Samochody Citroën były bardzo długo ulubionym wyborem w produkcjach BBC, może mniej ze względu na ich unikalny design i innowacyjną technologię, ale także z powodu praktycznego zastosowania w tworzeniu filmów. Wśród najbardziej znanych modeli, które były wykorzystywane, są Citroën DS, CX oraz XM. Te pojazdy stały się nieodzownymi narzędziami w tworzeniu dynamicznych i stabilnych platform kamerowych, co poprawia jakość wizualnego opowiadania historii dzięki zaawansowanym systemom zawieszenia.
Dzisiaj nie ma z tym żadnego problemu. Lekkie kamery cyfrowe, drony, stabilizatory ręczne, całe uprzęże na ludzi, gimballe – nagrasz wszystko stabilnie i bez kłopotów. Ale 50 lat temu kamery były ciężkie, transmisja cyfrowa nieznana a wydarzeń, które trzeba było pokazywać – bardzo dużo! Dlatego BBC, rządowa telewizja brytyjska, sięgnęła po Citroëna.
Citroën: testy nowych i używanych modeli samochodów. Zalety, wady, opinie
Citroën DS, wprowadzony na rynek w 1955 roku, znany jest z przełomowego designu i technologii. Jego gładkie, aerodynamiczne linie i charakterystyczny unoszący się dach uczyniły go ikoną futuryzmu i elegancji. Jednak to hydropneumatyczne samopoziomujące się zawieszenie było tym, co naprawdę wyróżniało ten samochód, zapewniając wyjątkowo płynny obraz. Ta funkcja była szczególnie cenna w produkcji telewizyjnej, gdzie stabilna platforma jest kluczowa dla filmowania gładkich, stabilnych ujęć.
BBC często wykorzystywało DS jako mobilną platformę kamerową w różnych produkcjach, korzystając z zaawansowanego zawieszenia, aby zminimalizować wibracje i szarpnięcia, które mogłyby zakłócić filmowanie.
Po DS, Citroën CX kontynuował tę tradycję innowacji, wprowadzając nową wersję zawieszenia hydropneumatycznego, które oferowało jeszcze większą stabilność i komfort. BBC często wykorzystywało CX w sytuacjach produkcyjnych wymagających filmowania mobilnego, szczególnie na zewnątrz lub podczas scen wymagających ruchomych ujęć. Zdolność samochodu do utrzymania stabilnej jazdy po nierównym terenie sprawiała, że był idealną platformą dla urządzeń telewizyjnych, zapewniając, że materiał filmowy pozostaje płynny i profesjonalny.
Citroën C5 X w polskich salonach. Cena, wersje wyposażenie
Citroën XM, wprowadzony na rynek w 1989 roku, reprezentował szczyt tej tradycji inżynieryjnej, wyposażony w zaawansowany system zawieszenia hydractive. System ten umożliwiał kierowcom przełączanie między trybami komfortowym i sportowym, zapewniając kontrolę nad stabilnością jazdy. I nadal wyrafinowane zawieszenie XM było nieocenione w produkcji telewizyjnej, gdzie wzrastało zapotrzebowanie na stabilne, wysokiej jakości ujęcia. BBC wykorzystywało XM w różnych kontekstach filmowych, szczególnie podczas kręcenia w plenerze lub w scenach wymagających skomplikowanych ruchów kamery. Zdolność samochodu do dostosowywania się do różnych warunków drogowych przy jednoczesnym utrzymaniu stabilnej platformy sprawiała, że był on kluczowym elementem w arsenale produkcyjnym BBC.
Na samochodzie montowano statyw kamery oraz siedzenie i maszt antenowy, w środku znajdowały się nadajniki, mikser oraz sprzęt pomocniczy. Sterowanie tym wszystkim nie było wcale proste, operator musiał nie tylko zajmować się kamerą ale też utrzymaniem masztu z anteną w odpowiednim położenie do nadajnika stacjonarnego.
Dzisiaj to wszystko wydaje się być nieco śmieszne i przestarzałe – wystarczy smartfon i transmisja danych 4G lub 5G. Wtedy jednak XM, CX czy DS były niezbędne, rozwiązując poważny problem telewizji. Z doświadczeń BBC skorzystał też Peter Jackson, który kręcił Władcę Pierścieni. Dynamiczne sceny z armią Rohanu nakręcono przy pomocy… Citroëna BX. A o tym zastosowaniu przeczytacie w naszym artykule.
Król komfortu: Jak Citroen BX uratował kluczowe sceny filmu Władca Pierścieni
Najnowsze komentarze