Citroën Xsara to ikona lat 90-tych, która cieszyła się dużym zainteresowaniem w krajach europejskich zwłaszcza we Francji i Hiszpanii. Prezentujemy kilka ciekawostek dotyczących modelu, o których mogliście nie słyszeć.
Citroën Xsara zadebiutował w 1997 roku jako następca ZX-a. Francuski producent miał w katalogu kilka wersji nadwoziowych. Oprócz 3 i 5-drzwiowego hatchbacka na rynku oferowano kombi, a także minivana, którego ochrzczono Picasso. Produkcja Xsary trwała do 2006 roku.
Zobacz także: Używany Citroën C4 Picasso 2.0 2007; rodzinny komfortowy van. Wrażenia użytkownika
Citroën Xsara WRC
Liczne zwycięstwa ZX Rallye Raid skłoniły Citroena do opracowania nowego samochodu rajdowego. Rozwój modelu rozpoczął się jeszcze przed debiutem seryjnej wersji kompaktu i doprowadził do powstania Xsary Kit Car w 1998 roku. W następnej kolejności zaprezentowano Xsarę T4, ale dopiero w 2000 roku narodziła się prawdziwa rajdowa legenda: Xsara WRC.
Citroën Xsara WRC to jeden z najbardziej utytułowanych samochodów rajdowych na świecie. W latach 2001 – 2006 pojazd zdobył 32 zwycięstwa (28 z nich odniósł Sebastian Loeb), trzy mistrzostwa w kategorii kierowców oraz trzy w kategorii konstruktorów. Za kierownicą oprócz Loeba zasiadali Dani Sordo i Carlos Sainz. Xsarę WRC napędzał 2-litrowy turbodoładowany silnik o mocy 310 KM, który przekazywał napęd na wszystkie koła za pośrednictwem 6-biegowej sekwencyjnej skrzyni biegów.
Kontrowersyjna kampania z udziałem Claudii Schiffer
W promocji modelu Xsara wzięła udział Claudia Schiffer. Citroën zdecydował się na kontrowersyjne podejście do reklamy swojego nowego samochodu. W jednym z filmów słynna modelka zdejmuje z siebie całą garderobę, z kolei w innym ryzykuje życiem pełniąc rolę manekina w crash-teście. Citroën chciał w ten sposób pokazać światu, że nowa Xsara jest na tyle bezpieczna, że nawet podczas wypadku nie jest w stanie naruszyć pięknej twarzy top modelki.
Przed zdjęciami Schiffer wykupiła wysokie ubezpieczenie na wypadek ewentualnych uszczerbków na zdrowiu. Zderzenie odbyło się z prędkością 20 km/h. Co ciekawe, wsiadając za kierownicę Xsary gwiazda świata mody nie posiadała prawa jazdy.
Zobacz także: Citroën 2CV kontra wielbłąd. Reklama, która dzisiaj by nie przeszła
Gdzie jest klakson?
Przyzwyczailiśmy się do klaksonu znajdującego się na kierownicy, ale nie jest to regułą. Citroën umieścił przycisk do uruchamiania sygnału dźwiękowego w Xsarze po lewej stronie, na końcu dźwigni kierunkowskazów, co zwiększało ryzyko uruchomienia przez przypadek, na przykład podczas zmiany pasa.
Citroën Xsara z systemem Start& Stop już w 1998 roku
System Start& Stop, który znajdziemy w większości nowoczesnych samochodów to sposób na oszczędność paliwa. Układ wyłącza silnik na postoju i włącza, gdy chcemy ruszyć w dalszą drogę. Citroën testował rozwiązanie już w prototypowym modelu Xsara Dynalto z 1998 roku. System umożliwiał rozruch silnika w zaledwie 0,1 sekundy. Rezultatem zastosowania układu było zmniejszenie spalania i emisji spalin o 20%. Producent zastosował system po raz pierwszy w seryjnym modelu dopiero osiem lat później. Modelem, do którego trafił był Citroën C3.
Xsara z napędem hybrydowym
W 1998 roku Citroën zaprezentował także inny koncept: Xsara Dynactive, który powstał na bazie wersji kombi. Pojazd korzystał z napędu hybrydowego, który łączył silnik benzynowy 1.4 o mocy 75 KM z motorem elektrycznym o mocy 34 KM. Łączna moc pojazdu wynosiła 109 KM. Dzięki połączeniu dwóch jednostek można było ograniczyć zużycie paliwa o 35% oraz zwiększyć autonomię do 1000 km.
https://www.youtube.com/watch?v=zrU3FsqkyLc
Najnowsze komentarze