W tym roku przypadają dwie ważne rocznice w historii Citroëna. Kompaktowy Citroën Xsara zadebiutował ćwierć wieku temu, a hydropneumatyk Citroën BX kończy 40 lat. W Polsce jakoś mało widać informacji związanych z dziedzictwem marki, a o rocznicach tych dwóch ważnych modeli importer najwyraźniej zapomniał. A przecież i BX ma nad Wisłą wielu fanów, i Xsara była autem popularnym i sprzedawała się na rynku pierwotnym całkiem dobrze.
O obu rocznicach pamięta się za to w Ameryce Łacińskiej. Konkretnie w Argentynie. W imponującej oprawie zapewnionej przez miasto La Plata Citroën Club Buenos Aires zorganizował obchody, na których fani Citroëna świętowali obie rocznice. Zorganizowano wystawę zabytkowych pojazdów francuskiej marki z okazji 40-lecia Citroëna BX i 25-lecia Citroëna Xsary, na której pokazywano nie tylko te dwa modele.
Citroën BX ma też wielu fanów w Polsce – Citroën BX Klub Polska organizuje spotkanie z okazji 40-lecia modelu. Szczegóły tego wydarzenia znajdziecie na Facebooku.
Pięćdziesiąt klasycznych samochodów marki Citroën wyjechało na ulice La Platy w ostatnią niedzielę, 17 lipca, podczas spotkania zorganizowanego przez Citroën Club Buenos Aires. Na miejsce wystawy wybrano sąsiedztwo Stadionu ONZ, symbolicznego miejsca w stolicy regionu. Wydarzenie po raz kolejny zgromadziło wiernych fanów Citroëna i ponad 50 modeli z różnych epok i różnych stylów. Wszyscy przybyli podróżując oryginalnymi pojazdami ze swoich miejsc zamieszkania, aby świętować rocznice dwóch ikon Citroëna: 40 lat Citroëna BX i 25 Citroëna Xsara. Sądząc po zdjęciach jubilatów było jednak stosunkowo niewiele, za to pokazano wiele innych klasycznych modeli francuskiej marki.
Citroën BX był następcą modelu GS, z nowocześniejszym wnętrzem i wyglądem zewnętrznym, ale zachowującym klasyczne zawieszenie hydropneumatyczne. Auto zaprezentowano w 1982 roku w Paryżu. W wersji 5-drzwiowej i kombi model był produkowany do 1993 roku, kiedy to został zastąpiony przez Xantię. W tym czasie na świecie sprzedano prawie 2,5 miliona egzemplarzy Citroëna BX, a wielu fanów ukuło potem powiedzenie, że nie było dwóch identycznych. Część z nich do dziś zachowała się w Argentynie i jest pielęgnowana przez kolekcjonerów marki. W Polsce także są, już coraz mniej liczne, egzemplarze BX-ów, ale pamiętam, gdy na zloty Klubu Cytrynki przyjeżdżało po kilkadziesiąt egzemplarzy z całego kraju.
Z kolei Citroën Xsara został wprowadzony na rynek w 1997 roku i był produkowany do 2004 roku na czterech kontynentach! Powstawał w Europie (Francja, Hiszpania), w Ameryce Południowej (Urugwaj), w Azji (Chiny), a nawet w Afryce (Egipt). Jego udanym następcą była pierwsza generacja Citroëna C4 (aktualnie na rynku oferowana jest trzecia generacja tego modelu). Xsara była sprzedawana w wersji 5-drzwiowej (hatchback), kombi i jako trzydrzwiowe coupé. W Argentynie sprzedaż wystartowała pod koniec 1998 roku i model spotkał się z doskonałym przyjęciem przez klientów. W 2001 roku model znalazł się wśród 10 najlepiej sprzedających się samochodów w kraju, co oznaczało powrót Citroëna do znaczącej sprzedaży w Argentynie.
Spotkanie w ostatnią niedzielę stanowiło prawdziwy festiwal dla zmysłów. Przyznano nagrody i wyróżnienia specjalne. Spotkanie cieszyło się wsparciem Citroën Argentina, który był obecny, aby nadać mu ramy instytucjonalne, na które zasługiwała ranga wydarzenia. Wśród obecnych modeli wyróżniały się Traction Avant, 2CV, 3CV, Ami 8, Mehari, SM, wspomniane już BX i Xsara oraz wiele innych klasyków marki, które wzbudziły ciekawość i entuzjazm oglądających.
Świąteczny dzień na świeżym powietrzu i z rodziną to najlepszy hołd dla marki, która zapadła głęboko w serca wielu pokoleń. „Teoria jest bezużyteczna. Ważne jest doświadczenie” – powiedział kiedyś André Citroën. Gdyby ludzie nie mogli jechać do Citroëna, ponieważ był za daleko, to właśnie Citroën zbliżyłby się do ludzi. Wizjoner, który potrafił przewidzieć swój czas dzięki pomysłom i innowacjom, które naznaczyły historię przemysłu motoryzacyjnego i możemy to docenić we wszystkich wymienionych modelach.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën Argentina