Po krótkiej, letniej przerwie Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA startują ponownie. Rajd Finlandii jest jedną z najbardziej oczekiwanych i widowiskowych rund w kalendarzu WRC. Niezwykle szybkie odcinki specjalne wytyczone na drogach wznoszących się i opadających na łagodnych pagórkach stanowią jedyne w swoim rodzaju wyzwanie dla samochodów i ich załóg. Zespół Citroën Total World Rally Team wystawi w dziewiątej rundzie sezonu dwie załogi: Sébastien Ogier i Julien Ingrassia oraz Esapekka Lappi i Janne Ferm, obydwie zwycięskie w poprzednich edycjach tego prestiżowego rajdu. I obydwie pełne motywacji, by potwierdzić swoją klasę i po raz kolejny stanąć na podium.
W ubiegłym roku Citroën C3 WRC zajął w Rajdzie Finlandii drugie miejsce – wygrał po drodze pięć odcinków specjalnych, a jego załoga jako jedyna potrafiła oprzeć się dominacji bazującego w Jyväskyli zespołu rywali. Skonstruowany przez Citroëna samochód WRC w bieżącym sezonie zapisał już na swoim koncie siedem miejsc na podium, w tym dwa zwycięstwa – w rajdach Monte Carlo i Meksyku. W Finlandii zespół ma nadzieję co najmniej na wyrównanie rezultatu wywalczonego w sezonie 2018. Można na to liczyć szczególnie wobec faktu, że obie załogi: Ogier/Ingrassia oraz Lappi/Ferm mają na swoim koncie triumf w dawniejszych edycjach tego rajdu – odpowiednio w sezonach 2013 i 2017. Obydwaj kierowcy zdążyli dobrze poznać i opanować liczne tajniki techniki jazdy, niezbędnej do osiągnięcia dobrego wyniku w tym specyficznym rajdzie.
Trzeba pamiętać, że na równi liczą się w nim prędkość, precyzja w balansowaniu samochodem na leśnych duktach szutrowych wiodących przez niewidoczne szczyty oraz odwaga i zaufanie do siebie, do tego, co dyktuje pilot, i do sprawności samochodu.
Sébastien Ogier i Julien Ingrassia należą do nielicznego grona zwycięzców Rajdu Finlandii spoza Półwyspu Skandynawskiego. Załogi z północy Europy przez wiele lat nie dawały szans na wygraną w tym rajdzie nikomu spoza swojego kręgu. Do dziś utrzymały wyraźną dominację na tych trasach, choć już nie na wyłączność. Ogier i Ingrassia, zajmujący obecnie drugie miejsce w klasyfikacji indywidualnej sezonu 2019 WRC (ustępujący liderom tylko o 4 pkt), walczą o swój siódmy z rzędu tytuł rajdowych mistrzów świata i zapowiadają, że w Finlandii wystartują swoim C3 WRC z dużymi nadziejami na sukces.
Sébastien Ogier i Julien Ingrassia po raz pierwszy wystąpili w Rajdzie Finlandii w 2008 r. Znacznie młodsi od nich Esapekka Lappi i Janne Ferm debiutowali na tym terenie trzy lata później Citroënem C2 R2 Max. Na tym jednak podobieństwa pomiędzy obiema załogami zespołu Citroën Total World Rally Team się kończą. Lappi i Ferm wygrali rajd w swoim czwartym starcie za kierownicą samochodu klasy WRC i potwierdzili w ten sposób niewątpliwy talent i poczynione postępy. Jest oczywiste, że obydwaj Finowie odczuwają wielką motywację, by również w tegorocznej edycji rajdu rozgrywanego na własnym terenie zaprezentować się jak najlepiej. Na pewno zobaczymy w ich wykonaniu to, co Finowie nazywają „Sisu”, a co oznacza ducha twardej rywalizacji połączonego ze sportową zawziętością i szaleńczą odwagą. Od lat mówi się, że fińscy kierowcy rajdowi potrafią wznieść się na najwyższy poziom na swoich rodzimych trasach właśnie dzięki Sisu… Na korzyść załogi Lappi/Fern przemawia dodatkowo to, że w pierwszym etapie rajdu będzie ona startować jako ósma, co pod warunkiem utrzymania się suchej pogody jest bardzo dogodną pozycją na drogach szutrowych.
Trzeba przyznać, że Lappi i Fern dostali od zespołu wszystko, co możliwe, by odpowiednio przygotować się do startu w Finlandii: wzięli udział w niedawnym Rajdzie Estonii, rozgrywanym na trasach o charakterze zbliżonym do fińskich, a następnie przez trzy dni trenowali i testowali swój samochód już w Finlandii. W zbliżającej się konfrontacji Citroën C3 WRC będzie oferował szerszy zakres ustawień na przedniej osi – dzięki temu, że zespół wykorzystał token, czyli regulaminowe prawo do modyfikacji auta w ciągu sezonu, a następnie podczas testów potwierdził skuteczność wprowadzonych zmian.
POWIEDZIELI:
PIERRE BUDAR, DYREKTOR CITROËN RACING
Czekająca nas runda jest jedyna w swoim rodzaju. Wyróżniają ją wysokie prędkości i małe różnice czasowe pomiędzy zawodnikami. Kto chce myśleć o dobrym wyniku w Finlandii, musi stanąć na linii startu pełen zaufania do siebie i do porządnego przygotowania załogi i samochodu. W dodatku o czas walczyć trzeba od pierwszych metrów; nie ma tu miejsca na wstępne rozgrzanie się do walki. My przygotowaliśmy się najlepiej, jak potrafiliśmy. Specjalnie w tym celu wzięliśmy udział w Rajdzie Estonii, a później podczas trzydniowych testów pracowaliśmy nad detalami ustawień naszych C3 WRC. Testy przeprowadziliśmy już w Finlandii, na drogach podobnych do tych, na których nasi zawodnicy będą się ścigali za kilka dni. Co więcej, na tę rundę wprowadzimy modyfikacje przedniej osi naszych samochodów – po to, by dać kierowcom szerszy zakres możliwych ustawień. Mamy w składzie dwie załogi, które już wygrywały w Finlandii, i szczerze wierzymy, że mamy wszystkie atuty potrzebne do tego, by osiągnąć cel, którym jest wywalczenie miejsc na podium.
SÉBASTIEN OGIER, KIEROWCA ZESPOŁU CITROËN TOTAL WRT
Ten rajd, rozgrywany, można powiedzieć, na własnym podwórku jednego z naszych głównych konkurentów, będzie dla nas niewątpliwie poważnym wyzwaniem. Na szczęście udało mi się naładować baterie podczas letniej przerwy. Czuję się świeży, silny i tak jak zawsze gotów do walki. Dla Finlandii charakterystyczne są wysokie prędkości – to jest rajd, w którym warunkiem dobrego wyniku jest absolutna jedność kierowcy z samochodem. Mogę zapewnić, że po dwóch dniach testów, jakie ostatnio odbyłem, czuję się za kierownicą mojego C3 WRC dobrze i pewnie. Modyfikacja wprowadzona przez zespół na tę rundę daje nam więcej możliwości ustawień podwozia na rajdy pozostające do końca sezonu.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Finlandii: 11
Liczba zwycięstw: 1 (2013)
ESAPEKKA LAPPI, KIEROWCA ZESPOŁU CITROËN TOTAL WRT
Po porządnej rozgrzewce na szybkich trasach Rajdu Estonii mieliśmy jeszcze okazję do ostatecznego dostrojenia ustawień auta podczas testu zorganizowanego w Finlandii. Czuję, że po raz kolejny poprawiła się przyczepność i ogólne prowadzenie C3 WRC. Rajd, w którym wystartujemy za kilka dni, jest dla nas oczywiście bardzo szczególnym wydarzeniem. Najważniejsze to dobrze się czuć na trasie i mieć przyjemność z jazdy – gdy to mi się udaje, wynik na ogół przychodzi zupełnie naturalnie. Tak czy inaczej, czuję się pewnie i odczuwam wielką chęć, by zrobić wszystko, co tylko będzie w mojej mocy.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Finlandii: 7
Liczba zwycięstw: 1 (2017)
RAJD FINLANDII W LICZBACH
23 odcinki specjalne o łącznym dystansie 307,58 km
4 zwycięstwa Citroëna w dotychczasowych edycjach Rajdu Finlandii: 1 dla C4 WRC (2008) i 3 dla DS3 WRC (2011, 2012 i 2016)
122,6 km/h – średnia prędkość zwycięzcy edycji 2018
2 – miejsce zajęte przez Citroëna C3 WRC w ubiegłorocznej edycji Rajdu Finlandii
PROGRAM RAJDU FINLANDII (GMT +3)
Po dużych modyfikacjach tras Rajdu Finlandii w ubiegłorocznej edycji, gdy zmieniło się około 20 proc. trasy i w niektórych miejscach wykorzystano drogi znacznie węższe niż poprzednio, tegoroczna edycja nie wnosi większych zmian. Trasa rajdu jest niemal identyczna jak w 2018 r.
Pierwszy etap jest długi – liczy aż 126,55 km jazdy na czas i obejmuje odcinek specjalny Äänekoski, na którym rok temu zarejestrowano najwyższe średnie prędkości (132,7 km/h podczas drugich przejazdów). Natomiast najdłuższym dniem rajdu będzie jak zwykle sobota. W drugim etapie załogi pokonają odcinki specjalne o łącznej długości 132,98 km, w tym dwa przejazdy oesu Kakaristo (18,70 km), który stanowi współczesną wersję legendarnego odcinka Ouninpohja, kojarzonego jako miejsce wielu pamiętnych wyczynów w dziejach Rajdu Finlandii. Na trasie Kakaristo kierowcy również mają do pokonania pozornie niekończącą się serię poprzecznych grzbietów, na których samochody skaczą – często ukosem, a nie przodem – a warunkiem utrzymania ich na drodze przy i po lądowaniu jest absolutna precyzja najazdu i sposób wybicia auta do skoku.
CZWARTEK, 1 SIERPNIA
9:00 Odcinek testowy Vesala (4,26 km)
18:37 Start (Jyväskylä Paviljonki)
19:00 OS 1 – Harju 1 (2,31 km)
19:20 Parc fermé
PIĄTEK, 2 SIERPNIA
6:40 Start & serwis A (Jyväskylä Paviljonki – 15 min)
8:18 OS 2 – Oittila (19,34 km)
9:21 OS 3 – Moksi 1 (20,04 km)
10:24 OS 4 – Urria 1 (12,28 km)
11:16 OS 5 – Ässämäki 1 (12,33 km)
12:39 OS 6 – Äänekoski 1 (7,80 km)
13:56 Service B (Jyväskylä Paviljonki – 40 min)
15:24 OS 7 – Moksi 2 (20,04 km)
16:27 OS 8 – Urria 2 (12,28 km)
17:19 OS 9 – Ässämäki 2 (12,33 km)
18:42 OS 10 – Äänekoski 2 (7,80 km)
20:00 OS 11 – Harju 2 (2,31 km)
20:30 Serwis flexi C (Jyväskylä Paviljonki – 45 min)
SOBOTA, 3 SIERPNIA
6:25 Start & serwis D (Jyväskylä Paviljonki – 15 min)
8:08 OS 12 – Pihlajakoski 1 (14,42 km)
9:10 OS 13 – Päijälä 1 (22,87 km)
10:08 OS 14 – Kakaristo 1 (18,70 km)
11:34 OS 15 – Leustu 1 (10,50 km)
13:00 Serwis E (Jyväskylä Paviljonki – 40 min)
15:08 OS 16 – Pihlajakoski 2 (14,42 km)
16:10 OS 17 – Päijälä 2 (22,87 km)
17:08 OS 18 – Kakaristo 2 (18,70 km)
18:34 OS 19 – Leustu 2 (10,50 km)
19:47 Serwis flexi F (Jyväskylä Paviljonki – 45 min)
NIEDZIELA, 4 SIERPNIA
7:30 Start & serwis G (Jyväskylä Paviljonki – 15 min)
8:38 OS 20 – Laukaa 1 (11,75 km)
9:38 OS 21 – Ruuhimäki 1 (11,12 km)
11:01 OS 22 – Laukaa 2 (11,75 km)
13:18 OS 23 – Ruuhimäki 2 Power Stage (11,12 km)
14:21 Serwis H (Jyväskylä Paviljonki – 10 min)
16:00 Podium
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze