Citroen XM ma wiele zalet, które bardzo chętnie przedstawiano w numerze trzecim miesięcznika Auto International z roku 1995, ale trudno się dziwić. XM zdobywał pochwały przede wszystkim za komfort jazdy z hydropneumatycznym zawieszeniem oraz dynamiczne, oszczędne silniki Diesla.
Wśród licznych, mocnych stron Citroena XM, miesięcznik Auto International, wymieniał, i tu wcale nie będzie zaskoczenia: komfort, który pojazd zawdzięcza „obszernemu wnętrzu” oraz „hydropneumatycznemu resorowaniu”. Mimo iż w ofercie nie brakowało dobrych silników benzynowych (zarówno cztero jak i sześciocylindrowych), żaden z nich, zdaniem magazynu „nie oferuje tak udanego połączenia dynamiki z ekonomicznością” jak diesel o pojemności 2088 cm3 i mocy 110 KM. Magazyn wspomina nawet o popularności, jaką cieszyły się XM-y z silnikiem wysokoprężnym. We Francji sprzedaż modelu z dieslem wynosiła 51% a w Niemczech 56%. Powodzenie 2.1 TD gazeta tłumaczy znakomitą dynamiką oraz spalaniem na poziomie 7-8 l/100 km.
Na bazie sprawdzonej jednostki, wraz z face liftingiem pojazdu wprowadzono w 1994 roku nowy 2,5-litrowy motor, który zdaniem dziennikarzy magazynu, tylko wzmocnił obóz zwolenników Citroena XM z dieslem.
Jednostka określana przez Auto International mianem „imponującego dzieła techniki”, dysponuje mocą 129 KM oraz maksymalnym momentem obrotowym 285 Nm (wobec 245 Nm w poprzednim silniku), który osiąga przy 2000 obr/min. Gazeta zauważa, że „jak na czterocylindrowca silnik charakteryzuje się zadziwiająco niskim poziomem wibracji”, ale „nienajlepszą dynamiką i mrukliwością poniżej 1500 obr/min”.
Testowany Citroen XM w wersji Exclusive z 2,5-litrowym dieslem umożliwia dynamiczną jazdę bez konieczności częstej zmiany biegów w niemal całym zakresie obrotów (poza wspomnianą fazą poniżej 1500 obr/min). Biegi w 2.5 TD mają nieco dłuższe przełożenia niż w wersji 2.1, ale nowy turbodiesel odznacza się lepszą elastycznością. Magazyn pokusił się nawet o porównanie do BMW 325 TDS, którego rezultat „nie przyniósł Citroenowi ujmy”. Citroen przyspiesza od 80 do 120 km/h w czasie 13,3 sekundy a konkurent w nieco poniżej 14 sekund.
Jaki werdykt? Mocniejszy silnik ze spalaniem poniżej 9 l/100 km, według Auto International „znakomicie pasuje do komfortu właściwego Citroenowi” i w przyszłości przyczyni się do wzrostu udziału diesli w sprzedaży modelu XM.
Najnowsze komentarze