W szóstej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata WRC, Rajdzie Portugalii, zespół Citroën Total Abu Dhabi WRT wystawi cztery C3 WRC. Pojadą nimi załogi Kris Meeke / Paul Nagle, Craig Breen / Scott Martin, Stéphane Lefebvre / Gabin Moreau oraz Khalid Al Qassimi / Chris Patterson.
RAJD PORTUGALII: SPOTKANIE NA HOPIE FAFE!
Pięćdziesiąta edycja Rajdu Portugalii zapowiada się jako naprawdę specjalne wydarzenie. Na starcie pojawi się mocna stawka zawodników, a wśród maszyn aż czternaście samochodów WRC najnowszej generacji. Miejscowa publiczność, zawsze bardzo licznie obecna przy trasach w regionie Porto, gdzie rajd jest rozgrywany od 2015 r., będzie z pewnością zachwycona spektaklem, jaki stworzą nowe rajdowe auta o agresywnym wyglądzie.
Podobnie, jak w roku ubiegłym, rajd wystartuje w czwartek wieczorem z Guimarães, miasta słynącego jako „kolebka narodu portugalskiego”. Po inaugurującym rajd superoesie, który rozegrany zostanie na torze Lousada, samochody powrócą do parc fermé. Znacznie pełniejszy jest program na piątek. Zaplanowano w nim dwukrotny przejazd pętli złożonej z trzech odcinków specjalnych. Dla urozmaicenia, trasy oesów są nieco zmienione w stosunku do poprzedniego roku, albo będą pokonywane w odwrotnym kierunku. Wieczorem zawodnicy wyjadą na zupełnie nowy superoes, wytyczony ulicami miasta Braga.
Jeszcze dłużej trwać będzie rywalizacja w sobotę. Gwoździem programu będą dwa przejazdy oesu Amarante (37,55 km). W etapie niedzielnym zawodnicy, którzy pozostaną w stawce, dwukrotnie zmierzą się na odcinku specjalnym Fafe. Ozdobą tej trasy jest ogromna hopa znajdująca się na kilkaset metrów przed metą. Wokół tego kultowego miejsca co roku gromadzi się nawet kilkadziesiąt tysięcy kibiców. Samochody wykonujące widowiskowe skoki i entuzjazm tej kolosalnej publiczności tworzą jedyną w swoim rodzaju atmosferę.
ZADANIE: DOGONIĆ CZOŁÓWKĘ
Po Rajdzie Argentyny, który dla zespołu Citroën Total Abu Dhabi WRT zakończył się poniżej oczekiwań, wszyscy niecierpliwie czekają na portugalską rundę. Po raz pierwszy w bieżącym sezonie na starcie staną aż cztery Citroëny C3 WRC. Do zdobywania punktów dla zespołu w klasyfikacji producentów Rajdowych Mistrzostw Świata FIA nominowani są Kris Meeke, Craig Breen i Stéphane Lefebvre. Dla czwartego kierowcy, Khalida Al Qassimi, Portugalia stanowić będzie debiut za kierownicą samochodu WRC najnowszej generacji.
W ubiegłym roku zwycięzcami Rajdu Portugalii zostali Kris Meeke i Paul Nagle. Brytyjczycy pokazali wówczas nie tylko znakomite tempo jazdy, ale także umiejętność strategicznego rozgrywania rajdu przez wszystkie etapy, aż do mety. Meeke i jego pilot, konkurencyjni w każdych warunkach i na każdej nawierzchni – czego dowodzą, wygrywając w tym roku odcinki specjalne w Meksyku, na Korsyce i w Argentynie – tym razem walczyć będą w terenie, który odpowiada im najbardziej.
Ubiegłoroczna edycja Rajdu Portugalii dla Stéphane’a Lefebvre i Gabina Moreau była się okazją do pochwalenia się doskonałą formą. Młoda załoga regularnie notowała czasy oesów gorszę zaledwie o 0,2 s od czołówki. Francuska załoga wykorzystała swoją nieobecność w Argentynie, by jak najlepiej przygotować się do swojej ulubionej rundy i z pewnością zrobi wszystko, by zaliczyć korzystny dla zespołu wynik.
Z kolei dla Craiga Breena i jego pilota Scotta Martina szósta runda sezonu będzie wyprawą w nieznane. W edycji 2015 już na pierwszym odcinku specjalnym zatrzymał ich defekt mechaniczny, a rok później nie brali udziału w Rajdzie Portugalii, dlatego tegorocznych tras nie znają właściwie wcale. W podobny sposób, jako cierpliwie uczący się stażyści, do rajdu podchodzą Khalid Al Qassimi i Chris Patterson. Dla kierowcy z Abu Zabi będzie to pierwszy występ w WRC od czasu Rajdu Hiszpanii 2016 i pierwszy start za kierownicą nowego Citroëna C3 WRC. Al Qassimi ma za sobą sześciokrotny udział w Rajdzie Portugalii. Trzy razy dotarł do mety na punktowanym miejscu, jednak wówczas ta impreza odbywała się w okolicach Algarve.
POWIEDZIELI:
YVES MATTON, SZEF CITROËN RACING
„Po tym, jak do udziału w Tour de Corse zgłosiliśmy trzy samochody, stawiamy kolejny krok – w Rajdzie Portugalii wystąpi także czwarty Citroën C3 WRC. Jest to możliwe dzięki wspaniałej pracy naszego zespołu technicznego. Rezultaty dwóch ostatnich rajdów, z różnych powodów, nie były na miarę naszych oczekiwań i ambicji. Od zbliżającej się szóstej rundy będziemy zdecydowanie wymagali od naszych kierowców, by docierali do mety. Mamy nadzieje na uplasowanie dwóch C3 WRC w pierwszej piątce klasyfikacji generalnej”.
LAURENT FREGOSI, DYREKTOR TECHNICZNY
„Rozbicie jednego z naszych samochodów w Argentynie nie wpłynęło na proces naszych przygotowań do Rajdu Portugalii, ponieważ tutaj będziemy używać innego nadwozia. Aby móc przygotowywać się do tej i jednocześnie do następnej rundy, każdy z naszych czterech kierowców odbył całodniowy trening na Sardynii. Tradycyjnie już pracowaliśmy nad najważniejszymi dla nas obszarami rozwoju samochodu: zawieszeniem, kalibracją środkowego dyferencjału, typami i zachowaniem opon”.
KRIS MEEKE
„Argentyna przyniosła nam zaskoczenia, chaos i rozczarowanie. Nic nie wyszło tak, jak planowaliśmy. Czasami tak się zdarza, ale przed Portugalią czuję się dobrze – mam pełne zaufanie do siebie. Myślę, że praca, jaką wykonaliśmy podczas naszych ostatnich testów, pozwoli nam zrobić krok we właściwym kierunku. Cieszę się na nadchodzący rajd, który oczywiście niesie dla mnie dobre wspomnienia: w roku 2016 wygrałem w Portugalii. Do tego dodajmy niezwykły entuzjazm publiczności – to są najprawdziwsi pasjonaci sportu samochodowego, którzy potrafią stworzyć niesamowitą atmosferę. Trasy zostały w wielu miejscach zmienione, a więc do zapoznania z paroma oesami trzeba będzie podejść z czystą kartką i wykonać nowe notatki. Właściwa koncentracja podczas jazd zapoznawczych może się okazać jedną z kluczowych kwestii w tej rundzie”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Portugalii: 3
Najlepszy wynik: 1. miejsce (2016)
CRAIG BREEN
„Podobnie, jak w Argentynie, wkraczam tutaj na nieznany teren. Owszem, wziąłem udział w zapoznaniu przed edycją 2016, to jednak nie może zastąpić doświadczeń z prawdziwej walki na tych odcinkach. Wiem, że w terenie tego rodzaju muszę zrobić postępy – na takich drogach jak portugalskie czuję się nieco mniej pewnie niż na szybkich szutrach, takich jak w Polsce lub w Finlandii. Testy, jakie przeprowadziliśmy w tym tygodniu na Sardynii, wypadły pozytywnie. W naszej pracy rozwojowej uwzględniliśmy wszystko to, czego nauczyła nas Argentyna. Jestem pewien, że w Portugalii Citroën C3 WRC będzie jeszcze lepszy”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Portugalii: 4
Najlepszy wynik: 25. miejsce (2009)
STÉPHANE LEFEBVRE
„W przeciwieństwie do poprzednich rajdów, mam poczucie dobrej znajomości terenu, w jakim będziemy rywalizowali. Raz startowałem w Portugalii samochodem kategorii R5, później raz za kierownicą WRC i miałem okazję nabrać doświadczenia na tych trasach. Dzięki temu, że są one szerokie i szybkie, oesy są naprawdę wspaniałe. Najbardziej podoba i się odcinek Amarante, najdłuższy w całym rajdzie. Co więcej, jestem pewien, że będę miał korzystną pozycję startową pierwszego dnia, co zamierzam wykorzystać najlepiej, jak tylko się da!”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Portugalii: 3
Najlepszy wynik: 15. miejsce (2015)
KHALID AL QASSIMI
„Za sobą mam ponad sześć miesięcy przerwy w startach w WRC, muszę więc podejść do przygotowań do Rajdu Portugalii ze szczególną uwagą. Będzie to oczywiście mój pierwszy występ za kierownicą nowego Citroëna C3 WRC. Fakt ten niewątpliwie stanowi dla mnie dodatkowe wyzwanie w porównaniu do moich poprzednich rajdów. Moim celem będzie zyskanie pełnej pewności siebie za kierownicą. Na odcinkach specjalnych chcę poczuć, że mam do siebie zaufanie i zamierzam unikać nadmiernego ryzyka. Cieszę się, że mogę stanąć na starcie jednego z moich ulubionych rajdów. W Portugalii zawsze jest wspaniała atmosfera, która wynika z entuzjazmu tamtejszej publiczności – szczególnie przy hopce Fafe!”
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Portugalii: 7
Najlepszy wynik: 8. miejsce (2015)
RAJD PORTUGALII W LICZBACH:
- 19 – odcinków specjalnych o łącznym dystansie 349,17 km
- 8 – liczba zwycięstw Citroëna w Rajdzie Portugalii (rekord, na równi z Lancią). Ich autorami byli Francisco Romãozinho (rok 1969, Citroën DS 21), Armindo Araùjo (Saxo Kit-Car, 2003 i 2004, poza formatem RMŚ), Sébastien Loeb (C4 WRC – 2007 i 2009), Sébastien Ogier (na C4 WRC w roku 2010 i DS 3 WRC 2011) oraz Kris Meeke (DS 3 WRC – 2016)
- 11 – liczba odcinków specjalnych wygranych przez Citroëny C3 WRC od początku bieżącego sezonu
- 600° C – optymalna temperatura robocza hamulców C3 WRC
PRZYPOMNIJMY TO SOBIE: RAJD PORTUGALII 2010
Sébastien Ogier, zdobywca Mistrzostwa FIA w klasie Junior za kierownicą Citroëna C2 Super 1600 w 2008 r., w kolejnym sezonie startował Citroënem C4 WRC i w Rajdzie Grecji (Akropol) po raz pierwszy stanął na podium w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Świata. W roku 2010 Ogier robił dalsze postępy, od początku sezonu imponując regularnością wyników. Piąty w Rajdzie Szwecji, trzeci w Meksyku, szósty w Jordanii, czwarty w Turcji, a później drugi w Nowej Zelandii, młody francuski kierowca nieubłaganie zbliżał się do swego pierwszego zwycięstwa w formacie WRC. Wreszcie, w Portugalii, umiejętnie wykorzystał sprzyjającą mu kolejność startową i wygrał pojedynek z samym Sébastienem Loebem, pokonując go na mecie znikomą, ale decydującą różnicą 7,9 s.
PYTANIE TOTAL: JAK NARODZIŁA SIĘ WSPÓŁPRACA PARTNERSKA POMIEDZY TOTAL I CITROËNEM?
Partnerstwo pomiędzy tymi dwiema wielkimi markami ma swój początek przede wszystkim w kwestiach technicznych. Od czasu wprowadzenia na rynek modelu DS (w 1955 r.) Citroën spotykał się z problemem częstych wycieków z układu hydraulicznego swoich sztandarowych modeli. Powodem był płyn LHS (Liquide Hydraulique Minéral), który wpływa korodująco na przewody i ich łączenia. Opracowany wspólnie z Total zmodyfikowany płyn LHM Plus na bazie benzyny umożliwił rozwiązanie tych problemów. Przy okazji, produkt ten cechował się lepszą stabilnością i wyższą temperaturą wrzenia.
Od października 1968 r. produkt ten znalazł zastosowanie we wszystkich Citroënach DS. Płyn otrzymał zielony, fosforyzujący kolor – specjalnie po to, by wyraźnie różnić się od czerwonego płynu LHS. W pięćdziesiąt lat później płyn do układów hydraulicznych Total LHM Plus nadal znajduje się na rynku!
ODWIEDŹ ABU DABI: WYSPA SIR BANI YAS
Wśród miejsc, których nie wolno pominąć w podróży po Zatoce Arabskiej jest wyspa Sir Bani Yas, która wyróżnia się dziewiczą przyrodą. Ponad połowę powierzchni wyspy zajmuje Arabski Rezerwat Przyrodniczy, na którego terenie żyje w stanie dzikim ponad 10 tysięcy zwierząt. Zwiedzający poruszają się po parku samochodami terenowymi, mogąc podziwiać na wolności m.in. oryksy, żyrafy, hieny i gepardy. Jeżdżący konno mogą oddawać się swej pasji na szlakach wiodących wzdłuż plaż i po sawannach. Wreszcie, miłośników historii z pewnością zaciekawi jedyny dawny klasztor chrześcijański, odkryty na terenie Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Prace archeologiczne, prowadzone obecnie w tym pozwolą być może znaleźć kolejne historyczne skarby.
PROGRAM RAJDU PORTUGALII (strefa czasowa GMT+1)
CZWARTEK 18 MAJA
07:30: Odcinek testowy (Paredes)
18:10: Start (Guimaraes)
19:03: OS1- Lousada (3,36 km)
20:00: Parc fermé (Exponor)
PIĄTEK 19 MAJA
08:40: Serwis A (Exponor – 19 min.)
10:09: OS2 – Viana do Castelo 1 (26,70 km)
11:06: OS3 – Caminha 1 – (18,10 km)
11:46: OS4 – Ponte de Lima 1 – (27,46 km)
14:25: Serwis B (Exponor – 34 min.)
16:09: OS5 – Viana do Castelo 2 – (26,70 km)
17:06: OS6 – Caminha 2 – (18,10 km)
17:46: OS7 – Ponte de Lima 2 – (27,46 km)
19:03: OS8 – Braga Street Stage 1 – (1,90 km)
19:28: OS9 – Braga Street Stage 2 – (1,90 km)
20:40: Serwis C (Exponor – 49 min.)
SOBOTA 20 MAJA
07:15: Serwis D (Exponor – 19 min.)
09:08: OS10 – Vieira do Minho 1 (17,43 km)
09:46: OS11 – Cabeceiras de Basto 1 (22,30 km)
11:04: OS12 – Amarante 1 (37,55 km)
13:00: Serwis E (Exponor – 34 min.)
15:08: OS13 – Vieira do Minho 2 (17,43 km)
15:46: OS14 – Cabeceiras de Basto 2 (22,30 km)
17:04: OS15 – Amarante 2 (37,55 km)
18:55: Serwis F (Exponor – 49 min.)
NIEDZIELA 21 MAJA
07:35: Serwis G (Exponor – 19 min.)
09:08: OS16 – Fafe 1 (11,18 km)
09:30: OS17 – Luilhas (11,91 km)
10:20: OS18 – Montim (8,66 km)
12:18: OS19 – Power Stage Fafe 2 (11,18 km)
13:50: Serwis H (Exponor – 14 min.)
14:20: Meta
źródło: Citroën Polska