Nie każdy zmotoryzowany ma potrzebę lub możliwości finansowe, aby kupić nowe, bądź kilkuletnie auto do codziennego użytku. Dla niektórych budżet 5-8 tysięcy złotych musi wystarczyć aby znaleźć samochód na każdą okazję. W te kryteria idealnie wpisuje się wciąż obecny na drogach Citroën Xsara. Kompakt francuskiej marki sprzed ponad dwudziestu lat. Mimo słusznego wieku nadal możemy znaleźć uczciwie utrzymane egzemplarze.
Citroën Xsara w 1997 roku zastąpił w salonach praktycznie wymarłego dziś ZX-a. W ofercie znalazł się trzy i pięciodrzwiowy hatchback oraz funkcjonalne kombi. Obła sylwetka była zupełnie inna niż ostre kanty poprzednika, pozostał tylko problem korozji – co niestety widać na wielu egzemplarzach, ochrona antykorozyjna poprawiła się nieznacznie po liftingu.
Test: Citroën C4 X Hybrid 136 ëDCT6 po pokonaniu 1200 km. Komfort i oszczędna jazda
Nie bez znaczenia na dobre wyniki sprzedaży Xsary miały gigantyczne sukcesy w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC, gdzie przez lata Francuz Sebastian Loeb deklasował wszystkich rywali – także z siostrzanego Peugeota. Miano najszybszego kompaktu na świecie przyciągało do salonów tłumy, choć seryjna najmocniejsza odmiana Xsary absolutnie nie wywoływała emocji w czasie jazdy. W każdej odmianie był to poprawny środek lokomocji.
Wnętrze to szczyt lat 90-tych. Twarde, dosyć przeciętnie spasowane plastiki ukształtowano w ciekawą formę. Trwałe są za to tekstylne pokrycia siedzeń, nawet dziś mnóstwo dostępnych na sprzedaż egzemplarzy wygląda zachęcająco.
Dominują słabo wyposażone warianty wyposażenia, co z perspektywy użytkownika jest dobrą informacją. W tak leciwym samochodzie naprawa opcjonalnej klimatyzacji w mgnieniu oka przekroczy co najmniej połowę wartości samochodu. Trafić możemy także na elektrycznie sterowane szyby, szyberdach, fabryczne radio na kasety lub CD, podgrzewane siedziska, ABS a także ręcznie kodowany immobilizer.
Citroën Xsara w wersji VTS
Wyjątkowo zacznijmy od najmocniejszej odmiany Xsary. Wersja VTS z trzydrzwiowym nadwoziem otrzymała subtelnie zmienione zderzaki, dedykowane obręcze kół i faktycznie inne przednie fotele – tutaj jedynie możemy mówić o dobrym podparciu ciała w szybciej pokonywanych zakrętach. Usztywniono także układ jezdny, choć nadal nie można go nazwać usportowionym. W praktyce Citroën Xsara VTS prowadzi się po prostu pewniej. Napęd stanowi trwała i prosta jednostka 2.0 16V o mocy 163 KM. I tylko ta odmiana ma w przyszłości szanse na wzrost wartości.
Nowy Citroën C3 i ë-C3 – polskie ceny i wersje wyposażenia (kwiecień 2025)
Pozostałe – zwyczajne – wariacje na temat Xsary wyposażono w płaskie, acz wygodne fotele które nawet po kilku godzinach nie powodują bólu pleców. Na tylnej kanapie w trzydrzwiowym hatchbacku jest zwyczajnie ciasno, odmiana pięciodrzwiowa okazuje się wystarczająca dla osób o wzroście do 180 cm. Przestrzeni w kombi jest jeszcze więcej.
Układ jezdny korzysta – a jakże – z kolumn McPhersona z przodu i belki skrętnej przy osi tylnej. Taka budowa dziś jest gwarancją niskich kosztów nawet daleko idących napraw. Wszystkie części są dostępne praktycznie od ręki w dużych hurtowniach.
Jaki silnik wybrać w Xsarze?
Paleta silnikowa była bardzo rozbudowana. W latach świetności modelu wyróżniały się udane diesle – którymi dziś z racji właśnie wieku i skrajnego zużycia nie warto się interesować. Pamiętajmy, że nawet w samochodzie wartym 5 tysięcy złotych naprawa turbosprężarki czy układu wtryskowego będzie kosztować porównywalnie co w samochodzie pięciokrotnie droższym. Dlatego też silniki benzynowe są oazą bezpieczeństwa w tym przypadku. Oferowano tylko czterocylindrowe konstrukcje z dwoma lub czterema zaworami na cylinder.
Każdy z nich wyposażono w wielopunktowy wtrysk paliwa (doskonale współgrają z sekwencyjnymi instalacjami gazowymi) i pasek rozrządu: 1.4 8V 75 KM, 1.6 8V 88 KM, 1.8 8V 90 KM, 1.6 16V 109 KM, 1.8 16V 110 KM i 2.0 16V 132-136 KM. Normą są drobne wycieki i zapocenia, przejściowe trudności z zaworem EGR i cewkami zapłonowymi. Większość z nich usuniemy niewielkim kosztem.
Biorąc pod uwagę aktualną wartość, Citroën Xsara jest propozycją wartą uwagi. W tak niskiej cenie dostaniemy prosty konstrukcyjnie i co kluczowe trwały pojazd. Jeśli znajdziemy egzemplarz w którym korozja nie rozwinęła się na dobre, to będziemy zadowoleni przez najbliższe lata.
Peugeot 308 z polskiego salonu. Cena, wersje, wyposażenie
Najnowsze komentarze