Wiadomości

Milionowy Renault Trafic z fabryki w Sandouville! Trafił w ręce Holendra

autor Ryszard Olszewski
2023-05-23
Szef Peugeota i Citroena o koronawirusie i fuzji z Fiatem. „Zdrowie jest priorytetem”
Wiadomości

Kłopoty Stellantis. Koncern nie jest w stanie podpisać nowych umów z dealerami, powodem oszczędności?

autor Tomasz Nowicki
2023-05-25
Nowy Fiat Panda 2024- wnętrze
Wiadomości

Fiat prezentuje wnętrze nowego modelu na rok 2024. Czy tak będzie wyglądała Panda?

autor Małgorzata Kozikowska
2023-05-23
Wiadomości

Dacia Duster przebiła barierę pół miliona sprzedanych egzemplarzy we Francji! Sukces budżetowego SUVa

autor Małgorzata Kozikowska
2023-05-25
Wiadomości

UOKiK: Fiaty 500X i Tipo do serwisu

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-05-24
Wiadomości

Nie czekaj – samochody Renault do szybkiego odbioru. I z rabatami!

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-05-26
Wiadomości

Citroën Ami w Polsce! Rozmawiamy z właścicielem modelu. „To była miłość od pierwszego wejrzenia”

autor Małgorzata Kozikowska
2023-05-25
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Citroën Xsara ma 25 lat, a Citroën BX 40. Rocznice świętowano w Argentynie

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2022-07-21
w Citroen, Wiadomości
Czas czytania 4 minut
313 20
A A
0

W tym roku przypadają dwie ważne rocznice w historii Citroëna. Kompaktowy Citroën Xsara zadebiutował ćwierć wieku temu, a hydropneumatyk Citroën BX kończy 40 lat. W Polsce jakoś mało widać informacji związanych z dziedzictwem marki, a o rocznicach tych dwóch ważnych modeli importer najwyraźniej zapomniał. A przecież i BX ma nad Wisłą wielu fanów, i Xsara była autem popularnym i sprzedawała się na rynku pierwotnym całkiem dobrze.

O obu rocznicach pamięta się za to w Ameryce Łacińskiej. Konkretnie w Argentynie. W imponującej oprawie zapewnionej przez miasto La Plata Citroën Club Buenos Aires zorganizował obchody, na których fani Citroëna świętowali obie rocznice. Zorganizowano wystawę zabytkowych pojazdów francuskiej marki z okazji 40-lecia Citroëna BX i 25-lecia Citroëna Xsary, na której pokazywano nie tylko te dwa modele.

Citroën BX ma też wielu fanów w Polsce – Citroën BX Klub Polska organizuje spotkanie z okazji 40-lecia modelu. Szczegóły tego wydarzenia znajdziecie na Facebooku.

Pięćdziesiąt klasycznych samochodów marki  Citroën wyjechało na ulice La Platy w ostatnią niedzielę, 17 lipca, podczas spotkania zorganizowanego przez Citroën Club Buenos Aires. Na miejsce wystawy wybrano sąsiedztwo Stadionu ONZ, symbolicznego miejsca w stolicy regionu. Wydarzenie po raz kolejny zgromadziło wiernych fanów Citroëna i ponad 50 modeli z różnych epok i różnych stylów. Wszyscy przybyli podróżując oryginalnymi pojazdami ze swoich miejsc zamieszkania, aby świętować rocznice dwóch ikon Citroëna: 40 lat Citroëna BX i 25 Citroëna Xsara. Sądząc po zdjęciach jubilatów było jednak stosunkowo niewiele, za to pokazano wiele innych klasycznych modeli francuskiej marki.

Citroën BX był następcą modelu GS, z nowocześniejszym wnętrzem i wyglądem zewnętrznym, ale zachowującym klasyczne zawieszenie hydropneumatyczne. Auto zaprezentowano w 1982 roku w Paryżu. W wersji 5-drzwiowej i kombi model był produkowany do 1993 roku, kiedy to został zastąpiony przez Xantię. W tym czasie na świecie sprzedano prawie 2,5 miliona egzemplarzy Citroëna BX, a wielu fanów ukuło potem powiedzenie, że nie było dwóch identycznych. Część z nich do dziś zachowała się w Argentynie i jest pielęgnowana przez kolekcjonerów marki. W Polsce także są, już coraz mniej liczne, egzemplarze BX-ów, ale pamiętam, gdy na zloty Klubu Cytrynki przyjeżdżało po kilkadziesiąt egzemplarzy z całego kraju.

Z kolei Citroën Xsara został wprowadzony na rynek w 1997 roku i był produkowany do 2004 roku na czterech kontynentach! Powstawał w Europie (Francja, Hiszpania), w Ameryce Południowej (Urugwaj), w Azji (Chiny), a nawet w Afryce (Egipt). Jego udanym następcą była pierwsza generacja Citroëna C4 (aktualnie na rynku oferowana jest trzecia generacja tego modelu). Xsara była sprzedawana w wersji 5-drzwiowej (hatchback), kombi i jako trzydrzwiowe coupé. W Argentynie sprzedaż wystartowała pod koniec 1998 roku i model spotkał się z doskonałym przyjęciem przez klientów. W 2001 roku model znalazł się wśród 10 najlepiej sprzedających się samochodów w kraju, co oznaczało powrót Citroëna do znaczącej sprzedaży w Argentynie.

Spotkanie w ostatnią niedzielę stanowiło prawdziwy festiwal dla zmysłów. Przyznano nagrody i wyróżnienia specjalne. Spotkanie cieszyło się wsparciem Citroën Argentina, który był obecny, aby nadać mu ramy instytucjonalne, na które zasługiwała ranga wydarzenia. Wśród obecnych modeli wyróżniały się Traction Avant, 2CV, 3CV, Ami 8, Mehari, SM, wspomniane już BX i Xsara oraz wiele innych klasyków marki, które wzbudziły ciekawość i entuzjazm oglądających.

Świąteczny dzień na świeżym powietrzu i z rodziną to najlepszy hołd dla marki, która zapadła głęboko w serca wielu pokoleń. „Teoria jest bezużyteczna. Ważne jest doświadczenie” – powiedział kiedyś André Citroën. Gdyby ludzie nie mogli jechać do Citroëna, ponieważ był za daleko, to właśnie Citroën zbliżyłby się do ludzi. Wizjoner, który potrafił przewidzieć swój czas dzięki pomysłom i innowacjom, które naznaczyły historię przemysłu motoryzacyjnego i możemy to docenić we wszystkich wymienionych modelach.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën Argentina


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Najtańsze 10-letnie używane kombi klasy średniej? Przegląd ofert marek Citroën, Peugeot i Renault

2023-05-28

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Darmont (1919-1939)

2023-05-27

Przegląd rynku. Tanie używane kombi Renault do 20 tysięcy złotych: Laguna III i Megane III

2023-05-27

UOKiK: 12 egzemplarzy Renault Megane GrandCoupe do serwisu

2023-05-27
Tagi: 2CV3CVAmeryka ŁacińskaAmi 8BerlingoBXC4CitroenhistoriaMehariSMTraction AvantużywaneXsarazabytkowezlot
Udostepnij114Tweet72Udostepnij20
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Nowy Peugeot 508 face lifting

    Nowy Peugeot 508 już w polskim konfiguratorze. Ile kosztuje i co posiada podstawowa wersja?

    1119 udostępnienia
    Udostepnij 448 Tweet 280
  • Kłopoty Stellantis. Koncern nie jest w stanie podpisać nowych umów z dealerami, powodem oszczędności?

    4112 udostępnienia
    Udostepnij 1645 Tweet 1028
  • Przegląd rynku. Tanie używane kombi Renault do 20 tysięcy złotych: Laguna III i Megane III

    421 udostępnienia
    Udostepnij 168 Tweet 105
  • Najtańsze 10-letnie używane kombi klasy średniej? Przegląd ofert marek Citroën, Peugeot i Renault

    358 udostępnienia
    Udostepnij 143 Tweet 90

Testy samochodów

Renault - testy i opinie

Test: Renault Master Furgon 2.3 dCi Quickshift – z rampą załadunkową. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2022-04-25
Renault Captur S-Edition
Renault - testy i opinie

Test: Renault Captur S-Edition z silnikiem 1.3 TCe 150 KM – świetny crossover z S jak sport. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2018-09-18
Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot e-208 136 KM: pierwsza jazda miejskim samochodem elektrycznym. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, zużycie prądu.

autor Tomasz Nowicki
2021-06-05
Testy

Test: Peugeot 308 SW BlueHDi 130 KM – piękne oszczędne kombi w dieslu. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2023-01-06
Renault - testy i opinie

Test: Czy opłaca się kupić samochód elektryczny? Tydzień z Renault Zoe Z.E. 40 w wielkim mieście cz.1. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2018-09-17

Najnowsze komentarze

  • Kierowca - Przegląd rynku. Tanie używane kombi Renault do 20 tysięcy złotych: Laguna III i Megane III
  • Łukasz - Nowy Peugeot 508 już w polskim konfiguratorze. Ile kosztuje i co posiada podstawowa wersja?
  • Lopel - Kłopoty Stellantis. Koncern nie jest w stanie podpisać nowych umów z dealerami, powodem oszczędności?
  • CITRO - Kłopoty Stellantis. Koncern nie jest w stanie podpisać nowych umów z dealerami, powodem oszczędności?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nadciągają podwyżki cen paliw. Korekta już w przyszłym tygodniu?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy Peugeot 508 już w polskim konfiguratorze. Ile kosztuje i co posiada podstawowa wersja?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy Peugeot 508 już w polskim konfiguratorze. Ile kosztuje i co posiada podstawowa wersja?

Zobacz też

Fiat Pulse – rok na rynku i 65.000 wyprodukowanych egzemplarzy

Peugeot, Citroen i Opel: elektryczny van zamiast benzyny i diesla

Test: Ile gazu pali Renault Clio 1.0 TCe 100 KM z fabryczną instalacją LPG w autostradzie i w mieście? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.