Citroën XM, który obchodzi w tym roku swoje 35-lecie, był flagową limuzyną marki przez wiele lat. Wyposażony w hydropneumatyczne zawieszenie, w momencie premiery zdobył wiele nagród, m.in. za komfort jazdy czy nowoczesne rozwiązania techniczne, takie jak cyfrowy system sterowania podzespołami oraz przestrzeń na pokładzie. DS 9 to z kolei prawdziwa pełnokrwista komfortowa limuzyna marki, która wydzieliła się z Citroëna wiele lat. Czy te samochody można porównać? Jak najbardziej.
Największą zaletą Citroëna XM był komfort jazdy i wygoda na pokładzie. Piękne, nowoczesne jak na tamte czasy wnętrze, oferowało niesamowicie duże i wygodne fotele oraz mnóstwo przestrzeni na nogi. To zasługa rozstawu osi, który wynosił aż 2850 mm. Zawieszenie pozwalało regulować nie tylko wysokość, ale też komfort – to zasługa układu Hydractive. Dla chętnych dostępny był tryb jazdy sportowej. XM był też dostępny w bardzo praktycznej wersji kombi. Wśród zalet można też wymienić świetne wnętrze.
Pod maską XM’a można było mieć szereg silników, od 2.0 8V, 2.0 16V, świetny 2.0 TCT (turbo), przez 2.1 D, 2.1TD i 2.5 TD aż po topowe 3.0 V6 i 2.9 V6 Dla każdego coś miłego.
Citroën XM jak na dzisiejsze standardy nadal pozostaje autem dużym i komfortowym, przynajmniej w środku. Można go było mieć w wersji z piękną welurową tapicerką lub wysokiej jakości skórami w dwóch odmianach. Jeśli chodzi o wady, to na tle współczesnych aut cierpi być może nieco na słabszym wyciszeniu, ale przyjemność z jazdy pozostaje ogromna. Ma też nieduży, jak na limuzynę, bagażnik – przynajmniej w wersji hatchback. Wersja 2.5 TD wymagała troskliwego serwisu, silnik lubił się przegrzewać.
Z kolei DS 9 jest nieco większy, dłuższy i szerszy. W środku piękny projekt, rozwinięcie francuskiej sztuki designerskiej. Wygląda niesamowicie, szczególnie w wersji z ciemnoczerwoną skórą. Komfort jest tutaj priorytetem, podobnie jak szereg systemów wspomagania kierowcy z noktowizorem na czele. Jest też zawieszenie adaptacyjne, sterowane kamerą, chociaż to oczywiście nie hydro pneumatyka. Można włączyć także tryb sport.
Pod maską DS 9 można było mieć podstawową jednostkę 1.6 225 KM (dzisiaj jest to 1.6 PHEV 250 KM) oraz 1.6 300 KM PHEV 4×4 i 1.6 (obecnie 360 KM 4×4). Nie ma wersji kombi, jest tylko limuzyna.
Porównanie wymiarów Citroën XM i DS 9
Citroën XM |
DS 9 |
|
długość |
4708 mm |
4934 mm |
szerokość |
1794 mm |
1932 mm |
rozstaw osi |
2850 mm |
2895 mm |
wysokość |
1398 mm |
1460 mm |
bagażnik |
455 l |
510 l |
topowy silnik |
3.0 V6 190 KM |
1.6 PHEV 360 KM 4×4 |
Najnowsze komentarze