Citroën z zawieszeniem hydropneumatycznym to pod względem zawieszenia najbardziej komfortowy samochód, jaki można sobie wyobrazić. I jeśli ktoś lubi takie kształty, to doceni wygląd. Bo Xantia jest nie tylko wygodna ale też elegancka.
Konstrukcja zawieszenia, w którym rolę amortyzatorów przejęły kule ze sprężonym azotem, współpracujące z układem hydraulicznym powoduje, że samochód unosi się lekko nad drogą i znakomicie amortyzuje wszelkie nierówności. Nasza redakcyjna Xantia z benzynowym silnikiem 1.8 8V 90 KM, kupiona od pierwszego właściciela, który wygrał ją w konkursie Super Expressu, ma już na liczniku blisko 240 tysięcy kilometrów, ale jazda nią cieszy nieodmiennie tak samo. A właściwie loty nad asfaltem…
Zobacz: Citroën Xantia wygrana w konkursie Super Expressu trafiła do redakcji Francuskie.pl
Citroën Xantia, konstrukcja pochodząca z początku lat 90-tych, nie ma żadnego wyrafinowanego wyposażenia, oczywiście poza ową hydropneumatyką. Jest radio, sześć głośników, elektryczne szyby z przodu, ogrzewana szyba tylna i to w zasadzie tyle. Jednak pod względem komfortu mało które auto może się z taką Xantią równać. Oprócz innych hydropneumatyków konkurencji w zasadzie nie ma.
Zobacz: Citroën Xantia to miłość na całe życie
I chociaż Xantia ma już ponad 20 lat, to nadal chętnie nią jeździmy. Bo magia Citroëna cały czas działa. O tym niezwykłym wpływie przekonało się wiele osób, które kiedyś miało takie auto a potem sprzedało. Często można spotkać wypowiedzi o tym, że żałują sprzedaży. Wygląda więc na to, że wbrew popularnemu powiedzeniu w przypadku Citroënów człowiek cieszy się raz – gdy kupi taki samochód. Sprzedawać za bardzo nie chce…
Jeśli chcecie wrócić do przygody z Citroënem albo ją rozpocząć, to wybór jest spory: Citroën DS będzie oczywistym zakupem dla osób, które chcą mieć legendę motoryzacji i posiadają zasobny portfel. Citroën CX nieco mniej obciąży portfel, Citroën GS i GSA pozwolą się mocno wyróżnić na wszelkich spotkaniach miłośników marki, Citroën BX to klasyka lat osiemidziesiątych, Citroën Xantia i XM będą z kolei znakomitymi samochodami do jazdy na co dzień nawet dzisiaj a C5 (w wersji z hydropneumatyką) może z powodzeniem pełnić rolę auta rodzinnego. No i jest jeszcze C6, który łączy unikalne piękno z najwyższym komfortem.
W Xantii do wyboru są silniki benzynowe i diesla, z których warto rozważyć 2.0 TCT (turbo) oraz oczywiście 3.0 V6 – oprócz wysokiego komfortu jazdy będzie też dynamiczny i świetnie brzmiący napęd, chociaż wtedy warto pamiętać, że koszty eksploatacji są znacznie wyższe niż prostszych modeli.
Zobacz: Citroën Xantia Activa w teście łosia
Przygoda z hydropneumatyką nie musi być też droga, po zakupie i wykonaniu podstawowych – oprócz typowych spraw mechanicznych – czynności serwisowych takich jak czyszczenie układu hydraulicznego, ewentualnej wymianie kul zawieszenie i sprawdzeniu innych jego elementów, w tym wymianie rurek hydrauliki jeśli są już skorodowane, można bezproblemowo i bezawaryjnie jeździć. Mocne i słabe strony hydropneumatyków są doskonale znane, w sieci bez trudu można znaleźć i materiały i osoby, które pomogą w razie potrzeby.
Jest tylko jedna wada takiego zakupu – to jak uzależnienie, z którego bardzo ciężko się wyleczyć.
Najnowsze komentarze