Jeśli jest jakiś samochód, który uosabia styl przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, to będzie nim niewątpliwie Citroën XM. Blisko pięciometrowej długości limuzyna, oferująca niezwykle wysoki komfort jazdy, niepowtarzalne wygodne wnętrze i ogromną przeszkloną powierzchnię robi spore wrażenie nawet dzisiaj. Szczególnie, gdy w jednym miejscu pojawia się kilkanaście sztuk.
Citroën XM to rzadkość na naszych drogach, trudno już też kupić niedrogo używany egzemplarz. Auto z zewnątrz urzeka swoim niepowtarzalnym kształtem, ilością szkła, proporcjami. W środku oferuje niezrównany komfort, którego mogą zazdrościć posiadacze nawet dużo droższych aut z tych roczników. Pierwsza wersja XM’a miała też niezwykłą i bardzo cenioną jednoramienną kierownicę oraz oryginalną deskę rozdzielczą. Druga stała się nieco bardziej konwencjonalna, ale charakteru samochód nie stracił.
Citroën XM był nazywany najszybszym żelazkiem świata. Oferowano go z silnikami benzynowymi od dwóch do trzech litrów oraz turbodieslami 2.1 i 2.5 litra. Dzisiaj najbardziej poszukiwane są topowe egzemplarze z silnikami V6. Jedno z takich aut posiadamy w redakcji.
W ostatni weekend, 23 maja 2021 r., grupa Citroën XM Forum Polska zorganizowała spotkanie posiadaczy i miłośników Citroëna XM w Siedlcach. W organizację imprezy włączyło się Muzeum Regionalne w tym mieście, dzięki czemu piękne samochody o klinowatym kształcie zyskały pałacową oprawę a ich właściciele mogli zapoznać się z zabytkami i pamiątkami tego niezwykle ciekawego i jakże małego znanego w naszym kraju regionu.
Wydarzenie rozpoczęło się przejazdem kolumny Citroënów XM z Warszawy, w której jechało aż 10 unikalnych limuzyn. W tym samym czasie podobna kolumna wyruszyła w stronę Siedlec z Lublina. Zdumienie innych kierowców było bezcenne. Na miejscu, w Siedlcach, był czas na zwiedzanie muzeum, długie rozmowy i pamiątkowe dyplomy, przygotowane przez gościnną dyrekcję tej instytucji. Pojawiło się też mnóstwo zwiedzających, podziwiających piękne i unikalne już dzisiaj samochody.
Ale Siedlce nie były ostatnim punktem programu zlotu. Kawalkada Citroënów udała się w stronę dworu w Dąbrowie, gdzie znajduje się piękny XIX-wieczny dwór ziemiański. Tam przyznano nagrodę główną, którą przygotował Citroën Oldtimer Club Polska, czyli weekend z nowym Citroënem C4. Otrzymał ją Krzesimir Dębski za całokształt pracy na rzecz społeczności miłośników Citroëna XM.
Pomocy w organizacji imprezy udzieliło Muzeum Regionalne w Siedlcach. Organizatorzy pragną podziękować panu Sławomirowi Kordaczukowi oraz Krzysztofowi Chaberskiemu za życzliwe przyjęcie i zaangażowanie a panu Mariuszowi Krasuskiemu za udział w przygotowaniach.
Patronat i wsparcie imprezy zapewnił Citroën Oldtimer Club Polska. Francuskie.pl informowało o wydarzeniu w swoim kalendarium zlotów i spotkań.
Grupa Citroën XM Forum Polska nie spoczywa na laurach i zapowiada już kolejne spotkania, o których na pewno Was poinformujemy a jako, że w redakcji posiadamy Citroëna XM, na pewno się na nie wybierzemy.
Więcej zdjęć z imprezy znajdziecie w galerii poniżej.
https://www.youtube.com/watch?v=if-nJc5OVBA&t=23s
zdjęcia i tekst: Citroën XM Forum Polska, korekta: redakcja
Najnowsze komentarze