiem HDi o mocy 110 KM z 1999 roku. Pojazd wyposażono w opony Michelin Primacy 4 z przodu i Primacy 3 z tyłu w rozmiarze 205/55 R16. W oryginalnym teście z 1999 roku wykorzystano ogumienie Michelin Pilot SX GT. Jazda z prędkością 63 km/h nie przyniosła żadnych niespodzianek, ale gdy na liczniku pojawiła się wartość 72 km/h samochód strącił słupek i stracił przyczepność tylnych opon a przy 70 km/h auto wpadło w nadsterowność.
Jako drugi, przetestowano czerwoną Xantię Activa Turbo o mocy 140 KM z 1997 roku, który podobnie jak poprzedni model miał elektronicznie sterowane zawieszenie Hydractive II z systemem przeciwdziałającym przechyłom nadwozia. Na koła założono opony Michelin Pilot Sport 4, które znacznie lepiej poradziły sobie podczas gwałtownych skrętów i pozwoliły pokonać tor przeszkód z najwyższą dla tego Citroena prędkością 73 km/h. W teście wzięła również udział zielona Xantia VSX z 1993 roku napędzana 2-litrowym silnikiem o mocy 155 KM.
Zobacz: Nowe Renault Arkana w teście łosia! Jeden z najlepszych SUV-ów
Fantastyczny rezultat dla samochodu bez ESC
Mimo iż Citroën Xantia Activa nie powtórzył rezultatu opublikowanego przez szwedzki magazyn w 1999 roku, jak na samochód, który ma ponad 20 lat i nie posiada systemu ESC osiągnął znakomity wynik, porównywalny z modelami: Ford Ka+, Mercedes CLS, Renault Scenic i Volkswagen Arteon. Nie zmienia to jednak faktu, że pojazd zostaje w tyle za rekordzistami, jakimi są: Ford Focus, Tesla Model 3 (83 km/h) oraz Kia Stinger (82 km/h).
Najnowsze komentarze