Citroën Xantia Break Buffalo 4×4 to pomysł na kombi o eleganckim wnętrzu, które poradzi sobie podczas jazdy poza utwardzonymi szlakami. Samochód miał być luksusowym następcą BX-a 4×4, ale francuska marka nie zdecydowała się na wprowadzenie modelu do seryjnej produkcji.
Citroen Xantia Break powstał przy współpracy z producentem nadwozi samochodowych Heuliez, podobnie jak wersje kombi BX-a i XM-a. Samochód miał swoją premierę w 1995 roku, czyli dwa lata po liftbacku i sprawił, że w głowach francuskich projektantów zrodził się szalony pomysł na luksusowy, wielofunkcyjny model, który nie boi się wjechać w teren.
Urzeczywistnieniem marzeń była koncepcyjna Xantia Break Buffalo 4×4, która zadebiutowała w 1996 roku. Pojazd mierzył 4,66 m długości, 1,46 m wysokości i 1,79 m szerokości a jego napęd pochodził od 4-cylindrowego turbodiesla o pojemności 2,1 litra. Jednostka generowała 115 KM mocy i współpracowała z 5-biegową manualną skrzynią biegów. Prototyp wykorzystywał napęd na wszystkie koła opracowany przez firmę Ricardo, centralny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i sprzęgło wiskotyczne. Zawieszenie hydropneumatyczne Hydractive pozwalało na zmianę wysokości nadwozia, co dodatkowo ułatwiało poruszanie się poza asfaltem.
Wnętrze miało zapewnić maksimum wygody z nutą luksusu. Do wykończenia kabiny wykorzystano bowiem materiały takie jak: bawola skóra, wełna, czy kaszmir. Gdyby model zadebiutował nieco później, pewnie zyskałby swoje miejsce na rynku jako konkurent uterenowionych kombi proponowanych przez wielu producentów. W momencie debiutu w 1996 roku, Xantia Break Buffalo 4×4 nie przekonała szefów Citroena na tyle, by dali modelowi zielone światło. Powstał tylko jeden egzemplarz koncepcyjny, który w 2012 roku z przebiegiem 2 km został sprzedany na aukcji.
Najnowsze komentarze