Dwa tygodnie po tym jak José María López zapewnił sobie w Japonii tytuł Wyścigowego Mistrza Świata WTCC FIA w klasyfikacji kierowców, zespół Citroën wywalczył tytuł mistrzowski w klasyfikacji producentów sezonu 2016. O triumfie zespołu przesądził wynik kwalifikacji rozegranych przed rundą w Szanghaju, w których Citroën C-Elysée WTCC prowadzony przez Pechito Lópeza zanotował najlepszy czas. Yvan Muller zakwalifikował się do wyścigu na trzeciej pozycji.
Dla zawodników rywalizujących w serii WTCC FIA przedostatnia runda sezonu w Szanghaju rozpoczęła się od dwóch sesji wolnych treningów. Citroëny C-Elysée WTCC już od pierwszych okrążeń prezentowały znakomite tempo: José María López i Yvan Muller zaliczyli, odpowiednio, drugi i trzeci czas. Drugie pół godziny, jakim dysponował zespół, upłynęło na regulacjach samochodów: najwyraźniej kierowcy zespołu Citroën Total szukali czegoś więcej niż tylko samej prędkości.
Dla Citroëna kwalifikacje w Szanghaju oznaczały coś więcej niż tylko walkę o zajęcie pole position. Zespół stanął przed szansą zapewnienia sobie trzeciego z rzędu tytułu Wyścigowego Mistrza Świata Producentów już w kwalifikacjach. Wystarczały do tego zaledwie dwa punkty!
Już w sesji Q1 José María López pokazał skalę swoich możliwości, zaliczając najlepszy czas: 1:50,279. Yvan Muller awansował do sesji Q2 z piątym czasem. Od tej fazy kwalifikacji Citroën miał już praktycznie pewność wywalczenia tytułu mistrzowskiego, ale wszyscy członkowie zespołu pozostali w stu procentach skoncentrowani na swoich zadaniach.
W sesji Q2 Pechito López przesunął poprzeczkę jeszcze wyżej, zaliczając czas okrążenia 1:49,524. Dzięki dobrym wynikom Mehdi Bennaniego i Yvana Mullera do trzeciej i ostatniej fazy kwalifikacji awansowały trzy Citroëny. Muller wyjechał na tor jako drugi i od pierwszych sekund starał się pokonać Nicka Catsburga, który rozpoczął tę część kwalifikacji od pobicia czasu Pechito z Q2. Ostatecznie uplasował się za Holendrem. Mehdi Bennani ustanowił czas, który dawał mu pozycję pomiędzy Mullerem i Björkiem. Pozostało jeszcze czekać na to, co zaprezentuje Pechito.
Argentyńczyk, minimalnie ustępujący Catsburgowi w dwóch pierwszych sektorach toru, przyśpieszył pod koniec okrążenia i wywalczył swoje siódme pole position w tym sezonie z czasem 1:49,339 i przewagą 0,161 s nad konkurentem, zdobywając cenne 5 pkt. Yvan Muller, trzeci w kwalifikacjach, zaliczył 3 pkt, niezwykle ważne w jego indywidualnej rywalizacji o tytuł Wicemistrza Świata w klasyfikacji kierowców.
Po chwili radości z osiągniętych wyników zespół skupił się na sesji MAC3, do udziału w której nominowani zostali José María López, Yvan Muller i Mehdi Bennani. Kierowca zespołu Sebastien Loeb Racing wykrył jednak usterkę techniczną swojego samochodu i zawodnicy zrezygnowali z tej dodatkowej próby zespołowej. Podczas MAC3 producenci rywalizują ze sobą w jeździe indywidualnej na czas. Wycofanie się z tej sesji nie miało znaczenia, bowiem wynik kwalifikacji i tak dawał już Citroënowi pewność zdobycia Wyścigowego Mistrzostwa Świata Producentów.
POWIEDZIELI PO KWALIFIKACJACH
Yves Matton (Dyrektor Citroën Racing): Zdobywając po raz trzeci z rzędu tytuł Mistrza Świata w wyścigach WTCC FIA, osiągnęliśmy nasz cel i możemy zakończyć ten program z poczuciem wypełnionej misji. Jesteśmy bardzo dumni, że sukces ten świętujemy w Chinach – fakt ten ma wymiar symboliczny, bo właśnie w tym kraju Citroën ma obecnie swój największy rynek zbytu. Wiedzieliśmy, że rywalizacja w sezonie 2016 nie będzie dla nas łatwa w świetle przepisów dotyczących samochodów zespołu fabrycznego, obowiązkowych dociążeń aut i zarazem silniejszej konkurencji ze strony innych ekip. Cały nasz zespół spokojnie i z pozytywnym nastawieniem pracował nad tym, by w pełni wykorzystać potencjał naszych samochodów i kierowców. Udział w osiągniętym przez nas wyniku ma także prywatny zespół SLR. Cenne punkty w klasyfikacji producentów zdobywali dla nas nie tylko kierowcy fabryczni José María López i Yvan Muller, lecz także Mehdi Bennani i Tom Chilton – dwaj ostatni dokonywali tego szczególnie w wyścigach o odwróconej kolejności startowej. Wyniki dzisiejszych kwalifikacji są bardzo ważne dla Yvana, który zalicza punkty za trzecie miejsce, i to w sytuacji, gdy jego najgroźniejsi rywale plasują się daleko z tyłu. Zanim zaczniemy świętować nasz nowy tytuł mistrzowski, szesnasty dla Citroëna, najpierw skupimy się na jutrzejszych wyścigach. Będziemy w nich walczyli o kolejne zwycięstwa.
José María López (Citroën C-Elysée WTCC nr 37): Na początek pragnę pogratulować zespołowi Citroën Racing zdobycia trzeciego z rzędu tytułu mistrzowskiego. Czuję się wyróżniony, mogąc być członkiem tej ekipy. Pracując w niej, dużo się nauczyłem, i czuję, jak praca zespołu ułatwia mi moje zadania, z chwilą gdy siadam za kierownicą. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami Nick Catsburg zaliczył w sesji Q3 znakomity czas. Aby wywalczyć pole position, musiałem naprawdę zaryzykować. Czasami, gdy kierowca wyjeżdża na okrążenia kwalifikacyjne jako ostatni, znając wyniki rywali, może pozwolić sobie na kalkulacje – jednak dzisiaj było inaczej. Jutro czeka nas wspaniały dzień – trzeba iść dalej tym rytmem i wygrać w Chinach!
Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC nr 68): Brawa dla całego zespołu Citroëna – mamy trzeci z rzędu tytuł mistrzowski! Pole position, a nawet zwycięstwo w wyścigu, choć najbardziej widoczne, są tylko częścią pracy, jaką cały zespół wkłada w osiągnięcie swoich celów. Miałem szczęście wstąpić do tego zespołu na samym początku jego przygody z serią WTCC i zawsze czułem, że jego członkowie słuchają moich uwag i korzystają z moich rad, by osiągać dobre wyniki. Dzisiaj nie byłem szczególnie zadowolony z zachowania mojego samochodu w sesji Q1, ale stopniowo udało nam się usunąć lub złagodzić problemy i w sesji Q3 auto nareszcie prowadziło się prawidłowo. Wolałbym oczywiście startować z pierwszej linii, ale z perspektywy sytuacji w tabeli mój dzisiejszy wynik z pewnością nie jest zły.
* Wszystkie wyniki staną się ostateczne po oficjalnym potwierdzeniu przez FIA.
KWALIFIKACJE
1. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Nick Catsburg (Łada Westa WTCC)
3. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
4. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
5. Thed Björk (Volvo S60 WTCC)
…
8. Tom Chilton (Citroën C-Elysée WTCC)
…
16. Grégoire Demoustier (Citroën C-Elysée WTCC)
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze