Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości

Citroën z hydropneumatyką naprawdę was tak boli? Słowo lub dwa do hejterów i krytyków

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2023-03-17
w Wiadomości, Citroen
Czas czytania 7 minut
594 12
A A
24

Warto przeczytać!

Nowy Fiat 600 przechodzi testy. Kolejny model z Tychów

Kupił dom na licytacji, w środku znalazł zamurowanego Citroëna. Nieruchomość kryje też inne tajemnice

Już za miesiąc Autonostalgia. Kiedy odbędą się te ciekawe targi w Warszawie?

Dacia Bigster zostanie zaprezentowana w 2025 r. Jest oficjalne potwierdzenie daty

„Citroën to marka, z którą jestem związany od samego początku. Ci, którzy mnie znają, żartują niekiedy, że za młodu wpadłem do kotła z LHM i od tego czasu w moich żyłach płynie zielona krew. Znam te samochody od podszewki. Dlatego z uśmiechem przyglądam się niektórym komentarzom, na które trafiam czy to na Francuskie.pl czy na Facebooku, pod artykułami i wpisami o Citroënie.” – pisze Konrad Dula, prezes Amicale Citroën Pologne, w weekendowym felietonie. Poczytajcie.

„Autorzy owych komentarzy, niech klawiatura będzie dla nich łaskawa, twierdzą często, że Citroën może jest i komfortowy, ale potem wymieniają szereg rozmaitych mniej lub bardziej wydumanych wad, wymyślonych problemów i najwyraźniej dobrze zakorzenionych w ich umysłach przesądów. Nie wiem czy to efekt nasilonej propagandy ze strony naszego zachodniego sąsiada, ale zapewne nie wiecie, że dowcip o czołgach francuskich, które mają pięć biegów do tyłu i jeden do przodu wymyślił nie kto inny a właśnie Niemcy.

Konrad Dula za kierownicą swojego DS w czasie wakacyjnego wypadu na drugi koniec Polski

Ci sami Niemcy, którzy jeszcze w latach 20-tych ubiegłego wieku byli motoryzacyjną pustynią i patrzyli na Citroëna z wielką zazdrością. Niemcy, którzy w czasie wojny nie potrafili poradzić sobie z temperaturami na pustyni i dlatego używali samochodów Citroëna, Niemcy, którzy gdy wyszedł Citroën DS otwierali oczy ze zdziwienia i mówili, że nigdy nie dojdą do takiego poziomu (i nie doszli!), Niemcy, którzy jeszcze w latach 50-tych robili Mercedesy z drewna, bo mieli najwyraźniej problem z opanowaniem konstrukcji stalowej, którą Citroën używał wtedy od 20 lat. Może to nieco złośliwe z mojej strony, ale restauruję stare i bardzo stare samochody od kilkudziesięciu lat i doskonale wiem, co w nich siedzi w środku.

W mojej rodzinie hydropneumatyki były od kiedy tylko pamiętam. Mój tata, wielki fan motoryzacji, mechanik, doskonały konstruktor, zapalony racjonalizator, jeździł Citroënami. Siłą rzeczy przeszło na mnie, bo „czym skorupka za młodu nasiąknie…”. Wiele mądrości jest w tym powiedzeniu, bo w czasach, gdy moi koledzy ślinili się do Golfa I, ja marzyłem o zaawansowanym i komfortowym Citroënie BX. Potem, gdy w domu pojawił się Citroën XM 2.0 8V, był jak statek kosmiczny pośród zalewu blaszanek z niemieckimi znaczkami. I dlatego, mając stałą i praktyczną styczność z hydropneumatyką, chciałem Wam coś powiedzieć o awariach a może bardziej o ich braku.

Citroën DS w najbardziej skomplikowanej wersji z półautomatyczną skrzynią biegów. Jeździ jako daily, tutaj w czasie wakacyjnego wypadu w Nowym Targu

Spotkałem kiedyś na forum wpis jakiegoś człowieka, który opisywał szczegółowo nieszczęście, które go spotkało, gdy musiał wymienić tylni siłownik zawieszenia w Citroënie XM. Zapytałem go, czy założył nowy, czy może używany o nieznanej historii. Odpowiedzi na pewno się domyślacie: używka, nie wiadomo z jakiego auta, z jakim przebiegiem. Problemów miał potem co niemiara.

W latach dziewięćdziesiątych partnerem w naprawach a właściwie regeneracji siłowników była Stocznia Szczecińska. Był to zakład wyposażony w najlepsze, co w tamtych czasach dało się mieć. I właśnie tam naprawiano, regenerowano i przywracano do życia hydraulikę, bo nie wiem czy wiecie, ale statki są systemami są usiane jak dobra kasza skwarkami. Od słowa do słowa z inżynierem uprowadzających nas po zakładzie doszliśmy do wniosku, że w Stoczni bez problemu można zregenerować układy z Citroëna. Tak trafił tam pierwszy mój siłownik z  Citroëna GS. Cylinder został rozszlifowany na odpowiedni wymiar a tłoczysko pokryte chromem technicznym i przeszlifowane do wymiaru. Nowe uszczelnienia nie przepuszczały nawet kropelk LHMu. Drugim ważnym elementem, który udało mi się naprawić dzięki pomocy stoczni to był zawór hamulcowy w Citroënie BX. Że to niemożliwe powiecie?

Kto nigdy nie jechał hydroyneumatykiem, nie zrozumie. Citroën DS jakby unosi się nad tymi nierównościami, których po prostu … nie czuć.

Citroëna BX kupiłem w Warszawie. Auto wykazywało ewidentnie objawy nieszczelnego zaworu hamulcowego, który żył już własnym życiem. W stoczni zawór przeszedł operację: rozszlifowano o dwie setne milimetra otwór, dorobiono kompletne nowe suwaki. Docierał do pan Piotr, z którym mam zresztą kontakt do dzisiaj. Ten układ musi utrzymywać ciśnienie rzędu 170 atmosfer bez żadnych uszczelnień i jest to do zrobienia! Na 30 urodzinach Citroëna Xantii w Warszawie, które organizował portal Francuskie.pl i moje stowarzyszenie Amicale Citroën Pologne, mówił o tym pan Władysław Potocki. Reasumując, nigdy nie zakładałem do samochodów siłowników wyciągniętych z krzaków, zawsze starałem się naprawić te, które miałem.

Nie tylko naprawiam te samochody, ja nimi jeżdżę i to dużo – z racji swojej pracy poruszam się dużo po całej Europie. Hydropneumatykami przejechałem grubo ponad milion kilometrów. Miałem trzy XMy, które kupowałem jak miały na liczniku po około 300 tysięcy kilometrów i przejeździłem drugie tyle, miałem kilkanaście BXów.

Raz posmakujesz hydropneumatyki, ciężko się z niej „wyleczyć”

Aktualnie mam Citroëna DS 21, którym jeżdżę codziennie (tak, to moje tak zwane daily), jeżdżę nim po całej Polsce, przejechałem ponad 150.000 kilometrów a jest to ta najbardziej skomplikowana wersja z półautomatem. Czy zdarzały się jakieś awarie? Tak, rezystor palca rozdzielacza, dwa razy pompa paliwa wymagała naprawy, raz podkładka na śrubie regulacyjnej sprzęgła, wyciek z przekładni kierowniczej. Samochód pochodzi z 1969 roku. Jeździ, jest niezawodny – zapalam i jadę. Ciągnę nim sporą przyczepę, kto był na urodzinach Xantii ten pewnie widział, to właśnie tym autem i tą przyczepą przywieźliśmy na to wydarzenie całe wyposażenie.

Co chcę powiedzieć? Hydropneumatyka daje tak niesamowitą frajdę i komfort, tylko nie lubi druciarstwa. Części da się znaleźć, zregenerować, naprawić. Da się wszystko – jak dbasz, to masz.  I tak tylko się czasami zastanawiam, że tutaj, na Francuskie.pl, pojawia się tylu hejterów, psychofanów niemieckiej albo japońskiej motoryzacji. Co oni tutaj robią? Co ich przyciąga? Nie mam pojęcia. Nie mieli hydropneumatyka, opowiadają, że w rodzinie był wujek siostry babci dziadka, który miał Citroëna ZM (tak, był taki wpis), który się ciągle plus i nikt nie potrafił go naprawić. Serio!

Lubię motoryzację francuską, lubię francuskie samochody. Dają mi to, czego nie znajdę nigdzie indziej. Komfort, przyjemność jazdy, spotkania z ciekawymi ludźmi. Ale nie wchodzę na strony, fora i grupy poświęcone autom z Japonii czy Niemiec, nie piszę tam, jakie niemieckie auta są prymitywne i ciągle się psują, nie pisuję na forach Toyoty ile razy spotkałem się z zepsutym japończykiem i co tam ciągle pada (a mógłbym, jako mechanik, sporo takich historyjek wam opowiedzieć).

DS czuje się w takich warunkach jak ryba w wodzie. W Volkswagenie i w Toyocie będziesz się trząsł i przeklinał kamienie, których w ogóle nie czujesz w Citroënie

Ale jak widać jest coś takiego w Citroënie, że przyciąga. Przyciągają też Peugeot i Renault, każdy na swój sposób. Hejtujcie więc sobie francuskie samochody, a ja z uśmiechem będę czytać te wykwity wyobraźni, historie o wymyślonych znajomych i wujkach, ciesząc się każdym kilometrem za kierownicą mojego DS.” – podsumowuje Konrad Dula.


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

4.7 18 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CitroenDSFelieton
Udostepnij208Tweet130Udostepnij36
Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

24 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
24
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.