niedziela, 3 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Citroën Xantia – tak wiele przyjemności z jazdy 21-letnim używanym samochodem

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-12-12
w Citroen, Wiadomości
Czas czytania 5 minut
1.2k 61
8
1k
UDOSTĘPNIEŃ
3.5k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Tonale debiutuje we Francji podczas legendarnego wyścigu Le Mans Classic 2022

Stellantis liderem sprzedaży na rynku argentyńskim po pierwszym półroczu 2022

 Dacia Bigster nie będzie jedynym samochodem marki w klasie kompaktowej. Ambicje sięgają dalej!

Citroën Xantia to samochód wyposażony w inżynieryjny cud, zawieszenie hydropneumatyczne. Doskonale izoluje ono nadwozie, kierowcę i pasażerów od nierówności jezdni. To nie jedyny powód, dla którego lubię jeździć takim autem. Xantia, XM a wcześniej BX czy CX, mają w sobie coś co sprawia, że człowiek przenosi się trochę w czasie i podróżuje w zupełnie innych warunkach.

Zobacz: Nowy ultrakomfortowy Citroën C4. Skonfiguruj wymarzoną wersję.

Nasza redakcyjna Xantia została wygrana w konkursie Super Expresu, wiele lat temu. Używana przez jedną osobę trafiła w końcu na sprzedaż i przypadkowo wpadła w oko redaktor Kozikowskiej, która wybrała się w długą podróż by ją kupić. Samochód przeszedł serwis, kilka zabiegów upiększających i przywracających mu nieco z pierwotnego wyglądu i dzisiaj cieszy oczy i pozwala też cieszyć się jazdą.

Zobacz: Citroën Xantia pędzi na trzech kołach po autostradzie.

Hydropneumatyka to tylko jeden z powodów, dla których bardzo przyjemnie się tym autem jeździ. Silnik 1.8i o mocy 90 KM nie zapewnia sportowych wrażeń, ale daje sobie radę w mieście a i na trasie nie można narzekać. Drugim powodem, dla którego na pokładzie Xantii jest tak fajnie, są fotele. Welurowe, miękkie, obszerne, bardzo wygodne. Są przyjemne aż do przesady a dzisiaj nic takiego w motoryzacji się nie spotyka. W większości marek królują techniczne, twarde siedzenia, które nie mają nic wspólnego z komfortem. Są poprawne i tyle. Citroën oferuje niezrównaną wręcz miękkość i komfort siedzenia, niezależnie od długości trasy. Warto wspomnieć, że nasza redakcyjna Xantia jeździ na oponach Michelin Crossclimate+, które również – może w niewielkim stopniu, ale jednak – przyczyniają się do większego komfortu.

Nocna jazda po Warszawie. Puste ulice, czysta radość z przemieszczania się

Jest jeszcze kwestia systemu audio. W naszej redakcyjnej Xantii mamy oryginalny odtwarzacz z epoki: radio FM i magnetofon. Kilka kaset leży zawsze w schowku, można więc wrócić do czasów taśmy magnetofonowej, ale dużo przyjemności daje też słuchanie zwykłego radia. Ten 20-letni radioodbiornik ma jakąś magiczną właściwość, lepszą stereofonię i przyjemniejsze brzmienie, takie … analogowe. I tak, włożyliśmy do tego samochodu nowe głośniki, oczywiście francuskie, firmy Focal, model RSE-165, a one razem z tym radiem tworzą przyjemną, trochę magiczną scenę dźwiękową. Przydałoby się pewnie wytłumić drzwi matami, żeby zwiększyć ilość basu, może dołożyć wzmacniacz, ale nawet taki surowy zestaw gra naprawdę dobrze.

Zobacz: Citroën Xantia Break Buffalo. Luksusowe kombi w teren 

Klinowaty kształt Xantii, jedyny w swoim rodzaju. Lata 90-te w pełni

Jazdą Xantią, nawet na trasie Trójmiasto – Warszawa – Trójmiasto jednego wieczoru i z powrotem nie chce zmęczyć. Oczywiście, próbując lecieć powyżej 140 km/h pięciobiegowa skrzynia daje o sobie znak wysokimi obrotami i w środku jest trochę głośno. Ale wystarczy nieco zredukować prędkość, rozsiąść się wygodnie za kierownicą, by kilometry płynęły dość niepostrzeżenie. I słowo „płynęły” wydają się tutaj najbardziej właściwe. Jedzie się jakby trochę nad drogą a człowiek wysiada po długiej trasie całkiem zrelaksowany.

Środek Xantii jest stylistycznie stonowany, ciemne tworzywa są dobrej jakości

Zobacz: Citroën Xantia – ile kosztuje renowacja lakieru? 

Nie jest to może wrażenie takie jak kilkaset kilometrów za kierownicą oryginalnego Citroëna DS z 1968 roku, ale nadal ta hydropneumatyka daje radę. Jakby na przekór wszystkim, którzy mówili że nie ma sensu kupować starego samochodu, nadal jedzie przed siebie, dając to co najlepsze taka motoryzacja ma do zaoferowania. Za każdym razem gdy człowiek przesiada się ze zwykłego zawieszenia jest ten moment zdumienia, „jak to, wyrównali drogę”? Potem trochę przyzwyczajasz się do hydro i dopiero przesiadka na zwykłe auto powoduje reakcję w drugą stronę :”co tu tak twardo”!?

Zobacz: Nowe samochody Citroën, dostępne od ręki. Sprawdź teraz.

Citroën Xantia ma jeszcze jedną cechę, wspólną w sumie z modelem XM. To ten niepowtarzalny klinowaty wygląd. Ciężko go pomylić z czymkolwiek innym. Kwintesencja początku lat dziewięćdziesiątych w motoryzacji, duże szyby, świetna widoczność. Ładne, nietuzinkowe, wyróżniające się auto. Widać po nim jego wiek, ale nie jest to jakieś złe starzenie się, wręcz przeciwnie. To motoryzacyjny klasyk, którego na ulicach widać coraz mniej. W ogłoszeniach zresztą też, czasy Xantii czy XMów za grosze bezpowrotnie się chyba skończyły, ale jeszcze można je kupić, zadbać o nie, dopieszczać i jeździć.

I naprawdę warto!

 

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

3.8 11 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CitroenXantia
Udostepnij420Tweet262Udostepnij73
Poprzedni

Reaktywacja marki Lancia: 100 salonów w Europie do 2024 roku, nowe modele i sprzedaż on-line

Następny

Citroën na targach motoryzacyjnych Genewa International Motor Show 2013

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Citroën na targach motoryzacyjnych Genewa International Motor Show 2013

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM)

Nasz wywiad: Zostało 14 lat do wprowadzenia zakazu sprzedaży aut spalinowych. Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

Jaki używany samochód klasy średniej kupić? Citroën C5 X7, Citroën DS 5 i Peugeot 508: oferty koncernu PSA

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
8 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Marek - Nowe władze Stowarzyszenia Koncesjonerów Citroëna w Polsce oraz Stowarzyszenia Dealerów Samochodowych Marki Peugeot
  • Anonimowo - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • nowano - Nowy Renault Austral – ruszyła przedsprzedaż kompaktowego SUV-a
  • nowano - Nowy Renault Austral – ruszyła przedsprzedaż kompaktowego SUV-a
  • Witia - Nowy Renault Austral – ruszyła przedsprzedaż kompaktowego SUV-a
  • Mirek - DS 7 Crossback zmienia się w DS 7. Czym nowy SUV różni się od poprzednika? Porównanie
  • Kierowca - Peugeot 999. Prezentacja już 8 lipca
  • Kierowca - DS 7 Crossback zmienia się w DS 7. Czym nowy SUV różni się od poprzednika? Porównanie
  • Kierowca - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Kierowca - Nowy Renault Austral – ruszyła przedsprzedaż kompaktowego SUV-a


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Tonale debiutuje we Francji podczas legendarnego wyścigu Le Mans Classic 2022
  • Stellantis liderem sprzedaży na rynku argentyńskim po pierwszym półroczu 2022
  •  Dacia Bigster nie będzie jedynym samochodem marki w klasie kompaktowej. Ambicje sięgają dalej!
  • Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Ile kosztuje używana Dacia Duster: przegląd cen roczników 2010-2018
  • Ile naprawdę pali benzynowy DS 7 Crossback 180 KM?
  • Stellantis & Nidec zbudują pierwsze silniki elektryczne jeszcze w tym roku. Projekt M3
  • DS 7 Crossback zmienia się w DS 7. Czym nowy SUV różni się od poprzednika? Porównanie
  • Nowy Renault Trafic SpaceNomad: wszechstronny kamper z miejscem do spania dla 4 osób
  • Unikatowe Renault NN 6CV Torpedo z 1927 roku. „Komfort lepszy niż w traktorze, hamuje niczym lokomotywa”


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
8
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.