Citroën zaprezentował swoją wizję mobilności w mieście w ramach projektu Urban Collëctif. Owocem prac projektantów jest platforma „Skate” wyglądająca jak łazik kosmiczny, którą można dostosować do różnych potrzeb. Może służyć jako shuttle bus, mobilna siłownia lub restauracja na kołach.
Projekt Urban Collëctif powstał przy współpracy z firmami Accor i JCDecaux. Jego celem jest rozwój autonomicznej jazdy oraz zrównoważonej mobilności w miastach. Citroën uważa, że jazda bez kierowcy powinna być dostępna dla każdego. Aby wykonać krok w kierunku urzeczywistnienia marzenia, powstał prototyp platformy, którą można dostosować do potrzeb firm oraz prywatnych użytkowników za pomocą odpowiedniej zabudowy.
Producent ma już ok. 60 pomysłów na wykorzystanie platformy w tym trzy podstawowe:
- Citroën Sofitel En Voyage potrafi przetransportować dwie lub trzy osoby a jego przeznaczeniem jest transport gości luksusowych hotelów na niewielkie odległości. Pojazd ma szklane rozsuwane drzwi, które pozwolą podziwiać widoki z wnętrza. Komfortową kabinę opracowaną zgodnie z programem Citroën Advanced Comfort wykończono czerwoną tapicerką.
- We współpracy z firmą Pullman powstała mobilna siłownia. Według francuskiego producenta wiele osób traci ok. 2 godzin dziennie na dojazdy do pracy dlatego brakuje im czasu na ćwiczenia. Nowy autonomiczny wehikuł pozwoli ćwiczyć w trasie a siła mięśni posłuży do naładowania baterii platformy.
- W ramach partnerstwa z firmą JCDecaux powstała koncepcja środka transportu dla 6 osób, która ułatwi zwiedzanie trudno dostępnych ze względu na korki zakątków miasta.
Citroëna nie dogonimy nigdy. Inżynierowie Volkswagena byli załamani, gdy dostali w swojej ręce DS
Inne sposoby wykorzystania to m.in. zakład fryzjerski na kołach, mobilna restauracja, czy miejsce do kontemplacji lub ćwiczenia jogi.
Citroën Skate, bo tak nazywa się prototyp, bez zabudowy mierzy 2,6 m długości, 1,6 m szerokości i zaledwie 51 cm wysokości. Platforma z napędem elektrycznym rozwija prędkość 25 km/h, czyli niewiele mniej niż wynosi ograniczenie dla większości dróg w centrum Paryża. Zamiast tradycyjnych kół, Citroën wykorzystał sfery, które zapewniają wyjątkową zwrotność. Citroën Skate może poruszać się w dowolnie wybranym kierunku, co jest dodatkowym ułatwieniem dla zatłoczonych miast.
Najnowsze komentarze