poniedziałek, 23 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Citroën zamierza pokonać Saharę samochodem. Jak polska prasa relacjonowała przygotowania do wyprawy?

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2022-01-22
w Historia
Czas czytania 4 minut
50 4
0
46
UDOSTĘPNIEŃ
153
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Citroën 2CV Ghan-1 – lekki samochód rozpoznawczy z działkiem i karabinem maszynowym

Citroen 2CV mógł trafić do Polski już w 1957 roku!

Niezwykły elektryczny Bugatti z… 1926 roku

Andre Citroën miał doskonałe wyczucie promowania swoich samochodów. Jednym z jego pomysłów było organizowanie wypraw, które miały rozsławić Citroëna na cały świat. Miał rację, wyprawa afrykańska, pokonanie Sahary samochodem, rozpalały wyobraźnie czytelników prasy w latach dwudziestych XX wieku także w Polsce. Mamy dzisiaj dla Was artykuł z pisma Rozwój, wydawanego w Łodzi, który omawiał przygotowania do podbicia Czarnego Lądu. Poczytajcie:

Samochodem przez Saharę? Genialni wynalazcy, jakimi są Francuzi powzięli obecnie plan, który śmiałością swoją przypomina fantastyczne opowiadanie Juliusza Vernego. Plan ten przewiduje podróż samochodem przez pustynię Saharę w Afryce.

Andrzej Citroën, właściciel  ogromnej francuskiej fabryki samochodów, wygłosił kilka dni temu odczyt, na którym przedłożył szczegóły projektu. Wśród licznie zgromadzonych słuchaczy był minister kolonii, marszałkowie Francji, generałowie, admirałowie i wybitni znawcy spraw kolonialnych. Projekt jest istotnie interesujący i może mieć duże znaczenie dla eksplotacji francuskich kolonji w Afryce.

Olbrzymie  piaszczyste przestrzenie Sahary stanowiły dotychczas niezwalczoną przeszkodę między francuskimi posiadłościami w Afryce Północnej a południowemi u ujścia rzeki Niger. Dotychczasowe usiłowania dla zbudowania kolei rozbijały się z powodu gór piaskowych, ruchomych piasków, braku wody itd. Od czasu do czasu tylko wyruszały karawany na wielbłądach, podróż taka była jednak długa, męcząca i połączona z tysiącami niebezpieczeństw.

W kołach francuskich oficerów kolonjalnych robiono próbę przebycia Sahary aeroplanem. Eksperyment zakończył się tragicznie. Generał Laperrime, jeden z najznakomitszych znawców ,Afryki, zmuszony podczas jazdy opuścić się na ziemię w okolicy oddalonej o setki kilometrów od siedzib ludzkich, zginął wśród strasznych męczarni, a dwaj towarzysze jego cudem wprost uszli śmierci, dzięki ekspedycji ratunkowej, która ich odnalazła wpół żywych.

Myślano i dawniej o jeździe samochodem,.ale nie umiano skonstruować takich kół, któreby nie grzęzły w piasku, lecz tylko prześlizgiwały się po piaszczystych przestrzeniach. Dopiero dwaj inżynierowie fabryki Citroëna, panowie Koegresse i Hiberis zdołali skonstruować samochody, które nie wymagają twardej drogi i równej powierzchni, aby się szybko posuwać naprzód. Podstawą nowe go wynalazku są Potwory, które tak decydującą podczas wojny odegrały rolę, mianowicie czołgi. Gąsienice czołgu nie zagłębiają się nawet w najmiększym terenie. Bez względu na napotykane przeszkody czołg nie traci kontaktu z ziemią i nigdy się nie przewraca, dzięki silnej maszynie posuwa się z szybkością, która na równej drodze dochodzi do 40 klm. na godzinę.

Automobil na „gąsienicach” czołgowych rozwiązuje zatem według wszelkiego prawdoopobieństwa problem przejechania Sahary. Duże trudności przedstawia jeszcze kwestia dostarczenia. zapasu benzyny, który, by wystarczył dla automobili na przestrzeni 3200 klm, jaka dzieli miejscowość Tuggurt, gdzie się podróż rozpoczyna, od Timbuktu, punktu końcowego.

Od kilku miesięcy budowane są na drodze, którą samochody będą jechały, wielkie składy benzyny, oddalone od siebie o kilkaset kilometrów. Pomiędzy ostatnim etapem od północy i ostatnim, od południa pozostaje jeszcze 800 klm. Przestrzeni nieznanej i ta stanowi, największe trudności niebezpieczeństwa dla ekspedycji. Siedem samochodów, należących do ekspedycji, będą mogły zaopatrzyć się w benzynę ostatni raz w Is-Selah; następnie do pomocy tylko telegraf bez drutu, którym: mogą otrzymywać. połączenie ze światem, podać miejsce gdzie się znajdują i zażądać pomocy.

Wyprawa liczy wśród swoich członków specjalistów geologów, poza tem składa się prawie wyłącznie z ochotników, zwerbowanych w fabrykach Citroena. Kieruje wyprawą wice-dyrektor fabryki i oficer lotnik.

źródło: Rozwój. 1923-01-05 No 4

pisownia oryginalna

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: AfrykaCitroenGolden ScarabhistoriaScarabéeZłoty Skarabeusz
Udostepnij18Tweet12Udostepnij3
Poprzedni

Test: Nowy DS 4 E-Tense Hybrid 225 KM już na polskich drogach! Niezawodny, dynamiczny i bardzo komfortowy luksus

Następny

Nowy Peugeot 308 kontra Volkswagen Golf, Toyota Corolla i Kia Ceed. Porównanie wnętrza

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Nowy Peugeot 308 kontra Volkswagen Golf, Toyota Corolla i Kia Ceed. Porównanie wnętrza

Citroën prawie jak Porsche – wyniki sprzedaży po dwóch dekadach stycznia 2022

Nowa Dacia Duster z nagrodą Najlepszy rodzinny SUV pod względem wartości magazynu What Car? Bezawaryjny samochód!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Łukasz - Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska
  • Yaro - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Paweł - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Darek - Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska
  • wolny człowiek - Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska
  • Arek - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Krzysztof - Dacia Jogger 1.0 TCe 110 KM Comfort. Dobrze i tanio? Wnioski z podróży – polemika
  • 308 sw 2022 - Peugeot 308, 3008 i 5008 mają nowe cenniki. 1.2 PureTech 130 w górę
  • 43443 - Test: Dacia Jogger z LPG – sposób na wygodne i tanie podróżowanie
  • Tak - Mazda 3 2.0 Skyactive 165 KM kontra Renault Mégane 1.3 TCe 160 KM. Który lepszy?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Test: Dacia Jogger z LPG – sposób na wygodne i tanie podróżowanie
  • Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska
  • Brak części w fabryce w Trémery z powodu kradzieży. Pracownicy wynieśli 200 wtryskiwaczy
  • Fabryka Stellantis w Charleville odzyskuje ciepło i ogrzewa nimi pomieszczenia oraz domy
  • Peugeot 308, 3008 i 5008 mają nowe cenniki. 1.2 PureTech 130 w górę
  • Ile kosztuje najtańsza Dacia z klimatyzacją? Sprawdzamy ceny popularnych modeli: Duster, Jogger i Sandero 2022
  • Kolejki w warsztatach zakładających instalacje LPG
  • Czy to nowy Citroën 2CV 2022?
  • Citroën ogłasza plany na swój pierwszy samochód elektryczny dla Indii
  • Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.