Kampania reklamowa musi przyciągać uwagę i z takiego właśnie założenia wyszedł Citroen, gdy na rynek wchodziła Xsara. Francuski producent postąpił odważnie i ryzykownie: nie dość, że skłonił topową modelkę Claudię Schiffer do zdjęcia z siebie wszystkich elementów garderoby, to w dodatku wykorzystał niemiecką piękność w… teście zderzeniowym.
Najpiękniejsza kobieta świata, która zdejmuje z siebie ubranie specjalnie, by zasiąść za kierownicą nowego modelu samochodu, nie mogło pozostać niezauważone i faktycznie skupiło zainteresowanie zarówno klientów, jak i opinii publicznej. Reklama, w której Claudia Schiffer jest okryta wyłącznie nowym Citroenem Xsarą zyskała ogromną popularność pod koniec lat 90. Wraz z oglądalnością przyszły jednak głosy krytyki, zwłaszcza ze strony płci pięknej. Reklama choć nie pokazywała właściwie żadnej intymnej części ciała supermodelki, została uznana za obraźliwą i traktującą kobietę w sposób przedmiotowy. Kontrowersje oczywiście tylko wzmagały koncentrację na filmie promocyjnym, a Citroen Xsara z powodu nagiej Claudii Schiffer lub też nie, sprzedawał się znakomicie.
Nie jest to pierwsza kampania, w której Citroen wykorzystał czołową światową piękność. W promocji modelu DS wzięły udział Gina Lollobrigida i Brigitte Bardot. Zresztą Citroen od najwcześniejszych lat prezentował mniej lub bardziej ubrane kobiety do promocji swoich pojazdów. Już w latach 20. model 5CV reklamowano z kobietą za kierownicą, co kontynuowano także w innych pojazdach. Być może chodziło po prostu o przedstawienie lekkości prowadzenia i zwinności Citroenów.
W latach 50 i 60. kobieta na folderach reklamowych większości samochodów zajmowała raczej prawy fotel, aczkolwiek oblicza pań były nieodłączną częścią reklamy francuskiej marki. Przykładem może być Ami 6 „najlepszy przyjaciel” pań, choć w tym przypadku producent być może chciał po prostu wydobyć odrobinę piękna z nieco osobliwie wyglądającego modelu przy pomocy modelek.
Claudia Schiffer nie tylko prezentowała jak bardzo seksowny jest Citroen Xsara, ale także poprzez wzięcie udziału w teście zderzeniowym, jak bezpieczny jest to model. Tak, symbol piękna i seksu posłużył jako… manekin podczas crash-testu. Twórcy filmu promocyjnego, w tym odpowiedzialny za liczne kampanie Citroena, Jacques Séguéla, wyszli z założenia, że skoro najpiękniejsza twarz na świecie potrafi bezpiecznie i do tego z klasą spocząć na poduszce powietrznej Xsary, będzie to niezaprzeczalną oznaką zaufania do samochodu. Zespół składający się ze 135 osób wykonał zdjęcia do reklamy w ciągu czterech dni. Udział Claudii Schiffer był na tyle istotny, że na planie zdjęciowym pojawił się urzędnik, który miał za zadanie potwierdzić, że niemiecka supermodelka naprawdę siedziała w samochodzie podczas zderzenia. Crash-test wykonano przy prędkości 20 km/h.
Przed zdjęciami do reklamy, Claudia Schiffer wykupiła wysokie ubezpieczenie na wypadek jakiegokolwiek uszczerbku na zdrowiu, ale czy to w ogóle było bezpieczne? Niezupełnie. Kaskader, który wykonał pierwszą próbę zderzania nie potrafił potwierdzić za całą pewnością, że nic złego się nie stanie. Oświadczył, że „to tylko kwestia milimetra, usta Claudii zostaną skierowane lekko w prawo lub w lewo i będzie miała podbite oko”. Mimo zagrożenia, nieustraszona Claudia Schiffer zdecydowała się wziąć udział w reklamie. Co ciekawe zasiadła za kierownicą Xsary nie posiadając prawa jazdy, a w reklamie jazdę kontrolował komputer. Aby wszystko wyglądało bardziej naturalnie, przed zdjęciami modelka wzięła kilka lekcji prowadzenia. Claudii nic się nie stało, po zderzeniu bezpiecznie wysiadła i czułym gestem pogładziła dach pojazdu. W późniejszych latach modelka również wzięła udział w kampanii reklamowej Citroena Xsary, aczkolwiek nie budziła ona już takich kontrowersji.
https://www.youtube.com/watch?v=WjLDjwZnGNs
https://www.youtube.com/watch?v=AG8swjohn3Q
Najnowsze komentarze